4 ویژگی مهم پرورش گیاه نخل ماداگاسکار Madagascar Palm

گیاهان آپارتمانی - آپارتمانا

خشن ،مقاوم اما لاکچری

ما در پست های گیاهان آپارتمانی “وبلاگ آپارتمانا سعی داریم تا  با معرفی یکسری نکات عمومی در مورد پرورش گل و گیاه و همچنین ویژگی های مختص هریک از گیاهان،  بتوانیم به  شاداب نمودن و با طراوت ساختن محیط زندگی و کار شما کمک کرده باشیم . سهم کوچکی در حال خوب کردن شما . در ادامه پست انواع پتوس ، این پست مربوط به نخل ماداگاسکار است. 

آب دادن، نگاه کردن و لمس بخشی از طبیعت زنده در گوشه‌ای از اتاق لبخند را روی لب‌ها نشانده و روان ما را پاک می‌کند. اینها علاوه بر اینکه شادابی و حس زندگی را با خود همراه دارند، مزایای دیگری از جمله کاهش استرس، آسودگی و هوای پاکیزه نیز براي ما ايجاد مي‌كنند و حتی می‌تواند بر الگوی خواب ما نیز تاثیرگذار باشد.

نخل ماداگاسکار در واقع نخل نیست و به دلیل شباهت به برخی از گونه‌های نخل به این اسم مشهور شده است.  نام علمی نخل ماداگاسکار Pachypodium (از تیره همون خرزهره خودمون هستش و برگهای مشابه دارند) می‌باشد. Pachypodium  در زبان یونانی به معنی ضخامت است و به تنه ضخیم این گیاه اشاره دارد.

به دلیل شکل ظاهری زیبا و آسان بودن پرورش آن تقریباً در تمام نقاط دنیا تولید می‌شود. نخل ماداگاسکار علاوه بر ایجاد محیطی زیبا در فضای خانه، به تصفیه هوای محیط داخلی منزل و تولید اکسیژن کمک میکند.  این گیاه دارای تیغ‌های بلندی می‌باشد که تا ۶ سانتی متر هم می‌رسد (بعضا شنیده شده که ازش  به عنوان آلت قتاله و یا باتوم هم استفاده شده). در انتهای ساقه برگها وجود دارند که از بین اونها هم گلهای گیاه ظاهر میشن.

برگ‌های نخل ماداگاسکار در فصل خواب یعنی اواخر پاییز و در طول زمستان از پایین زرد شده و ریزش می‌کند که این حالت طبیعی می باشد. اگر تمامی شرایط محیطی برای رشد این گیاه مناسب باشد در طی سال در حدود ۳۰ سانتیمتر به طول آن افزوده می‌شود. از جمله نشانه‌های حال خوب داشتن این گیاه شکل‌گیری جوانه‌های گل  در گیاه های بزرگتر (بالای 50  سانت قد ) و در فصل بهار است.

 این گیاه در نیمه دوم سال (زمان استراحت گیاه ) برگهای خودشو از دست میدهد  و به خواب زمستانی میرود و در این مدت آبیاری رو ½  کاهش داده و کودهی رو متوقف کنید .

آبیاری: از آنجاییکه این گیاه بیابانی است ، نیاز آبی گیاه نخل ماداگاسکار بسیار کم است و به خشکی مقاومت خوبی دارد. برای ابیاری گیاه لازم است هر 7 تا 10 روز دوبار گیاه آبیاری شود و در فاصله بین دو آبیاری خاک گلدان کاملا خشک شود. این گیاه آب را در تنه خود ذخیره میکند تا در دوران بی آبی از اون تغذیه کند .ولی شما باید آب مورد نیاز گیاه رو طبق اونچه گفته شد تامین کنید وگرنه با تغذیه گیاه از آب ذخیره  باعث لاغر شدن تنه گیاه و لوله شدن برگها می شود . در فصل زمستان به دلیل به خواب رفتن گیاه، میزان آبیاری کمتر شده و تنها در حدی به آن بدهید که از خشکی کامل آن جلوگیری شود.

نور: نخل ماداگاسکار بومی مناطق بیابانی ماداگاسکار است و از این رو به نور فراوان نیاز دارد اما می تواند از آفتاب کامل تا سایه نسبی را تحمل کند . اما بهترین عملکرد گیاه در آفتاب کامل اتفاق می افتند . بهترین مکان برای نگهداری این گل در آفتاب مستقیم جلوی پنجره جنوبی اتاق پذیرایی یا اتاق خواب میباشد . ، به طوری که در محیط کم نور برگهای جدید گیاه سیاه شده و میریزند و رشد گیاه نیز متوقف میشود. بنابراین از مهمترین شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار در خانه، تامین نور مورد نیاز گیاه است.

تاثیر دما در نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار (3)

این گیاه بیابانیه.  از ۱۰ درجه تا ۵۰ درجه سانتی گراد را تحمل میکنه و اصطلاحا گیاه سوسولی نیست.

تاثیر خاک در نخل ماداگاسکار

بهترین خاک برای این گل خاک کاکتوس و یا یک خاک سبک هستش که زود آب رو از خودش عبور بده. ترکیب خاکبرگ و ماسه هم بسیار مناسبه . دقت داشته باشید که گلدان زهکش مناسب داشته باشد تا آب اضافی به سرعت خارج شود در غیر اینصورت ریشه گیاه به سرعت دچار پوسیدگی میشه. اندازه گلدان باید متناسب با اندازه گیاه باشد. هر دو تا سه سال گیاه را به گلدان بزرگتری منتقل کنید.

تاثیر کود دهی در نخل ماداگاسکار

نیاز کودی نخل ماداگاسکار پایین است . بهتر است کود  کومپوست روی سطح خاک بریزید تا به مرور مواد مغذی به گیاه برسد و به هیچ وجه از کود شیمیایی استفاده نکنید.

تاثیر آفت ها در نخل ماداگاسکار

به طور کلی نخل ماداگاسکار نسبت به بسیاری از آفت ها مقاوم است. آفت رایج این گیاه شپشک آردآلود و کنه است که برای دفع آنها میتوانید از سم کونفیدور و آبامکتین استفاده کنید.

رنج قیمت: بسته به اندازه گیاه قیمت نخل ماداگاسکار از 5 هزار تومان  (اندازه 10 سانت ) تا 50 هزار تومان ( 40 سانت) می باشد.

تکثیر گیاه ماداگاسکار چگونه است؟

روش تکثیر اصلی و ساده تر این گیاه تکثیر از طریق بذر است .اما روش دوم از طریق قلمه زدن تنه جوش ها بر روی ساقه می باشد . یکی دو روز قلمه را  در فضای باز بگذارید تا ته قلمه خشک شود و اصطلاحا  کالوس ببندد و سپس آن را در داخل ماسه خیس کاشته و در مکانی سایه و بدون آفتاب قرار دهید تا قلمه ریشه زایی نماید. اما باید عنوان کنیم که تکثیز نخل ماداگاسکار ازین راه اصلا ساده نیست و نیاز به مهارت دارد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید