صفر تا 100 انواع پتوس و معرفی کامل نگهداری و نحوه تکثیر آن

یکی از انواع گیاهان آپارتمانی پرطرفدار در خانه‌ها است. این گیاه آپارتمانی جزو گیاهان رونده آپارتمانی است که خود شما هم تا به حال یا داشته‌اید یا هنوز دارید یا حداقل دیده‌اید. شرایط آسان نگه‌داری پتوس سبب شده بسیاری از این گیاه در خانه نگهداری کنند. گیاه پتوس در محیط منزل یا محل کار می تواند از ۱۸۰ تا ۳۰۰ سانتی‌متر رشد کند . برگ‌های آن روشن و براق و به شکل قلب بوده و معمولا به رنگ سبز پر رنگ ، ابلق ، زرد (سبز کمرنگ ) و سفید سبز هستند.

پتوس گیاهی قوی است که می‌تواند به صورت افقی روی طاقچه رشد کند، از آلاچیق یا داربست بالا برود و یا در یک سبد آویزان رشد کند. اما برای اینکه گیاه به صورت بالارونده تربیت شود بهتر است آن را به نخ ببندید و یا از قیم استفاده کنید.

نحوه ی ساختن قیم برای پتوس | طریقه پیچیدن گل پتوس دور خزه

آیا با نحوه تزیین گل پتوس با قیم آشنا هستید؟ شما می توانید برای ساختن یک پتوس قیم دار قبل از اینکه خاک  را در گلدان بریزید لوله‏‌ای رادر گلدان قرار دهید ، خاک را به گلدان اضافه نموده و قسمتی از لوله را که خارج از خاک است با خزه بپوشانید و خزه ها را با نخ بافتنی ، به دور لوله محکم کنید.

نحوه استفاده از خزه در گلدان پتوس هم به این صورت است که؛ از طرفی در هر بار آبیاری آب بر روی خزه ها بریزید. اینکار سبب می شود پتوس در محل های اتصال به خزه ریشه بزند که اینکار سبب قوی شدن گیاه می شود. معمولا به این شیوه تزیین گل پتوس با چوب نیز می گویند. 

پتوس ، تصفیه کننده ی هوا

یک ویژگی قابل توجه پتوس ، موثر بودن در تصیفه هوا است.این گیاه برای تصفیه هوا عالی بوده و بخوبی می تواند اکسیژن محیط را تامین نماید و به تمیز شدن هوا کمک می‌کند.  .از طرفی پتوس نور فلورسنس (نورهای مهتابی و چراغهای روشنایی) را تحمل می‌کند که این ویژگی، آن را به گزینه مناسبی برای دفاتر و مراکز خرید  تبدیل کرده است.

آیا پتوس سمی و کشنده است ؟؟

برگ‌های این گیاه حاوی کلسیم اگزالات است .به ندرت کشنده هستند، اما خوردن پوتوس  می تواند موجب استفراغ و سوزش در حیوانات خانگی و کودکان شود..پس در صورت وجود  حضور حیوانات یا کودکان در محیط ، مراقب باشید تا برگ‌ها کنده و خورده نشوند. همچنین این سموم به دهان و لثه ها می تواند آسیب زند.

نگهداری از پتوس

پوتوس در شرایط نوری متفاوت بسیار خوب عمل می کند و حتی نور کم را تحمل می کنند، اما نور متوسط برایش ایده آل است. حتما از تابش نور مستقیم به ین گیاه اجتناب کنید .

دما: نباید دمای محیط این گیاه زیر ۱۰ درجه سانتیگراد باشد. دمای ایده آل و مورد علاقه پتوس ، دمای اتاق معمولی یعنی دمایی بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد است.

آبیاری:   تابستان هر 4 تا 5  روز 1 بار و در زمستان هر 7 تا 8 روز 1 بار کافیست . با اینکه این جمله را گفتنش از انجامش ساده تر است اما بهتر است  سطح خاک بین 2 آبیاری باید خشک شود .

رطوبت: همان رطوبت اتاق برایش کافی است .

خاک مناسب: خاک باغچه، ماسه و خاک برگ.

تکثیر: برای ازدیاد پوتوس به روش قلمه می‌توانید قطعاتی از قسمتهای ضخیم ساقه جدا نموده و در آب قرار دهید. دقت داشته باشید طول ساقه حتما 10 سانت باشد و قسمت درآب قرار گرفته دارای بند باشد .وقتی قلمه‏‌ها ریشه زدند آنها را به گلدان منتقل کنید.

تغذیه و کوددهی: گیاهان آپارتمانی به تغذیه و کوددهی نیاز دارند. چون خاک گیاه شما بعد از مدتی فاقد مواد مغذی خواهد شد.برای کوددهی پتوس میتوانید هر دو هفته یکبار از کود گرین استفاده نمایید.

هرس کردن پتوس: اگر پتوس شما بلند شده و دوست دارید تا یک گلدان پر و کوتاه داشته باشید ، میتوانید ساقه را برش بزنید. با برش ساقه‌ها و ریشه‌دار کردن آنها ، میتوانید دوباره پتوس خود را به گلدان برگردانید

علت زرد شدن برگهای پتوس

الف: برگ های زرد می تواند بدلیل پوسیدگی ریشه ها باشد .ریشه ها می تواند توسط قارچ ها ساکن خاک و بدلیل بیش از حد مرطوب کردن خاک پوسیده شوند؛ زه کشی ضعیف و انبوه گیاهان به نفع آن ها است.وقتی گیاه پوسیدگی ریشه ای دارد، برگ هایش زرد می شوند و ریشه ها سیاه و نرم خواهند شد. اگر این بیماری به تمامی ریشه هایش سرایت کرده باشد ، ممکن است دیگر قادر به نجات گیاه نباشید.

ب: اگر برگ های زرد بیشتر باشند و در کل گیاه رخ دهند اولین چیزی که باید به آن فکر کنید، آب دادن است. زمانی که آب کافی ندهید، گیاه مقداری از برگ ها را به منظور حفظ رشدش می سوزاند. به یاد داشته باشد هم کمبود در آبیاری و هم افراط در آبیاری می تواندد سبب بروز این مشکل شود.

ج: اگر ریشه گیاه بسیار متمرکز و فشرده باشد، زمان آن است که گیاه را در گلدان جدیدی با خاک جدید قرار دهید. زمانی که ریشه های گیاه از سوراخهای پایین گردان دیده شود وقا تعویض گلدان است.

بدترین برگ های زرد را بکنید تا بتوانید ببینید آیا مشکل ادامه دارد یا خیر. شما می توانید این گیاه را در اسفند و فروردین ماه قلمه زنی کنید.

 در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا درباره انواع پتوس برگ پهن و نگهداری از گل پتوس نکات جالبی بخوانید

با انواع گل پتوس آشنا شوید

پتوس این گیاه آپارتمانی پرطرفدار انواع مختلفی دارد و ظاهر انواع گل پتوس با هم تفاوت‌هایی دارند که البته همگی از یک خانواده هستند.

طلایی Golden Pothos

پتوس طلایی

[این مدل سنتی از انواع گل پتوس جزو گیاهان آپارتمانی است که در خانه بسیاری از ما دیده شده. پتوس طلایی گیاه آپارتمانی است که ظاهری قلبی شکل دارد و سبز نسبتا روشن و خوش‌رنگ آن با طلایی-کرم ترکیب شده است. اگر Golden Pothos را در نور زیاد و گرمای مطبوع قرار دهید شاهد رشد برگ‌ها خواهید بود و برگ‌های کوچک این گیاه آپارتمانی تبدیل به برگ‌هایی بزرگ می‌شوند. در واقع اگر در آب‌وهوای سرد زندگی نمی‌کنید باید گفت در میان گیاهان آپارتمانی پتوس طلایی برای شما مناسب است و به خوبی رشد می‌کند.

ملکه مرمری Marble Queen Pothos

پتوس ملکه مرمری هم یکی دیگر از گونه‌های محبوب گیاهان آپارتمانی است. شکل ظاهری این گیاه آپارتمانی هم قلبی شکل است و روی برگ خطوط سفیدرنگی وجود دارد. اندازه برگ‌های Marble Queen Pothos مشابه پتوس طلایی است. اینکه ترکیب سفید در برگ زیاد باشد یا کم بسته به نوع پتوس دارد.

جسنیا Jessenia Pothos

پتوس جسنیا

تقریبا با اطمینان می‌توان گفت رنگ سبز و برگ‌های قلبی‌شکل خصیصه اصلی انواع پتوس برگ پهن است. پتوس جنسیا بسیار شبیه پتوس ملکه انواع پتوس مرمری است. در این نوع گیاه آپارتمانی هر برگی از برگ دیگر متفاوت است و رگه‌های رنگی هر برگ مختص به خود برگ است. با وجود شباهت پتوس جنسیا و پتوس ملکه مرمری این گیاهان آپارتمانی قابل تشخیص از یکدیگر هستند و با قرارگیری در کنار هم به راحتی می‌توان آن‌ها را از هم تشخیص داد. رگه‌های موجود در برگ‌های پتوس ملکه مرمری بسیار روشن‌تر از رگه‌های سبز-لیمویی جنسیا است. نکته دیگر درمورد این گیاه آپارتمانی این است که رشد پتوس جنسیا بسیار کندتر از پتوس طلایی است.

منجولا Manjula Pothos

پتوس منجولا

انواع پتوس منجولا گونه‌ای از انواع پتوس است که در دانشگاه فلوریدا رشد کرده. ویژگی خاص این نوع از انواع گیاهان آپارتمانی برگ‌های پهن سبز و البته قلبی شکل است. رگه‌های رنگی که در گیاه دیده می‌شوند متنوع هستند و رنگ‌های نقره‌ای، سفید، کرم و سبز روشن را شامل می‌شوند. مانند انواع پتوس جنسیا و پتوس ملکه مرمری برگ‌های این نوع از پتوس هم باهم متفاوت هستند و هر کدام از برگ‌های این گیاه آپارتمانی ظاهر منحصر به فردی دارند. ممکن است سبزی در یک برگ غالب باشد و در برگ دیگر رنگ‌های رنگی برگ را تسخیر کند. معمولا بخش‌های رنگی به صورت لکه روی برگ ظاهر می‌شوند و شکلی خطی ندارند. اگر بخواهید فرق بین این گیاه آپارتمانی و سایر انواع پتوس برگ پهن را تشخیص دهید باید گفت لبه‌های برگ‌های این پتوس مانند سایر انواع پتوس صاف نیستند و موج‌هایی دارند.

انواع پتوس قلبی

یکی از شکل های پتوس، مدل قلبی آن است. این حالت از پتوس زمانی رشد می کند که به حالت آویزان در گلدان قرار بگیرد. از ویژگی این گل می توان به عدم تمایل آن به نور و تصفیه کننده قوی هوا اشاره کرد. طبق تجربه بهتر است هر 2 3 سال جوانه های موجود در انتهای آن را بزنید تا پتوس نو جوانه زند. حداکثرترین دما برای گیاه پتوس قلبی ، 24 درجه است. 

 

مروارید و یشم Pearls and Jade Pothos

پتوس مروارید و یشم

پتوس مروارید و یشم گونه‌ی چشمگیری از انواع پتوس است که با رگه‌های سفید و نقره‌ای تزئین شده. این رنگ‌های معمولا در حاشیه برگ و نه وسط گیاه آپارتمانی ظاهر می‌شوند. تفاوت این نوع از گیاهان آپارتمانی نسبت به گونه‌های مشابه برگ‌های کوچک‌تر و رشد آهسته‌تر است.

آبی سبو Cebu Blue Pothos

پتوس آبی سبو

این گیاه آپارتمانی تنوع رنگی در برگ‌ها کمانی‌اش ندارد و همین او را میان انواع پتوس متمایز می‌کند. برگ‌های جوان‌تر در این گیاه سبز و کمانی‌شکل هستند و برگ‌های پیرتر سبزآبی و بزرگ‌تر هستند. محیط های گرم و پرنور به رشد سریع‌تر این گیاه کمک می‌کند.
سعی ما در این دسته بندی این است که بتوانیم بهترین روش نگهداری از گیاهان را توضیح دهیم. شما می توانید این اطلاعات را از طریق نرم افزار مدیریت ساختمان نیز مطالعه بفرمایید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
2.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
webuser72

مطلب کاملا کپی برداری شده از این سایت
http://www.costafarms.com/blog/a-plethora-of-pothos-varieties
خداقوت گوگل ترنسلیت

مدیر وبلاگ

همانطور که در انتهای مقاله هم منبع ذکر شده ، بخشی از مقاله ( قسمت با انواع پتوس آشنا شوید) ترجمه شده از سایت costafarms می باشد.
از طرفی متن کاملا ترجمه ی تخصصی هستش و شما می توانید متن منبع ذکر شده رو با مترجم گوگل ترجمه کرده و خروجی رو مقایسه کنید.
با این حال از توجه شما به مطالب سایت متشکریم 😉

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید