آشنایی با 3 روش پرکاربرد تمیز کردن کاغذ دیواری

هرساله با نزدیک شدن به نوروز دگرگونی بزرگی در خانه‌ها پدید می‌آید که تمیز کردن دیوارها یکی از بخش‌های اساسی آن است. انتخاب روش شست‌وشوی دیوارها بستگی به پوشش روی دیوار دارد. ممکن است دیوار خانه‌های بسیاری از شما را کاغذ دیواری پوشانده باشد. در نتیجه شما هم به دنبال بهترین روش تمیز کردن کاغذ دیواری باشید. در این صورت با آپارتمانا همراه شوید تا نگاهی به نکته‌های مهم در تمیز کردن و شستشوی کاغذ دیواری داشته باشیم.

روش‌های مختلف تمیز کردن کاغذ دیواری:

روش های مختلف تمیز کردن کاغذ دیواری

برای تمیز ماندن کاغذدیواری نباید به شست‌وشوی سالانه آن اکتفا کرد. در صورت رعایت برخی نکته‌ها، کاغذ دیواری خانه شما همیشه تمیز خواهد ماند.

1- تمیز کردن کاغذ دیواری با روش گردگیری:

توجه داشته باشید که به‌طور مرتب خاک کاغذدیواری‌ها را با گردگیری از روی آن پاک کنید. در صورت ماندن طولانی‌مدت خاک بر روی کاغذدیواری، دیگر با شستن هم نمی‌توان آن را به‌صورت کامل تمیز کرد. گردگیری کاغذدیواری را با وسایل مختلفی می‌توان انجام داد.

الف: گردگیری با جاروبرقی:

گردگیری مرتب کاغذدیواری با جاروبرقی یکی از بهترین راه‌ها برای تمیز کردن هر نوع کاغذدیواری است. جاروبرقی بهترین وسیله برای گردگیری انواع کاغذدیواری است. برای این کار ابتدا برس نرم و مخصوص را روی لوله جاروبرقی نصب کنید و پس از آن با دقت به تمیز کردن همه بخش‌های کاغذدیواری بپردازید.

ب: گردگیری با جارودستی:

با جارو دستی هم می‌توان گردوغبار را از روی کاغذ دیواری پاک کرد. برای این کار روی دیوار را از بالا به پائین جارو بکشید.

ج: گردگیری با دستمال:

با دستمال نخی و تمیز هم می‌توانید به گردگیری دیوارها بپردازید. برای این کار از بالای دیوار شروع کنید و همواره دقت کنید تا در صورت کثیف شدن دستمال، آن را بشویید و خشک کنید.

2- تمیز کردن کاغذ دیواری با روش لکه‌گیری:

الف: لکه نوشیدنی

برای تمیز کردن کاغذ دیواری از لکه نوشیدنی از سدیم پرکربنات استفاده کنید. برای این کار پارچه‌ای را به این ماده آغشته کنید و مدت 4 تا 6 دقیق روی لکه قرار دهید. با برداشتن پارچه، لکه هم از بین می‌رود. اکنون محل لکه را ابتدا با حوله تمیز و مرطوب، و پس از آن با حوله تمیز و خشک پاک کنید.

ب: لکه اثر انگشت

برای تمیز کردن اثر انگشت از روی کاغذدیواری قابل‌شست‌وشو کافی است محلول آب و صابون استفاده کنید. اما پاک کردن آن از روی کاغذدیواری‌های غیرقابل‌شست‌وشو با پاک‌کن صمغی امکان‌پذیر است. با قرار دادن نان بر روی لکه هم می‌توان آن را ناپدید کرد.

ج: لکه چربی

برای پاک کردن لکه چربی از روی دیوار، بهتر است از یک دستمال کاغذی تمیز و اتویی با دمای پائین استفاده کنید. این کار می‌تواند لکه‌ها را از روی دیوار پاک کند. البته پودر تالک هم برای این کار قابل‌استفاده است. پودر تالک را روی دستمال کاغذی بریزید و به مدت 10 دقیقه روی لکه قرار دهید. پس از آن با یک برس نرم پودر را از روی دیوار پاک کنید.

نکته:

برای پاک کردن لکه‌ها پیش از شستشوی کاغذ دیواری چند نکته را در نظر داشته باشید.

الف: در صورت لک شدن کاغذدیواری، همان زمان لکه را از روی دیوار پاک کنید. تمیز کردن سریع پاک شدن آسان لکه را به همراه خواهد داشت، اما تأخیر در پاک کردن آن ممکن است اثر لکه را برای همیشه ثابت کند.

ب: لکه‌های جرم‌دار مانند لکه شمع را با لبه کاردک، و با دقت و احتیاط از روی کاغذدیواری جدا کنید.

ج: اثر مداد شمعی را ابتدا با یک کاردک، و با احتیاط از روی کاغذ دیواری بتراشید. سپس یک دستمال توالت سفید روی لکه بگذارید و اتویی با درجه گرمای پائین روی آن قرار دهید تا نقش لکه روی دستمال بیفتد. پس از آن اتو و دستمال را از روی لکه بردارید.

د: برای پاک کردن مدادرنگی از روی دیوار، از اسفنج آغشته به مایع شست‌شو استفاده کنید. البته این مسئله در صورتی است که کاغذدیواری شما قابل‌شست‌وشو باشد.

3- تمیز کردن کاغذ دیواری با روش شست‌وشو:

تمیز کردن کاغذ دیواری با روش شست‌وشو

برای شستشوی کاغذ دیواری ابتدا نوع آن را مشخص کنید. برخی از کاغذ دیواری‌ها قابل‌شست‌وشو و بعضی غیرقابل‌‌شست‌وشو هستند. پس از آن روش مناسب برای تمیزکردن کاغذدیواری را با توجه به نوع آن انتخاب کنید.

 

شستشوی کاغذ دیواری قابل شست‌وشو:

تمیز کردن کاغذ دیواری وینیلی که نوعی پلاستیک است، کار سختی نیست. برای شستن کاغذدیواری با قابلیت شست‌وشو در خانه خود به چند ماده نیاز دارید که در همه خانه‌ها پیدا می‌شود. پس ابتدا یک ظرف، مایع یا پودر شوینده، یک اسفنج بزرگ یا پارچه نخی برای شست‌وشو، یک پارچه نخی برای خشک کردن و مقداری آب آماده کنید. اکنون به روش زیر عمل کنید.

الف: مقدار کمی مایع یا پودر ظرف‌شویی در آب گرم حل کنید و آن را خوب به هم بزنید تا به‌طور کامل حل شود.

ب: یک اسفنج یا حوله نخی را در محلول خیس کنید و آب آن را بگیرید.

ج: حوله یا اسفنج را آرام و دورانی، و از بالا به پائین بر روی کاغذ دیواری بکشید.

د: اکنون از یک حوله خشک برای خشک کردن کاغذ دیواری استفاده کنید.

نکته:

پیش از شستشوی کاغذ دیواری از قابلیت شست‌وشوی آن مطمئن شوید.

الف: بهتر است ابتدا کار شست‌وشو را بر روی دیواری انجام دهید که خیلی جلوی دید نیست. سپس اگر نتیجه خوب بود، تمیزکاری را بر روی بقیه دیوارها هم ادامه دهید.

ب: بهترین ماده برای تمیز کردن کاغذ دیواری قابل‌شست‌وشو، آب ولرم و مایع یا پودر شست‌وشو است. تنها در صورت بودن لکه‌هایی که سخت پاک می‌شوند از تمیزکننده‌های قوی‌تر استفاده کنید.

ج: برای شست‌وشوی کاغذ دیواری از اسفنج یا پارچه نرم نخی استفاده کنید و هرگز اسکاچ‌های زبر را به کار نگیرید.

د: در تمیز کردن کناره‌های رول کاغذدیواری دقت کنید تا آب به زیر آنها نفوذ نکند و کاغذ از روی دیوار جدا نشود.

شستشوی کاغذ دیواری غیرقابل شست‌وشو:

برای تمیز کردن انواع کاغذ دیواری که قابل‌شست‌وشو نیستند، نباید از شستن با آب و مایع استفاده کنید. برای تمیز کردن این نوع کاغذ دیواری‌ها می‌توانید به روش‌های دیگری عمل کنید:

الف: کاغذ دیواری را با اسفنج خشک و تمیز، یا با دستمال نخی خشک و تمیز پاک کنید. این کار تاحدودی کثیفی را از روی دیوار پاک می‌کند.

نکته:

الف: تمیز کردن لکه از روی کاغذ دیواری غیرقابل‌شست‌وشو سخت است. پس تا جای ممکن مراقب باشید تا این نوع کاغذ دیواری‌ها لک نشوند.

سخن پایانی:

تمیز کردن کاغذ دیواری قلق‌ها و روش‌های خود را دارد. همان‌گونه که در متن اشاره شد، شستشوی کاغذ دیواری هایی که قابلیت شستن دارند، با آب امکان‌پذیر است. اما برای تمیزکاری کاغذدیواری‌هایی که قابلیت شست‌وشو ندارند باید روش‌های دیگری پیدا کرد. البته این نوع کاغذ دیواری‌ها را نمی‌توان به‌صورت کامل تمیز کرد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید