بررسی هزینه های ثابت و متغیر ساختمان | انواع هزینه های ساختمان

بعد از پدیدار شدن آپارتمان‌ها در زندگی امروزه شهری، هم زمان با افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ، مشکلات و دردسرهایی نیز پا به  شهرها  گذاشتند. یکی از این مشکلات فرهنگ آپارتمان نشینی می باشد و یکی از اساسی­ ترین اصول فرهنگ آپارتمان نشینی پرداخت به موقع حق شارژ ساختمان است .

شارژ ساختمان به صورت کلی به انواع هزینه‌های ساختمان گفته می‌شود که برای حفظ و نگهداری بخش‌های مشترک (یا همان مشاع ) آپارتمان انجام می‌شود، هزینه نظافت، تعمیر، پرداخت قبوض مشاع و … جزو این هزینه‌ها محسوب می‌شوند. این هزینه‌ها برای بخش‌های مشترک ساختمان است که پرداخت آن برای همه ساکنین و همه واحدها الزامی  است، بسیاری از این هزینه‌ها ربطی به پر یا خالی بودن واحدی در ساختمان ندارد و همه واحدها می باید در این هزینه‌ و از طریق شارژ ساختمان مشارکت کنند.

آن بخش‌هایی از ساختمان که مختص یکی از واحدهاست و بقیه واحدها فقط می‌توانند با اجازه مالک یا مالکان آن بخش از آن استفاده کنند، بخش اختصاصی نامیده می‌شود؛ اما بخش‌هایی مثل پشت بام، پارکینگ، حیاط، راهروها، پلکان و امثال این‌ها بخش عمومی و مشاع آپارتمان است که هزینه‌های این بخش‌ها نیز در شارژ ساختمان دیده شده است. 

هزینه هایی که در ساختمان‌ها مسکونی و تجاری و برای بخش های مشترک ساختمان انجام می شود شامل دو نوع می باشد. هزینه های ثابت و متغیر ساختمان .

1- هزینه‌های نسبی ( یا متغیر ) | هزینه های مشترک آپارتمان چیست

به هزینه‌هایی اطلاق می‌شود که برای تعمیر و نگهداری بخش‌های مشترک (مشاع ) ساختمان مصرف می‌شود. اصطلاحا گفته می شود؛ هزینه های مشاع ساختمان . هزینه‌های تعمیر آسانسور ، هزینه آب، برق، گاز، ایزوگام، انواع بیمه‌های مربوط به ساختمان و … جزو این دسته هستند.

تقسیم این هزینه‌ها بین واحدهای  آپارتمان معمولا براساس معیارهایی مانند متراژ ، تعداد نفرات ، تعداد پارکینگ واحدها محاسبه می‌شوند و گاهی هم مساوی بین تمامی واحدها تقسیم خواهد شد . از طرفی هر واحد می باید سهم هزینه های خود را تماما پرداخت کند و  هیچ ارتباطی با اینکه آن ساکن از این بخش ساختمان استفاده می‌کند یا خیر، ندارد؛ به عنوان مثال اگر ساکنین طبقه همکف از آسانسور استفاده نمی‌کنند نمی توانند از پرداخت سهم هزینه­ های آسانسور امتناع ورزند.

2- هزینه‌های ثابت

اما ربطی به خود اسکلت و بخش‌های ساختمان ندارند و معمولا در طول سال ثابت می باشند . هزینه‌های ثابت می تواند شامل هزینه ­های  نگهبانی ، سرایداری و باغبانی شوند . معمولا نحوه تقسیم این نوع از هزینه‌ها دیگر ربطی به مساحت واحدها ندارد و به صورت یکسان بین همه واحدها تقسیم خواهد شد. آیا واحدهای خالی هم باید شارژ پرداخت کنند ؟  هزینه های عمرانی آپارتمان چقدر است؟

باید بدانید که هزینه‌های نگهداری ساختمان ربطی به حضور یا عدم حضور ساکنان در آپارتمان ندارد و واحدهای خالی نیز می‌بایست این حق شارژ را پرداخت نمایند. اگر قرار است مثلا سنگ نمای ساختمان عوض شود، مشخص است که واحد خالی نیز باید شارژ خود را پردخت کند، این نوع از هزینه‌ها، هزینه‌های مشاع بوده و استفاده یا عدم استفاده از واحد در آپارتمان در آن نقشی ندارد.

نحوه‌ی محاسبه شارژ ساختمان

نحوه محاسبه شارژ ساختمان در اکثر و اغلب ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها با  تصمیم‌گیری مالکین خود ساختمان مشخص می‌شود. مالکان واحدها دور هم جمع شده(مجمع عمومی ساختمان )  و میزان و چگونگی پرداخت حق شارژ ساختمان را معین می‌کنند.

اگر خود مجمع عمومی ساختمان نتوانند به اتفاق نظری درباره مبلغ حق شارژ ساختمان و چگونگی و نحوه پرداخت آن برسند، در این حوزه قوانینی وجود دارد که می‌توان به آن رجوع کرد.

نرم افزارهایی نیز برای محاسبه هر چه راحت‌تر هزینه شارژ ساختمان و محاسبه شارژ ساختمان وجود دارد که می‌توانید این وظیفه را به آن‌ها بسپارید و با روش‌های مختلفی که برای محاسبه انواع هزینه‌های ساختمان وجود دارد، سهم هر واحد را محاسبه کنید و به آن‌ها اعلام کنید.

یکی از کاملترین نرم افزارها در خصوص محاسبه ی شارژ ساختمان و مدیریت ساختمان ، نرم افزار مدیریت ساختمان است.

این نرم افزار برای تمامی ساختمانهای کوچک (کمتر از 8 واحد ) کاملا رایگان می باشد .حتی ساختمان های بزرگتر هم مدیر می تواند هزینه ی اشتراک آپارتمانا را به طور مساوی بین تمامی واحدها و توسط خود نرم افزار آپارتمانا ، در بین واحدها تسهیم نمایند .

جهت آشنایی بیشتر با امکانات نرم افزار مدیریت ساختمان آپارتمانا می توانید از طریق لینک زیر ساختمان خود را ایجاد کرده با هر تعداد واحدی و به مدت یکماه ، بصورت رایگان تمامی امکانات آپارتمانا را استفاده نمایید

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید