هر اطلاعاتی که در مورد تجهیزات سرمایشی در ساختمان لازم است بدانید

آشنایی با انواع تجهیزات سرمایشی در ساختمان و مجتمع‌های کوچک و بزرگ  

یکی از نیازهای اساسی تمام ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و ساختمان‌های صنعتی استفاده از سیستم سرمایشی است که منجر به فراهم شدن شرایط راحتی و آسایش ساکنین ساختمان می‌شود. به همین دلیل شرکت‌های مختلفی سعی کردند با توجه به نیاز بازار و کاربری در ساختمان‌های کوچک و مجتمع‌های بزرگ تجهیزات مختلفی را طراحی و مورد بهره‌برداری قرار دهند. در این مطلب قصد داریم شما را با تجهیزات سرمایشی در ساختمان و مزایای استفاده از آن‌ها آشنا کنیم.

تجهیزات سرمایشی چیست؟

سیستم‌های تهویه مطبوع یا تجهیزات سرمایشی در ساختمان به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که حرارت را از محیط ساختمان خارج می‌کنند و با کنترل رطوبت محیط موجب بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان می‌شوند. این تجهیزات علاوه بر اینکه موجب تامین محیط مناسب برای افراد ساکن در ساختمان می‌شوند، موجب بهبود عملکرد تجهیزات مکانیکی و الکتریکی هم می‌شوند.

انواع تجهیزات سرمایشی در ساختمان

با توجه به اینکه آب و هوا در هر فصل تغییر می‌کند لازم است از انواع تجهیزات سرمایشی برای متعادل کردن دما در ساختمان‌های کوچک و بزرگ استفاده شود. تمام این تجهیزات به یک شکل کار می‌کنند و برای راه‌اندازی نیاز به انرژی دارند. در ادامه شما را با انواع سیستم های سرمایشی ساختمان آشنا می‌کنیم.

کولر آبی

کولر آبی یکی از تجهیزات سرمایشی

یکی از بهترین سیستم‌ های سرمایشی ساختمان کولر آبی است. این وسیله آب را با الکتروپمپ به بالای پوشال انتقال می‌هد و با خیس نگه داشتن پوشال مقدار زیادی از گرما را با تبخیر آب جذب می‌کند. این فرایند موجب خنک شدن هوا می‌شود و از طریق کانال کولر به محیط وارد می‌شود.

در معرفی سیستم های سرمایشی کولر آبی یکی از اولویت‌های پیشنهادی است، زیرا انواع کولر آبی با ظرفیت‌های متفاوت تولید می‌شوند،  کاربری آسانی دارند و مصرف کنندگان را دچار دردسر نمی‌کنند. همچنین با مصرف انرژی مقرون به صرفه وارد بازار شده است تا بتواند هزینه‌ها را کنترل کنند و رضایت مصرف کنندگان را جلب کند.

داکت اسپلیت

یکی از پرکاربردترین تجهیزات سرمایشی در ساختمان داکت اسپلیت است. این دستگاه از دو بخش مجزا به نام هواساز یا یونیت داخلی و کندانسینگ یا یونیت خارجی تشکیل شده است. یونیت خارجی با یک لوله‌ی مسی به یونیت داخلی متصل می‌شود.

عملکرد سیستم سرمایشی داکت اسپلیت به شکلی است که از هوای برگشت استفاده می‌کند که باعث می‌شود مصرف اکسیژن و سوخت کاهش پیدا کند و بازده وسیله سرمایشی بالا برود.

داکت اسپلیت با ظرفیت‌های متفاوت جهت استفاده مشتریان به بازار عرضه می‌شود. از مزایای دیگر این وسیله این است که ماندگاری و  طول عمر بالایی دارد و لازم نیست مدت کوتاهی بعد از استفاده تعویض شود. داکت اسپلیت فضای کمی در محیط داخلی اشغال می‌کند و  برای راه اندازی آن نیاز به صرف هزینه بالا نیست.  

داکت اسپلیت به عنوان یکی از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی

کولر گازی

یکی از بهترین و پرکاربردترین سیستم های خنک کننده کولر گازی است. عملکرد این دستگاه به این صورت است که گرمای محیط را جذب می‌کند و آن را به هوای خنک تبدیل می‌کند. این وسیله برای محیط‌های شرجی بسیار مناسب است. همچنین به دلیل اینکه موتور کولر جداست، صدای کمی تولید می‌کند و می‌تواند رضایت استفاده کننده گان را جلب کند.

برای آشنایی بهتر با مزایای کولر گازی به عنوان یکی از تجهیزات سرمایشی در ساختمان به عدم نصب آسان آن اشاره کنیم. در مقایسه با کولر آبی، کولر گازی نیاز به کانال کشی کولر و لوله کشی ندارد و فیلترهای موجود در کولر گازی می‌توانند به خوبی هوا را تصفیه کنند.

فن کویل سقفی

در دسته بندی سیستم های سرمایشی باید به فن کویل‌ سقفی به عنوان یکی از وسایل سرمایشی پرطرفدار اشاره کنیم. فن کویل یکی از تجهیزات سرمایشی در ساختمان است که به شکل مطلوبی هوا را تهویه و خنک می‌کند. 

این وسیله سرمایشی پرکاربرد از لوله آب گرم و سرد و پره‌های آلومینیومی ساخته شده است.

یکی از مهم‌ترین مزایای این وسیله این است که بر روی سقف‌های کاذب هم قابلیت نصب دارد و جای زیادی اشغال نمی‌کند. پیشنهاد می‌شود در ساختمان‌ها و خانه‌هایی که متراژ کم است از فن کویل سقفی استفاده شود.

اسپلیت مرکزی

اسپلیت به معنای جریان متغیر سریال در یونیت داخلی است و یکی از تجهیزات سرمایشی در ساختمان است که طرفداران زیادی دارد. این دستگاه را می‌توان در محیط‌های مختلف برای سرمایش یا گرمایش مورد استفاده قرار داد.

این روزها استفاده از تجهیزات سرمایشی در مجتمع‌ها با محدودیت فضا مواجه است. به همین دلیل جا گیر نبودن وسایل سرمایشی یک مزیت با اهمیت تلقی می‌شود. اسپلیت مرکزی هم از این نظر مناسب است، چون جای کمی اشغال می‌کند.

از مزایای دیگر آن می‌توانیم به بازدهی بالا به دلیل مجهز بودن به فن آوری تزریق بخار و مبدل حرارتی پیشرفته و تصفیه هوا هم اشاره کنیم.

چیلر

یکی از تجهیزات سرمایشی در تاسیسات ساختمان ها چیلر نام دارد که با  فشرده کردن بخار، گرما را جذب می‌کند و با انتقال آب سرد توسط پمپ گرمای ناخواسته را جمع آوری می‌کند و موجب خنک شدن هوا می‌شود. چیلرها به دو نوع تراکمی و جذبی تقسیم می‌شوند.

  • چیلر تراکمی با انرژی برق هوای محیط را سرد می‌کند.
  • چیلرجذبی با استفاده از انرژی حرارتی هوای محیط را سرد می‌کند.

از مزایای استفاده از چیلر می‌توان به کم صدا بودن و صرفه جویی در مصرف انرژی اشاره کرد. به همین دلیل توصیه می‌شود از این تجهیزات سرمایشی در ساختمان بزرگ استفاده شود.

جمع بندی

این مطلب دربرگیرنده اطلاعات دقیقی در مورد انواع مختلف تجهیزات سرمایشی در ساختمان و عملکرد هر کدام از آن‌ها است. همچنین مزایای استفاده از تجهیزات سرمایشی مختلف هم بررسی شده است. امیدورایم با خواندن آن بتوانید متناسب با فضایی که در اختیار دارید، بهترین وسیله سرمایشی را انتخاب کنید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید