نکاتی که در تنظیم قولنامه باید به آن ها توجه کنید.

یکی از مهم ترین نکاتی که در خرید یا اجاره خانه باید مورد توجه قرار بگیرد، تنظیم قولنامه است که باید به‌صورت اصولی و با در نظر گرفتن نکات به خصوص انجام شود. رعایت نکات تنظیم قولنامه می‌تواند از به وجود آمدن مشکلات حقوقی تا حد قابل توجه ای جلوگیری کند. در واقع پس از بازدید ملک توسط خریدار یا مستاجر باید هماهنگی‌های لازم با مالک انجام شود و سپس توسط مشاور املاک، قولنامه‌ای تنظیم شود اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا رعایت نکات تنظیم قولنامه اهمیت فراوانی دارد؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

قولنامه چیست؟

نکاتی که در تنظیم قولنامه باید به آن ها توجه کنید

قولنامه، قراردادی است که بین فروشنده و خریدار بسته می‌شود که آن شرایط خرید یا اجاره به صورت کامل درج می‌شود و تمامی جزئیات، اعم از میزان پرداخت پول، شرایط فسخ، مدت قرارداد، مبلغ قرارداد و … ذکر می‌شود. در صورت عدم اطلاع از نکات تنظیم قولنامه، امکان به وجود آمدن مشکلات مختلفی برای طرفین وجود دارد پس حتما به این نکات توجه ویژه‌ای داشته باشید. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که تا زمانی که طرفین قولنامه را امضا نکنند و یا انتقال وجه صورت نگیرد، قولنامه اعتبار قانونی ندارد.

نکات تنظیم قولنامه

نکات تنظیم قولنامه

1- اگر شما قصد فروش ملک خود را دارید و خریدار می‌خواهد مبلغ خانه را با استفاده از چک پرداخت کند باید حتما این نکته را در قولنامه درج کنید که در صورت برگشت چک، معامله به صورت یک‌طرفه، فسخ می‌شود زیرا اگر این مورد در قولنامه درج نشود، درصورت برگشت چک، فروشنده نمی‌تواند معامله را به این دلیل فسخ کند.

2- در صورتی که قصد خرید خانه نوساز را دارید، حتما از فروشنده بخواهید تا گواهی ساختمان (پایان کار شهرداری) را به شما نشان دهد. در صورتی که ملک، گواهی ساختمان نداشته باشد به این معنی است که عوارض یا بدهی‌های مربوطه به شهرداری پرداخت نشده و این مورد می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات مختلفی شود.

3- یکی دیگر از نکات تنظیم قولنامه که اهمیت فراوانی دارد، کد پیگیری است. در برخی از مواقع امکان دارد که مشاوره املاک یا فروشنده، کد پیگیری را یک موضوع بی‌اهمیت جلوه دهند اما این مورد بسیار مهم است و اگر کد پیگیری وجود نداشته باشد، فروشنده نمی‌تواند ملک را به شما انتقال دهد.

4- برای انتقال مالکیت حتما یک روز را مشخص کنید تا طرفین در دفترخانه حاضر شوند. در صورتی که فروشنده در روز مشخص شده در دفترخانه حاضر نشد، حتما از سردفتر بخواهید تا گواهی عدم مراجعه فروشنده به محضر را برای شما صادر کند تا اگر فروشنده قصد امضا و انتقال مالکیت را نداشت با استفاده از آن بتوانید، از طرف مقابل شکایت کرده و مراحل قانونی را طی کنید. این مورد یکی از مهم ترین نکات تنظیم قولنامه است.

5- یکی دیگر از نکات تنظیم قولنامه که اهمیت فراوانی دارد، این است که اگر صاحب ملک چندین نفر هستند، حتما باید تمامی مالکین زیر قولنامه را امضا کنند در غیر این صورت، قولنامه اعتبار قانونی ندارد و همین مورد می‌تواند باعث دردسرهای مخصوص به خود شود. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که اگر یک نفر از تمامی مالکین، وکالت داشته باشد، امضا آن قابل‌قبول است اما حتما وکالت‌نامه را به‌خوبی بررسی کنید تا از صحت آن مطمئن شوید.

6- در نکات تنظیم قولنامه به این مورد توجه کنید که حتما در قولنامه ضرر و زیان درج شود. به‌طور کلی میزان این ضرر و زیان 10 تا 20 درصد مبلغ کل معامله است که افراد در صورت فسخ باید آن را به‌طرف مقابل پرداخت کنند. همچنین این نکته را فراموش نکنید که برای تاخیر در پرداخت، بر اساس هر روز دیرکرد جریمه‌ای نیز در نظر بگیرید.

7- در نکات نوشتن قولنامه به این مورد دقت کنید که حتما در قولنامه، محل دفترخانه و تاریخی که افراد باید در آن حضور پیدا کنند را درج کنید.

8- در قولنامه حتما باید متراژ خانه به طور دقیق درج شود و اگر ملک هنوز ساخته نشده و متراژ دقیق آن مشخص نیست باید متراژی که در جواز ساخت درج شده را وارد قولنامه کنید و سپس در بندی جدا، ذکر شود که در صورت اضافه شدن یا کم شدن متراژ، مابقی مبلغ معامله به چه صورت محاسبه می‌شود.

9- اطلاعات دقیق مربوط به انباری و پارکینگ باید به صورت دقیق درج شود و اگر پارکینگ مورد نظر مزاحمی به‌حساب می‌آید باید حتما در قول نامه به صورت کامل درج شود.

10- قول نامه دست نویس را امضا نکنید و حتما قول نامه باید به صورت چاپی باشد. یک نسخه از قولنامه برای فروشنده و یک نسخه برای خریدار و یک نسخه نیز برای بنگاه‌دار است.

سخن پایانی

رعایت نکات تنظیم قولنامه اهمیت فراوانی دارد زیرا در هنگام خرید و فروش ملک ممکن است اتفاقات مختلفی به وجود بی آید که باعث شود تا افراد با مشکلات متعددی رو به رو شوند به همین دلیل در هنگام نوشتن قولنامه به‌تمامی نکات گفته شده دقت کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان در هنگام نوشتن قولنامه، نکته‌ای را به درخواست طرف مقابل یا مشاوره املاک زیر پا نگذارید، حتی رعایت نکردن برخی موارد کوچک و پیش پا افتاده می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات بزرگی شود به همین دلیل حتما نکات تنظیم قولنامه را به‌درستی رعایت کنید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید