نکات ایمنی آسانسور در هنگام سوار شدن و خروج از آسانسور که باید رعایت کنید

نکات ایمنی آسانسور از جمله نکاتی است که شاید کمتر کسی از آن اطلاع دارد؛ اگر چه آسانسورها یکی از مطمئن‌ترین شیوه‌های حمل‌ونقل موجود هستند اما با استفاده از چند راهنمای ساده می‌توانید از امنیت خود مطمئن تر شوید. نه تنها باید بدانید چگونه به درستی از آسانسور استفاده کنید بلکه همچنین باید بدانید در صورتی که آسانسور وسط راه متوقف شد، چکار کنید. به طور متوسط یک بار در زندگی هر شخص امکان گیر افتادن در آسانسور وجود دارد.
اکثریت غریب به اتفاق شهر ها و ایالت ها ی آمریکا ، کد ایمنی آسانسور A17.1 که توسط بازرسی های حداقل شش ماه یکبار بازرسان داده می شود , رعایت میکنند . لیست گواهی آخرین بازرسی باید در هر آسانسور قرار داده شود . اگر شما متوجه شدید لیستی وجود ندارد و یا از آخرین تاریخ بیش از 6 ماه گذشته , باید با سرپرست ساختمان تماس بگیرید و از پله ها استفاده کنید .

توصیه‌ها و نکات ایمنی آسانسور

الف: زمانی که منتظر رسیدن آسانسور هستید: بدانید به کدام طبقه می‌خواهید بروید
ب: دکمه فراخوان آسانسور مربوط به جهتی که می‌خواهید بروید (بالا یا پایین) را یک بار فشار دهید .برخی از افراد دکمه آسانسور را چندبار با شدت فشار می دهند بلکه آسانسور زودتر بیاید اما این کار، غیر از خرابی و صدمه زدن، فایده ای ندارد.

ج: به علائم ایمنی در آسانسور و علائم آن که رسیدن به طبقه مورد نظر شما را اعلام می‌کند توجه داشته باشید. 

د: با فاصله از درهای آسانسور بایستید و برای خروج مسافران آسانسور کنار بایستید و راه باز کنید. 

ه: اگر کابین آسانسور که در حال رسیدن است پر است، سوار نشوید و منتظر دفعه بعد بمانید  سعی نکنید به زور وارد آسانسور شوید یا مانع بستن در شوید، منتظر کابین بعدی بمانید. 

ث: در حوادث آتش‌سوزی یا مسائل دیگری که ممکن است منجر به اختلال در سیستم برقی ساختمان شود از پله‌ها استفاده کنید

هنگام سوارشدن در آسانسور

الف: اجازه دهید مسافران از آسانسور خارج شوند سپس شما سوار شوید.

ب: حواستان به جلوی پایتان باشد. ممکن است کابین آسانسور کاملاً هم‌سطح طبقه قرار نگرفته باشد (حتی ممکن است خیلی پایین تر یا بالاتر از طبقه باشد و اگر مراقب نباشید ممکن است به زمین بخورید) .

ج: اجازه دهید مسافران از آسانسور خارج شوند سپس شما سوار شوید.

د: حواستان به جلوی پایتان باشد. ممکن است کابین آسانسور کاملاً هم‌سطح طبقه قرار نگرفته باشد (حتی ممکن است خیلی پایین تر یا بالاتر از طبقه باشد و اگر مراقب نباشید ممکن است به زمین بخورید) .

ه: از درها فاصله بگیرید و مراقب لباس‌هایتان باشید. 

ث: کودکان و حیواناتتان را محکم نگه‌دارید.

ت: در صورتی که باید در بازبماند، دکمه باز شدن در را فشار دهید و نگه‌دارید یا از کسی بخواهید دکمه را برای شما فشار دهد.

پ: هرگز سعی نکنید جلوی بسته شدن در را بگیرید، منتظر دفعه بعد بمانید. 

خ: همین که سوار شدید سریعاً دکمه طبقه مورد نظر خود را فشار دهید ) در آسانسورهایی که دارای سیستم کنترل مقصد destination dispatch هستند نیازی به این کار نیست ( و به انتهای کابین بروید تا برای افراد دیگر فضای کافی باشد.

بیشتر بخوانید: قوانین استفاده از آسانسور برای طبقه اول چیست

نکات ایمنی آسانسور در هنگام حرکت آسانسور

الف: دستگیره کناری را در صورت امکان بگیرید  در صورت امکان نزدیک به دیوار کابین آسانسور بایستید 

ب: به علائم و اعلام طبقات توجه کنید 

نکات ایمنی آسانسور در هنگام خروج از آسانسور

الف: فوراً در طبقه مورد نظر پیاده شوید.

ب: افرادی را که جلوی شما قرار دارند هنگام خروج هل ندهید.

ج: به جلوی پایتان نگاه کنید، ممکن است کابین کاملاً هم سطح با طبقات نایستاده باشد.

 

اگر در آسانسور گیر کرده‌اید

1- وحشت نکنید !! چند نفس عمیق بکشید و به خود اطمینان دهید که مقدار کافی اکسیژن در کابین وجود دارد . مهم‌تر از همه این که منتظر رسیدن کمک مناسب باشید و هرگز سعی نکنید آسانسوری که به صورت غیرمعمول توقف کرده، ترک کنید.  در موارد مشکلات برق، روشنایی اضطراری روشن می‌شوند. 

2-  دکمه باز کردن در را فشار دهید.  اگر نزدیک به طبقه باشید در باز می‌شود . شما می‌توانید به آرامی و با دقت از آسانسور بیرون بروید. حتماً هنگام بیرون رفتن جلوی پای خود را نگاه کنید چون ممکن است آسانسور هم سطح با طبقه قرار نگرفته باش

3-  دکمه آلارم یا کمک را فشار دهید و از سیستم ارتباط داخلی در صورت وجود، استفاده کنید.  دکمه آلارم با شکل زنگ را فشار دهید و منتظر بمانید کسی به کمک شما بیاید.  در آسانسورهای جدید یک دکمه تلفن به جای دکمه آلارم وجود دارد. وقتی آن را فشار دهید، با بخشی که مسئول خرابی آسانسور است ارتباط برقرار می‌شود (مثلاً شرکت آسانسور). این کار محل دقیق ساختمان و آسانسوری را که در آن قرار دارید در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.  برخی از آسانسورها، تلفن یا سیستم بلندگوی دو طرفه دارند که با استفاده از آن، بین شما و ساختمان یا افراد مربوطه (تکنسین آسانسور، سرویس‌کار و …) ارتباط برقرار می‌شود. اگر نمی‌توانید چیزی بشنوید یا تلفن کار نمی‌کند نگران نشوید. برخی از تلفن‌ها تنها برای دریافت تلفن طراحی‌شده‌اند. افراد آموزش‌دیده وقتی به ساختمان می‌رسند تماس می‌گیرند

4- آرام باشید و هرگز سعی نکنید از آسانسوری که به صورت غیرمعمول متوقف‌شده خارج شوید. این کار بسیار خطرناک است. همیشه منتظر رسیدن افراد آموزش‌دیده باشید.  بهترین کاری که در این شرایط می‌توانید انجام دهید این است که آرام و راحت باشید و منتظر کمک بمانید.  ممکن است شرایط شما راحت نباشد، اما در کابین ایمن هستید.

چند سوال ….

آیا کابل می تواند پاره شود و باعث سقوط آسانسور شود ؟
این بدترین ترس در هر فردی است که سوار آسانسور می شود . ولی کارشناسان این اطمینان را می دهند جای نگرانی نیست , شما توسط ۴ تا ۸ کابل ساپورت می شوید که هر کدام به تنهایی می تواند وزن کابین را تحمل کند . در واقع تنها زمانی که یک آسانسور سقوط کرد( با قطع شدن هر هشت کابلش)، در زمان جنگ جهانی دوم بود که یک بمب گذار آمریکایی بطور عمدی ساختمان Empire State را مورد اصابت قرار داد . خدمه هواپیما کشته شدند ولی تنها فرد سوار در آسانسور نجات پیدا کرد .

آیا در صورت افزایش سرعت آسانسور در معرض خطر قرار داریم؟
آسانسورهای کششی ممکن است در هنگام نوسانات برق و یا ساییدگی قرقره ها , سرعت مختصری بگیرند ( مواردی که بازرسان هنگام چک کردن باید در نظر داشته باشند ) ممکن است این تغییر سرعت کمی استرس زا باشد . اگر کابین بیشتر از یک سرعت خاص حرکت کرد , کلید الکتریکی به طور خودکار آسانسور را خاموش می کند . اگر این کلید عمل نکرد , دستگاه Safeties ( دستگاه های متصل به پایین کابین) بطور خودکار ترمز های ریل های جانبی را به کار می اندازند و کابین متوقف می شود .

آیا باید سوار بر آسانسوری که هم سطح با کف نیست شد ؟
اگر در صورت ورود آسانسور به طبقه دلخواه هم سطح با کف نبود , نیاز به سرویس و راه اندازی مکانیکی دارد . آسانسور های قدیمی تر , هنگامی که پر از جمعیت می شوند , ممکن است به خاطر وزن زیاد کمی پایین تر از سطح بایستند . (آسانسورهای جدیدتر که مجهز به تجهیزات حمل بار و کنترل وزن هستند , در این مواقع از بسته شدن در جلوگیری می کنند ) با وجود اینکه آسانسورها به گونه ای طراحی شده اند که بیشتر از وزن اعلام شده را هم میتوانند حمل کنند , هنگامی که ظرفیت آسانسور تکمیل است , بهتر است برای آسانسور بعدی صبر کنید .

اگر آسانسور خیلی آهسته حرکت کند چه اتفاقی می افتد ؟
علت این امر می تواند وجود کثیفی یا ساییدگی در سوئیچ های شتاب که در موتورخانه آسانسور قرار گرفته باشد . هرچند یک حرکت کند میتواند آزار دهنده باشد , ولی به این معنا نیست که شما در معرض خطر جدی قرار دارید و لی در هر صورت آسانسور نیاز به رسیدگی دارد و شما باید به سرپرست ساختمان اطلاع دهید .

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید