هزینه تعمیر پکیج بر عهده مالک است یا مستاجر ؟

اگر مستاجر باشید حتما برایتان پیش آمده است که بعد از گذشت مدتی تاسیسات خانه شما نیاز به تعمیر پیدا کند و یکی از بیشترین مواردی که نیاز به تعمیر دارد پکیج است. حال همیشه این سوال پیش می‌آید که هزینه تعمیر پکیج با مالک است یا مستاجر؟

این‌طور گفته می‌شود که اگر پکیج یک مشکل اساسی داشت باید هزینه آن را مالک بپردازد و در غیر این صورت برای مشکلات جزئی هزینه به عهده شخصی خواهد بود که خانه را اجاره کرده است.

هزینه تعمیرات پکیج با کیست؟ بحث همیشگی بین مستاجر و مالک

هزینه تعمیر پکیج

همیشه بین مستاجر و مالک این بحث پیش می‌آید که هزینه تعمیرات منزل بر عهده کیست. این موضوع به‌طور کامل در قانون برای اجاره ملک توضیح داده شده است و در قولنامه‌هایی که در املاک نیز بسته می‌شوند معمولا طرفین با هم توافق می‌کنند.

اما به هر حال گاهی افراد از آن‌جایی که اطلاعات کاملی از حقوق یکدیگر ندارند، امکان دارد به این مسائل توجه نکنند و بر سر مواردی مانند هزینه تعمیر پکیج به اختلاف بیفتند.

در واقع در فصل زمستان این بحث خیلی پیش می‌آید. ما در این مطلب قصد داریم به‌طور کامل به این موضوع بپردازیم که حق با چه کسی است و در نهایت چه کسی باید هزینه تعمیرات پکیج را بر عهده بگیرد.

هزینه تعمیر پکیج با مالک است یا مستاجر

طبق قوانینی که در خصوص مالک و مستاجر ارائه می‌شود، مالک باید خانه و تاسیسات آن را کاملا سالم به مستاجر تحویل دهد. اگر این کار به‌درستی صورت گیرد طبق ماده 486 قانون مدنی هزینه‌های مربوط به مشکلات جزئی با مستاجر و هزینه‌های بالا با مالک است.

در واقع قانون مدنی هزینه‌های ساختمان را به دو بخش تقسیم می‌کند:

1- تعمیراتی که هزینه‌های جزئی دارد.

2- تعمیراتی که اساسی و کلی است.

اما در این‌جا بحثی که پیش می‌آید تشخیص جزئی یا اساسی بودن تعمیرات است و این تشخیص بیشتر از عرف جامعه تبعیت می‌کند و نمی‌توان در این مطلب تک تک نام برد.

گرچه به‌طور کلی طبق این موضوع هزینه تعمیر پکیج در دسته هزینه‌های کلی و اساسی ساختمان قرار می‌گیرد و موارد دیگری از این قبیل تعمیرات که می‌توان به آن اشاره کرد شامل تعمیرات بنای اصلی ساختمان مانند دیوار، حیاط، سقف و موارد مشابه است. پرداخت هزینه رنگ کردن ساختمان نیز به عهده مالک است.

همچنین تامین هزینه‌های مربوط به شوفاژ، آبگرمکن، موتورخانه، تهویه و این قبیل موارد نیز با مالک است. مالک موظف است هزینه‌های مربوط به تعمیرات لوله‌کشی آب، گاز و فاضلاب، سیم‌کشی ساختمان، تعمیر آسانسور، رفع مشکل درب پارکینگ و موارد دیگر را پرداخت کند.

اما تعمیرات جزئی مانند عوض کردن لامپ، پوشال کولر، واشرهای شیر آب و …. را باید مستاجر پرداخت کند و برای این موارد مالک موظف نیست که هزینه‌ای بپردازد.

پکیج چه موقع نیاز به تعمیر پیدا می کند ؟

1- گرم و سرد شدن آب

2- عدم تنظیم فشار گاز:ممکن است در بعضی از منطقه ها و یا در بعضی از فصول سال فشار گاز کم یا زیاد شود و ممکن است بر روی عملکرد پکیج تاثیر منفی بگذارد.

3- اشکال و خرابی دودکش:اگر دود حاصل شده از احتراق نتواند به طور کامل و صحیح از دودکش خارج شود میتواند یکی از دلایل اصلی خرابی پکیج باشد.

4-کم بودن اکسیژن برای انجام عمل احتراق:در صورت وجود این مشکل شما میتوانید دو درپوشی که در بالای پکیج قرار داده شده را باز کنید.

آیا همیشه باید مالک هزینه تعمیر پکیج را بپردازد؟

در چنین شرایطی باید به این موضوع اشاره کنیم که وضعیت پکیج در زمانی که به مستاجر تحویل داده می‌شود چگونه است. اگر زمانی که خانه را به مستاجر دادید پکیج صحیح و سالم بود و در واقع خراب شدن فعلی آن به علت رسیدگی نکردن مستاجر به آن است، هزینه را مستاجر باید بپردازد.

حتی اگر وقت سرویس پکیج بوده و مستاجر به آن توجه نکرده و در نهایت باعث خرابی پکیج شده است، باز هم هزینه تعمیر را باید مستاجر تقبل کند. 

اما طبق عرفی که در بین مالک و مستاجر است، این‌طور فرض می‌شود که هزینه تعمیرات تاسیسات را باید مالک پرداخت کند و پکیج نیز بخشی از تاسیسات اساسی منزل است.

اگر در طول زمان استفاده قطعه‌ای از پکیج خراب شود و دیگر به علت خرابی کار نکند، مالک باید هزینه‌های تعمیرات یا تعویض آن را بپردازد.

اگر مالک هزینه تعمیرات را تقبل نکرد باید چه کاری انجام داد؟

بعد از این‌که مشخص شد هزینه تعمیر پکیج با کیست، بحث دیگری پیش می‌آید. برخی از صاحبان ملک وقتی متوجه می‌شوند که باید هزینه تعمیر پکیج را پرداخت کنند مدام امروز و فردا می‌کنند یا اصلا مسئولیت پرداخت هزینه را به عهده نمی‌گیرند.

در این شرایط مستاجر می‌تواند برای رسیدگی به مشکل خود به شورای حل اختلاف مراجعه کند و به‌صورت قانونی از مالک شکایت کند.

برخی از مالکان باز هم هزینه را پرداخت نمی‌کنند تا تعمیرات انجام شود، در این شرایط مستاجر می‌تواند هزینه را پبردازد، اما طبق نظر دادگاه از اجاره ماهانه خود کم کند. اگر هم مشکل شدیدتر شد، مستاجر می‌تواند بدون حضور مالک و با حکمی که دادگاه می‌دهد قرارداد اجاره ملک را فسخ کند.

اگر مستاجر هزینه تعمیرات را پرداخت نکرد باید چه کاری انجام داد؟

گاهی شرایط برعکس می‌شود و این بار مستاجر باید هزینه تعمیرات را بپردازد، اما به هر دلیلی این کار را انجام نمی‌دهد.

در این شرایط مالک می‌تواند به‌صورت کاملا قانونی از مستاجر شکایت کند، سپس حکم دادگاه برای مستاجر فرستاده می‌شود تا هزینه‌هایی را که صرف تعمیرات تاسیسات ساختمان شده است پرداخت کند.

نکاتی در ارتباط با هزینه تعمیر پکیج

برای جلوگیری از این قبیل مشکلات بهترین کار قید کردن تمام موارد در همان ابتدای نوشتن اجاره‌نامه است، یعنی کاملا نوشته شود که اگر پکیج خراب شد باید چه کسی هزینه را بپردازد.

علاوه بر این قبل از این‌که خانه را از مالک بگیرید و قرارداد عقد شود، حتما به‌صورت حضوری از ساختمان دیدن کنید و وضعیت تجهیزات از جمله پکیج را با دقت کامل مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید سالم هستند.

بعد از آن نیز اگر مشکلی در ساختمان دیدید حتما به مالک بگویید و در قرارداد قید کنید تا در آینده با این قیبل از مشکلات مواجه نشوید.

در پایان با اپلیکیشن آپارتمانا نظم و هماهنگی را به ساختمان خود بیاورید و از این طریق می‌توانید علاوه بر ثبت هزینه‌های ساختمان، محاسبه شارژ ساختمان و پرداخت آنلاین شارژ تمامی همسایگان را از اتفاق‌های مختلف رخ داده در ساختمان مطلع کنید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی

سلام. من مدتی است که از پکیج استفاده میکنم ولی در مجتمع 30 واحدی ما قصد تعمیر موتورخانه را دارند.حال میخواهم بدانم آیا من هم باید هزینه تعمیر را بپردازم؟چون از شوفاژ و آب گرم موتورخانه استفاده نمیکنم؟

مدیر وبلاگ

سلام. چون انرژی شما از منبع پکیج تامین میشود بنابراین نیازی به پرداخت هزینه نیست.

farhad

فیلتر پکیج توسط مستاجر واحد من عوض شده و مبلغ آن حدود 500 هزار تومان میباشد. حال بفرمایید که این هزینه بر عهده من که مالک هستم میباشد یا مستاجر ساختمان؟

مدیر وبلاگ

سلام هزینه تعمیر پکیج بر عهده ی مالک میباشد.

طاها

سلام ماهفت ماهه که خانه اجاره کردیم قطعه شیربرقی پکیج خراب شده وشیر آب نشتی داشت و پکیج صدا میداد هزینه تعمیر پکیج برعهده کیست؟

مدیر وبلاگ

هزینه های تعمیر اساسی بر عهده ی مالک می باشد

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید