خسارت ترکیدگی لوله آب و فاضلاب بر عهده‌ی کیست؟

امروزه با افزایش جمعیت و رایج شدن آپارتمان نشینی، مشکلات مختلفی نیز به وجود آمده که یکی از این مشکلات بحث نگهداری و تعمیرات به حساب می‌آید، از رایج ترین مشکلات آپارتمان‌ها، بحث ترکیدگی لوله آب است که می‌تواند خسارت‌های سنگینی به همراه داشته باشد. تصور کنید در خانه نشسته‌اید و متوجه می‌شود که سقف خانه‌تان نم زده، در این وضعیت به سرعت به دنبال حل مشکل خواهید بود اما در زندگی آپارتمان نشینی بحث کاملا متفاوت است. اگر سقف نم زده باشد و این موضوع را به همسایه خود بگویید، امکان دارد که برای تعمیر کمی تعلل کند و این موضوع باعث به وجود آمدن خسارت‌های فراوانی شود.

تعمیر ترکیدگی لوله آب بر عهده کیست؟

تعمیر ترکیدگی لوله آب بر عهده کیست؟

1- ترکیدگی لوله آب مربوط به کدام بخش است

در گام اول برای اینکه مشخص شود، چه کسی باید خسارت ترکیدگی لوله آب را بر عهده بگیرد، باید تشخیص محل ترکیدگی به صورت دقیق انجام شود. در واقع در ابتدا باید مشخص شود که لوله اختصاصی به مشکل خورده است یا لوله مشترک؛ اگر لوله اختصاصی باعث به وجود آمدن مشکل باشد، تمامی خسارت‌ها بر عهده واحدی است که لوله آب به آن تعلق دارد و اگر لوله عمومی باعث به وجود آمدن مشکل باشد باید موارد دیگری نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

2- ترکیدگی لوله آب سهوی بوده یا عمدی:

اگر ترکیدگی لوله مربوط به لوله های بخش های مشترک باشد، باید این موضوع، مورد بررسی قرار بگیرد تا دلیل اصلی آن مشخص شود. در واقع اگر مشکل به دلیل بی احتیاطی همسایه‌ها باشد، مانند باز گذاشتن شیر آب و غیره، تمامی هزینه‌ها باید توسط واحد خطاکار پرداخت شود و اگر دلیل ترکیدگی لوله، پوسیده بودن لوله ها باشد، تمامی ساکنین ساختمان باید هزینه‌های مربوط به خسارت را پرداخت کنند و مدیر ساختمان می‌تواند این موضوع را در قالب شارژ ماهیانه ساختمان از افراد دریافت کند تا خسارت‌های به بار آمده به‌خوبی جبران شود.

3- پرداخت خسارت بر عهده مالک است یا مستاجر

بر اساس قانون در صورت خرابی و یا به وجود آمدن هر مشکلی که مسبب آن مستاجر باشد، تمامی هزینه‌ها بر عهده مستاجر بوده و البته در موارد دیگر بر اساس قانون موجر و مستاجر اگر در واحد، مشکلی به وجود بیاید، مشکل به دو دسته تقسیم می‌شود. مشکلات جزئی و تعمیرات اساسی که اگر مشکلات به صورت جزئی باشند، هزینه تعمیرات آن بر عهده مستاجر و اگر برای حل مشکل نیاز به تعمیرات اساسی باشد، صاحب خانه باید هزینه‌های مربوط به تعمیرات را پرداخت کند.

اگر ساکنین ساختمان زیربار پرداخت خسارت نروند، چه باید کرد؟

در قدم اول برای حل مشکل، باید بحث ترکیدگی لوله و مشکلات به وجود آمده را با مدیر ساختمان درمیان بگذارید تا دلیل ترکیدگی، توسط یک کارشناس حرفه‌ای مورد بررسی قرار بگیرد. در مرحله بعدی اگر پرداخت خسارت مربوط به یک واحد باشد، این موضوع باید توسط شما یا مدیر ساختمان به آن واحد منتقل شود تا هزینه‌های مربوط به تعمیرات ترکیدگی لوله آب پرداخت شود. اگر همسایه خطاکار، قصد پرداخت خسارت را نداشته باشد، فرد خسارت دیده باید از طریق شورای حل اختلاف اقدام به طرح شکایت کند تا شورای حل اختلاف، همسایه خطا کار را برای حل مشکل احضار کند.

اگر هم دلیل ترکیدگی لوله آب، به دلیل پوسیدگی آن باشد تمامی هزینه‌های مربوط به تعمیرات و خسارت باید به صورت مساوی بین ساکنین ساختمان تقسیم شود و مدیریت این کار بر عهده مدیر ساختمان است. اگر در صندوق شارژ ساختمان، موجودی کافی برای این کار وجود داشته باشد، مدیر ساختمان باید از آن استفاده کند و اگر موجودی صندوق کافی نباشد، باید تمامی هزینه‌ها در قالب شارژ ماهیانه از ساکنین ساختمان دریافت شود.

مدیران ساختمان وظیفه‌های مهمی را بر عهده دارند و در بسیاری از موارد ممکن است، مدیریت تمامی موارد کار دشواری باشد به همین دلیل ما به شما استفاده از اپلیکیشن آپارتمانا را پیشنهاد می‌کنیم تا همیشه در کنار خود یک دستیار حرفه‌ای برای مدیریت بهتر ساختمان را در اختیار داشته باشید. این اپلیکیشن مزایای فراوانی دارد که برای مثال می‌توان به ارسال پیامک به ساکنین ساختمان، امکان پرداخت آنلاین شارژ ساختمان، ایجاد گزارش و ارسال آن برای ساکنین و … اشاره کرد.

سخن پایانی:

ترکیدگی لوله آب می‌تواند برای بسیاری از ساختمان‌ها به وجود بیاید به همین دلیل بهتر است، ساکنین ساختمان در صورت مشاهده نم زدگی یا موارد مشکوک، این موضوع را به مدیر ساختمان اطلاع دهند تا قبل از به وجود آمدن خسارت‌های سنگین، مشکل مربوطه حل شود؛ اما اگر ترکیدگی لوله آب اتفاق بی افتد، قبل از انجام هر کاری باید از افراد متخصص و کارشناس در این حوزه درخواست کنید تا برای بررسی مشکل به ساختمان بیایند.

پس از بررسی و مشخص شدن مشکل می‌توان، مقصر به وجود آمدن مشکل را پیدا کرد تا خسارت‌های مربوطه را پرداخت کند. به عنوان مثال اگر ترکیدگی لوله مربوط به لوله اختصاصی باشد، پرداخت هزینه باید توسط واحدی پرداخت شود که لوله متعلق به آن است و اگر ترکیدگی لوله مربوط به لوله های عمومی ‌شود و دلیل آن بی احتیاطی یکی از همسایه‌ها باشد باید تمامی هزینه‌های مربوط به تعمیرات را همان همسایه خطا کار پرداخت کند و اگر ترکیدگی لوله آب به دلیل پوسیدگی باشد، تمامی هزینه‌ها در میان ساکنین ساختمان تقسیم می‌شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
5 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
9 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیما

سقف خونه ی ما بدلیل بازسازی طبقه ی بالا نم زده، ولی عنوان میکنه ارتباطی به کار بازسازی نداره.من چیکار باید کنم؟

مدیر وبلاگ

سلام. اگر نم زدگی ناشی از تاسیسات لوله کشی طبقه بالا باشد ، هزینه رفع ایراد و همچنین پرداخت هزینه خسارت سقف شما به عهده‌ی ایشان می باشد. چه بابت بازسازی باشد و چه نباشد.

رضا

ازکف آشپزخانه من ظاهرا آب نشت میکند به آشپزخانه واحد پایین .سوالم این است که آیا هزینه درست کردن آن به عهده من هست یا واحد پایین؟

مدیر وبلاگ

طبق قانون، پرداخت هزینه خسارت برعهده شما می باشد.

Farzaneh

با سلام… مطلبتون بسیار عالی و آموزنده بود. با تشکر از شما.

مدیر وبلاگ

ممنون

هانیه

سلام ، دیوار کوریدور از دستشویی واحد مجاورش نم زده و میگه باید هزینه اش رو از صندوق ساختمان پرداخت کنید. آیا این گفته ی ایشون درسته؟؟

مدیر وبلاگ

سلام. خیر
چون بروز نشتی آب از واحد ایشون بوده ، باید ایشون شخصا نسبت به تعمیرات بخش مشاع ساختمان هزینه کنند

شهبازی

سلام مدتی پیش مالک یک واحد بعد از تحویل گرفتن خانه از مستاجر وبستن در ب واحد هواکش روشن ماند بعد از دوساعت دیگه آتش گرفت وب لولهای فاًضلاب آسیب رسید وآب ۹ واحداز سقف مشائ تا ۴ روز آب میامد الان هزینه با ساختمان میباشد یا با فرد از آنجای که این کار عمدی هم نبوده لطفا راهنمایی بفرمایید

9
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید