9+1 روش ساده برای خنک کردن خانه در تابستان بدون کولر

از آن‌جایی که روزبه‌روز شاهد گرم‌تر شدن هوا هستیم باید به فکر راه چاره‌ای موثر برای خنک کردن خانه خود باشیم و با چند نکته ساده می‌توانیم دمای فضای داخلی خانه را خنک نگه داریم.

گاهی تنها ورود به خانه برای خلاص شدن از شر هوای گرم بیرون کافی نیست، چرا که دیگر خانه‌ها و آپارتمان‌ها نیز گرما را درون خود نگه می‌دارند.

هنگامی که در فصل تابستان هوا بیش از حد گرم شده است با تعدادی راهکار ساده خانه خود را بدون استفاده از کولر خنک کنید. اگر می‌خواهید با این راهکارها آشنا شوید تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

مسدود کردن راه ورود آفتاب به خانه

راه-ورود-نور

هر چه نور خورشید بیشتر به آپارتمان شما وارد شود، طبیعتا آن محیط گرم‌تر خواهد شد. با کشیدن پرده‌ها در زمان مناسب می‌توانید گرمای محیط آپارتمان را کاهش دهید.

معمولا گرم‌ترین بخش شبانه‌روز اواسط بعدظهر ساعت 2 تا 3 است. البته شاید فکر کنید که این زمان اوج ظهر نیست. اما باید به این موضوع توجه کنید که خورشید در حال دفع حرارت جذب شده است، بنابراین هوا به‌شدت گرم است.

علاوه بر این، استفاده از پرده با رنگ روشن یا خنثی می‌تواند به بازتاب گرما و خنک کردن خانه کمک کند. با غروب آفتاب می‌توانید کمی پرده‌ها را بکشید تا مقداری از گرمای به دام افتاده خارج شود.

در واقع این روش یکی از ساده‌ترین و همچنین موثرترین راه‌ها برای خنک کردن خانه بدون کولر در تابستان است.

جلوگیری از ورود گرما با مات‌کن پنجره

بعضی اوقات پیش می‌آید که در هنگام ساخت منزل شما از پنجره‌های خوبی استفاده نشده است. این امر به‌ویژه در ساختمان‌های قدیمی خیلی دیده می‌شود.

شاید شما نخواهید همیشه پرده منزل خود را بکشید، منظره عالی پیش روی شما است یا می‌خواهید از ورود نور آفتاب به منزل خود لذت ببرید. راه‌حلی که برای خنک کردن خانه با پنجره‌های زیاد وجود دارد استفاده از مات‌کن برای جلوگیری از ورود گرمای مزاحم است.

استفاده از مات‌کن شیشه نیز خیلی ساده است و تنها باید آن را روی شیشه بچسبانید. این راهکار علاوه بر خنک کردن خانه یک روش موثر برای صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرفی برق شما است.

بهنیه‌سازی جریان هوا

زمانی که کولر یا فن روشن است، متوجه حرکت جریان هوا در محیط آپارتمان خود خواهید شد. شما می‌توانید این جریان هوا را به سمت اتاق‌هایی که بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنید هدایت کنید.

برای این کار درب اتاق‌هایی را که لازم ندارید ببندید تا هوا به سمت اتاق‌هایی جریان پیدا کند که بیشترین نیاز را به هوای خنک دارند.

خنک کردن خانه با پنکه‌های قابل حمل

قطعا نباید از یک پنکه ساده این انتظار را داشت که شبیه کولر برای خنک کردن خانه عمل می‌کند، حال فرقی نمی‌کند با باتری یا برق کار کند. اما در واقع یک پنکه که هوای خنک را به‌طور مستقیم به طرف شما هدایت کند، راهی عالی برای غلبه بر گرمای تابستان است.

البته به نحوه قرارگیری فن‌ها نیز دقت کنید. اگر چندین فن دارد، آن‌ها را طوری تنظیم کنید که هوایشان یکدیگر را قطع نکند و هوا از سمت‌های مختلف به شما برسد.

اگر می‌خواهید فضایی سردتر داشته باشید، یک کاسه بزرگ از یخ یا بسته‌بندی یخ را جلوی پنکه خود قرار دهید و همان‌طور که هوا از روی یخ عبور می‌کند از مطبوع و خنک بودن آن لذت ببرید.

خودداری از استفاده از وسایل آشپزخانه با حرارت بالا

در روزهای گرم تابستان قطعا آخرین چیزی که می‌خواهید گرمای بیشتر در آپارتمان است، شاید معنای این جمله دوری از آشپزخانه هم باشد. در واقع استفاده از اجاق گاز و وسایل حرارتی برای پخت غذا دمای خانه را افزایش می‌دهد.

می‌توانید سراغ غذاهایی بروید که برای درست کردن به گاز احتیاج نداشته باشند. در صورتی که حیاط دارید استفاده از حیاط نیز برای پخت غذا توصیه می‌شود.

استفاده از لامپ‌های کم مصرف

وسایل روشنایی گرمای بیشتری را به محیط آپارتمان اضافه می‌کنند. لامپ‌های معمولی در هنگام روشنایی گرمای زیادی از خود ساطع می‌کنند اما مدل‌های کم مصرف این‌طور نیستند.

لامپ‌های خود را با انواع کم‌ مصرف‌تر مانند لامپ LED جایگزین کنید. البته این نوع لامپ نیز گرمایی تولید می‌کند اما از نظر مقایسه با دیگر لامپ‌ها برای خنک کردن خانه گزینه مناسب‌تری است.

هوای گرم را با هود اجاق ‌گاز خارج کنید

خنک-کردن-خونه-3

به‌طور معمول هود می‌تواند بوی غذا هنگام پخت‌وپز را به بیرون هدایت کند اما از طرفی می‌تواند هوای گرم را نیز به بیرون ببرد تا جایی که هوای خنک جای هوای گرم را بگیرد.

بلافاصله بعد از این که وارد خانه شدید، هود را روشن کنید تا هوای گرم و مانده در طول روز خارج شود. انجام این کار همچنین به کولر گازی کمک می‌کند تا کار خود را بهتر و سریع‌تر نیز انجام دهد

شب‌ پنجره‌ها را باز کنید

در اوج تابستان شاید شب‌ها هم آن‌قدر خنک نباشد اما باز هم روزهای گرم شب‌های سردتری دارند. با باز کردن پنجره‌ها در شب از هوای خوب بیرون لذت ببرید تا هوای داخل نیز خنک شود. فقط فراموش نکنید که حتما پنجره‌ها را هنگام طلوع آفتاب برای خنک کردن خانه بدون کولر ببندید.

ملحفه‌های خود را در فریزر قرار دهید

خنک-کردن-خونه-4

حتی اگر اتاق خواب شما در قسمت گرم خانه باشد، باز هم هیچ دلیلی وجود ندارد که هنگام خواب نتوانید همه چیز را خنک کنید.

ملحفه و روبالشی خود را چند ساعت قبل از خواب در فریزر قرار دهید با این کار می‌توانید بدون استفاده از وسایل سرمایشی، خانه خود را خنک کنید. همین ترفند برای لباس‌ها نیز کاربرد دارد. اگر نمی‌توانید ملحفه را درون فریزر قرار دهید، این کار را با لباس خواب خود امتحان کنید.

علاوه بر این استفاده از ملحفه‌های کتان و لباس‌هایی با جنس خنک می‌تواند به شما کمک کند که شب‌ها برای خواب از گرمای هوا اذیت نشوید.

استفاده از رنگ‌های روشن برای آپارتمان

خنک-کردن-خونه-5

اگر عاشق تغییر دکوراسیون خانه خود هستید و نیاز به استفاده از یک راهکار متفاوت برای خنک کردن خانه در تابستان دارید، رنگ‌ کردن آپارتمان یک گزینه عالی است.

رنگ‌های روشن مانند سفید یا رنگ‌های سرد و خنثی علاوه بر شیک نشان دادن فضا یک روش عالی برای خنک کردن آپارتمان به حساب می‌آیند.

 

گیاهان خانگی:یکی از عوامل اصلی خنک کننده خانه

خنک-کردن-خونه-6

ممکن است شما جزو افرادی باشید که دوست دارید نور خورشید و گرمای ان را کم کنید ولی در عین حال بتوان سایه های زیبا و منحصر به فرد ایجاد کرد.پیشنهاد ما این است که از گیاهان خانگی و آپارتمانی استفاده کنید.آنها ممکن است نتوانند کاملا گرما و نور خورشید را بگیرند اما میتوانند به صورت محسوس از گرما کم کنند.

سعی کنید چیدمان گیاهان به طوری تعیین کنید که در راستای نور باشند و همچنین با برگ های خود سایه هایی زیبا و منحصر به فرد تشکیل دهند.این کار هم به خانه زیبایی میبخشد و هم ترفندی مبتکرانه برای پایین آوردن دما هستش.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید