راه های حل و فصل دعوا بین همسایگان و وظیفه مدیر در این شرایط

راه های حل و فصل دعوا بین همسایگان و وظیفه مدیر در این شرایط

با توجه به سبک زندگی امروزی که بیشتر خانه‌ها به صورت مجتمع و آپارتمان است، امکان دارد در رابطه با مسائل گوناگونی بین همسایه‌ها دلخوری و دعوا پیش بیاید که در این صورت حل و فصل دعوا بین همسایگان گاهی با پادرمیانی مدیر و سایر همسایه‌ها انجام می‌شود.

البته برای حل و فصل دعوا بین همسایگان بهتر است بدانید دعوا سر چه موضوعی است، گاهی موضوعی پیش می‌آید که بهتر است خود مدیر ساختمان وارد شود. ایجاد سروصدا در آپارتمان، ایجاد مزاحمت با نحوه پارک خودرو در پارکینگ برای واحدهای دیگر، آسیب و صدمه به مشاعات ساختمان و مواردی از این قبیل که به مدیر ساختمان مربوط می‌شود را بهتر است مدیریت نماید.

آیا مدیر وظیفه حل و فصل دعوا را دارد؟

گاهی برای حل و فصل دعوا بین همسایگان نیاز است تا فرد ثالثی میانجیگری کند، از آنجایی که در دعواها طرفین گمان می‌کنند که مشکل از طرف مقابل است و نمی‌توانند با یکدیگر سر موضوعی به تفاهم برسند، مدیر ساختمان وظیفه دارد تا جهت حل و فصل دعوا بین همسایگان اقدام نماید.

راه های حل و فصل دعوا بین همسایگان

البته زمانی می‌توان گفت که مدیر ساختمان وظیفه دارد برای حل و فصل دعوا بین همسایگان اقدام کند که موضوع دعوا در رابطه با مسائل ساختمان باشد ولی اگر موضوع خارج از مسائل آپارتمان باشد مدیر وظیفه‌ای برای حل و فصل آن ندارد.

از طرفی ممکن است ورود مدیر ساختمان به دعوا باعث شود تا یکی از طرفین دعوا با مدیر نیز به مشکل بربخورد و حال دعوا بین مدیر و همسایه باشد. این موضوع نه تنها در این مورد بلکه امکان دارد از ابتدا بین مدیر و یکی از همسایه‌ها بابت عدم پرداخت شارژ ساختمان، عدم پرداخت هزینه‌های نوسازی و غیره باشد.

اگر دعوا بین مدیر و همسایه‌ها بود باید چه کار کرد؟

بهتر است بدانید مدیر ساختمان توسط ساکنین انتخاب می‌شود و این اتفاق هر یک سال قابل تمدید یا عوض شدن مدیر ساختمان است. اگر در انتخاب مدیر ساختمان اشتباه کردید بهتر است در دوره بعد او را انتخاب نکنید ولی اگر بین همسایه‌ها و مدیر اختلافاتی به وجود آمد از جمله نا عدالتی در تعیین شارژ، عدم رسیدگی به ساختمان، بی توجهی به نظم و رعایت قوانین، می‌توانید از مراجع قانونی به این مسئله رسیدگی کنید.

همچنین در حل و فصل دعوا بین همسایگان و دعوای بین همسایه‌ها و مدیر ساختمان، اگر همسایه‌ای قوانین آپارتمان نشینی را رعایت نکرده باشد و موجب سلب آسایش از همسایه‌های دیگر شود، در قدم اول مدیر ساختمان بهتر است سعی داشته باشد تا در کمال آرامش و مسالمت آمیز مسئله را حل و فصل کند، اگر این اقدام بی‌فایده بود می‌تواند از طریق شکایت در شورای حل اختلاف و دادسرا قضیه را پیگیری نماید.

مراحل حل و فصل دعوا بین همسایگان در مراجع قانونی

بررسی وضیعت

در مرحله اول و قبل از اینکه برای شکایت اقدام کنید بهتر است یک بار وضعیت و موقعیت خود را در دعوا بررسی کنید که آیا واقعا حق با شما است یا خیر، زیرا امکان دارد واکنش طرف مقابل از ارتکاب عمل شما بوده و رای داوری بر عکس تصوراتتان، علیه شما باشد.

مشاجره بین همسایگان

استشهادیه

برای حل و فصل دعوا بین همسایگان از طریق شکایت بایستی یک استشهادیه حاوی شرح دعوا و مشکلتان با همسایه تنظیم نمایید که این متن توسط مدیر ساختمان و همسایه‌های دیگر امضا شود، سپس به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و شکایت خود را همراه با استشهادیه ارائه نمایید.

شاهد

داشتن شاهد یکی از مواردی است که برای حل و فصل دعوا بین همسایگان از طریق شکایت باید به آن توجه نمود، برای مثال اگر در رابطه با ایجاد سروصدا قصد دارید از همسایه خود شکایت کنید، حتما باید همسایگان دیگر نیز با شما همراه بوده و به عنوان شاهد حرف شما را تایید نمایند.

در ادامه مراحل شکایت از همسایه مزاحم، به دادگستری مراجعه کرده و شکوائیه خود را ارائه نمایید، اگر شکایت شما توسط دادستان و مقام مربوطه تایید شود، اظهارنامه‌ای برای طرف مقابل ارسال می‌شود و متهم طی زمان مشخص شده‌ای باید به محل مربوطه مراجعه کرده و درباره شکایت انجام شده به نحوی از خود دفاع کرده و توضیحات خود را ادا نماید.

در صورتی که متهم توجهی به اظهارنامه نداشته باشد و نسبت به آن بی‌اعتنا باشد، شکایت به دادسرا ارسال خواهد شد و اقدامات قضایی لازم برای متهم اعمال می‌شود.

حق و حقوق

هرچند زندگی در آپارتمان و مجتمع‌ها نسبت به خانه‌های ویلایی معضلات به خصوص خود را دارد ولی اگر نسبت به حق و حقوق دیگران ارزش قائل باشیم و در مرحله اول قانون آپارتمان نشینی را رعایت کنیم، به احتمال زیاد با مشکل روبه‌رو نخواهیم شد ولی اگر در مواردی با همسایه‌ها به مشکل خوردیم و دعوایی رخ داد بهتر است با حل و فصل دعوا بین همسایگان قضیه را با مسالمت به اتمام برسانیم.

سخن پایانی

سعی کردیم مواردی که در حل و فصل دعوا بین همسایگان و مدیر ساختمان و همچنین مراحل حل و فصل دعوا به صورت قانونی را بررسی کنیم، امیدواریم در کمال آرامش و آسایش زندگی کنید و هرگز با همسایگان خود به مشکل برنخورید، همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت رعایت قوانین آپارتمان احتمال به وجود آمدن چنین مشکلاتی تا حد قابل توجه ای کم می‌شود به همین دلیل سعی کنید تا به حقوق یکدیگر احترام بگذارید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
4 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید