نحوه تکثیر و نگهداری دراسنا پرچمی Dracaena marginata

گیاهان آپارتمانی - آپارتمانا

نگهداری دراسنا پرچمی چگونه است؟

آب دادن، نگاه کردن و لمس بخشی از گیاه نگهداری دراسنا پرچمی در گوشه‌ای از اتاق لبخند را روی لب‌ها نشانده و روان ما را پاک می‌کند. اینها علاوه بر اینکه شادابی و حس زندگی را با خود همراه دارند، مزایای دیگری از جمله کاهش استرس، آسودگی و هوای پاکیزه نیز براي ما ايجاد مي‌كنند و حتی می‌تواند بر الگوی خواب ما نیز تاثیرگذار باشد.

سری پستهای ” گیاهان آپارتمانی” وبلاگ آپارتمانا را حتما دنبال کنید

دراسنا پرچمی با نام علمی Dracaena marginata از خانواده لیلیاسه (Liliaceae) می‌باشد و بومی شرق آفریقا است و در زادگاه خود و در هوای آزاد ، به درختان تنومندی تبدیل می شوند. دراسنا بیش از ۴۰ نوع دارد و خانواده بزرگی از گیاهان را دربرمی‌گیرد. این گیاه که به خون سیاوشان نیز معروف است، در همه جا رشد می‌کنند. انواع مختلف این گیاه بستگی به نوع و محدوده جغرافیای زندگی‌شان رشد متفاوتی را دارند و نسبت به عوامل نامساعد جوی و محیطی تا حدودی مقاوم هستند،ولی بهتر است در نور کافی نگهداری گردند و به طور کلی رشد آن‌ها سخت و دشوار نیست.

اغلب گونه های این گیاه نخل مانند بوده و ریشه هایی دارند که درتمام طول، قطر یکسانی داشته و به رنگ زرد نارنجی می باشد. گونه marginata نسبت به شرایط مختلف آپارتمانی بسیار مقاوم است. برگهای آن اغلب خشن و سبز رنگ هستندو گاهی دارای نوارهائی به رنگ زرد یا قرمز متمایل به قهوه ای می باشند. در مواقعی که خطوط زرد برگ زیاد باشد گیاه احتیاج به نور بیشتری دارد.

نور:از جمله گیاهان مقاوم به سایه است . همه انواع دراسنا به‌خصوص درختان تیتانیوم و مارگیناتا می‌توانند در سایه، مقاوم باشند. اگر چه این گیاه در سایه مقاومت خوبی از خودش نشان میدهد،ولی در نور کافی سرعت رشد گیاه سریع تر می شود و نوار قهوه ای رنگ حاشیه برگها بهتر نمایان می گردند. نوع دراکو می‌تواند در آفتاب کامل نیز مقاوم باشد و رشد کند.

دما: دمای 24-15 درجه برای آن ایده آل است. با کاهش دما به زیر 12 درجه به گیاه صدمه وارد می شود و برگ ها شروع به ریزش می کنند تا این که گیاه می خشکد. در دماهای بالاتر از حد تحمل گیاه، با اسپری آب بر روی برگ ها مانع سوختگی نوک برگ ها شوید.

آبیاری: نسبت به خشکی حساس است،بین دو آبیاری خاک آن خشک شود. حتما با اب کتری سرد شده ابیاری کنید تا  نوک برگها خشک نشود.

رطوبت: همان رطوبت اتاق برایش کافی است و نیازی به غبار پاشی ندارد

خاک مناسب: این گیاه، خاک کمی اسیدی را دوست دارد بنابراین برای ترکیب خاک آن از خاک باغچه+خاک برگ+ شن یا پرلیت می توان استفاده کرد. و یا می توان از خاک های مخصوص گیاهان گلدانی که زهکش خوبی هم داشته باشند استفاده کرد.

تغذیه و کوددهی: در فصل های رشد(بهار و تابستان) دراسنا را با کودهای مایع و یا جامد محلول در اب های مخصوص گلهای زینتی هر دو هفته یکبار تغذیه کنید و یا هر ماه با یک کودی مثل 10-10-10 آن را تغذیه مصنوعی کرد

تعویض گلدان: به طور معمول، هر دو سال یکبار یا زمانی که احساس می‌کنید گلدان کیفیت خود را از دست داده است، آن را عوض کنید. ،در صورت عدم امکان ، به تعویض خاک های سطحی گلدان با خاک نو  وغنی اکتفا کنید.

هرس: هنگامی که دراسنا رشد می‌کند، ارتفاع آن زیاد شده و باریک و دراز میشود و برگهای پایین گیاه به تدریج می‌ریزند. حاصل این فرایند درخت باریک و دراز و کم پشت است که در راس آن کاکلی از برگ وجود دارد و ظاهر گیاه را نامتعادل و ناموزون نشان میدهد. برای پرپشت کردن درخت ساقه ‌های بلند را هرس کنید. برای این کار از قیچی باغبانی تیز استفاده کنید. امیدوار باشید درخت هرس را به خوبی پشت سر بگذارد. از محل بریدن شاخه  و یا بندهای پایینتر یک یا چند جوانه رویش کرده و برگها بیرون می‌زنند.

تکثیر: این گیاه را می توانید از طریق خوابانیدن شاخه نیز تکثیر کنید . بهترین زمان برای تکثیر دراسنا، از اواسط تا اواخر بهار و یا اواخر تابستان تا اوایل پاییز است. همچنین می توانید هریک از سرشاخه های هرس شده را درآب گذاشته تا ریشه زایی نموده و سپس در گلدان بکارید.

بیشتر بخوانید: معرفی 6 تا از انواع پتوس و راه های نگهداری و تکثیر آن

زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگها و ساقه های گیاه مشاهده میشود:عامل ان حشره افت است،هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید،گلدان را از مجاورت گیاهان دیگر دور کنید.

برگها زرد رنگ و پوسیده،ریشه در حال پوسیدن و گیاه خود را انداخته است:آبیاری بیش از اندازه عامل ان است،اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک شود،سپس ابیاری نمایید،زهکش را بازدید کنید.

برگها تغییر رنگ داده و لکه های قهوه ای روی  انها مشاهده میشود:عامل ان حشره افت است،هر ماه یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

حاشیه برگهای پائین زرد،نوک انها قهوه ای و سوقط میکنند:گیاه خیلی تشنه است،گلدان را برای مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید،ابیاری را تنظیم کنید.

برگها کمرنگ شده و میریزند:هوا خیلی گرم و خشک است،گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید،هفته ای سه بار در تابستان غبارپاشی کنید،گیاه را در معرض کوران قرار ندهید.

لکه های سوخته قهوه ای روی برگها مشاهده میشود:در افتاب غبارپاشی نکنید،قطرات اب در عبور دادن نور خورشید مانند ذره بین عمل میکنند.

ساقه از بالا شروع بهوسیدن نموده و برگها هم شروع به ریزش نموده اند:هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

برگها رنگ خود را از دست داده اند:نور کافی نیست،گیاه را به محل روشنتری ببرید،موظب اشعه مستقیم افتاب باشید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید