هر چیزی که باید درباره نحوه برگزاری مراسمات در آپارتمان ها بدانید

محرم همیشه حال و هوایی خاص و دوست داشتنی در دل های عاشقان اباعبدالله حسین (ع) زنده می‌کند و هرکسی تمایل دارد تا به نحوی در برگزاری مجلس عزاداری کمک کند. برخی هم در منازل خود این مجلس را برپا می‌کنند تا به شکلی علاقه و احترام خود را نسبت به سالار شهیدان نشان دهند.

اگر قصد دارید در ساختمان، مجتمع و یا منزل خود این مجلس را برگزار کنید حتما باید به قوانین عزاداری محرم در آپارتمان دقت داشته باشید تا مبادا ثوابی که انجام می‌دهید با نارضایتی دیگران همراه شود. در ادامه قصد داریم شرایط و قوانینی که در برپایی این مجلس باید رعایت شود را بررسی نماییم.

شرایط عزاداری محرم در ساختمان چیست؟

برگزاری این دست از تکیه‌ها و هیئت‌های خانگی بسیار کار پسندیده‌ای است ولی زمانی که قصد دارید در منزل خود تکیه بزنید و مجلس عزاداری به پا کنید باید با شرایط و قوانین عزاداری محرم در آپارتمان آشنا باشید زیرا عدم رعایت این قوانین و شرایط می‌تواند باعث آزار و اذیت دیگران شود و همین موضوع مشکلات مختلفی را به همراه خواهد داشت.

1- آزار و اذیت همسایه‌ها ممنوع

از مهمترین قوانین عزاداری محرم در آپارتمان می‌توان به رضایت همسایه‌ها اشاره نمود، همان‌طور که آیت‌الله فاضل فرموده‌اند: اگر مجلس عزاداری یا زیارت عاشورا در آپارتمان موجب اذیت و آزار همسایه‌ها شود جایز نیست، باید درجایی و طوری مجلس عزاداری یا جلسات قرآن یا مجلس زیارت عاشورا برگزار کنید که موجب اذیت دیگران نشود.

قوانین عزاداری محرم در آپارتمان

2- شرایط استفاده از قسمت‌های مشاع

در محیط‌هایی از مجتمع و آپارتمان که مشترک بین تمام ساکنان است و مشاع محسوب می‌شود باید رضایت تمام ساکنان برای برگزاری مجلس عزاداری را داشته باشید، در ضمن نسبت به حق‌الناس مالی در رابطه با هزینه و مخارج مثل آب، برق و گاز که بابت مجلس عزاداری مصرف می‌شود دقت داشته باشید که یا این هزینه‌ها با رضایت دیگر واحدها باشد یا خودتان پرداخت کنید.

3- رضایت مالک

در قسمت‌هایی از مجتمع که خصوصی است مانند واحد شخصی، اگر مستأجر هستید برگزاری مجالس ذکر شده با رضایت مالک مانعی ندارد البته به نحوی عمل نمایند که اسباب آزار و ناراحتی دیگران فراهم نشود.

4- نصب پرچم در ساختمان

نصب پرچم عزاداری سیدالشهدا (ع) بر در خانه‌ها و سایر اماکن امری معقول و پسندیده به شمار می‌رود و چون در راستای ترویج معرفت و بصیرت به امام حسین (ع) بوده دارای پاداش و ثواب است، اما نباید پرچم به‌گونه‌ای نصب شود برای رفت‌وآمد ساکنین دردسرساز شود.

5- آیا برای صدای بلند نوحه باید از همسایه‌ها اجازه گرفت؟

همان‌طور که گفته شد یکی از مهمترین قوانین عزاداری محرم در آپارتمان، عدم آزار و اذیت همسایه‌ها است. باید به این نکته توجه داشته باشید که شاید یکی از همسایه ناخوش احوال است و باید استراحت کند ولی صدای بلند نوحه این اجازه را به او ندهد. پس بهتر است در این مورد با همسایه‌ها مشورت کرده، سپس نسبت به برگزاری مجلس اقدام نمایید. بهتر است با کم کردن صدای بلندگو آرامش را در محیط ساختمان حفظ نماییم.

مداحی خوانی در آپارتمان

6- نصب پارچه در راهرو

در صورتی که قصد دارید، پارچه ای را در راهرو نصب کنید باید این نکته را در نظر داشته باشید که اگر راهرو صرفا محل رفت و آمد خودتان است مانعی برای نصب پارچه وجود ندارد ولی اگر راهرو مشاع بوده و عبور و مرور دیگر همسایه‌ها نیز از همان مکان است بایستی از آن‌ها کسب تکلیف نموده سپس برای نصب پارچه در راهرو اقدام کنید.

7- امنیت

یکی دیگر از قوانین عزاداری محرم در آپارتمان حفظ امنیت است به‌گونه‌ای که اگر قرار باشد درب ورودی ساختمان دائما باز بوده تا عزاداران بتوانند به راحتی وارد و خارج شوند، باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر خودروهای همسایه‌ها در پارکینگ پارک شده و هرکسی که وارد ساختمان شود می‌تواند به راحتی به پارکینگ دسترسی داشته باشد، چاره‌ای بی اندیشید تا سارقی نتواند از این موقعیت سوءاستفاده کند.

8- مراقبت‌ها

از دیگر قوانین عزاداری محرم در آپارتمان می‌توان به مراقبت‌هایی اشاره کرد که بعضا اتفاق‌های ناگواری را به همراه داشته است، اگر قصد دارید در پارکینگ ساختمان وسایل پخت غذای نذری بگذارید و در پارکینگ آشپزی کنید حتما به موارد ایمنی دقت داشته باشید.

گاز را تا جای ممکن از خودروهای داخل پارکینگ دورنگه دارید یا در صورت لزوم خودروها را بیرون پارکینگ بگذارید. همچنین سعی کنید شعله و حرارتی که غذا را می‌پزید از پارچه و مواردی که زود آتش می‌گیرند دور کنید.

9- زمان مراسم عزاداری

زمان به پایان رسیدن مجلس عزاداری را به ساعت‌های پایانی شب نرسانید و سعی داشته باشید تا ساعت 22 مجلس به اتمام برسد، زیرا بعد از تمام شدن مجلس سروصدایی بابت خروج عزاداران از ساختمان تولید خواهد شد که ممکن است سبب نارضایتی دیگران شود.

سخن پایانی

بی‌شک همه دوست دارند تا در برگزاری مجلس عزاداری امام حسین (ع) مشارکت کنند و قطعا هرکسی هر کاری که در توانش باشد را انجام می‌دهد ولیکن این امر دلیل نمی‌شود تا بدون توجه به همسایه‌ها و دیگر افراد و بدون ملاحظه در ساختمان مجلس عزاداری محرم بر پا کنیم. نکاتی که ذکر شد، از قوانین عزاداری محرم در آپارتمان بود که برای برگزاری مجلس باید به آن توجه نمود.

ان شاالله عزاداریتان قبول و مورد عنایت اباعبدالله حسین (ع) قرار گیرید، همچنین امیدواریم مطالب این ذکر شده برایتان مفید بوده باشد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید