نگاهی به 5 نکته کلیدی در نظافت و خانه تکانی مشاعات ساختمان

نظافت مشاعات و راه پله ها با تغییر روش زندگی انسان‌ها نی تغییر کرده است و قانون‌های تازه‌ای نیز به فهرست قوانین مورد نیاز جامعه افزوده شده است. یکی از تغییرات زندگی ایرانیان در سال‌های اخیر، آپارتمان‌نشینی است. هر مجتمع آپارتمانی از بخش‌های اختصاصی و بخش‌های عمومی تشکیل شده است. نظافت بخش‌های عمومی ساختمان همواره می‌تواند در مجموعه‌های آپارتمانی چالش‌برانگیز باشد. در زمانی که فاصله زیادی تا آغاز سال نو نمانده، بهتر است نگاهی داشته باشیم به خانه تکانی مشاعات ساختمان و قوانین آن را مرور کنیم.

با آپارتمانا نرم‌افزار مدیریت شارژ ساختمان همراه باشید.

مشاعات ساختمان شامل کدام بخش‌های ساختمان است؟

مشاعات ساختمان شامل کدام بخش‌های ساختمان است؟

بخش‌هایی از هر ساختمان که فهرست آنها در سند هیچ‌کدام از ساکنان ساختمان نیامده است، جزو مشاعات ساختمان به حساب می‌آید. بر اساس این تعریف، بخش‌های داخلی یک آپارتمان و همین‌طور بالکن آن جزو حریم اختصاصی آپارتمان به شمار می‌رود. انباری و پارکینگ هر ساختمان هم اگر در سند ذکر شده باشد، جزو محدوده اختصاصی هر واحد آپارتمان به حساب می‌آید. با توجه به به این مطلب می‌توان مشاعات یک ساختمان را مشخص کرد.

فهرست مشاعات ساختمان:

1- پشت‌بام.

2- ورودی ساختمان.

3- راهروها.

4- پنجره راهروها.

5- آسانسور.

6- ورودی پارکینگ.

7- پارکینگ اضافه.

8- پله‌ها.

9- موتورخانه.

10- انشعاب‌های مشترک.

11- حیاط.

12- لابی.

13- باغچه.

نظافت مشاعات و راه پله ها به‌عهده کیست؟

نکته‌ای که در اینجا باید مورد دقت قرار گیرد این است که هزینه مشاعات ساختمان بر عهده همه ساکنان یک ساختمان است. البته سهم هر واحد ساختمان با توجه به متراژ آن واحد ساختمانی تعیین می‌شود. نظافت مشاعات ساختمانی و همچنین خانه تکانی مشاعات سازه نیز به‌عهده همه ساکنان یک مجموعه آپارتمانی است.

البته قرار نیست همه اهالی یک ساختمان وسایل نظافت در دست بگیرند و به تمیز کردن و شست‌وشوی مشاعات بپردازند. این موضوع از راه گرفتن شارژ از اهالی سازه و سپردن نظافت ساختمان به افراد یا شرکت‌ها حل می‌شود.

گرفتن شارژ و نظافت مشاعات و راه پله ها

تصمیم‌گیری درباره مسائل کلی یک ساختمان را اهالی آن انجام می‌دهند و با انتخاب مدیر ساختمان کار را به او می‌سپارند. گرفتن شارژ و پرداختن به نظافت مشاعات ساختمان در ساختمان‌های بزرگ و برج‌ها کار سختی است. مدیر هر ساختمان می‌تواند با بهره بردن از برنامه مدیریت شارژ ساختمان آپارتمانا، مدیریت سازه و گرفتن شارژ ساختمان را آسان‌تر کند.

هر ساختمان با توجه با اندازه آن نیاز به یک یا چند نظافتچی دارد که هر چند وقت یک‌بار باید ساختمان را نظافت کنند. مدیر هر ساختمان هماهنگی این مسئله را به‌عهده می‌گیرد و افراد یا شرکتی را برای نظافت ساختمان تعیین می‌کند.

نکات مهم در خانه تکانی مشاعات ساختمان:

نکات مهم در خانه تکانی مشاعات ساختمان:

همان‌گونه که اشاره شد، نظافت مشاعات ساختمان وظیفه همه ساکنان یک مجتمع آپارتمانی است. بدین ترتیب همه اهالی یک سازه باید در رعایت کردن نکته‌هایی بکوشند.

1- رعایت پاکیزگی در نظافت مشاعات و راه پله ها:

خانه تکانی مشاعات و پاکیزه نگه داشتن بخش‌های عمومی ساختمان وظیفه همه ساکنان یک سازه است. شاید نیازی به بیان این مطلب نباشد که بر اساس قانون، ساکنان یک سازه نباید فضاهای عمومی آن را کثیف و آلوده کنند. این نکته وظیفه فردی همه ساکنان یک ساختمان است.

اما بد نیست یادآوری شود انداختن زباله، ته سیگار، پوست تخمه و دستمال کاغذی در مشاعات ساختمان کار یک شهروند بافرهنگ نیست. البته انداختن زباله از پنجره به حیاط یا بیرون ساختمان را هم نمی‌توان نادیده گرفت. این نکته‌ها را همه ساکنان یک ساختمان باید رعایت کنند.

2- بردن زباله:

در بعضی از ساختمان‌ها بردن زباله به‌عهده سرایدار است. اما در بسیاری از سازه‌هایی که خود اهالی بردن زباله‌ها را بر عهده دارند، نکته‌هایی باید رعایت شود. مهم‌ترین نکته نریختن شیرابه از کیسه زباله به بیرون است. از نکته‌های دیگر می‌توان به قرار دادن زباله در جای ویژه آن، و نه هرجایی اشاره کرد.

3- پاکیزه نگهداشتن پارکینگ:

فضای کلی پارکینگ در اختیار همه ساکنان یک ساختمان است. اگرچه پارکینگ هر آپارتمان فضای اختصاصی آن به شمار می‌رود، اما نظافت آن با نظافت مشاعات ساختمان صورت می‌گیرد. وظیفه ساکنان یک مجتمع در این مورد تمیز نگهداشتن خودروی خود، نیاوردن گل‌ولای به داخل ساختمان، و حفظ سلامت خودرو است. کارکرد درست خودرو و نداشتن نقص فنی از چکیدن روغن بر روی زمین پارکینگ و آلوده کردن محیط جلوگیری می‌کند.

4- قرار ندادن کفش‌ها در بخش‌های مشاعات ساختمان:

یکی از مواردی که در خانه تکانی مشاعات ساختمان باید رعایت شود، نظافت کفش‌ها، نیاوردن گل به داخل ساختمان و قرار ندادن کفش‌ها در پشت درهای آپارتمان است. گذاشتن کفش‌ها در پشت در ساختمان، به‌ویژه برای خانواده‌های پرجمعیت یا پررفت‌وآمد جلوه ساختمان را نازیبا می‌کند. نظافت مشاعات ساختمان هم با وجود بودن کفش‌ها در پشت درها سخت‌تر می‌شود.

5- نظافت پشت بام:

پشت‌بام هر مجتمع آپارتمانی هم از مشاعات آن شمرده می‌شود و در خانه تکانی مشاعات باید به آن نیز پرداخته شود. اما نکته‌ای که ساکنان یک ساختمان باید رعایت کنند، نظافت این بخش از سازه است. رعایت نکردن نظافت پشت‌بام‌ها می‌تواند باعث گرفتن کف‌شوی چاه شود. این مسئله می‌تواند نشت آب به سقف طبقه بالایی را به دنبال داشته باشد. همچنین انداختن زباله‌های فلزی در پشت بام می‌تواند به پوشش عایق کف بام آسیب برساند.

نکته‌های طلایی در نظافت مشاعات و راه پله ها:

1- مدیر هر ساختمان بهتر است قوانین نظافت مشاعات ساختمان را در محلی نصب کند تا همگان از آن آگاه باشند.

2- موارد مختلفی که از طرف ساکنان ساختمان در رعایت نکردن بهداشت اهالی دیده می‌شود، بهتر است به مدیر سازه منتقل شود.

3- اگر ساکنان سازه بهداشت را رعایت نکنند، مدیر ساختمان باید به آنها تذکر دهد.

4- در صورت تکرار رعایت نکردن بهداشت، مدیر می‌تواند با هماهنگی ساکنان از شخص موردنظر شکایت کند.

سخن پایانی:

زندگی اجتماعی انسان، بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران کار ساده‌ای نیست. اما این موضوع در کشورهای پیشرفته با تصویب قانون‌هایی که حقوق افراد و ساکنان ساختمان‌ها را محترم می‌شمارد، حل شده است. در کشور ما نیز نیاز به فرهنگ‌سازی است تا ساکنان یک مجتمع با قوانین آپارتمان‌نشینی آشنا شوند. در این صورت نظافت و خانه تکانی مشاعات ساختمان هم نمی‌تواند باعث درگیری و اختلاف در هیچ ساختمانی شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید