بهترین قوانین ساختمان برای برگزاری مراسمات

منظور از مراسم چیست؟

صفرتا 100 قوانین برگزاری مراسم در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی چیست؟

با افزایش جمعیت، سبک زندگی‌ها نیز تغییر کرد و به دنبال آن خانه‌ها به آپارتمان و مجتمع تبدیل شدند. در زمان نه چندان دور خانه‌ها حیاط دار بودند و معمولا از یک یا دو طبقه تشکیل می‌شد که در آن یک خانواده به صورت مستقل زندگی می‌کرد و قوانین برگزاری مراسم در آپارتمان امری بی معنا محسوب می‌شد چراکه هر کس می‌توانست هر مراسمی را بدون اجازه از کسی در خانه خود برپا کند.

ولی از زمانی که خانه‌های قدیمی و مستقل جای خود را به آپارتمان و مجتمع‌ها داده‌اند دیگر شرایط هم فرق کرد، یعنی دیگر به‌جای یک خانواده چندین خانواده در یک ساختمان زندگی می‌کنند و همین امر سبب شده تا در برگزاری مراسم‌ها ملاحظات بیشتری صورت گیرد که مبادا همسایه‌ای را از خود برنجانیم و قبل از برپا کردن مراسمی باید به قوانین برگزاری مراسم در آپارتمان توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

منظور از مراسم چیست؟

منظور از مراسم چیست؟

قبل از اینکه در مورد قوانین برگزاری مراسم در آپارتمان صحبت کنیم باید ماهیت مراسم را بشناسیم، وقتی میگوییم قصد گرفتن مراسمی را داریم یعنی قرار است افرادی را دور هم جمع کرده و با توجه به مناسبت آن اعمالی صورت می‌گیرد.

برای مثال قرار است مراسم جشن تولد گرفته شود، به طبع افرادی در ساعت و مکان مشخصی دور هم جمع می‌شوند و جشن شادی و پایکوبی را برگزار می‌کنند. پس به‌طورکلی منظور از مراسم، تجمع افرادی در ساعت و مکان مشخص با توجه به مناسبت آن است.

حال تصور کنید کسی قصد دارد مراسمی در خانه خود برگزار کند، باوجود رفت‌وآمدهای مکرری که در زمان مراسم انجام می‌شود و سروصدایی که از برپایی مراسم تولید می‌شود، موجب آزار همسایه‌ها نخواهد شد؟ آیا شخصی که قصد دارد در آپارتمان مراسمی برپا کند از قوانین برگزاری مراسم در آپارتمان اطلاعی دارد؟

انواع مراسم در آپارتمان

تا اینجا در مورد ماهیت یک مراسم صحبت کردیم، حال قصد داریم انواع مراسم‌هایی که می‌توان در آپارتمان برگزار کرد را بررسی کنیم.

برای برگزاری عروسی در آپارتمان که به طبع با توجه به شادی و پایکوبی که به همراه خواهد داشت، باید به نکاتی توجه نمود تا بتوان سر و صدا را به حداقل رساند. گاهی اوقات برنامه‌ریزی اصولی می‌تواند بسیاری از مزاحمت‌ها را رفع کند.

برای مثال می‌توانید از مهمان‌ها بخواهید تا در راهروی آپارتمان و فضای مشاع، از ریختن نقل و گل روی سر عروس و داماد خودداری کنند و محیط خانه را برای این کار جایگزین کنید.

همچنین در مراسم‌هایی مانند عزاداری و یا سفره حضرت ابوالفضل و مراسمات این‌چنینی بهتر است از باند و بلندگو استفاده نکنید و با توجه به محدود بودن محیط خانه، مراسم را با صدای مداح برگزار کنید.

با توجه به مطالب ذکر شده می‌توان به این درک رسید که به راحتی با برنامه‌ریزی و جایگزینی موارد، برگزاری انواع مراسمات در آپارتمان امکان پذیر خواهد بود.

هر آنچه که باید درباره قوانین برگزاری مراسم در آپارتمان بدانید

برای برگزاری مراسم باید به همسایه‌ها اطلاع دهیم؟

باید ببینیم چه مراسمی قرار است برگزار کنیم، برای مثال اگر قصد داریم جشن تولد و مراسم‌هایی از این قبیل که امکان دارد با سر و صداهای بلند همراه باشد برگزار کنیم بهتر است همسایه‌ها را مطلع کنیم ولی اگر قرار است مراسمی برگزار کنیم که خیلی سبب آزار و اذیت همسایه‌ها نیست مانند مراسم خواستگاری یا دورهمی، لازم نیست تا به آن‌ها اطلاع دهیم.

حال که صحبت از انواع مراسم‌ها شد شاید برایتان سوال شود که مراسم عروسی را می‌توانیم در منزل برگزار کنیم، مراسم عزاداری را چطور؟

برگزاری مراسم عروسی و مراسم عزاداری هرکدام به نوبه خود امری پسندیده محسوب می‌شود و به خودی خود ایرادی ندارد ولی اگر قصد دارید در آپارتمان و مجتمع این نوع از مراسم‌ها را برپا کنید باید بر قوانین برگزاری مراسم در آپارتمان اشراف کامل داشته باشید تا با مشکل مواجه نشوید.

آیا اجازه همسایه شرط برگزاری مراسم است؟

در قانون آپارتمان نشینی ماده‌ای وجود دارد که ساعاتی را برای ایجاد سروصدا منع می‌کند، یعنی اگر قرار است مراسمی هم برگزار شود باید راس ساعت مشخصی مراسم به پایان برسد و از آن ساعت به بعد آرامش کامل در ساختمان حکم فرما باشد تا آسایش همسایگان را مختل نکند.

از این رو وقتی قصد برگزاری عروسی و یا عزاداری را داریم که هر کدام سر و صدای زیادی داشته و رفت‌وآمد زیادی هم می‌طلبد، بدیهی است که همسایه‌ها نیز باید رضایت کامل داشته باشند، این امر آن‌قدر مهم است که مراجع عالی قدر در رابطه با آن این طور فرمودند که اگر در مراسم عزاداری محرم، همسایه خود را از ایجاد سروصدا برنجانید، برگزاری آن جایز نیست.

در نتیجه اجازه همسایه شرط برگزاری مراسم بوده و قوانین برگزاری مراسم در آپارتمان باید رعایت شود، همچنین در صورتی که برای برپایی این نوع مراسم از مشاعاتی چون حیاط و پارکینگ استفاده می‌کنید بایستی خودتان نسبت به پرداخت هزینه مصرفی آب و برق و گاز اقدام نمایید تا حق و الناس رعایت شود.

نحوه شکایت از همسایه 

با توجه به قوانین برگزاری مراسم در آپارتمان نباید سر خود و بدون هماهنگی با مدیر ساختمان و همسایگان برای برپایی مراسم‌هایی که نظم آپارتمان را مختل می‌کند، اقدام نمایید. در صورتی که به حق و حقوق همسایگان بی‌اعتنا باشید، آن‌ها می‌توانند از طریق مراجع قانونی از شما شکایت کرده و بابت برهم زدن آرامش و آسایش شما را متهم کنند.

حال اگر این اتفاق در مجتمع صورت گیرد مطمئنا همسایگان دیگری هم هستند که از شما شاکی بوده و با فردی که قصد شکایت دارد همراه شوند. در این صورت با مشکل جدی مواجه خواهید شد به همین دلیل حتما قبل از این که چنین مشکلات به وجود بیاید با مدیر ساختمان جلسه‌ای بگذارید و در رابطه با مراسم خود توضیحاتی ارائه دهید تا با کمک آن بتوانید بدون مشکل مراسم خود را برگزار کنید. همچنین در بسیاری از مواقع، ممکن است که قوانین برگزاری مراسم در آپارتمان شما، شامل موارد خاصی باشد که شما از آن‌ها بی‌اطلاع باشید.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد برگزاری مراسم عروسی و یا مراسم عزاداری امری پسندیده است اما گاهی از شرایط همسایگان دیگر مطلع نیستیم، امکان دارد همسایه‌ای از لحاظ روحی در شرایطی باشد که نتواند مراسم ما را تحمل کند و ما از آن بی‌خبر باشیم. بهتر است قبل از برگزاری مراسمی که ممکن است در نظم ساختمان اختلال ایجاد کند، با همسایگان مشورت کنیم.

سعی کردیم در رابطه با قوانین برگزاری مراسم در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی مطالبی را بیان کنیم تا در صورت لزوم بتوانید از آن استفاده نمایید، امیدواریم برایتان مفید بوده باشد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
4.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید