اقدام‌های لازم در صورت عدم پرداخت شارژ ساختمان(به همراه نمونه اظهارنامه عدم پرداخت شارژ)

در تمام سال‌هایی که آپارتمان‌نشینی به‌عنوان یک فرهنگ شهری وارد زندگی مردم ایران شد، همیشه بر سر حق و حقوق ساکنان اختلاف‌ نظرهایی میان مستاجران و مالکان وجود داشته است. شارژ ساختمان به هزینه‌هایی گفته می‌شود که در ساختمان‌های مسکونی و تجاری از ساکنان دریافت می‌شود.

ساختمان‌ها به‌طور معمول یک دسته هزینه‌های ثابت مانند پول قبض آب، برق و گاز دارند و یک دسته هزینه‌های متغیر که ممکن است هر ماه برای ساختمان هزینه شوند. به‌طور مثال هزینه‌ی تعمیرات موتورخانه، لوله‌کشی ساختمان و سایر تعمیرات، هزینه‌هایی هستند که ممکن است هر ماه برای ساختمان پیش نیاید اما معمولا هرچند ماه یک بار ساختمان نیاز به تعمیر دارد. لذا با عدم پرداخت شارژ توسط ساکنین انجام این هزینه‌ ها (که می تواند بسیار ضروری باشد ) به تعویق افتاده و ساختمان و اهالی ساختمان را دچار مشکلات جدی خواهد کرد

مدیر یا هیات‌مدیره‌ی ساختمان موظفند هزینه‌های مشاع ساختمان را محاسبه و در ابتدای هر ماه از ساکنان دریافت کنند.

در صورت پرداخت نکردن شارژ ساختمان چه کار کنیم؟

هر شخص یا خانواده‌ای که در یک واحد ساختمان ساکن شود موظف است که ماهانه هر مبلغی را که مدیر ساختمان محاسبه می‌کند، پرداخت کند. اگر ساکن آپارتمان مالک بنا نیز باشد باید طبق روال عادی مبلغ شارژ ساختمان را پرداخت کند اما اگر ساکن آپارتمان مستاجر باشد و واحد را از مالک اجاره کرده باشد، پرداخت شارژ ساختمان وابسته به قراردادی است که در اجاره‌نامه ذکر شده است.

اگر در اجاره‌نامه پرداخت شارژ به‌عهده‌ی مالک قید شده باشد، مدیر ساختمان باید ماهانه مبلغ را از مالک دریافت کند اما اگر در اجاره‌نامه پرداخت شارژ به عهده‌ی مستاجر باشد، طبق روال مستاجر موظف به پرداخت آن است.

مدیر ساختمان در برابر عدم پرداخت شارژ ساختمان چه کار کند؟

اگر مالک یا مستاجر یکی از واحدها از پرداخت شارژ ساختمان خودداری کند، مدیر ساختمان باید در ابتدا سعی کند در هماهنگی با بنگاه معاملات ملکی که قرارداد در آن تنظیم شده است، نسبت به دریافت شارژ اقدام کند.

در ادامه اگر پیگیری از بنگاه معاملات ملکی جواب نداد، مدیر یا هیات‌مدیره می‌توانند با تنظیم اخطاریه و نصب آن در تابلوی اعلانات ساختمان، واحد خاطی را موظف به پرداخت شارژ ساختمان کنند. البته بهتر است متن اخطاریه‌ پرداخت شارژ کاملا ادبیاتی حقوقی داشته باشد و به مالک یا مستاجر خاطی هشدار دهد درصورت عدم پرداخت بدهی، شکایت هیات‌مدیره در مراجع قانونی پیگیری خواهد شد.

 اگر در این مرحله نیز مالک یا مستاجر نسبت به پرداخت شارژ ساختمان اقدام نکرد، مدیر می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف محل، منطقه‌ یا شهر موردنظر اظهارنامه‌ای را به نام مالک یا مستاجر تنظیم کرده و مبلغ بدهی و زمان به تعویق افتادن آن را قید کند.

البته مدیر یا هیات‌مدیره‌ی ساختمان باید دقت کنند که تنظیم اظهارنامه عدم پرداخت شارژ ساختمان در شورای حل اختلاف فقط درصورتی ممکن است که مبلغ شارژ موردنظر از صفر تا 5 میلیون تومان باشد و برای جریمه‌های بالاتر از 5 میلیون تومان باید از طریق دادگاه اقدام شود.

پس از دریافت اظهارنامه عدم پرداخت شارژ ساختمان

اگر مالک یا مستاجر خاطی ده روز پس از تاریخ دریافت اظهارنامه‌ عدم پرداخت شارژ ساختمان نسبت به تسویه‌ی بدهی خود اقدام نکند، مدیر یا هیات‌مدیره‌ی ساختمان می‌توانند واحد مربوطه را از دریافت خدمات مشترک ساختمان (مثل خدمات آب، برق یا گازی که کنتور مشترک داشته باشند) محروم کنند.
نکته بسیار مهم: مدیر ساختمان اجازه ندارد، امکانات اختصاصی ساکن را قطع کند. در صورت اینکه مدیر این کار را، بدون اجرای موارد بالا انجام دهد، خودش از نظر کیفری به عنوان مجرم محکوم و مجازات حبس در انتظار او خواهد بود.

صدور اجراییه پس از تنظیم اظهارنامه

اگر این کار نیز فایده‌ای نداشت و ساکن واحد خاطی شارژ ساختمان را پرداخت نکرد، در مرحله‌ی بعد مدیر یا هیات‌مدیره می‌توانند با مراجعه به اداره‌ی ثبت محل، منطقه و یا شهر خود و با استناد به اظهارنامه‌ی صادرشده، درخواست صدور اجراییه کنند. صدور اجراییه نیز ده روز به ساکن واحد خاطی زمان می‌دهد تا مبلغ بدهکاری را تسویه کند.

مراجعه به دادگاه

اگر با انجام دو کار قبلی باز هم مالک یا مستاجر واحد مربوطه شارژ ساختمان را پرداخت نکرد، در این مرحله مدیر یا هیات‌مدیره می‌توانند به «دادگاه عمومی حقوقی» بروند و دادخواست رسیدگی به این جرائم را تنظیم کنند. در این مرحله دادگاه می‌تواند با بررسی پرونده، واحد مربوطه را از دریافت خدمات دولتی محروم کند.

جریمه‌ی دادگاه برای مالک یا مستاجر خاطی نیز جریمه‌ای برابر با دو برابر مبلغ بدهی است که در صورت پرداخت به حساب هیات‌مدیره‌ی ساختمان واریز خواهد شد.

واحدهای خالی باید شارژ پرداخت کنند؟

هزینه‌های ساختمان، طیف وسیعی از هزینه‌ی خدمات مختلف را در بر می‌گیرد و اگرچه قانون آپارتمان‌نشینی سازوکار مشخصی برای دریافت هزینه‌ها از واحدهای خالی در نظر گرفته‌اند، اما قوانین ساختمان می‌توانند با تصویب هیات‌مدیره، قوانین مربوط به همان ساختمان باشند.

به‌طور مثال دریافت هزینه‌ی تعمیرات سقف و فاضلاب از تمام واحدها، حتی واحدهای خالی ضروری است چراکه خرابی سقف و فاضلاب می‌تواند مشکلاتی برای ساختمان ایجاد کند که امنیت ساختمان و کل واحدها را تهدید کند.

اما درباره‌ی هزینه‌های مشاع آب و برق و گاز، قانون واحدهای خالی را از پرداخت این هزینه‌ها معاف کرده اما ممکن است هیات‌مدیره تصمیم بگیرد از واحدهای خالی نیز این هزینه‌ها را دریافت کند یا حداقل مبلغ شارژ مشاع را برای واحدهای خالی نصف محاسبه کند.

از «آپارتمانا» کمک بگیرید

شما به‌عنوان مدیر یا عضو هیات‌مدیره‌ی ساختمان خود می‌توانید از طریق اپلیکیشن یا نسخه‌ی وب «آپارتمانا» به‌راحتی شارژ ساختمان را محاسبه کنید و برای ساکنان ساختمان بفرستید. در اپلیکیشن آپارتمانا می‌توانید شارژ ساختمان را ثبت کنید، میزان آن برای هر واحد را محاسبه کنید و امکان پرداخت آنلاین هزینه‌ی شارژ ساختمان را برای ساکنان فراهم کنید.

با آپارتمانا برای همیشه از محاسبه‌ها و اطلاع‌رسانی‌های توان‌گیر ساختمان خلاص می‌شوید و کارتان در جمع‌آوری و پرداخت شارژ ساختمان ساده خواهد شد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
3.2 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید