سیستم گرمایش از کف مزایا و معایب

گرمایش از کف

همان‌طور که می‌دانید امروزه در بخش‌های مختلف شاهد پیشرفت روز‌افزون تجهیزات هستیم و بخش مربوط به ساختمان و تجهیزات آن نیز از جمله مواردی هستند که پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. برای مثال سیستم گرمایش از کف از جمله پیشرفت‌هایی است که در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده و شاهد استفاده از آن در ساختمان‌های مختلف هستیم. از همین رو در ادامه مقاله سیستم گرمایشی از کف را به‌طورکامل معرفی می‌کنیم تا بتوانید هنگام تصمیم‌گیری بهترین انتخاب را داشته باشید.

سیستم گرمایش از کف چیست؟

سیستم گرمایش از کف چیست؟

سیستم گرمایشی از کف در مقایسه با دیگر سیستم‌های حرارتی ساختمان محبوب‌تر است، زیرا علاوه‌بر بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، آسایش و رفاه ساکنین را نیز به همراه دارد. نحوه کار این سیستم به این صورت است که از لوله‌های مخصوص 5 لایه یا 3 لایه در سطح زیرین کف ساختمان استفاده می‌شود و از آنجایی که از داخل این لوله‌ها آب گرم رد می‌شود، حرارت و گرما به‌شکل یکنواخت در داخل اتاق پخش خواهد شد. البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که این سیستم توانایی گرم نگه‌داشتن محیط تا ارتفاع دو متری را نیز دارد.

در سال‌های اخیر از این سیستم به‌دلیل کاهش مصرف انرژی اضافی استفاده می‌کنند. درواقع به‌کاربردن این سیستم در محیط باعث صرفه‌جویی 25 تا 30 درصدی مصرف انرژی می‌شود و این موضوع در کنار توانایی گرم کردن محیط تا ارتفاع 2 متر، این سیستم را به یک انتخاب محبوب تبدیل کرده است؛ به‌طوری‌که امروزه از این سیستم گرمایشی در محیط‌های بزرگ استفاده می‌شود، زیرا علاوه‌برآنکه عملکرد خوبی دارد، مقرون‌به‌صرفه نیز است.

مزیت‌های سیستم گرمایشی از کف

مزیت‌های سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف نیز مانند هر سازه‌ی دیگری یکسری مزایا و معایب دارد که فرد باید بسته به نیازها و اولویت‌های خود سیستم مناسبی را انتخاب کند.

1- پخش گرما به‌طور یکنواخت

سیستم‌های گرمایشی چون شومینه، بخاری و شوفاژ را تصور کنید؛ همان‌طور که می‌دانید این سیستم‌ها پخش گرما را به‌صورت یکنواخت انجام نمی‌دهند، بلکه برای گرم شدن باید نزدیک به آن‌ها باشید. این در حالی است که سیستم گرمایشی از کف، گرمای یکسانی را در محیط پخش می‌کند. همچنین 70 درصد از حرارت تولیدی به سمت بالا می‌رود و این باعث می‌شود که شما بتوانید در کل محیط گرمای یکسانی را حس کنید.

2. بدون تولید صدا

نگران صدای لرزش کانال، صدای فن و صدای عبور آب از لوله‌ها نباشید، زیرا از کاربردی‌ترین مزایای این سیستم می‌توان به بی سروصدا بودن آن اشاره کرد، به‌طوری که در زمان استفاده از آن هیچگونه‌ صدایی که باعث آزار و اذیت فرد می‌شود، تولید نخواهد شد.

3- عدم ایجاد آلودگی

استفاده وسایل گرمایشی چون شومینه، رادیاتور و بخاری باعث سیاه شدن دیوارها و سقف محیط می‌شوند که این موضوع بسیار ناخوشایند است. اما باید متذکر شد یکی از مزایای این سیستم گرمایشی، عدم ایجاد آلودگی است. علاوه‌بر این موضوع از آنجایی که از سیستم گرمایشی از کف در محیط‌های مرطوبی چون حمام و سرویس‌بهداشتی نیز استفاده می‌شود، دیگر شاهد رشد باکتری و آلودگی در این محیط‌ها نخواهیم بود.

4- طول عمر بالا

هزینه‌های مربوط به نگهداری و تعمیر سیستم گرمایشی از کف نیز در مقایسه با دیگر سیستم‌ها کمتر محاسبه شده، زیرا در این سیستم از هیچ فن یا بادبزنی استفاده نشده و تعداد قطعات متحرک به‌کار رفته در آن نیز کم است، از همین رو قطعات آن خیلی نیاز به تعویض پیدا نمی‌کنند و این سیستم به همین دلیل طول عمر بیشتری دارد.

معایب گرمایش از کف ساختمان

معایب سیستم گرمایش از کف

در رابطه با سیستم گرمایشی از کف عیب‌های مختلفی نیز به گوش می‌رسد، اما دقت داشته باشید که بسیاری از این موارد حرف‌های بی‌پایه و اساس هستند. در ادامه به برخی از معایب این سیستم که ثابت شده هستند اشاره خواهیم کرد.

الف: برای جلوگیری از آسیب دیدن کف ساختمان، سیستم گرمایشی از کف در ابتدای روشن شدن به مدت زمان طولانی‌تری برای گرم کردن محیط نیاز دارد.

ب: عیب دیگری که برای این سیستم می‌توان درنظر گرفت، این است که در سیستم گرمایش از کف هیچ اتصالی بین لوله‌ها وجود ندارد، از همین رو پس از اتمام کار دیگر امکان تغییر در ساختار آن وجود ندارد.

ج: برای نصب درست سیستم گرمایشی از کف باید روی لوله‌های آب، برق، گاز و … ملات سیمان ریخته شود. این کار برای هموار کردن سطح و نصب درست سیستم گرمایشی ضروری است، اما از طرفی سختی‌های مربوط به خود را نیز دارد.

سیستم گرمایشی از کف برای چه ساختمان‌هایی مناسب است؟

سیستم گرمایش از کف علاوه‌بر آنکه برای ساختمان‌های مسکونی یک انتخاب به‌صرفه و مناسب است، در فضاهای اداری، تجاری، فروشگاه‌ها، مرغداری‌ها، گلخانه‌ها، اماکن ورزشی و استخرها نیز استفاده می‌شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که بهترین زمان برای اجرای این سیستم در زمان ساخت‌وساز اولیه ساختمان یا هنگام بازسازی است؛ اما این بدان معنا نیست که نمی‌توان از آن در ساختمان‌های تکمیل شده استفاده کرد. شما می‌توانید در صورت نیاز کف ساختمان را بکنید و سیستم گرمایشی را نصب کنید. البته تمام این کارها توسط افراد متخصص انجام می‌شود.

میزان لوله موردنیاز برای هر متر مربع پیاده‌سازی سیستم گرمایش از کف

مقدار سایز لوله و حداکثر فاصله لوله‌ها مورد دیگری است که باید در زمان اجرای سیستم گرمایشی از کف به آن توجه شود. این موضوع در ایجاد دمای مطلوب محیط تاثیرگذار است و معمولا در اغلب ساختمان‌های مسکونی یا تجاری کم جمعیت از لوله‌هایی به سایز 12-16 استفاده می‌شود. البته امروزه به‌دلیل گرانی این لوله‌ها، بسیاری از مجریان تاسیساتی به میزان و فاصله لوله‌ها توجه ندارند و گاها طول یا قطر لوله‌ها را کاهش می‌دهند. از همین رو توصیه می‌شود اجرای این سیستم را به گروهی واگذار کنید که مطمئن هستید اصول استاندارد را رعایت می‌کنند و پس از اجرا بهترین خروجی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

جمع بندی

همان‌طور که متوجه شدید، سیستم گرمایش از کف یکی از انتخاب‌های مناسب به‌عنوان سیستم گرمایشی است که مزیت‌های متعددی را برای آن در نظر گرفته‌اند. از همین رو شما می‌توانید با توجه به مطالبی که در اختیارتان قرار گرفت، تصمیم نهایی برای اجرای این سیستم را بگیرید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاظمی

اگه ی زمانی نشتی بده چجوری عیب یابی میشه یعنی دوباره باید کف کنده بشه ؟

مدیر وبلاگ

بله ، البته با سیستم های تشخیص ترکیدگی و نشت یاب جدید ، دقیقا محل ترکیدگی مشخص شده و نیاز به کندن بخش زیادی از کف نیست

رضا

در مقابل رادیاتور بسیارر عالی هستس، با کمترین درجه همیشه خونه گرفمه.

محمد

با سلام … میخواستم بدونم آیا در گرمایش از کف ، گرما در تمام محیط منزل به طور یکنواخت میباشد؟؟

مدیر وبلاگ

بله ، یکی از مزیت های سیستم گرمایش از کف همینه

5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید