نکاتی برای طراحی پاسیو آپارتمان و گیاهانی که باید از آن ها استفاده کنید

خانه‌های ایرانی با افزایش جمعیت شهرها، بخش بزرگی از خود یعنی حیاط‌ها را از دست دادند. امروز که زندگی آپارتمان‌نشینی تقریباً به فرهنگ غالب خانه‌نشینی در شهرها تبدیل شده است، نداشتن حیاط و فضای آزاد خصوصی هم موضوعی است که بسیاری را از زندگی در آپارتمان ناراضی کرده است.

امروزه معماران ساختمان با در نظر گرفتن این کمبود تلاش کرده‌اند تا با طراحی پاسیو در آپارتمان، نبود فضای سبز و آزاد در این ساختمان‌ها را جبران کنند. داشتن یک حیاط‌خلوت در آپارتمان می‌تواند به ساکنان آپارتمان این امکان را بدهد که گیاهان دلخواهشان را پرورش دهند یا احیاناً روزانه ساعتی را در فضای آزاد ساختمان بگذرانند. به همین دلیل اهمیت ساخت پاسیوی آپارتمان بیش از پیش احساس می‌شود.

مطالعه بیشتر: معرفی 6 تا از انواع پتوس و نحوه نگهداری تا تکثیر آن

پاسیوی آپارتمان چه استفاده‌هایی دارد؟

طراحی پاسیو

همه‌ی ما زمانی که نام پاسیوی آپارتمان را می‌شنویم، به یاد فضایی می‌افتیم که در آن گیاهان مختلف قرار داده شده‌اند و با نور مناسبی که دارد، جای خوبی برای رشد گل‌وگیاه است.

کاشت گل‌وگیاه در پاسیو به‌خودی‌خود، کار بسیار پسندیده‌ای است زیرا همان‌طور که در بخش‌های قبل گفتیم، می‌تواند جای خالی حیاط‌های بزرگ در آپارتمان را پر و فضایی دلپذیر با هوایی مطبوع را به ساکنان آپارتمان فراهم کند.

اگر ساکنان ساختمان کمی خلاقیت و حوصله به‌خرج دهند می‌توانند علاوه بر پرورش گل‌وگیاه از پاسیوی آپارتمان در جهت انجام کارهای روزمره‌شان هم استفاده کنند.

طراحی پاسیوی آپارتمان و تزئین آن با انواع گل‌وگیاهان می‌تواند زیبایی ساختمان را دوچندان کند. اگر شما هم یک حیاط‌خلوت در آپارتمان خود دارید می‌توانید با صرف هزینه‌ای نه‌چندان سنگین، فضایی دلپذیر برای جلسات اهالی ساختمان یا میزبانی از مهمانان مهیا کنید.

طراحی حیاط‌خلوت یا پاسیوی آپارتمان به سبک کافه‌های روباز

در ساختمان‌هایی که علاوه بر فضای کوچک پارکینگ، در پشت ساختمان نیز دارای فضایی کوچک به نام حیاط‌خلوت هستند، مدیران ساختمان می‌توانند با طراحی حیاط‌خلوت و هماهنگی همسایگان آن جا را برای استفاده‌ی ساکنان تجهیز کنند.

همچنین تهیه‌ی چند مبل راحتی و چند میز کوچک نیز می‌تواند به کاربردی‌تر شدن فضای پاسیوی آپارتمان کمک کند. البته باید توجه داشت که اگر شما در شهرهای بسیار آفتاب‌گیر و گرم زندگی می‌کنید یا محل زندگی‌تان همیشه مرطوب و پرباران است، سقف‌دار کردن پاسیوی آپارتمان می‌تواند یک کار بسیار عاقلانه باشد.

اگر در پاسیوی آپارتمان یا حیات‌خلوت ساختمان به‌قدر کافی فضا در اختیار دارید و می‌توانید آن را مسقف کنید، از این ایده‌ی هیجان‌انگیز به‌سادگی نگذرید. مسقف کردن حیاط ‌خلوت در مناطق گرم به همراه پرورش گیاهان در این فضا می‌تواند فضایی خنک را پدید آورد که برای دورهمی‌های تابستانی فوق‌العاده باشد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با 3 روش پرکاربرد تمیز کردن کاغذ دیواری

گیاهان مناسب پاسیو

پیچک: برای طراحی حیاط‌خلوت می‌توان از گیاهان رَوَنده مثل پیچک‌ها استفاده کرد که هم سبب زیبایی فضا می‌شوند و هم در نقش یک کاغذدیواری طبیعی شما را از صرف هزینه‌های سنگین معاف می‌کند.

حُسنِ یوسف: استفاده از چند گلدان حُسن یوسف با برگ‌های سبز و بنفشی که دارند می‌تواند فضای پاسیوی آپارتمان را زیبا و چشم‌نواز کند. شاخ و برگ این گیاه در رنگ های مختلفی مانند سبز، بنفش، نارنجی، قرمز و زرد وجود دارد و این تنوع گونه و رنگ از این گیاه سبب شده تا از این گیاه در طراحی پاسیو و حیاطخلوت خود استفاده نمایند

گیاه کروتون:

گیاه کروتون در پاسیو بهتر از آپارتمان رشد می کند. طیف رنگی بی نظیر برگ های این گیاه هارمونی فوق العاده ای را در فضای پاسیو و حیاط خلوت شما خلق می کند. از طرفی  آفتاب مناسب سبب می شود برگ های این گیاه شاداب تر و خوشرنگ تر شوند.نیاز آبی این گیاه متوسط است .

گل کروتون به صورت خوشه ای رشد می کند و  گل های فصلی گیاه کروتون سفید رنگ هستند .

توجه کنید : در صورت داشتن حیوان خانگی یا کودک در منزل مراقب استفاده از این گیاه باشید ، چراکه این گیاه سمی می باشد .


مارچوبه زینتی (شویدی) : گیاه مارچوبه زینتی یا همان شویدی را می توانید از طریق کاشت بذر و در فروردین ماه تکثیر کنید . این گیاه با برگ‌های بلند و کشیده، زیبایی و سادگی منحصربه‌فردی دارد، برای پرورش دادن در پاسیو بسیار مناسب است. توجه داشته باشید که گیاه مارچوبه زینتی از نور مستقیم فراری است و بهتر است این گیاه را در سایه قرار دهید و در آب دادن به آن نیز زیاده‌روی نکنید. گیاه مارچوبه زینتی زمانی که رشد کند و بزرگ شود، منظره‌ی حیاط‌خلوت شما را بسیار زیبا خواهد کرد.

صنوبر مخروطی: صنوبرهای مخروطی هم ازجمله گیاهانی هستند که به دلیل عدم نیاز به مراقبت مداوم، برای قرارگیری در حیاط‌خلوت آپارتمان بسیار مناسب هستند. صنوبرهای مخروطی همیشه شکل مخروط‌‌مانند خود را حفظ می‌کنند و نیاز به هرس شدن ندارند. این گیاهان اندازه‌های مختلفی دارند و باتوجه به اینکه حیاط‌خلوت شما بزرگ یا کوچک باشد.

شمشاد : شمشاد یک از گیاهان همیشه سبز است که اغلب به عنوان حصار در باغ ها استفاده می شود. این گیاه قابلیت زیادی برای طراحی دارد، چرا که به هر شکلی در می آید و انشعابات تو در تو دارد. بنابراین یک گزینه مناسب برای طراحی در پاسیو یا گلخانه محسوب می شود.

از چه گیاهان پوششی برای پاسیو استفاده کنیم؟

لیزوماکیا

به غیر از چمن (به دلیل نیاز آبی بالا و نیاز به نور زیاد) شما می توانید از گیاهانی همچون لیزوماکیا، دایکوندرا، فیله آ، آجوگا، و … برای پوشش خاک پاسیو و حیاتخلوت از آن‌ها بهره گرفت. گیاه آلیسوم نیز به دلیل بوی خوب و گل دهی ، می‌توانند به عنوان گیاه پوششی مورد استفاده قرار گیرد.

یک نکته ی اساسی در انتخاب گیاهان پاسیو

در انتخاب گیاهان برای  پاسیو و حیاطخلوت خود تعادل بین گیاهان ” همیشه سبز” و ” خزان کننده ( یا فصلی ) ” را برقرار کنید .چرا که اگر تمامی‌گیاهان را از دسته گیاهان خزان کننده یا فصلی انتخاب کند، در زمستان هیچ نوع گیاهی در پاسیو شما وجود ندارد و این بزرگترین ایراد طراحی برای پاسیو و حیاط خلوت به حساب می‌آید. معرفی دو گیاه همیشه سبز “صنوبر مخروطی” و ” شمشاد” نیز به همین دلیل در این مقاله صورت پذیرفت.

از آپارتمانا برای تهیه‌ی پاسیو کمک بگیرید

شما می‌توانید برای تجهیز پاسیوی آپارتمان با امکان استفاده از آن به‌عنوان محلی برای همنشینی یا استراحت، از آپارتمانا کمک بگیرید تا ما در ساختن یک پاسیوی استاندارد و زیبا به شما کمک کنیم. شما می‌توانید با کمک آپارتمانا، آپارتمان خود را به یک پاسیوی زیبا مجهز کنید که فقط مکانی برای پرورش گل‌وگیاه نباشد و بتوانید از فضای بسیار زیبا و آرام آن برای سایر امور زندگی نیز استفاده کنید.

در سایت آپارتمانا مجموعه‌ای از مطالب آموزشی بسیار کاربردی وجود دارد که شما با مطالعه‌ی آن‌ها می‌توانید کیفیت زندگی در آپارتمانتان را افزایش دهید و با ارسال آن‌ها برای همسایگانتان، آن‌ها را نیز برای یک زندگی راحت‌تر در آپارتمان کمک کنید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید