نکاتی برای راه اندازی شوفاژ در زمستان و تنظیم پکیج

راه اندازی شوفاژ در زمستان

با رسیدن فصل سرما نیاز به وسایل گرمازا احساس می‌شود. در گذشته افراد برای گرم کردن منازل خود از بخاری استفاده می‌کردند اما با پیشرفت علم و به‌وجود آمدن تکنولوژی‌های جدید، امروزه در بسیاری از منازل جای بخاری را پکیج و شوفاژ گرفته‌اند.

این وسایل گرمایشی مزیت‌های بسیار بیشتری نسبت به بخاری دارند. با این‌حال برای نصب و استفاده از شوفاژ و پکیج باید به نکات زیادی دقت داشته باشید، به‌نحوی که در صورت عدم توجه به آن‌ها ممکن است مشکلاتی برای این وسایل به‌وجود بیایند.

از طرفی گاهی ممکن است پکیج یا شوفاژ به‌طور اتفاقی خاموش شوند. در نتیجه برای استفاده از آن‌ها، باید این وسایل را روشن کنید. در چنین شرایطی دانستن نکات مربوط به راه اندازی شوفاژ در زمستان و تنظیم پکیج اهمیت پیدا می‌کنند.

در این مطلب می‌خواهیم درباره نکات مربوط به راه‌اندازی شوفاژ و پکیج و نحوه تنظیم آن‌ها صحبت کنیم، پس تا انتها با ما همراه شوید.

نحوه راه اندازی شوفاژ در زمستان

راه اندازی شوفاژ

به‌طور کلی برای راه‌اندازی شوفاژ باید مراحل زیر را سپری کنید.

الف: روشن کردن شوفاژ

ب: قراردادن آن روی حالت زمستانه

ج: هواگیری رادیاتورهای آن

د: باز کردن شیرهای رفت و برگشت در رادیاتور

ه: تنظیم دمای رادیاتور

برای تنظیم شوفاژ، باید شیرهای رفت و برگشت را در آن باز کنید تا انرژی گرمایی به‌سرعت انتقال پیدا کند. اما گاهی می‌بینیم با وجود باز بودن این شیرها، شوفاژ به ‌میزان کافی گرم نیست و قسمتی‌هایی از آن نیز اصلا گرمایی ندارند و سرد هستند.

این مشکل زمانی به‌وجود می‌آید که شوفاژ تنظیم نباشد. برای تنظیم این دستگاه لازم است با شیرهای موجود در آن آشنا شوید.

 

در شوفاژ سه شیر وجود دارد که عبارت هستند از:

1- شیر هواگیری برای خروج هوا از داخل سیستم شوفاژ

2- شیر ورودی سوپاپ‌دار که وظیفه تنظیم دمای شوفاژ را به عهده دارد.

3- شیر برگشت که در پایین رادیاتور قرار گرفته است.

برای تنظیم و راه اندازی شوفاژ به ابزار و وسایلی نیاز پیدا خواهید کرد که از جمله این ابزار می‌توان موارد زیر را نام برد:

الف: دماسنج دیجیتال

ب: آچار یا پیچ مخصوص برای هواگیری رادیاتور

ج: آچار فرانسه

د: خودکار و کاغذ

ه: پیچ گوشتی

مراحل تنظیم شوفاژ

در ادامه مراحل تنظیم و راه اندازی شوفاژ در زمستان را بیان می‌کنیم.

مرحله اول

در مرحله اول برای تنظیم شوفاژ باید هواگیری انجام شود. با انجام این کار تمام هوای موجود در لوله‌ها و رادیاتور بیرون می‌آید و مشکل گرم نبودن شوفاژ حل می‌شود.

مرحله دوم

در صورتی که بعد از هواگیری باز هم به گرمای مطلوب نرسیدید، ابتدا شوفاژ را خاموش کنید، سپس شیرهای رفت و برگشت را باز بگذارید.

برای باز کردن شیر رفت می‌توانید از انبردست کمک بگیرید، زیرا بر سر شیر رفت کلاهکی وجود دارد که درآوردن آن مشکل است. حال با استفاده از آچار فرانسه می‌توانید شیر را تا انتها باز کنید.

مرحله سوم

راه اندازی شوفاژ در زمستان

در این مرحله تمام شیرها باز هستند، حال نوبت به روشن شدن و راه اندازی شوفاژ می‌رسد. شوفاژ را روشن کنید و یک کاغذ و خودکار بردارید. حال ترتیب گرم شدن شوفاژها را بنویسید.

به‌طور معمول ابتدا اولین شوفاژی گرم می‌شود که به پکیج نزدیک است و آخرین شوفاژ همانی خواهد بود که دورترین فاصله را نسبت به پکیج دارد.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای راه اندازی شوفاژ در زمستان و تنظیم پکیج

مرحله چهارم

در مرحله چهار باید پکیج را خاموش کنید و منتظر بمانید تا شوفاژها به‌صورت کامل خنک شوند. حال به کنار اولین شوفاژ بروید و شیر برگشت موجود در آن را روی حالت نیمه باز قرار دهید.

در واقع در این حالت شیر رفت شوفاژ باید باز و شیر برگشت نیمه باز باشد. بعد از آن پکیج را روشن کنید و دمای لوله ورودی به شوفاژ را اندازه بگیرید.

زمانی که این دما را نوشتید، دمای لوله رادیاتور را بنویسید که در زیر شیر برگشت قرار دارد. حال نوبت به بستن و تنظیم شیر برگشت می‌رسد. باید این شیر را به‌نحوی تنظیم کنید که تفاوت دو دمای ثبت شده بین 11 تا 13 درجه باشد.

مرحله پنج

برای راه اندازی شوفاژ در زمستان  تمام کارهای گفته شده در مرحله چهار را برای کل شوفاژها انجام دهید. در این‌جا باید دقت داشته باشید هر چه از پکیج بیشتر فاصله می‌‌گیرید، شیر برگشت هم باید بیشتر باز شود، به‌طوری که این شیر برای آخرین شوفاژ به‌صورت کاملا باز خواهد بود.

تنظیم پکیج

تنظیم پکیج

شوفاژها بدون یک منبع که انرژی آن‌ها را تامین کند، از خود گرمایی ندارند. در واقع شوفاژ انرژی گرمایی خود را از پکیج دریافت می‌کند. برای تنظیم پکیج لازم است آن را روی حالت زمستانی قرار دهید. برای این کار به ترتیب زیر عمل کنید:

الف: اتصال پکیج به شیر گاز را بررسی کنید.

ب: از وجود جریان برق مطمئن شوید.

ج: روی کلمه MODE در صفحه نمایش پکیج بزنید.

د: حالت زمستان را فعال کنید.

ه: از طریق دکمه‌ها دمای پکیج و دمای آب را تنظیم کنید.

بعد از مراحل بالا پکیج شروع به کار می‌کند.

سخن نهایی

راه اندازی شوفاژ اولین اقدام بعد از نصب و کار گذاشتن پکیج و شوفاژ است. با فرارسیدن فصل سرما افراد برای استفاده از گرمای حاصل از این وسایل گرمایشی، باید اقداماتی را مانند راه‌اندازی و سرویس آن‌ها انجام دهند.

به‌طور کلی برای استفاده از شوفاژ در فصل زمستان بهتر است با تعمیرکاران حرفه‌ای تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید برای سرویس دستگاه شما اقدام کنند.

با این‌حال اگر تمایلی به این کار ندارید، خودتان نیز می‌توانید برای راه‌اندازی آن کارهای لازم را انجام دهید. شوفاژها به‌صورت سالیانه نیاز به تنظیم دارند اما اگر شوفاژ شما قدیمی است یا یک دستگاه جدید اضافه کرده‌اید، بهتر است دوباره دستگاه‌ها را تنظیم کنید.

عمل هواگیری نیز اهمیت زیادی دارد و باید در سال چند بار آن را انجام دهید تا هوای موجود در شوفاژ بیرون بیاید و همه جا به یک میزان گرم شود.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید