چگونه در ساختمان و مجتمع های مسکونی کارها را تقسیم کنیم؟

شرایط تقسیم وظایف در ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی چیست؟

امروزه خبری از خانه های قدیمی که یک خانواده در آن زندگی می‌کرد و به خانه های ویلایی معروف بودند دیگر نیست یا به حداقل رسیده است و جای خود را به آپارتمان‌ها و مجتمع‌ها داده، برای مثال اگر بخواهیم در مورد یک آپارتمان 10 واحدی صحبت کنیم، باید بدانیم که 10 خانواده در یک ساختمان زندگی می‌کنند و طبیعتا باید توجه ویژه‌ای به نحوه رفت‌وآمدها، نظافت، هزینه‌های جانبی مانند تعمیرات آسانسور، تعمیرات درب ورودی و غیره داشت.

حال سوالی که پیش می‌آید این است که آیا تقسیم وظایف در ساختمان برای هر 10 واحد یکی است؟ شاید در یکی از واحدها 5نفر ساکن هستند و در یکی دیگر 1 نفر، چطور می‌توان تقسیم وظایف در ساختمان را عادلانه انجام داد؟ آیا در این صورت مدیر ساختمان لازم است؟

مدیر ساختمان چه نقشی دارد؟

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از مدیر ساختمان داشته باشیم باید بگوییم، مدیر ساختمان کسی است که مسئولیت‌های فراوانی را به دوش می‌کشد تا نظم در ساختمان برقرار باشد. تصور کنید در یک مجتمع 50 واحدی زندگی می‌کنید و هرکدام از افراد ساکن در این 50 واحد قصد دارند به شیوه‌ای رفتار کنند و توجه ای به قوانین آپارتمان نشینی هم نداشته باشند، مطمئنا دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

 

برای تقسیم وظایف در ساختمان و یا نظم دادن به امور ساختمان یا مجتمع بهتر است یک یا چند نفر را به عنوان مدیر ساختمان انتخاب نمایید. در ساختمان‌ها معمولا یک نفر و در مجتمع‌های بزرگ با تعداد واحدهای زیاد معمولا چند نفر در این سمت برگزیده می‌شوند.

 

مدیر ساختمان وظایفی چون تعیین شارژ پرداختی هر واحد، تصویب و اجرای قوانین در ساختمان، رسیدگی و محافظ از ساختمان، رسیدگی و پیگیری به شکایات همسایگان، پرداخت به موقع قبوض و هزینه تعمیرات و … این موارد فقط چند نمونه از وظایف مدیر ساختمان است ولی باید بدانید وظیفه هر واحد در قبال مدیر ساختمان چیست؟ آیا ساکنین هر واحد وظیفه‌ای دارند؟

تقسیم وظایف در ساختمان

وظیفه هر واحد در تقسیم وظایف ساختمان چیست

تقسیم وظایف در ساختمان امری مهم تلقی می‌شود چراکه اگر حتی یک واحد نسبت به وظایف خود به‌درستی عمل نکند ممکن است نظم ساختمان را برهم بزند، برای مثال اگر طبق مقدار شارژی که مدیر ساختمان تعیین کرده نسبت به پرداخت آن اقدام نکنیم یعنی وظیفه خود را در این مورد به‌درستی انجام نداده‌ایم و مدیر ساختمان حق دارد تا از ما شکایت کند.

 

بدون مدیر ساختمان چه کنیم؟

حال تصور کنید در یک ساختمانی زندگی می‌کنیم که مدیر ساختمان تعیین نشده و قرار نیست یک نفر تمام مسئولیت را بر عهده بگیرد، چه باید کرد؟ آیا قرار است هرج‌ومرج و بی‌قانونی در ساختمان حکم‌فرما شود؟

خیر، اگر کمی واقع‌بین و مسئولیت‌ پذیر باشیم می‌بینیم که برای ساختمان‌هایی که واحدهای زیادی هم ندارند گاهی اصلا نیازی به مدیر ساختمان نیست.

اگر در یک ساختمان 4 یا 6 واحدی هستید کافی است با همسایگان دیگر تعامل داشته و آن‌ها نیز با شما همکاری کنند تا امورات ساختمان به بهترین نحو صورت گیرد.

برای مثال، می‌توانید هر وظیفه‌ای را برای یک واحد مشخص کنید. واحد 1 نگهداری از فضای سبز ساختمان، واحد 2 رسیدگی به هزینه‌های مصرفی مانند آب و برق و گاز و… واحد 3 رسیدگی به بخش عمرانی ساختمان، واحد 4 رسیدگی به نظافت ساختمان.

به همین ترتیب با توجه به علایق همسایگان می‌توان به‌راحتی وظایف را تقسیم نمود و بدون نیاز به مدیر ساختمان، نظم و قانون را ایجاد کرد.

عدالت مهم ترین عامل تقسیم وظایف در ساختمان

در برخی از ساختمان‌ها بحث اعتماد به شخصی که قرار است مدیر ساختمان شود، مشکل ساز می‌شود. گاهی افراد ساکن در ساختمان می‌خواهند مطمئن شوند تا تقسیم وظایف در ساختمان به‌درستی و با عدالت صورت گیرد، همچنین شاید برایشان سوال شود که آیا شارژ تقسیم می‌شود؟ یا عدالتی در تقسیم شارژ وجود ندارد.

حال اگر قرار است بدون مدیر، یک ساختمان اداره شود باید به این نکته توجه داشت که هر واحدی با توجه به وظیفه‌ای که بر عهده دارد بایستی به‌صورت مکتوب هر کاری که انجام داده است را به همسایگان دیگر گزارش دهد، همچنین اگر هزینه‌ای برای ساختمان انجام شده، باید فاکتور خرید تهیه شود و به همسایگان دیگر ارائه گردد.

 

تقسیم وظایف بین بانوان هم انجام می‌شود؟

وقتی در رابطه با تقسیم وظایف در ساختمان صحبت می‌کنیم، یعنی هر شخصی که در ساختمان زندگی می‌کند قطعا وظایفی هم دارد. حال بانوان چه وظایفی در امور ساختمان دارند؟

معمولا مردها طی روز در محل کار هستند و بانوان به امور خانه رسیدگی می‌کنند، تصور کنید یک خانم قصد دارد به گل‌هایی که در بالکن وجود دارد آب بدهد، مطمئنا این امر برای بانوان یک وظیفه تلقی می‌شود که آب به بالکن طبقه زیرین سرایت نکند.

اگر یک خانم قصد دارد خودروی خود را در پارکینگ پارک کند، وظیفه دارد این کار را به نحوی انجام دهد که مزاحمتی برای پارکینگ واحدهای دیگر ایجاد نکند.

همچنین وظیفه یک واحد به شخص آقا یا خانم آن واحد داده نمی‌شود بلکه وظیفه‌ای که بر عهده گرفته شده برای آن واحد است، یعنی اگر واحدی قرار است در طول روز به گل‌های باغچه آب بدهد، این کار باید صورت گیرد حال چه مرد خانه این کار را انجام بدهد چه زن خانه.

پس در صورتی که آقایان در طول روز سرکار هستند این وظیفه بر عهده بانوان قرار می‌گیرد.

نقش همسایه ها در مدیریت ساختمان

کودکان در امر تقسیم وظایف ساختمان دخیل هستند؟

 

همان‌طور که گفته شد، هر فردی که در ساختمان زندگی می‌کند وظایفی هم دارد. حال نقش کودکان برای تقسیم وظایف در ساختمان را بررسی خواهیم کرد.

همان‌طور که میدانید آسانسور مشاع است و کسی حق انحصاری مصرف از آن را ندارد تا هر واحدی هر زمان که به آسانسور برای بالا رفتن یا پایین آمدن از طبقات ساختمان نیاز داشت بتواند از آن استفاده کند. ولی گاهی مشاهده می‌شود که کودکان دکمه‌های روی آسانسور را اسباب‌بازی تلقی کرده و در طول زمان باعث خرابی آن می‌شوند.

 

از دیگر مکان‌هایی که در ساختمان و مجتمع‌ها مشاع محسوب می‌شود، محیط حیاط و پارکینگ است. کودکان موظف هستند تا به گل‌هایی که در حیاط کاشته شده آسیب وارد نکنند، همچنین این کودکان عزیز گاهی از روی ناآگاهی روی خودروهایی که داخل پارکینگ هستند خراشی می‌اندازند. این وظیفه والدین است تا تقسیم وظایف در ساختمان را به کودکان خود بیاموزند.

 

سخن پایانی

با تحلیل و بررسی موارد ذکر شده می‌توان تقسیم وظایف در ساختمان را به بهترین نحو انجام داد و با آرامش و آسایش در ساختمان و یا مجتمع زندگی کرد. طبیعتا رفتارهایی که خلاف موارد ذکرشده و قانون آپارتمان نشینی از هریک از واحدها سر بزند می‌تواند نظم ساختمان را دچار مشکل کند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید