بایدها و نبایدهای آپارتمان نشینی (چند توصیه ساده برای حسن همجواری )

نزدیك به سه دهه است كه آپارتمان نشینی با همه محاسن و معایبی كه دارد در كشور ما متداول گردیده است. مشکلات زندگی آپارتمانی از زمانی آغاز شد که خانواده ها با آمدن به مجتمع ها و آپارتمانها ،همچنان پیرو زندگی سنتی خود در خانه های حیاط دار بودند، و با این تفکر که چهار دیواری اختیاری است همچنان بر آن شیوه زندگی سنتی پا فشاری می کردند. قوانین آپارتمان نشینی برای نصب در تابلو را ما در این مقاله برای راحتی شما آورده ایم.

ساكنین قسمت‌های اختصاصی مجتمع‌ها موظفند در جهت رعایت حسن همجواری، بعضی بایدها و نبایدها و متن اعلانات ساختمان را مورد توجه قرار دهند و به آنها عمل نمایند. هر چند این موارد در قانون پیش بینی نشده است ولی رعایت آنها توسط آپارتمان نشین‌ها موجب می‌گردد كه از بروز اختلاف‌ها و تنش‌های گوناگون جلوگیری شود.

ما در نرم افزار مدیریت ساختمان امید داریم كه در سایه افزایش دانش حقوقی شهروندان، بتوانیم با ارائه برخی نکات و توصیه های کوچک  یادآور شویم که با ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی دیگر بسیاری از قوانین و و بدنبال آن طرح شکایات نیازی نخواهد بود و با اندکی درک متقابل میتوانیم زمینه همزیستی مسالمت امیز را بین اهالی آپارتمانها فراهم آوریم.

توصیه میکنیم  قبل از مطالعه قوانین متن تابلو اعلانات آپارتمان  ، پست قوانین تملک در آپارتمانها (بخش اول‌: قسمتهاي مختلف ساختمان ) که به توضیح دو نوع مالکیت اختصاصی و مشترک در آپارتمان ها پرداخته ایم رو مطالعه بفرمایید.

30 تا از قوانین آپارتمان نشینی برای نصب در تابلو

1- ایجاد سر و صدای غیر متعارف از ساعت یك تا چهار بعدازظهر و نه شب تا نه صبح روز بعد ممنوع می‌باشد. صدای رادیو، تلویزیون و دیگر وسایل پخش موسیقی نیز در ساعت فوق می‌باید فقط در داخل آپارتمان قابل شنیدن باشد.

2- هرگونه كاری به خصوص كارهای ساختمانی كه ایجاد صدای ناهنجار می‌نماید، باید با هماهنگی مدیریت ساختمان فقط در ساعت 8و30 دقیقه تا 13و30 دقیقه و همچنین 15 و 30 دقیقه تا 18 و 30 دقیقه روزهای غیر تعطیل انجام پذیرد.

3- سرو صدای میهمانی در حد معمول (به طوری كه موجب آزاد دیگر ساكنین نشود) حداكثر تا ساعت 24 مجاز می‌باشد. در ایام هفته حداكثر تا ساعت 23 و در شبهای تعطیل و آخر هفته مراسم بدرقه و خداحافظی می‌باید در داخل آپارتمان – نه در راه پله یا هال عمومی – انجام شود. از میهمان‌ها نیز درخواست گردد در حین عبور ازراه پله و محل‌های مشترك رعایت ارامش دیگران را نموده و از دویدن بچه‌ها و ایجاد سر و صدا ممانعت به عمل آورند.

4- پاركت‌های چوبی و كف پوش‌های پلاستیكی را فقط می‌توان پولیش نمود و نباید آنها را با سنگ یا سرامیك و دیگر پوشش‌هایی كه صدا را تشدید می‌نمایند، تعویض كرد.

5- در مواردی كه كف آپارتمان‌ سنگ،سرامیك یا چوب باشد و راه رفتن و كشیدن اجسام بر روی آنها در طبقه پایین صداهای ناهنجار ایجاد كند، توصیه می‌شود حداقل 75 درصد كف با قالی یا موكت پوشانده شود.

6- كف سایی سنگ قسمت‌های اختصاصی باید با اجازه كتبی مالك و مدیریت ساختمان صورت گیرد و هنگامی انجام شود كه امكان بازدید ازطبقه زیرین وجود داشته باشد. مدیران ساختمان باید توجه نمایند كه ریختن مواد اسیدی حاصل از كف سایی به داخل فاضلاب ساختمان موجب گرفتگی و فرسایش لوله‌های فاضلاب می‌شود همچنین نفوذ این مواد به سطح زیرین سنگ باعث خوردگی لوله‌های مستقر در كف و تركیدگی، بخصوص در محل اتصالات می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود هنگام كف سایی و پس از اتمام آن سقف طبقه پایین بازرسی شود.

7- هر گونه تغییر در نما، سر در یا بالكن‌های اختصاصی ممنوع است مگر با توافق اكثریت مالكین.

8- ساكنین هر واحد مسئول جبران خسارت وارد شده به واحد های دیگر در اثر گرفتگی لوله‌های فاضلاب، سر رفتن آب وان یا سینك می‌باشد.

9- تعمیرات و تغییرات داخلی و خارجی كه موجب صدمه به اسكلت ساختمان می‌شود به هیچ وجه مجاز نمی‌باشد.

10- سایر تعمیرات و تغییرات داخلی آپارتمان‌ها و بخش‌های اختصاصی مانند انبار می‌باید با اجازه كتبی مالك و تایید مدیریت ساختمان در حد معقول انجام شود.

11- انبار آپارتمان مختص وسایل شخصی ساكنین است. استفاده تجاری و اجاره آن به دیگران ممنوع می‌باشد مگر با اجازه ساكنین مجتمع و با اطلاع مدیریت.

12- سایبان، نرده حفاظ، بند (برای آویزان نمودن لباس) كه از بیرون ساختمان قابل رویت باشند، كولر و وسایل دیگری نباید در بالكن‌ها نصب یا آویزان گردند مگر با اجازه كتبی مدیریت و بر حسب ضرورت.

13- نصب هر گونه آنتن قابل رویت بر روی نما یا در بالكن ساختمان بدون اجازه مدیریت ساختمان قدغن می‌باشد.

14- هیچ گونه وسایل شخصی نباید بیرون از پنجره در پاگردهای عمومی، پاسیو، جلوی درب ورودی آپارتمان، در محوطه و پاركینگ قرار داده شود. به خصوص ساكنین طبقه همكف كه معمولا فقط راه به پاسیو دارند.

15- از گذاشتن مواد آتش زا، ماشین لباسشویی و دیگر تجهیزات، قفس پرنده و هر گونه جسم خطرناك كه باعث ایجاد، سر و صدا است خودداری شود اگر چه این بخش تنها از طریق آپارتمان همكف قابل دسترسی باشد. حفظ و نگهداری ان به عهده مالك قسمت‌های اختصاصی آن واحد میباشد ولی استفاده از آن نباید موجب سلب آسایش دیگران گردد.

16-چنانچه خرد كن زباله در سینك آشپزخانه تعبیه نشده است، از نصب آن در سینك خودداری گردد. از پرتاب آشغال به بیرون از آشپزخانه باید پرهیز نمود. زباله می‌بایست به طور صحیح در داخل شوت زباله قرار گیرد یا در ساعت جمع آوری زباله در محل مقرر بیرون از ساختمان گذاشته شود.

17- نگهداری سگ، كبوتر، قناری، خرگوش و بطور كلی حیوانات در قسمت‌های مشترك مانند پاسیو، هال، بالكن، تراس و محوطه ممنوع است اگر چه استفاده از آن مختص یك یا چند واحد باشد.

18- از مصرف آب خارج از حد معمول می‌باید خودداری شود. در غیر این صورت نصب كنتور بر روی ورودی آب آپارتمان توصیه می‌شود

19- استفاده همزمان از اتو، ماشین لباسشویی، جوجه سرخ كن برقی و دیگر وسایل الكتریكی با مصرف بالا موجب داغ شدن سیم‌ها گردیده خطر آتش سوزی را افزایش می‌دهد. بنابراین استفاده این وسایل به طور همزمان باید خودداری گردد. مدیران ساختمان می‌باید كنترل فیوزهای داخلی آپارتمانها و وضعیت تابلوهای برق داخل واحدها را حداقل یك بار در سال مورد بازدید قرار دهند.

20- مسدود نمودن راه دیگر ساكنان ممنوع است. همچنین نمی‌توان مانع استفاده از قسمت‌های مشترك توسط سایر ساكنین شد مگر آنكه رفت و آمد یا استفاده از آن قسمت مستلزم عبور از ملك اختصاصی باشد.

21- هر گونه دستكاری تجهیزات مشترك بدون اطلاع مدیریت ساختمان ممنوع می‌باشد.

22- در مجتمع‌های فاقد نگهبان باز و بسته كردن درب ورودی محوطه یا ساختمان توسط آیفون می‌باید به وسیله افراد بالغ، پس ازشناسایی انجام پذیرد. گاهی دیده می‌شود بچه‌ها دكمه آیفون را حتی پس از ورود، دوباره فشار می‌دهند و در نتیجه درب باز می‌ماند.

23- بازی كردن بچه‌ها در قسمت‌های مشترك در صورت تایید هیئت مدیره فقط در ساعت‌های تعیین شده و در محل‌های مقرر مجاز می‌باشد.

24- از دیگر مسائل مهم که قوانین آپارتمان نشینی برای نصب در تابلو نوشته می شود؛ مسئول حركات و رفتار فرزندان ، اولیای آنها می‌باشند و در قبال هر گونه عمل خلاف، آنها باید جوابگو باشند.

25- مراسم آیینی، جشن و سوگواری می‌بایست با اجازه مدیریت و پس از اطلاع به همسایه‌ها در سالن اجتماعات مجتمع برگزار شود. در صورت عدم وجود این سالن، در داخل آپارتمان و با حداقل سر و صدا انجام گیرد. از نصب بلندگو و چادر خودداری گردد.بهتر است مراسم از ساعت 15 تا حداكثر 22 انجام پذیرد.

26- هر گونه پخت و پز در قسمت‌های مشترك ممنوع می‌باشد

27- تعبیه كپسول‌های اطفا حریق ضروری است. ضمن آنكه می‌باید نحوه استفاده از آنها به ساكنان آموزش داده شود.

28- ساكنین می‌باید از كثیف كردن فضای مشترک خودداری نموده و در حفظ تمیزی آن كوشا باشند.

29- اتومبیل، موتور سیكلت یا دوچرخه ساكنین می‌باید فقط در محل‌های از پیش تعیین شده پارك گردند. ورود هر گونه وسیله نقلیه مهمان، شستشو، تعمیر و تعویض روغن وسایط نقلیه در داخل مجتمع ممنوع است.

30- رعایت شئون اسلامی در بخش‌های مشترك الزامی است و حضور آقایان با پیژامه و زیر پیراهن در خارج از بخش اختصاصی ممنوع می‌باشد.

مدیر ساختمان می تواند با تصویب هیئت مدیره این نکات (یا برخی از آنها که در ساختمان آنها حائز اهمیت است ) را  در تابلو اعلانات ساختمان نصب نموده تا به تمامی اهالی ساختمان اطلاع رسانی شده و از ساکنین و مالکین ساختمان رعایت آنها را خواستار شوند.

عدم رعایت کدام یک از موارد بالا در ساختمان شما ، باعث بروز مشکل و نارضایتی برای شما یا همسایگان شما  شده است ؟؟ نظر خودتون رو در دیدگاه این پست بنویسید…..

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
4.5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید