معرفی و نحوه نگهداری و تکثیر گیاه دیفن باخیا چگونه است؟

گیاه دیفن باخیا
گیاه دیفن باخیا با نام انگلیسی (Dieffenbachia) دارای برگ های پهن، ابلق و طرحدار و بومی مناطق گرمسیری مکزیک ، آمریکای جنوبی و هند غربی است. برگهای دیفن باخیا نوک تیز و بیضی شکل است و طول آنها در محیط باز می‌تواند به 50 سانتی متر برسد. ساقه‌ این گیاه نرم و آبکی است و برگها به رنگ سبز همراه با لکه‌های سفید، کرم و زرد کمرنگ هستند که از دو طرف برگ دیده می‌شوند. در صورت مناسب بودن تمامی شرایط نگهداری، گلهای سفید رنگ اسپات مانند در فصول بهار و تابستان در این گیاه شکوفا می‌شوند. گلهای این گیاه جنبه زینتی ندارد و ماندگاری کمی دارد. مطالعه بیشتر: معرفی 6 تا از انواع پتوس و نحوه تکثیر و نگهداری آن

شرایط نگهداری گل دیفن باخیا

نور :

دیفن باخیا در سایه با نور ملایم و نور غیر مستقیم متوسط تا زیاد بهترین عملکرد و رشد را خواهد داشت. این گیاه در صورت قرار گرفتن در نور کم، به صورت علفی رشد می‌کند و رنگ برگها کمرنگ می‌شود. از قرار دادن دیفن باخیا در نور شدید و مستقیم آفتاب خودداری کنید چرا که آفتاب مستقیم باعث سوختن برگ ها می‌شود.

دما :

بهترین دما جهت نگهداری گیاه دیفن باخیا ، دمای ۱۵ الی ۲۰ درجه سانتی گراد است. در دمای پایینتر برگ ها شروع به ریزش می‌کنند.

آبیاری :

این گیاه در برابر آبیاری بیش از حد حساس است در نتیجه اجازه دهید رویه خاک به اندازه 2 سانتی متر کامل خشک شود سپس شروع به آبیاری با آب بدون کلر کنید. شایع ترین مشکل این گیاه، رطوبت بیش از حد است.

رطوبت :

گیاه دیفن باخیا رطوبت بین ۶۰ تا ۹۰ درصد را دوست دارد و جزو گیاهان رطوبت دوست قرار دارد. در صورت کمبود رطوبت برای این گیاه، ساقه و برگهای آن خم شده و می‌افتند و اگر این وضعیت مدام تکرار شود، گیاه از بین می‌رود. بنابراین بهتر است از راههای افزایش رطوبت کمک بگیرید و رطوبت گیاه را تامین کنید

خاک :

بهترین خاک برای گیاه دیفن باخیا، خاک و کود آماده کاشت همراه با مقداری پرلیت است که رطوبت خاک را حفظ کند. در صورتی که با خاک دیفن باخیا مشکل دارید می‌توانید آن را در آب نگهداری کنید

کود دهی :

این گیاه حساسیت زیادی به کوددهی ندارد اما جهت رشد بهتر می‌توانید آن را در فصول رشد با کودهای مخصوص و یا کود های NPK تقویت کنید.

تعویض گلدان :

شما میتوانید هر 1 یا 2 سال یکبار در فصل بهار نسبت به تعویض خاک و گلدان گیاه دیفن باخیا اقدام کنید. در صورتی که امکان تعویض گلدان را نداشتید، می‌توانید خاک سطحی را با خاک جدید جایگزین کنید.

تمیز کردن برگها

گیاهان از طریق سطح برگها تنفس می‌کنند و در صورتی که روزنه های روی برگهایشان توسط گرد و غبار پوشیده شود، نمی‌توانند نفس بکشند و به مرور از بین می‌روند. بنابراین بهتر است هر زمان که برگها غبار آلود شد آنها را با اسفنج یا پارچه مرطوب تمیز کنید.

خطرات گیاه دیفن باخیا 

دیفن باخیا در کنار فواید بسیاری که به عنوان یک گیاه برای ما به ارمغان می‌آورد، یک گیاه سمی است و در فارسی به سم برگ معروف است زیرا شیره گیاه دیفن باخیا سمی است و با تماس با نقاط حساس بدن مانند لب تولید تاول و لکنت زبان می‌کند.

همچنین در صورت خورده شدن برگ‌ هاي اين گياه، دهان و زبان ملتهب و قرمز شده و شروع به سوختن مي‌كنند كه گاهي دردناك است همچنین ميزان بزاق دهان را افزايش می‌دهد و قورت دادن آن را مشكل می‌کند. در موارد شديد مسموميت، حتي حرف زدن به طور موقت ممكن است دچار اختلال شود.

نحوه تکثیر دیفن باخیا از طریق قلمه زدن ساقه

قدم اول  :

قلمه ها را به صورت عمودی در خاک قرار دهید و توجه کنید که در این روش قلمه دیفن باخیا باید دارای حداقل یک جوانه باشد.

قدم دوم :

در کاشت عمودی، حدود 2الی3 سانتیمتر را در داخل بستر بگذارید.

قدم سوم :

بعد از گذشت مدت زمانی،  گیاه جوانه ی جدیدی میدهد  و برگ ها شروع به رشد کردن میکنند.

قدم چهارم :

 تا زمان ریشه دهی که تا ۲ ماه طول خواهد کشید، دمای محیط  را در حدود 20 الی 24  درجه سانتیگراد، نگه دارید.

قدم ششم :

زمانی که ریشه دهی با موفقیت صورت گرفت و طول جوانه به 5 سانتی متر رسید ، کیسه را بردارید و سپس تغذیه مصنوعی را شروع کنید.

انواع دیفن باخیا:

دیفن باخیا دلیلا Dieffenbachia Delilah

این گونه دیفن باخیا دارای برگ های نوک تیز بزرگ با لبه های سبز و لکه های سبز مایل به سفید دوست داشتنی در مرکز است. این یکی از بهترین انواع دیفن باخیا است که می توانید در خانه نگهداری کنید چرا که به مراقبت کمی نیاز دارد

دیفن کاملیا Dieffenbachia Camille

دیفن باخیا کاملیا دارای برگ های پهن با مرکز لیمویی رنگ و لبه های سبز تیره است. این گونه از دیفن باخیا در سایه کامل با نور کم و یا نور غیر مستقیم متوسط و خاک با زهکشی خوب رشد می‌کند..

دیفن تروپیک ماریان Dieffenbachia Tropic Marianne

دارای برگ‌های کرم روشن و مستطیل شکل است که حاشیه آنها با رنگ سبز تیره پوشانده شده است. در شرایط نگهداری مناسب، پهنای برگ ها می‌تواند تا 30 سانتی متر رشد کند.

دیفن هانی دو‌  Dieffenbachia Honeydew

دیفن باخیا هانی دو بسیار زیبا و چشم نواز است و دارای برگ های زرد طلایی با حاشیه سبز است. شاخ و برگ آن کاملاً چشمگیر است و آن را به یک گیاه عالی برای اتاق نشیمن شما تبدیل می‌کند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید