بیمه مسئولیت مدیر چه مواردی را پوشش میدهد؟

همان‌طور که از اسم بیمه مسئولیت مدیر ساختمان مشخص است، این بیمه به هر شخصی که مدیریت یک ساختمان را برعهده دارد تعلق می‌گیرد. فرقی نمی‌کند که شما مدیر آپارتمان، ساختمان اداری یا حتی مراکز خرید باشید.

شخصی که مدیریت یا نظارت بر فعالیت‌های یک ساختمان را به‌طور روزانه برعهده دارد با مشکلات و خطرات خاص خود روبرو است که شاید افراد دیگر در زمینه‌های دیگر تجربه‌گر این مشکلات نباشند.

این خطرات می‌تواند شامل مواردی مانند برخورد برای تخلیه واحد، تعمیرات ساختمان، اشتباه در قرارداد اجاره‌ها و همچنین دریافت شارژ از ساکنین باشد. به همین دلیل خیلی اهمیت دارد که مطمئن شوید سیاست مناسبی برای این مسئولیت در نظر گرفته شده است.

مدیر ساختمان به چه پوشش‌هایی از طرف بیمه نیاز دارد؟

در هر مجموعه‌ای مدیریت ساختمان مدیر سرایدار، تعمیرکار، کارمندان بخش تاسیسات، نگهبانی و غیره است، بنابراین طبق قوانین باید امنیت آن طی ساعت‌های کاری حفظ شود.

اگر می‌خواهید بدانید که چه نوع بیمه‌هایی برای مدیریت ساختمان در نظر گرفته می‌شود تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

بیمه آتش‌سوزی ساختمان

بیمه آتش سوزی

همان‌طور که می‌دانید حادثه هیچ وقت خبر نمی‌کند، در ساختمان‌های تجاری علاوه بر آسیب جان افراد مشاغل آن‌ها نیز از بین می‌رود.

همان‌طور که از اسم آن مشخص است، این نوع بیمه هر نوع موردی را که در نهایت موجب آتش گرفتن ساختمان شود پوشش می‌دهد. حوادثی نظیر آتش، صاعقه و انفجار موجب آتش‌سوزی می‌شوند.

اما برای موردی مانند زلزله باید هزینه اضافی پرداخت کنید تا این مورد نیز تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. علاوه بر این اگر در حادثه‌ای شیشه‌ها شکسته شود، لوله‌های آب بترکد و به‌طور کلی حوادث فرعی در اثر آتش‌سوزی ایجاد شود، بیمه به عنوان خسارت‌های فرعی آن موارد را نیز پوشش خواهد داد.

بیمه حوادث آسانسور

بیمه آسانسور

در ساختمان‌هایی که واحدهای زیادی دارند، این نوع بیمه یکی دیگر از موارد بیمه مسئولیت مدیر ساختمان در نظر گرفته می‌شود. اگر ساکن برج باشید، قطعا باید بیمه‌نامه پرینت شده را روی دیوار آسانسور مشاهده کرده باشید. بیمه حوادث آسانسور از مواردی است که جز وظایف مدیر ساختمان به حساب می‌آید.

شاید در نگاه اول این‌طور به نظر برسد که بیمه مسئولیت مدیر ساختمان برای مدیر ساختمان نیاز نباشد، اما در واقع یکی از خطرناک‌ترین بخش‌های هر ساختمان در نظر گرفته می‌شود. چرا که کم پیش نیامده شنیده باشید آسانسور سقوط کرده، فنر آن پاره شده است و حتی همین گیر کردن بین طبقات قطعا می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای جان و مال افراد داشته باشد.

همچنین آسانسور همیشه در معرض اصطکاک قرار دارد و دقیقا مشابه آتش‌سوزی وظیفه تامین خسارت‌های مالی و جانی آن برعهده کسی است که مسئولیت مدیر ساختمان را بر عهده دارد.

البته گاهی پیش می‌آید که آسانسور خراب می‌شود، اما افراد خسارتی متحمل نمی‌شوند در این شرایط بر اساس بررسی‌های لازم شرکت سازنده، تعمیرکار و حتی فردی که سوار آن بوده است مقصر می‌شود. گاهی نیز هر چهار طرف مقصر پیشامد این شرایط هستند که از طرف دادگاه درصد تقصیرشان مشخص می‌شود.

بیمه‌ای که حادثه‌های داخل ساختمان را پوشش می‌دهد

بیمه حوادث داخل ساختمان یا بیمه مسئولیت کارفرما در برابر کارکنان ساختمان می‌تواند مراحل ساخت‌وساز مانند گود برداری، سفت کار، سیم‌کشی و لوله‌کشی را شامل شود و برای هر نوع حادثه‌ای که درون ساختمان رخ دهد تعریف می‌شود.

در واقع این بیمه پوشش‌دهی مسئولیت کارفرما را نیز انجام می‌دهد و در برابر حوادثی که امکان دارد برای نگهبان، کارکنان بخش تاسیسات، ساکنان و کارمندان رخ دهد مدیریت را کمک می‌کند.

با اهمیت بودن این بیمه بیشتر در ساختمان‌های تجاری و اداری نمایان می‌شود، چراکه افراد زیادی در آن‌جا مشغول فعالیت هستند، به همین دلیل بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند.

بیمه مسئولیت مدیر ساختمان در برابر کارکنان، اشخاص ثالث و ساکنین پاسخگو است. این امنیت به این معنا است که اگر تمام اجزای سازه به‌طور استاندارد طراحی شده باشد و امنیت و وظایف بیمه‌کننده نیز انجام شود، اما اگر مشکلی در محدوده چهارچوب ساختمان پیش بیاید بیمه خسارت‌ها را جبران خواهد کرد.

فراموش نکنید که حتی ایمن‌ترین ساختمان‌ها باز هم به بیمه نیاز دارند و صرف این که در ساخت ساختمان بهترین مواد استفاده شده است نمی‌توان از بیمه کردن صرف نظر کرد.

بیمه در ارتباط با حوادث احتمالی برای سرایدار، نگهبان و کارگران

در واقع به عنوان فردی که قرار است مسئولیت مدیر ساختمان را بگیرد، هر شخصی که تحت هر عنوانی در ساختمان کار کند، کارمند شما است. یعنی سرایدار، نگهبان، کارگران همه کارمند شما محسوب می‌شوند و اگر حادثه‌ای برایشان در ساختمان رخ دهد جبران آن برعهده شما خواهد بود.

این نوع بیمه برای ساختمان‌هایی که سرایدار و نگهبان ندارند، قطعا مناسب نخواهد بود. بد نیست بدانید که اگر مالک ساختمان نباشید، اما وظیفه مدیریت را برعهده داشته باشید، باز هم از نظر قانونی شما نماینده مالک خواهید بود و پرداخت هزینه حوادث برعهده شما خواهد بود.

حال حوادثی که در این مورد تعریف می‌شوند می‌تواند از درگیرشدن نگهبان با مزاحم شروع شده و به افتادن کارگر از ساختمان چند طبقه و نقص عضو آن یا فوت فرد ختم شوند.

وقتی می‌گوییم پرداخت هزینه‌ها یعنی شامل تمام هزینه‌هایی که صرف درمان کارکنان می‌شود و حتی در صورت فوت، پرداخت دیه نیز به عهده شما خواهد بود.

هر شخصی می‌داند که این مبالغ خیلی سنگین است، بنابراین به عنوان شخصی که مسئولیت مدیر ساختمان را برعهده دارد، حتما سعی کنید، بیمه مرتبط با حوادث پیش‌آمده بر کارکنان را تهیه کنید.

بیمه منتقل شدن آتش‌سوزی به محل‌های دیگر

در واقع این نوع بیمه زمانی به کار می‌آید که آتش‌سوزی به شدت پیشرفت کرده است به‌طوری که ساختمان‌ها و خانه‌های کناری نیز درگیر آن شده‌اند.

در واقع در این شرایط امکان دارد جان افراد، ماشین‌ها و مواردی از این قبیل نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. در واقع این بیمه به بیمه مسئولیت به تبع حریق نیز بین عموم شنیده می‌شود.

اگر آتش از ساختمان شما به خانه‌های اطراف برسد، طبق نظر قانون جبران خسارت آن بر عهده مدیر ساختمان است. اگر برای ساختمان بیمه مسئولیت مدیر ساختمان و آتش‌سوزی را دریافت‌ کرده‌اید، این بیمه را نیز تهیه کنید. چون حوادث قابل پیش‌بینی نیستند و نمی‌توان تعیین کرد که قرار است چه میزان آتش‌سوزی پیشرفت کند.

شرکت ارائه‌دهنده بیمه سرایت آتش‌سوزی به محل‌های دیگر موظف است که خسارت ساختمان‌های پیرامون شما را در صورت آسیب دیدن پرداخت کند.

بیمه مسئولیت مدیر ساختمان چیست و چه فوایدی دارد؟

معمولا برای اینکه بتوان به مسائل و مشکلات ساختمان رسیدگی کرد نیاز به تشکیل هیئت مدیره میباشد. هیئت مدیره توسط تمامی اعضای ساختمان و با رای گیری انتخاب میشود. حال ممکن است به عنوان مثال ساختمان دچار آتش سوزی شود و این آتش به ساختمانهای دیگر و یا مشاعات نیز برسد و به هر شخصی غیر از مدیر ساختمان اسیب بزند. حال برای جبران خسارت جانی یا مالی آن شخص در ساختمان یا مشاعات بیمه نامه ای به نام بیمه هیئت مدیره ساختمان صادر میشود که تمام این مسائل را در بر میگیرد.

بیمه مسئولیت مدیر ساختمان اختیاری است و نیازی نیست حتما انجام شود. ولی با توجه با بار حقوقی برای مدیر و جلوگیری از مشکلات حقوقی احتمالی امری ضروری میباشد.

چرا بیمه مسئولیت هیئت مدیره لازم است؟؟؟؟

مطابق ماده 14  تملک آپارتمان ها که مرتبط با مسئولیت های مدیر  می‌باشد، تمام مدیران آپارتمان‌ها باید بیمه آتش سوزی را برای ساختمان خود انجام دهند. سهم هر یک مالکین واحدها با احتساب زیر بنای اختصاص یافته هر واحد محاسبه میشود و هزینه هر واحد باید به مدیر ساختمان پرداخت و مدیر هزینه کامل بیمه را برای شرکت بیمه گذار پرداخت کند.

اگر به هر دلیلی این بیمه انجام نشود و آتش سوزی در ساختمان اتفاق بیفتد مسئولیت جبران خسارت آن با مدیر یا مدیران ساختمان خواهد بود.

یا حتی ممکن است اتفاق دیگری بیفتد که باعث خسارت به اموال یا افراد و حتی خسارت جانی و مالی داشته باشد. در این صورت بحث بیمه مسئولیت مدنی ساختمان مطرح میشود.

بیمه مسئولیت مدنی ساختمان باعث میشود که مسئولیت مدنی بیمه گذار نیز در مقابل اشخاص ثالث پوشش داده شود. در نتیجه با ثبت نامی که در بیمه مسئولیت مدنی ساختمان توسط مدیر و مالکان انجام میشود شرکت بیمه کننده تمام هزینه های خسارتهای جانی و مالی وارد شده را بر عهده میگیرند.

پوشش های بیمه مسئولیت هیئت مدیره چگونه است؟

میزان پوشش این بیمه توسط اعضای هیئت مدیره مشخص میشود. ممکن است هیئت مدیره برای خسارت های جانی و مالی ممکن در پارکینگ مجتمع، خسارت وارده از آسانسور، نظافتچی و سرایدار ساختمان و غیره را انتخاب کند و در صورت بروز مشکل شرکت بیمه کننده خسارت را پرداخت میکند.

بیمه مسئولیت هیئت مدیره در بر گیرنده ساکنین، مالکین، مستاجرین و اشخاص ثالت میباشد که ممکن است بر اثر اتفاقاتی مانند آتش سوزی مشاعات، ترکیدگی لوله، سقوط اشیا در اطراف محوطه ساختمان، خسارت پارکینگ و امثال اینها خسارتی وارد شود. در نتیجه برای پرداخت بیمه، شرکت بیمه گر پس از احراز مسئولیت فرد بیمه کننده و در صورت الزام بر اساس رای مراجع قضایی برای پرداخت خسارت اقدام میکند.

در پایان باید بگوییم به عنوان مدیر ساختمان باید علاوه بر دریافت بیمه مسئولیت مدیر ساختمان، شارژ ساختمان را نیز مدیریت کنید. برای انجام ساده‌تر این کار می‌توانید از نرم‌افزار مدیریت شارژ ساختمان «آپارتمانا» استفاده کنید که خدمات خود را با قابلیت ذخیره‌سازی ابری در اختیارتان قرار می‌دهد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید