چرا برقراری ارتباط با همسایگان مهم است؟

برقراری ارتباط با همسایگان یک موضوع نسبتا مهم است که امروزه کمتر کسی به آن توجه دارد و در حال کمرنگ‌ شدن است، به‌طوری که دیگر همسایه‌ها حتی نام یکدیگر را نیز نمی‌دانند. اما باید بدانید که ارتباط با همسایه‌ها در فرایند یادگیری‌های اجتماعی و تاثیرپذیری اخلاقی افراد، به‌ویژه کودکان و نوجوانان موثر است. همچنین این موضوع به‌قدری اهمیت دارد که هم در قرآن و هم در احادیث، از آن صحبت شده است.

فواید برقراری ارتباط با همسایگان

فواید برقراری ارتباط با همسایگان

1- احساس آرامش و امنیت بیشتر

هرچه شناخت همسایگان از یکدیگر بیشتر باشد، در آن ساختمان و آپارتمان، آرامش و امنیت بیشتری برقرار خواهد شد. طبق آماری که پلیس منتشر کرده، احتمال سرقت در ساختمان‌هایی که شناخت همسایگان از یکدیگر بیشتر است، کمتر به‌نظر می‌رسد، البته جدای از بحث سرقت، احتمال آسیب دیدن ماشین‌ها در پارکینگ یا دیگر وسایل شخصی که مشترک هستند نیز کمتر می‌شود.

2- پرداخت هزینه‌های مشترک بدون مشکل و سختی

یکی از مشکل‌هایی که بیشتر افراد آپارتمان‌نشین تجربه کرده‌اند، مشکلات مربوط به پرداخت شارژ و هزینه‌های ساختمان است. حال هرچه شناخت همسایه‌ها از یکدیگر بیشتر باشد، مشکلات مربوط به پرداخت شارژ و هزینه‌ها کمتر می‌شود و مشاهده خواهیم کرد که ساکنین ساختمان با مدیر ساختمان، همکاری لازم را داشته باشند. البته امروزه با روی کار آمدن اپلیکیشن‌های مختلف، مدیریت پرداخت هزینه‌ها مانند شارژ آسان‌تر از گذشته شده است. از همین رو ما به شما استفاده از نرم‌افزار آپارتمانا را پیشنهاد می‌دهیم. این نرم‌افزار از قابلیت ذخیره‌سازی ابری پشتیبانی می‌کند و شرایط پرداخت شارژ و مدیریت آن را برای مدیران و حتی ساکنان ساختمان‌ راحت کرده است.

3- حمایت اجتماعی و روانی

این روزها به دلایل مختلفی چون اشتغال، تحصیل و … بسیاری از افراد از خانواده‌های خود جدا شده‌اند. بدون شک چنین شرایطی سختی‌های مربوط به خود را دارد، حال اگر ارتباط همسایه‌ها با یکدیگر، ارتباط خوب و صمیمانه‌ای باشد، تحمل این شرایط ساده‌تر خواهد شد. در نتیجه می‌توان گفت ارتباط با همسایگان در سلامت روان و حمایت اجتماعی تاثیر بسزایی دارد و هرچه صمیمیت بیشتری بین افراد برقرار باشد، کمتر به مشکلات روانی دچار خواهند شد.

شرایط برقراری ارتباط با همسایگان

از طرفی برای آنکه بتوانید رابطه موثر و مفیدی با همسایه‌ها برقرار کنید، لازم است به برخی از توصیه‌ها توجه داشته باشید.

1– معرفت و محبت را فراموش نکنید: معرفت و محبت از اساسی‌ترین مواردی هستند که باید در زمان ارتباط با همسایگان به آن‌ها توجه داشته باشید. منظور از معرفت و محبت، داشتن صداقت، شجاعت، عدالت، گذشت و صبوری است.

2– احترام به حقوق متقابل: این نکته را در نظر داشته باشید که هر یک از افراد در ساختمان از احترام و ارزش خاصی برخوردار هستند، بنابراین شما باید به‌عنوان یکی از همسایه‌ها همیشه حق و حقوق افراد دیگر را رعایت کنید. حتی اگر درباره موضوعی مخالف هستید، نظر خود را با آرامش و در صورت حفظ احترام بیان کنید تا هیچ یک از همسایه‌ها ناراحت نشوند.

3- خوش رفتار باشید: از مهم‌ترین مصادیق خوش رفتاری می‌توان به احوال‌پرسی از همسایه‌ها اشاره کرد. همچنین در ارتباط با همسایگان باید به آسایش فکر و آرامش روان اعضای ساختمان توجه داشته باشید، زیرا در غیر این صورت افراد از دست شما ناراحت خواهند شد و این موضوع در کیفیت ارتباط شما موثر خواهد بود.

4- به همسایه خود نیکی کنید: اگر به دنبال این هستید که به‌عنوان یک همسایه با شخصیت شناخته شوید، توصیه می‌شود از نیکی کردن به همسایه‌ها غافل نشوید. برای مثال گاهی اوقات بر اساس یک مناسبت خاص، هدیه‌ای تهیه کنید و به دیدن همسایه خود بروید.

در ارتباط با همسایگان باید از چه رفتارهایی پرهیز کرد؟

در ارتباط با همسایگان باید از چه رفتارهایی پرهیز کرد؟

اگر به دنبال ارتباط با همسایگان هستید و می‌خواهید زیبا و شکوه در روابطتان دیده شود، باید از رفتارهای زیر دوری کنید.

1- از تجسس و سرک کشیدن در زندگی همسایه خود خودداری کنید.

2- رقابت و چشم و هم‌چشمی نداشته باشید.

3- در مسائل خانوادگی که دارند دخالت نکنید.

4- دوری از مزاحمت‌های مستقیم و غیرمستقیم

5- زیر پا گذاشتن ارزش‌های غیراخلاقی

6- همسایه‌آزاری به هر طریقی

منظور از همسایه‌آزاری چیست؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند در ارتباط با همسایگان تاثیر منفی داشته باشد، همسایه‌آزاری است؛ بنابراین تمام افراد ساکن در ساختمان باید به این موضوع توجه داشته باشند که خواسته یا ناخواسته، مستقیم یا غیرمستقیم موجب آزار و سلب آرامش همسایه‌ها نشوند. اهمیت حضور و آسایش همسایه به قدری مهم است که پیامبر خدا در این باره فرموده: هرکس همسایه‌اش را مورد آزار و اذیت قرار دهد، خداوند بوی بهشت را بر او حرام می‌کند و به او جایگاه جهنم که چه جایگاهی بدی است را می‌دهد.

اگر کمی به سخن پیامبر دقت کنید، متوجه خواهید شد که پیامبر، شما را به صلح و صفا، حسن سلوک، خوشرویی، گذشت، ایثار، تواضع، خیرطلبی و خوش رفتاری با همسایه‌ها دعوت می‌کند و معتقد است آزردن دل همسایگان، وارد کردن خسارت معنوی و مادی، تجاوز به حریم خانوادگی، تولید سر و صدای آزاردهنده و … همگی در ارتباط با همسایگان تاثیر منفی دارند و می‌توانند باعث از دست رفتن جایگاه بهشت شوند.

جمع‌بندی

حال با توجه به نکاتی که درباره ارتباط با همسایگان گفته شد، شما می‌توانید ارتباط بهتری با دیگر همسایه‌ها و مدیر ساختمان برقرار کنید تا همیشه در محل زندگی خود یک کمک و حامی داشته باشید و بسیاری از مسائل را به‌راحتی حل کنید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید