شرایط نگهداری سانسوریا در آپارتمان ها و مجتمع ها چیست؟

معرفی گیاه سانسوریا یا زبان مادرشوهر یا شمشیری

سانسوریا که با نام دیگری چون زبان مادر شوهر و شمشیری نیز شناخته می‌شود، یکی از شناخته‌شده‌ترین گیاهان آپارتمانی به‌حساب می‌آید که‌برگ‌های سبز رنگ با حاشیه‌هایی زرد دارد. در این مقاله قصد داریم شرایط نگهداری سانسوریا را در آپارتمان بررسی کنیم. گیاه سانسوریا که یکی از اعضای مارچوبه‌سانان است که برای اولین بار در کشور چین پرورش داده شد و از آن به عنوان یک گیاه خزانه‌ای یاد می‌شود، افراد این اعتقاد را داشتند که هشت خدایان، رحمت‌ها و فضیلت‌هایی چون زندگی طولانی‌مدت، رفاه، هوش، زیبایی، هنر، شعر، سلامتی و قدرت را به افرادی اعطا می‌کنند که به پرورش این گیاه مشغول هستند. گیاه سانسوریا را می‌توان در میان گیاهانی در نظر گرفت که توسط ناسا  در دسته گیاهانی که جهت تصفیه هوا و مبارزه با سندرم ساختمان بیمار مفید می باشدقرار می‌دهد؛ همچنین با توجه به تحقیقاتی که توسط محققان و در مراکز مخصوص صورت گرفت، متوجه شده‌ایم که این گیاه توانایی پاک کردن هوا از فرمالدئید و بنزن را نیز دارد.   مطالعه بیشتر: معرفی 6 تا از انواع پتوس و نحوه تکثیر و نگهداری آن

نحوه رشد و نگهداری سانسوریا چگونه است؟

گیاه سانسوریا (Snake Plant) از گیاهانی است که به آسانی رشد می‌کند و به‌نوعی غیرقابل‌تخریب به‌حساب می‌آید که امکان رشد و پرورش آن در نور کم و همچنین نور زیاد وجود دارد و به‌نوعی می‌توان آن را مقاوم به خشکی در نظر گرفت که به‌ندرت در مراکز باغ دیده می‌شوند و شما می‌توانید آن‌ها را در محیط آپارتمان خود پرورش دهید.

شرایط لازم برای رشد گیاه سانسوریا را می‌توان شامل مورد زیر در نظر گرفت:

  • نور

گیاه سانسوریا را می‌توان یک گیاه بخشنده در نظر گرفت، ترجیح این گیاه، نور مصنوعی و غیرمستقیم اما ثابت است و به نور خورشید نیازی ندارد؛ یکی از ویژگی‌های این گیاه را می‌توان سازگار بودن سانسوریا در نظر گرفت که حتی توانایی رشد و زندگی در شرایط کم‌نور را نیز دارد.

  • خاک

گیاه سانسوریا در خاک‌های شنی رشد بهتری دارد و ترجیح آن برای رشد، خاک‌های شسته شده و خوش آب است؛ این گیاه می‌تواند در چنین شرایطی به‌خوبی رشد کند.

  • آب

اجازه دهید خاک گیاه خشک شود؛ شما باید در فصل زمستان به گیاه خود به‌صورت ماهیانه یا هر زمان که خاک آن به‌طور کامل خشک شد، آب دهید، توجه داشته باشید اگر میزان آبی که به گیاه می‌دهید بیشتر از حد نیاز باشد، می‌تواند گیاه را به نابودی بکشاند و از بین ببرد.

  • دما و رطوبت

شرایط دمایی که گیاه سانسوریا ترجیح می‌دهد، هوای گرم است و اگر در محیطی که دمای آن  زیر 10 درجه سانتیگراد باشد، رنج خواهد برد، بنابراین شرایط رشد را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که دمای محیط میان 20 تا 30درجه فارنهایت که بهترین حالت است، تنظیم شود.

  • کود

کود مناسب برای تغذیه گیاه سانسوریا را می‌توان کود مورد استفاده برای کاکتوس و ترکیب آن با خاک‌برگ و باغچه در نظر گرفت، نکته‌ای که در رابطه با تغذیه گیاه از طریق کود وجود دارد، این است که شما نباید این گیاه را در فصل زمستان کود دهی کنید.

تکثیر گیاه سانسوریا در نحوه نگهداری سانسوریا چه تاثیری دارد؟

تکثیر گیاه سانسوریا را می‌توان یک اقدام ساده در نظر داشت، شما می‌توانید شاخه‌های جدید و جوانه هایی که از خاک گیاه بیرون آمده است را به‌صورت مستقل در یک گلدان بکارید.

روش دیگر از طریق قلمه برگ می باشد. براي تکثیر از روش  قلمه،برگ هايي را انتخاب كنيد كه تازه و بلند باشند،برگ هاي كوچك سبز نمي شوند(جوانه نمي زنند)،از برگ هاي بلند كه بالغ شده اند استفاده كنيد( حدود 30 سانت به بالا).سپ برگ را هر 8 سانت به 8 سانت ببريد.

حال برگ ها را 2 يا 3 روز كنار گذاشته تا آماده كاشت شوند. به ياد داشته باشيد كه برگ ها را سر و ته نكاريد و از همان قسمت پایینی قلمه کاشته شود. براي اينكه گياه شما ابلق بماند (با نوارهاي حاشيه طلايي رنگ) ،بايد پايين برگ را به صورت عدد هشت برش دهيد،در واقع يك مثلث از پايين برگ (قلمه 8 سانتي)جدا نماييد.اگر اين كار را انجام ندهيد گياه شما ساده و سبزرنگ خواهد شد!

حال بستر ماسه تهيه كرده و برگ ها را درون آن فرو نماييد تا حدي كه قسمت هشت شكل زير  خاك رود.تعداد برگ ها در گلدان اهميتي ندارد و مي توان آن ها را به صورت فشرده در حدود 10 عدد در يك گلدان با قطر دهانه 20 سانت كاشت. گلدان را در محلي با دماي 18-20 درجه قرار ميدهيم. پس از گذشت 3 هفته برگ ها شروع به ريشه دار شدن مي كنند و در هفته چهارم جوانه مي زنند،آنوقت مي توان آن ها را جدا كرده و در گلدان هاي مجزا قرار داد.

با انواع گیاهان سانسوریا آشنا شوید

این گیاه انواع متفاوتی دارند، برخی از ارقام آن بلند و برخی کوتاه و همچنین در رنگ برگ‌ها نیز تفاوت دارند که به همین دلایل این گیاه را می‌توان شامل انواع گوناگون دانست که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

  • گیاه سانسوریا پاکوتاه (Hahnii): این مدل از سانسوریا رشدی 6 اینچی دارد و برگ‌هایی آن خوشه‌ای مانند لانه‌ی پرنده را تشکیل داده‌اند.

  • گیاه سانسوریا لوله‌ای یا نیزه آفریقایی (cylinder): این گیاه دارای برگ‌های لوله‌ای شکل است که این برگ‌ها استحکام بالایی دارند و ارتفاع آن‌ها به چند سانتی‌متر می‌رسد.
  • گیاه سانسوریا شمشیری ( Laurentii): این مدل از سانسوریا دارای گونه هایی با برگ‌های زردرنگ ، سبز تیره (بلک ) و ابلق  است که شما برای تکثیر آن باید از روش قلمه‌زنی استفاده کنید.
  • گیاه سانسوریا پیچکی (Twist): این نوع از سانسوریا، دارای برگ‌های پیچ‌خورده‌ی افقی شکل است که لبه‌های آن به‌صورت راه‌راه زرد دیده می‌شود و ارتفاع آن را می‌توان 14 اینچ در نظر گرفت.
  • گیاه سانسوریا Bantels Sensation: این نوع از سانسوریا ارتفاعی 3 فوتی دارد که بر روی برگ‌های آن، نوارهای عمودی سفیدرنگ دیده می‌شود.
  • گیاه سانسوریا desertii: این مدل را گاهی با نام کرگدنی نیز می‌شناسند که‌برگ‌های آن به‌اندازه 12 اینچ رشد دارد که در آن‌ها رنگ قرمز نیز دیده می‌شود.

تصاویر انواع سانسوریا | عکس از نحوه نگهداری سانسوریا

آیا گیاه سانسوریا سمی است؟

این گیاه را می‌توان برای انسان و حیواناتی مانند سگ و گربه سمی دانست؛ که اگر این گیاه را بخورند ممکن است دچار علائمی شوند که در انسان این علائم شامل دل‌درد و تهوع می‌شود و حتی ممکن است گاهی اوقات مشکلات پوستی به وجود آورد؛ در حیوانات علائم را می‌توان ترشح بیش‌ازحد بزاق، تهوع و اسهال و استفراغ در نظر گرفت.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید