قانون مشاعات ساختمان چیست؟

قانون مشاعات ساختمان صرفا متعلق به یک ساختمان خاص نیست و تمام آپارتمان‌ها، قوانینی برای قسمت مشاعات ساختمان در نظر می‌گیرند که طبق قانون مالکیت، ساختمان به دو بخش تقسیم می‌شود که بخش اول مربوط به مالکیت بخش خصوصی یا اختصاصی و دیگری مالکیت مشاع یا مشترک است. در بسیاری از مواقع در برخی ساختمان‌ها، افراد به دلیل عدم اطلاع از برخی قوانین به طور ناخواسته باعث به وجود آمدن مشکلاتی می‌شوند که این موضوع در ادامه می‌تواند باعث ایجاد مشاجره بین ساکنین ساختمان نیز شود به همین دلیل بهتر است تا با نرم افزار شارژ و مدیریت ساختمان قانون مشاعات ساختمان را بدانیم تا بتوانیم بر اساس آن به‌خوبی رفتار کنیم.

قوانین مشاعات ساختمان شامل چه مواردی می‌شود؟

قوانین مشاعات ساختمان شامل چه مواردی می‌شود؟

1- اگر قصد دارید تا برای مناسبتی جشن بگیرید و میهمان دعوت کنید باید این نکته را در نظر داشته باشید که بعد از ساعت 10 شب باید حواستان به سر و صدای جشن باشد تا مزاحمتی برای ساکنین ساختمان نداشته باشید. البته این موضوع می‌تواند در ساختمان‌های مختلف، قوانین به خصوصی داشته باشد.

2- اما قانون استفاده از اسانسور برای اسباب کشی در هنگام اسباب کشی به هیچ عنوان نباید از آسانسور استفاده کرد و این مورد در تمامی ساختمان‌ها نوعی تخلف به‌حساب می‌آید که مدیر ساختمان باید با فرد مورد نظر برخورد کند. اگر در هنگام جا به جایی بار، با استفاده از آسانسور مشکل خاصی به وجود بیاید، فرد مورد نظر باید تمامی هزینه‌های مربوط به تعمیر آسانسور را به طور کامل پرداخت کند.

3- در قانون مشاعات ساختمان باید این نکته را در نظر داشت که در هنگام استفاده از قسمت‌های مشاع نباید، مزاحمت خاصی برای دیگر ساکنین ساختمان به وجود بیاید. برای مثال اگر از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید نباید آن را به حیاط ببرید زیرا ممکن است برخی از ساکنین ساختمان با این موضوع مخالف باشند.

4- هیچ یک از ساکنین ساختمان حق ندارند که زباله‌های خود را پشت درب واحد و یا درب اصلی ساختمان قرار دهند. این کار باعث می‌شود تا بوی نامطلوبی در ساختمان پخش شود و این موضوع باعث ایجاد مزاحمت برای دیگر ساکنین ساختمان می‌شود.

5- در قانون مشاعات ساختمان، هیچ یک از ساکنین ساختمان حق ندارند از امکانات بخش مشاعات ساختمان برای مصارف شخصی استفاده کنند. برای مثال شستن خودرو با استفاده از آب مشاع، باعث می‌شود تا هزینه این کار بین ساکنین ساختمان تقسیم شوند و این موضوع غیرقانونی و غیراخلاقی است.

6- در قانون مشاعات ساختمان، نحوه پارک خودرو نباید به‌گونه‌ای باشد که باعث ایجاد مزاحمت برای رفت و آمد ساکنین ساختمان شود. در برخی از مواقع امکان دارد که برخی ساکنین ساختمان، خودرو خود را مقابل درب پارکینگ، پارک کنند که این موضوع می‌تواند باعث عصبانیت دیگر ساکنین ساختمان شود.

7- هیچ یک از ساکنین ساختمان حق ندارند که به‌صورت سرخود اقدام به تغییر و یا واگذاری بخش مشاعات کنند. برای مثال اگر قرار است تا یک بخش جدید به‌عنوان فضا سبز به ساختمان اضافه شود، باید این موضوع توسط مدیر ساختمان به‌تمامی مالکین اطلاع داده شود تا در صورت موافقت تمامی افراد، این کار انجام شود.

8- بر اساس قانون مشاعات ساختمان، تمامی واحدهای ساختمان باید از قسمت مشاعات تا حد مشخصی استفاده کنند، برای مثال اگر برای یک واحد میهمانی می‌آید، صاحب خانه باید کفش میهمانان خود را داخل جاکفشی قرار دهد تا تعداد زیادی کفش درون راهروی ساختمان نباشد.

مشاعات ساختمان به کدام بخش‌ها گفته می‌شود؟

بر اساس ماده 2 قانون تملک آپارتمان‌ها، هر قسمتی که سند مالکیتی برای افراد ندارد، جزو مشاعات ساختمان به‌حساب می‌آید و نگهداری آن بر عهده تمام ساکنین ساختمان است. از بخش مشاعات ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- حیاط

2- پشت بام

3- زمین ساختمان

4- درب ورود

5- راهرو

6- آسانسور

7- ورودی پارکینگ

8- پله‌ها

9- شوفاژخانه

10- تاسیسات و انشعابات مشترک

11- لابی

12- باغچه

13- پنجره‌های داخل راهرو

قوانین مربوط به پارکینگ

1- فروش یا اجاره پارکینگ به دیگر افراد خارج ساختمان ممنوع است مگر اینکه این موضوع با هماهنگی دیگر ساکنین ساختمان انجام شود اما به طور کلی انجام این کار توصیه نمی‌شود زیرا مشکلات متعددی به همراه دارد.

2- بر اساس قانون مشاعات ساختمان اگر یکی از ساکنین بدون اجازه در محل پارک خودرو دیگر ساکنین پارک کند، صاحب آن بخش از پارکینگ می‌تواند از آن فرد شکایت کند و این موضوع شامل پیگرد قانونی خواهد شد.

3- برگزاری جشن در پارکینگ ممنوع است و اگر یکی از ساکنین ساختمان بخواهد این کار را انجام دهد باید حتما از قبل با تمامی ساکنین ساختمان هماهنگی‌های لازمه را انجام دهد در غیر این صورت این موضوع نیز جزو مواردی به‌حساب می‌آید که شامل پیگرد قانونی می‌شود.

4- تمامی ساکنین ساختمان باید در هنگام پارک خودرو، دقت کنند تا نوع پارک خودرو آن‌ها باعث ایجاد مزاحمت برای دیگر ساکنین ساختمان نشود.

سخن پایانی:

قانون مشاعات ساختمان یکی از موارد بسیار مهم است که تمامی ساکنین باید به آن احترام بگذارند و تمامی قوانین مربوط به آن را رعایت کنند. مدیر ساختمان می‌تواند در اجرا درست این قوانین نقش مهمی داشته باشد البته ممکن است که مدیریت ساختمان کار دشواری باشد به همین دلیل استفاده از برخی نرم‌افزارها می‌تواند باعث شود تا مدیریت ساختمان ساده‌تر شود. اپلیکیشن آپارتمانا یکی از بهترین راهکارها برای ساده‌تر کردن مدیریت ساختمان است زیرا با استفاده از این برنامه می‌توان تمامی کارهای مربوط به ساختمان را به‌خوبی مدیریت کرد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
1.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید