نحوه‌ی محاسبه شارژ واحد خالی

قانون شارژ آپارتمان خالی چیست؟ ممکن است یکی از واحدها خالی باشد و مالک واحد مربوطه از پرداخت حق شارژ امتناع کند، در این صورت حق با کیست؟ آیا واحد خالی هم باید حق شارژ را بپردازد؟

طبق ماده ۴ قانون تملک آپارتمان ها، پرداخت حق شارژ ساختمان بصورت ماهانه الزامی است، چه افرادی در آن واحدی سکونت داشته باشند و چه اینکه خالی بماند.

ذکر این مهم لازم است  که مالک واحدهای خالی باید هزینه های مربوط به نگهداری ساختمان را پرداخت کند. هزینه های مربوط به نگهداری آپارتمان اعم از اینکه مالکان از آن استفاده کنند یا نه باید توسط همه پرداخت شود.

طبیعی است که مواردی مثل ایزوگام کردن پشتبام یا هزینه های مربوط به نمای ساختمان بر عهده همه بوده و جزو هزینه های نسبی مربوط به مشاعات است که در این موارد قانون صریحا اعلام میکند که مالکان باید برای آن هزینه کنند. اینجا دیگر استفاده یا عدم استفاده مطرح نیست. به عنوان مثال مالک یکی از واحدهای طبقه اول هیچ وقت نمیتواند بگوید عایق بندی پشت بام به ما ارتباطی ندارد چونکه در آن واحد سکونت ندارم ؛ چرا که موجودیت ساختمان باید حفظ شود.

 

قانون شارژ واحد خالی برای هزینه های مصرفی

آیا مالکان واحدهای خالی ملزم به پرداخت شارژ برای هزینه های متغیر مصرفی  مانند آب ، برق و گاز مشترک می باشند؟

بله ، البته هیئت مدیره ساختمان میتواند برای شارژ واحدهای خالی مبلغی کمتر از دیگر واحدها مصوب نمایند. اما در صورت عدم اتخاذ این تصمیم و تعیین تکلیف نشدن این موضوع ،  مالک واحد خالی نیز همچون واحدهای پر،  موظف به پرداخت شارژ می باشند .

 

معافیت پرداخت شارژ برای واحدهای خالی

قانون صراحتا هیچ معافیتی برای واحدهای خالی در پرداخت شارژ در نظر نگرفته است. اما همونطور که در مقاله ذکر شد ،هیئت مدیره می تواند به دلیل سهم حداقلی در هزینه هایی مانند ، نظافت یا سرویس دوره ای آسانسور سهم کمتری برای آنها در نظر بگیرد. همچنین پیشنهاد میشود برای هزینه های مصرفی از جمله آب ، برق و گاز مشاع برای واحدهای خالی سهمی در نظر گرفته نشود .( چرا که منصفانه تر است )

طبق آماری که از ساختمان های موجود در سیستم آپارتمانا گرفته شده ، در ساختمانهایی که قوانین عادلانه و شفافی دارند ، ساکنین آن ساختمان ها همکاری بیشتری در پرداخت به موقع شارژ دارند. 

لذا به مدیران محترم توصیه می شود که برای واحدهای خالی سهم کمتری از شارژ در نظر گرفته شود

دغدغه محاسبه شارژ برای واحدهای خالی نداشته باشید

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
4.7 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا عبدی

سلام. سه ماه واحد ما خالی بوده و مدیر ساختمان برای این سه ماه هم از ما شارژ درخواست کرده . آیا این قانونی هستش؟

مدیر وبلاگ

بله ، همانطور که در مقاله این موضوع اشاره شده است ، هزینه هایی همچون نظافت و نگهداری آسانسور اگر انجام نشود ، امور حفط و نگهداری از ساختمان و همچنین آسایش اهالی ساختمان دچار مشکل می شود. لذا واحد خالی نیز می باید شارژ خود را پرداخت کند مگر اینکه در هیئت مدیره برای واحدهای خالی شارژی کمتر و حتی صفر تومان در نظر گرفته شده باشد

مهران

سلام.. آیا واحد های خالی هم باید هزینه هایی مانند هزینه تعمیرات وسایلی که مشاع هستند را هم بپردازند یا خیر؟

مدیر وبلاگ

بله، واحد خالی نیز باید سهم خود را از آن هزینه پرداخت نماید

طاها

سلام… من در آپارتمانی سکونت دارم.. بعد من 6 ماه از سال رو اینجا ساکنم و 6 ماه دیگه رو حضور ندارم.میخواستم ببینم شارژ اون 6 ماهی که نیستم نصف میشود یا نه؟

مدیر وبلاگ

خیر. واحدهای خالی نیز ملزم به پرداخت شارژ خود می باشند. مگر اینکه در هیئت مدیره یا مجمع مالکین مصوب شده باشد که واحدهای خالی کمتر از شارژ دیگر واحدها پرداخت نمایند

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید