نکات مهم در هنگام خرید خانه کلنگی چیست؟

خرید خانه کلنگی

اکثر افرادی که به دنبال خرید خانه کلنگی هستند، به ساخت‌وساز و سرمایه‌گذاری فکر می‌کنند و تصمیم دارند از این راه به سود خوبی برسند؛ اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که هنگام انتخاب یک خانه کلنگی باید به فاکتورهای مختلفی توجه کرد. دقت داشته باشید که این کار زمانی برای شما سرشار از سود است که تصمیم درستی در انتخاب خانه کلنگی بگیرید. به این ترتیب در این مقاله هرآنچه باید بدانید، تحت عنوان راهنمای خرید خانه کلنگی در اختیارتان قرار می‌گیرد تا بتوانید از خرید و ساخت‌وساز آن به بیشترین سود برسید.

به چه خانه‌ای کلنگی گفته می‌شود؟

به چه خانه‌ای کلنگی گفته می‌شود؟

هرچه از سال ساخت یک ملک بگذرد، به همان نسبت از کیفیت ملک نیز کاسته می‌شود، به‌طوری‌که ملک فرسوده می‌شود و دیگر افراد نمی‌توانند در آن ملک سکونت داشته باشند. سن درنظر گرفته شده برای خانه‌های کلنگی سی سال به بالا است و اکثر خریدارانی که به دنبال کسب سود از خریدو‌فروش ملک و ساخت‌وساز هستند، به سراغ خانه‌های کلنگی می‌روند. نکته مهمی که هنگام خرید خانه کلنگی باید به آن توجه داشت، این است که املاک کلنگی نسبت به دیگر املاک از قیمت کمتری برخوردار هستند و تنها ارزش زمین برای قیمت‌گذاری محاسبه می‌شود.

راهنمای خرید خانه کلنگی

نکات مهم هنگام خرید خانه کلنگی

اگر تصمیم به خرید خانه کلنگی دارید، باید هنگام خرید دقت زیادی به خرج دهید و فاکتورهای مختلفی را مدنظر داشته باشید، زیرا این فاکتورها در ساخت‌وساز اصولی و در نتیجه کسب بیشترین سود تاثیر دارند. برخی از این فاکتورها که وظایف موجر است که باید به آن‌ها توجه داشته باشید عبارتند از: 

1- متراژ ملک

متراژ ملک کلنگی از دیگر مواردی است که باید هنگام انتخاب خانه به آن دقت داشته باشید، زیرا ابعاد یک ملک در تعداد طبقاتی که می‌توان ساخت تاثیر دارد. همچنین هرچه متراژ ملک کلنگی بیشتر باشد، به صرف انرژی و هزینه‌ی بیشتر نیاز دارد. به این ترتیب شما باید در ابتدا مقدار بودجه‌ای که برای خرید خانه کلنگی در اختیار دارید را تعیین کنید و سپس براساس این موضوع متراژ ملک موردنظر را بخرید.

2- موقعیت مکانی ملک

موقعیت خانه کلنگی را از نظرهای مختلفی چون سرعت رشد منطقه، امنیت محله و قدیمی یا جدید بودن بررسی کنید. حال شاید برای شما سوال پیش آید که چرا این موارد اهمیت دارند و باید به آن‌ها توجه شود؟ در پاسخ باید گفت نوع بافت منطقه در شرایط ساخت‌وساز تاثیر دارند، برای مثال اگر شما یک ملک به مساحت 150 متر یا بالاتر در مناطق فرسوده شهر بخرید، در هنگام ساخت‌وساز از یک طبقه مضاعف بهره‏‌مند خواهید شد. همچنین شهرداری برای افرادی که در این مناطق خرید خانه کلنگی انجام دهند، آن را تخریب کنند و بسازند، تسهیلات مختلفی مانند رایگان بودن هزینه‌های مربوط به جواز ساخت را در نظر گرفته است.

3- کیفیت خاک ملک

نکته دیگری که باید هنگام انتخاب ملک کلنگی به آن توجه داشت، کیفیت خاک است، زیرا اکثر افراد که خرید ملک‌های کلنگی را انجام می‌دهند، تصمیم دارند در آینده ملک کلنگی را بکوبند و بنای جدیدی بسازند. از همین رو بررسی کیفیت خاک اهمیت دارد و باید مطمئن شد که خاک برای انجام ساخت‌وساز مناسب است. برای اینکار می‌توان از متخصصان خاک‌شناسی و کارشناس‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند کمک گرفت.

4- عقب‌نشینی

عقب‌نشینی از مواردی است که هنگام خرید ملک کلنگی باید به آن توجه شود. این موضوع شاید برای مالک باعث ضرروزیان شود، اما برای سازنده سود خوبی را به‌همراه خواهد داشت. در حقیقت اگر یک ملک عقب‌نشینی داشته باشد، سازنده برای خرید آن ملک باید هزینه‌ی کمتری را بپردازد؛ این درحالی است که عقب‌نشینی روی زیربنای مفید خریدار، اثر منفی نخواهد داشت.

5- مزایا و امتیازات محله‌ی ملک

اگر ملک مورنظر شما در منطقه‌ای باشد که آن محله مزایا و امکانات مختلفی داشته باشد، ارزش ملکی که در آینده ساخته خواهد شد، افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند سود بیشتری را عاید سازنده کند. از جمله مزایا و امتیازاتی که می‌توانند ارزش یک ملک را بالا ببرند، می‌توان به نزدیک بودن خانه به وسایل نقلیه عمومی، دسترسی به خیابان‌های اصلی، دسترسی به مکان‌های درمانی و پزشکی، نزدیک بودن به امکانات رفاهی و خدماتی اشاره کرد.

نکات حقوقی مهم در راهنمای خرید خانه کلنگی

نکات حقوقی مهم در هنگام خرید خانه کلنگی

در هنگام خرید خانه کلنگی علاوه‌بر موضوعات مطرح شده، نکات حقوقی نیز باید موردتوجه قرار گیرند که در ادامه به برخی از این نکات که از همه مهم‌تر هستند اشاره خواهیم کرد.

1- احراز مالکیت را حتما انجام دهید و مطمئن شوید که فروشنده خانه کلنگی، مالک واقعی است. بسیاری از معامله‌های مربوط به خانه‌های کلنگی، غیرقانونی هستند و فروشندگان به‌صورت جعلی خود را مالک معرفی می‌کنند. این موضوع می‌تواند با پیدا شدن مالک واقعی ملک، برای خریدار مشکلات بسیاری را ایجاد کند.

2- حتما از شهرداری استعلام مربوط به ملک را بگیرید و مطمئن شوید که ملک انتخابی، در طرح شهرداری نیست. درواقع گاهی اوقات فروشنده کاربری ملک را به‌درستی به خریدار نمی‌گوید و خریدار حین انجام کار متوجه چنین موضوعی می‌شود که در چنین موقعیتی دیگر امکان ادامه کار وجود ندارد و فرد متضرر خواهد شد.

3- تا جایی که ممکن است از معامله‌ و سرمایه‌گذاری روی املاک کلنگی که وکالتی هستند یا قولنامه بلندمدت دارند، اجتناب کنید، زیرا این دست از معاملات پرریسک هستند.

4- از خرید خانه‌های کلنگی با فنداسیون غیراستاندارد صرف‌نظر کنید، زیرا هزینه‌های مربوط به بازسازی این خانه‌ها بالا است.

الف: اگر تصمیم به خرید خانه کلنگی وراثتی دارید، حتما با تمام وراث آشنا شوید تا اطمینان حاصل کنید که تمام وراث از این معامله آگاه هستند.

ب: از پرداخت مالیات و عوارض مطمئن شوید، زیرا پس از خرید ملک و واگذاری، خریدار و صاحب ملک مسئول پرداخت این هزینه‌ها خواهد بود.

سخن نهایی

همان‌طور که مطالعه کردید، در این مقاله به نکات مهم در هنگام خرید خانه کلنگی پرداختیم، حال اگر شما به این موارد توجه داشته باشید، می‌توانید یک ملک مناسب را انتخاب کنید و در ادامه با تخریب و ساخت دوباره آن به سود بالایی برسید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
4.8 11 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید