آشنایی با تاسیسات ساختمان به عنوان مستاجر، مالک و حتی مدیر ساختمان

میزان آشنایی با تاسیسات ساختمان یک مستاجر چقدر باید باشد؟

تاسیسات ساختمان یکی از مهم ترین بخش‌های هر ساختمان به حساب می‌آید که این تاسیسات مربوط به سیستم‌های مختلفی می‌شود. این تاسیسات بر اساس شرایط و ساختار اصلی خود ساختمان طراحی شده که برای نگهداری اصولی آن نیاز به افراد متخصص است. ما در این مقاله سعی داریم برای مستاجر، مالک و حتی مدیر ساختمان اطلاعاتی را در قالب آشنایی با تاسیسات ساختمان ارائه دهیم که قطعا مفید خواهد بود.

اگر قصد دارید تا خانه‌ای را اجاره کنید، در هنگام بازدید ملک به بخش تاسیسات نیز توجه کنید و درباره نحوه عملکرد آن از مدیر ساختمان و دیگر ساکنین ساختمان، سوالات مربوطه را بپرسید تا بتوانید از عملکرد دقیق آن اطلاعاتی به دست بیاورید، قطعا در صورتی که تاسیسات به‌درستی کار نکند و یا مشکلات جدی داشته باشد، در آینده باعث ایجاد مزاحمت‌های مختلفی در زندگی روزمره شما خواهد شد.

معمولا مدیر ساختمان، باید به صورت منظم افراد متخصص در این حوزه را به ساختمان بیاورد تا سرویس‌های دوره‌ای به‌درستی انجام شود و تمام هزینه‌هایی که برای انجام این کار لازم است را در قالب شارژ ماهیانه از ساکنین ساختمان دریافت کند. 

تاسیسات مکانیکی چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

تاسیسات مکانیکی چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

مهم ترین بخش آشنایی با تاسیسات ساختمان ، تاسیسات مکانیکی است؛ زیرا ساکنین ساختمان به صورت روزمره به آن نیاز دارند. تاسیسات مکانیکی ساختمان شامل موارد بسیار زیادی می‌شود که از مهم ترین آن‌ها می‌توان به آب‌رسانی به‌تمامی واحدها، موارد مربوط به سرمایش و گرمایش، تهویه هوا، تامین آب گرم و فشار آب اشاره کرد.

تمامی موارد گفته شده اهمیت فراوانی دارند و در صورتی که هرکدام از آن‌ها به‌درستی کار نکند، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات فراوانی شود. نگهداری صحیح و سرویس‌های دوره‌ای مربوط به تاسیسات ساختمان اهمیت زیادی دارد به همین دلیل مدیر ساختمان باید به صورت دوره‌ای از سلامت تاسیسات اطمینان پیدا کند.

در بسیاری از موارد مدیریت این موضوع کار دشواری است به همین دلیل پیشنهاد می‌شود تا برای مدیریت بهتر از اپلیکیشن آپارتمانا استفاده کنید، آپارتمانا امکانات گسترده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا موارد مربوط به رسیدگی ساختمان و مدیریت شارژ ساختمان به سادگی انجام شود.

بیشتر بخوانید: دانلود نرم افزار مدیریت ساختمان رایگان

برای آشنایی با تاسیسات ساختمان ؛ تاسیسات مکانیکی ساختمان شامل چه مواردی است؟

تاسیسات مکانیکی ساختمان شامل موارد زیر می‌شود:

1- تاسیسات حرارتی که شامل بخش‌های مربوط به سرمایش و گرمایش می‌شود.

2- تاسیسات بهداشتی که شامل بخش‌های مربوط به آب و فاضلاب می‌شود.

3- تاسیسات استخر که شامل بخش‌های مربوط به سونا، جکوزی و استخر می‌شود.

4- تاسیسات آتش‌نشانی که شامل بخش‌های مربوط به اطفاء حریق و اعلام حریق می‌شود.

5- تاسیسات مربوط به آسانسور

6- تاسیسات مربوط به زیبایی ساختمان که شامل فواره و آب‌نما و نورپردازی نما می‌شود.

7- تاسیسات گازرسانی که از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این بخش به تاسیسات مکانیکی ساختمان‌ها اشاره کردیم اما همان طور که می‌دانید، این تاسیسات بر اساس معماری و شرایط ساختمان‌ها طراحی و اجرا می‌شوند و نگهداری اصولی آن‌ها می‌تواند در بلند مدت باعث افزایش عمر و کارکرد بهتر آن‌ها شود و همچنین انجام سرویس‌های دوره‌ای باعث کاهش مصرف انرژی نیز خواهد شد.

آشنایی با تاسیسات ساختمان در حوزه تاسیسات الکترونیکی ساختمان

تاسیسات الکترونیکی، تامین کننده تمامی بخش‌های مربوط به برق و روشنایی است و رعایت نکات ایمنی در آن نقش بسیار مهمی دارد. در واقع تاسیسات الکترونیکی با در اختیار داشتن مدار انشعابی، برق داخل ساختمان را تامین می‌کند و تابلو توزیع برق در تاسیسات ساختمان برق شکن یا فیوز دارد تا در صورت افزایش جریان برق، آن را به سرعت قطع کند. در صورت به وجود آمدن هر مشکلی در تاسیسات الکترونیکی حتما از افراد متخصص کمک بگیرید و به هیچ عنوان خودتان دست به کار نشوید زیرا این موضوع می‌تواند، بسیار خطرناک باشد.

تاسیسات الکترونیکی ساختمانی شامل موارد زیر می‌شود:

1- روشنایی مناسب برای تمامی فضاهای ساختمان و نوع چراغ

2- نحوه عملکرد روشنایی ساختمان (هوشمند و سنتی)

3- تمامی سیستم‌های مربوط به ایمنی ساختمان (انواع دزدگیر و دوربین مداربسته)

4- محاسبه میزان برق مورد نیاز ساختمان و توزیع آن به‌طور مشخص به‌تمامی واحدها

5- موارد مربوط به سیستم‌های صوتی، تلفن، آنتن مرکزی و …

البته این نکته را در نظر داشته باشید که سیستم‌های برق در تاسیسات ساختمانی اهمیت فراوانی دارد که این سیستم‌ها شامل: سیستم‌های مربوط به تشخیص و اعلام خطر، روشنایی و برق داخلی و خارجی، موارد مربوط به منبع و تغذیه برق، سیستم‌های کنترل و … می‌شود.

آشنایی با تاسیسات ساختمان در حوزه تاسیسات رفاهی ساختمان

تاسیسات رفاهی ساختمان شامل تمامی ساختمان‌ها نمی‌شود، این مورد صرفا مربوط به ساختمان‌هایی است که به غیر از موارد ضروری، برای رفاه بیشتر ساکنین، امکانات بیشتری در اختیار دارند که برای مثال می‌توان به استخر، جکوزی، سونا، روف گاردن اشاره کرد. ساختمان‌هایی که امکانات ویژه‌ای را در اختیار ساکنین قرار می‌دهند، نسبت به سایر ساختمان‌ها به رسیدگی بیشتری نیاز دارند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که این نوع از ساختمان‌ها برای ارائه امکانات رفاهی، تاسیسات مربوط به خود را دارند. قطعا هرچقدر امکانات رفاهی ساختمان بیشتر باشد، هزینه نگهداری و شارژ ماهیانه ساختمان نیز بیشتر است.

سخن پایانی

به طور کلی آشنایی با تاسیسات ساختمان شامل سیستم‌های مربوط به آب و فاضلاب، سیستم سرمایش و گرمایش، سیستم‌های تهویه مطبوع، روشنایی داخلی و خارجی ساختمان، تاسیسات مربوط به گازرسانی، تاسیسات برق و … می‌شود. رسیدگی و بررسی دوره‌ای تاسیسات می‌تواند، مزایای فراوانی داشته باشد که از مهم ترین آن‌ها می‌توان به افزایش طول عمر و استفاده بهتر از تمامی امکانات ساختمان اشاره کرد. تصور کنید که فشار آب ساختمان کم است و پمپ آب به درستی کار نمی‌کند، قطعا این مورد می‌تواند، آرامش و آسایش ساکنین ساختمان را از بین ببرد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید