قوانین نصب دوربین مداربسته در آپارتمان چیست؟

دوربین مداربسته

امنیت یکی از موارد بسیار مهم و حیاتی در ساختمان به حساب می‌آید که می‌تواند تاثیرات فراوانی در زندگی روزمره افراد داشته باشد، یکی از روش‌هایی که می‌تواند، امنیت ساختمان را تا حد قابل قبولی افزایش دهد، نصب دوربین مداربسته در ساختمان است. در واقع با نصب دوربین مداربسته در قسمت مشاعات ساختمان می‌توان، تردد ساکنین و دیگر افراد در ساختمان را تحت نظر داشت و امنیت ساکنین ساختمان را تامین کرد. بسیاری از افراد در هنگام نصب دوربین در قسمت مشاعات این سوال برایشان به وجود می‌آید که آیا نصب دوربین منع قانونی دارد؟ در ادامه به پاسخ این سوال می‌پردازیم.

قوانین نصب دوربین مداربسته در ساختمان مسکونی

قوانین نصب دوربین مداربسته در ساختمان مسکونی

قانون دوربین مدار بسته چیست؟ نصب دوربین مداربسته در ساختمان هیچ منع قانونی وجود ندارد اما برای نصب آن باید، تمامی اعضا ساختمان رضایت خود را به‌صورت مکتوب اعلام کنند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که نصب دوربین مداربسته صرفا در مشاعات (حیاط ساختمان، پارکینگ، راه‌پله، درب ورودی) بلامانع است و اگر نصب این دوربین‌ها در قسمت‌هایی که مربوط به حریم شخصی ساکنین باشد، نصب شود، نقص صریح قانون است.

حتما قبل از نصب دوربین مداربسته به یک سری نکات دقت کنید تا در آینده با مشکلی رو به رو نشوید به عنوان مثال، نصب دوربین در آسانسور شامل برخی الزامات قانونی می‌شود که در صورت عدم رعایت آن باعث ایجاد مشکلات قانونی برای ساکنین ساختمان خواهد شد. همچنین هیچ‌یک از ساکنین ساختمان حق ندارند که فیلم‌های مربوط به دوربین مداربسته را به شخص ثالثی واگذار کنند و یا آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند، انجام چنین کارهایی باعث ایجاد مشکلات قانونی برای ساکنین ساختمان می‌شود.

آیا برای نصب دوربین مداربسته باید تمامی مالکین رضایت داشته باشند؟

مخالفت با نصب دوربین مدار بسته در آپارتمان قابل قبول است؟ اگر قصد نصب دوربین مداربسته در ساختمان مسکونی را دارید، اکثریت مالکین ساختمان باید رضایت خود را در این باره اعلام کنند.(اکثریت از لحاظ متراژ ).

روال قانونی بدین صورت است که مدیر ساختمان می باید یک جلسه مجمع (متشکل از مالکین ساختمان ) برگزار نموده و این موضوع را رای گیری نماید. سپس در قالب یک صورتجلسه آنرا مکتوب کرده و از تمام موافقین نصب دوربین در ساختمان بخواهد تا آن را امضا کنند.

در صورتیکه موضوع دوربین مدار بسته ساختمان مسکونی توسط مجمع مالکین یا هیئت مدیره ساختمان مصوب گردید ، افراد با رای اقلیت مخالف نیز، موظف به همکاری و پرداخت هزینه های نصب دوربین می باشند. قوانین رای گیری در آپارتمان حرف اول را در نصب دوربین می زند.

آیا نصب دوربین مداربسته جرم است ؟

این سوال به عوامل زیادی بستگی دارد. اینکه نصب دوربین مداربسته برای چه شرایطی و در چه مقطعی ممکن است جرم نباشد. اگر صرفا درباره آپارتمان می خواهیم صحبت کنیم؛ بهتر بدانید هر اتفاقی در محیط مجتمع و آپارتمان در حال افتادن است باید در ابتدا ساکنین به اتفاق نظر برسند. نصب بی مورد و بدون اطلاع از ساکنین نوعی نصب دوربین در حریم شخصی و سرک کشیدن در زندگی است. 

نصب دوربین در منزل شخصی ممکن است؟ 

دوربین مداربسته منزل مسکونی هیچ منعی ندارد. بسیاری از افرادی که فرزند کوچک دارند؛ معمولا در مدت زمانی که سرکار هستند سعی میکنند محیط خانه از طریق گوشی موبایل چک کنند. این صرفا برای مادران و پدران نیست. 

نصب دوربین مداربسته در منزل : گاهی اوقات افراد سفرهای طولانی می روند، یا می خواهند از روال ارتباط پرستار با خانواده شان بهتر مطلع باشند. 

هزینه نصب دوربین در آپارتمان

متناسب با اینکه چه نوع دوربینی انتخاب کنید قیمت آن متفاوت است. معمولا رنج دوربین های مداربسته از 150 هزار تومن تا 2 میلیون تومان متفاوت است.

قانون نصب دوربین در مشاعات آپارتمان

نصب دوبین صرفا در قسمت مشاعات ساختمان مانند، حیاط ساختمان، راه‌پله، پارکینگ و … بلامانع است و نصب آن در بخش‌هایی که جزو حریم شخصی ساکنین به حساب می‌آید، نقص صریح قانون است. برای مثال دوربین نباید در قسمت آسانسور یا ورودی هر واحد نصب شود، همچنین پس از نصب دوربین باید با استفاده از برچسب به ساکنین و دیگر افراد اطلاع دهید که ساختمان به دوربین مداربسته مجهز است.

نصب دوربین در مشاعات جرم است ؟

با توجه به مواردی که در بالا به آن اشاره شد؛ خیر. 

برای مشاهده زنده از دوربین‌ها به چه امکاناتی نیاز است؟

با پیشرفت تکنولوژی امکانات فراوانی به دوربین‌های مداربسته اضافه شده تا کاربرد این دوربین‌ها افزایش پیدا کند. مشاهده زنده از دوربین‌ها یکی از امکانات فوق‌العاده‌ای است که می‌تواند در بسیاری از مواقع کاربردی باشد. در حال حاضر اپلیکیشن های فراوانی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان به‌صورت زنده دوربین‌های مداربسته را مورد بررسی قرار داد. برای انجام این کار به اینترنت و دستگاه DVR نیاز است، این دستگاه تصاویر را ذخیره کرده و با استفاده از اینترنت به اپلکیشن های مخصوص ارسال می‌کند تا افراد بتوانند به‌صورت زنده دوربین‌های مداربسته را مورد بررسی قرار دهند.

در هنگام جانمایی دوربین‌ها به چه نکاتی باید توجه شود؟

1- در هنگام نصب و جانمایی دوربین‌ها به این نکته توجه کنید که نور خورشید و انعکاس شیشه‌ها می‌تواند تاثیرات منفی در دید دوربین داشته باشد به همین دلیل در هنگام جانمایی، آن را طوری تنظیم کنید که نور یا انعکاسی به لنز دوربین برخورد نکند.

2- بهتر است در محیط‌های باز و یا محیط‌هایی که نیاز به بررسی جزئیات دارند، از دوربین‌های استفاده کنید که دید باز را باقابلیت بزرگ‌نمایی دارند.

3- اگر حیاط ساختمان و یا دوربین پارکینگ مساحت زیادی دارد باید از چند دوربین استفاده شود و هرکدام از دوربین‌ها باید طوری جانمایی شوند که مکمل یکدیگر باشند. به عنوان مثال می‌توان پارکینگ رو به سه قسمت تقسیم کرد و سپس برای هر قسمت، دوربین مجزایی در نظر گرفت.

4- درب ورود و خروج جزو بخش‌های مهم ساختمان به حساب می‌آیند به همین دلیل سعی کنید که حتما با استفاده از دوربین‌های باکیفیت این بخش را تحت کنترل داشته باشید.

5- اگر محیطی که قصد نصب دوربین در آن را دارید، دارای تنوع نور است برای افزایش کیفیت تصاویر باید از دوربین WDR استفاده شود.

سخن پایانی:

استفاده از دوربین مداربسته می‌تواند به افزایش امنیت ساختمان کمک فراوانی کند اما حتما قبل از نصب آن با تمامی ساکنین ساختمان مشورت کنید تا رضایتشان را در این باره اعلام کنند. همچنین در هنگام جانمایی دوربین‌ها به نکات گفته شده دقت کنید تا بتوانید بهترین بازدهی را داشته باشید. همچنین برای کنترل بهتر حتما اپلیکیشن های مربوط به مشاهده زنده دوربین ساختمان را نصب کنید تا بتوانید با تلفن همراه، قسمت‌های مختلف ساختمان را تحت نظر داشته باشید.

فراموش نکنید که اضافه شدن دوربین مداربسته به ساختمان، می‌تواند باعث افزایش شارژ ماهیانه شود زیرا در برخی موارد امکان دارد که این دوربین‌ها به تعمیرات نیاز داشته باشند به همین دلیل می‌توانید اپلیکیشن آپارتمانا را نصب کنید تا در صورت ایجاد مشکل برای دوربین، دیگر ساکنین را از این موضوع مطلع کرده و از آن‌ها بخواهید از این طریق، هزینه‌های مربوط را به‌صورت آنلاین پرداخت کنند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
4.4 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهران

ما داریم تو ساختمانمون دوربین میزاریم. مدیر ساختمان قصد داره در کوریدور هر طبقه هم دوربین بزاره که به نظر من اگه در باز باشه داخل واحد دیده میشه.آیا این کار قانونی هستش؟؟

مدیر وبلاگ

خیر، همونطور که در مقاله نیز آورده شده دوربین نباید در ورودی واحدها و کلا هر جایی که نقض حریم شخصی افراد باشد، نصب شود.

نگین

سلام وقتتون بخیر…. میخواستم بدونم اگر جلوی در واحد خودم بخوام نصب دوربین مداربسته انجام دهم، منع قانونی دارد؟

مدیر وبلاگ

در صورتی که این موضوع به اطلاع مدیر ساختمان برسد، مشکلی ندارد. اما اگر دوربین در زاویه کنترل تردد دیگر همسایه ها باشد، کسب رضایت از آنها بصورت کتبی الزامی است

عابدیان

سلام بنده مدیر یک مجتمع ۱۳ واحدی هستم ،به تازگی تصمیم گرفتیم دوربین مدار بسته نصب کنیم . ۴واحد که حق پارکینگ ندارند گفتند هزینه دوربین مربوط به پارکینگ را پرواخت نمیکنند. در صورتی که بعضی از انها موتور یا دوچرخه دارند که در پارکینگ می گذارند. حالا فقط یک واحد میگه هزینه دوربین پارکینگ را نمیده .آیا این درسته؟

علی

باسلام ما به تازگی در پارکینگ آپارتمان دوربین نصب کردیم بنده به چند تا از ساکنین گفتم تصویر در گوشی داشته باشیم چند نفر همکاری نکردن من با هزینه خودم تصویر در گوشی انداختم چون هر وقت برای هرچیزی عذر وبهونه میارن که هم کاری نکند منم ماشین صفرم خط افتاده حالا تصویر که انداختم داخل گوشی جرم محسوب میشود؟

مدیر وبلاگ

با سلام، خیر
اگر دوربین ها در قسمتهای مشاع ساختمان و با توافق تمامی ساکنین نصب شده و تمامی ساکنین از وجود آنها مطلع هستند، خیر. چراکه شما یا هر یک از ساکنین حق دارید ویدئوهای ضبط شده را از مدیر ( یا هر کسی که به ویدئوها دسترسی دارد) درخواست نمایید.

جواد یزدان پناه

با سلام
من میخوام توی تراس خونه ام که مشرف به حیاط مجتمع هست و تراس در سند واحد، بصورت اختصاصی با متراژ ذکرشده دوربین بذارم تا از اونجا بتونم ماشینمو توی حیاط چک کنم و خیالم از بابت ماشین راحت باشه آیا نیازی به تایید ساکنین مجتمع هست یا خیر؟
ممنون میشم راهنمایی کنید

7
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید