اقدامات لازم در برخورد با شکایت از همسایه مزاحم

با تغییر شکل زندگی اجتماعی و رواج زندگی آپارتمان‌نشینی در شهرهای بزرگ و کوچک، میزان ارتباط ما با همسایگانمان نیز افزایش پیدا کرده است. کم‌شدن فاصله‌ی محل زندگی ما از همسایه‌هایمان نیز اگرچه خوبی‌هایی دارد اما گاهی موجب ایجاد تنش‌ می‌شود. آپارتمانا در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم برای مقابله با همسایه مزاحم چه کارهایی می توانید انجام دهید. و در صورت عاصی شدن از همسایه مزاحم، باید چه کارهایی انجام دهید یا اگر ناچار به شکایت از همسایه مزاحم بودید، چه نکاتی را باید در نظر بگیرید. در این مقاله به بررسی چند نمونه تذکرات آپارتمان نشینی می پردازیم.

1- راه اول برای مقابله با همسایه مزاحم : شرایط را درک کنید

راه دوم برای مقابله با همسایه مزاحم : در مورد همسایه مزاحم با دیگران مشورت کنید

نحوه شکایت از همسایه چگونه است؟ اگر شرایط مختلف را سنجیده‌اید و برای شما مشخص شده که رفتار همسایه‌ موجب آزار شماست، با مدیر ساختمان یا چند همسایه‌ی دیگر خود نیز مشورت کنید و ببینید آیا آن‌ها هم شکایت از همسایه‌ی مزاحم را منطقی می‌دانند یا خیر.

اگر آسایش زندگی آن‌ها هم سلب شده بود می‌توانید در یک درخواست چندنفره و بسیارمحترمانه به همسایه‌ی مزاحم بفهمانید که رفتارهای او موجب سلب آسایش شما شده است.

اگر هم مشکل فقط محدود به شما بود، آپارتمانا پیشنهاد می‌کند از اقدامات جایگزین استفاده کنید. مثلا اگر یکی از همسایگان شما در ساعات استراحتتان تمرین موسیقی می‌کند و شما از این صدا آزرده می‌شوید، می‌توانید محل استراحتتان را به جایی تغییر دهید که صدا کمتر به‌گوش برسد.

معمولا برای تصمیم به شکایت از همسایه‌هایمان نباید یک‌طرفه به قاضی برویم و بهتر است ابتدا شرایط مختلف را درنظر بگیریم. امکان به‌نتیجه رسیدن انتقاد را بسنجیم و سپس اقدام کنیم. به‌طور مثال اگر همسایه‌ی شما در آپارتمان هفته‌ای یک یا چند روز مهمانی دارد، نمی‌توانید مشخصا ثابت کنید. مهمانی‌گرفتن او مصداق مزاحمت است. درنظر داشته باشید که ممکن است برای شما هم مهمان بیاید و درصورتی که شما سعه‌ی‌صدر به‌خرج دهید، همسایگان شما نیز شرایطتان را درک کرده و با شما به تفاهم می‌رسند.

راه سوم برای مقابله با همسایه مزاحم : با همسایه‌ مزاحم خصوصی صحبت کنید

اگر آزار همسایه برای شما فراتر از مهمانی‌گرفتن و سروصداهای رایج بود و مثلا او دائما در ساعات استراحت شما وسایل منزلش را تغییر می‌داد، می‌توانید در یک مکالمه‌ی صمیمانه و محترمانه از او بخواهید تغییر دکوراسیون منزلش را به ساعاتی غیر از ساعات استراحت شبانه تغییر دهد.

راه چهارم برای مقابله با همسایه مزاحم : مزاحمت‌های اساسی‌تر

مزاحمت همسایه

انجام چه کارهایی در ساختمان موجب آزار همسایه ها میشود ؟ درصورتی که از همسایه‌ی خود به‌خاطر انجام رفتارهای غلطی که حقوق شما را زیر پا می‌گذارد، شکایت دارید، می‌توانید از راهکارهای دیگری استفاده کنید. به‌طور مثال اگر یکی از همسایگان شما خودروی شخصی‌اش را طوری پارک می‌کند که جای پارکینگ شما مسدود می‌شود یا تعمدا حق انباری شما را سلب کرده است، می‌توانید ضمن هماهنگی با مدیر ساختمان از او به‌صورت شفاهی توضیح بخواهید.

فراموش نکنید که گاهی مزاحمت همسایه تعمدا نیست و او از روی غفلت یا اشتباه حقوق شما را ضایع کرده است. بنابراین تذکر خطاهای او می‌تواند منجر به اصلاح و عذرخواهی‌اش شود.

در ادامه‌ی این نوع از مزاحمت ممکن است همسایه‌ی مزاحم وسایلش را طوری در راهرو قرار دهد که عملا فضای مشاع را مسدود و امکان رفت‌وآمد شما را سخت کند. در این مورد هم شبیه آنچه در بحث پارکینگ و انباری گفتیم، احتمالا با تذکر شفاهی مشکل حل خواهد شد.

راه پنجم برای مقابله با همسایه مزاحم : اگر رفتار آزاردهنده همسایه مزاحم تکرار شد چه کار کنیم؟

اگر پس از درنظر گرفتن تمام مراحل قبلی و امتحان‌کردن تمام راه‌های پیشنهادی باز هم نتیجه نگرفتید و همسایه‌ مزاحم از سلب آرامش شما دست برنداشت، می‌توانید شکایت خود را به‌صورت مکتوب تدوین و در اختیار مدیر ساختمان قرار دهید.

در این شکایت از مدیر بخواهید تا با همسایه‌ی مزاحم جلسه‌ای ترتیب دهد و او نیز به‌عنوان واسطه در جلسه حضور داشته باشد. اگر مدیر با درنظر گرفتن تمام ملاحظات اخلاقی و حقوقی از همسایه‌ی مزاحم بخواهد رفتارش را اصلاح کند، ممکن است همه‌چیز به خوبی‌وخوشی تمام شود.

دقت کنید که در تمام کارهایی که انجام می‌دهید باید حیثیت و آبروی همسایه‌ی خود را درنظر داشته باشید.

آیا می‌توان به مراجع قضایی شکایت کرد؟

در پایان اگر تمام مراحل قبلی را انجام دادید و همسایه‌ی مزاحم باز هم رفتار غیرمسئولانه‌ی خود را انجام داد، می‌توانید با لیست‌کردن شکایت‌هایتان نزد مراجع انتظامی و قضایی بروید.

آپارتمانا پیشنهاد می‌کند پیش از مراجعه به این مراجع، حتما نوع مزاحمت، تاریخ مزاحمت و درصورت امکان سندی صوتی یا تصویری نیز از این آزار تهیه و ضمیمه‌ی پرونده کنید.

اگر یکی از دفعاتی که آزارواذیت‌های همسایه مزاحم از تحمل خارج شده و ادامه‌ی رفتار او منجر به واردآمدن آسیب‌های مادی و روحی به شما شود، باید به مراجع انتظامی اطلاع دهید . پلیس معمولا زمانی به ماجرا ورود می‌کند که مزاحمت‌های همسایه، شما را در خطر جانی قرار دهد. مستندسازی و ارائه‌ی لیستی از مزاحمت‌های او می‌تواند مراجع قضایی را نسبت به پیگیری موضوع مجاب کند.

توجه داشته باشید که برای هر موضوعی نمی‌توان پای قوانین قضایی را وسط کشید؛ همانطور که در بخش‌های قبل هم گفتیم، رفتار همسایه درصورتی که برای شما آسیب جانی و حیثیتی به‌همراه نداشته باشد، شکایت به قانون منطقی نیست. مثلا نمی‌توان با طرح شکایت «سروصدای مهمانی یا گریه‌ی نوزاد» به دادگاه بروید و انتظار پیگیری قضایی داشته باشید.

قانون، قراردادها و عرف جامعه را در نظر داشته باشید

فراموش نکنید که فرهنگ آپارتمان‌نشینی تمرینی برای سبک زندگی اجتماعی در جامعه است و در بسیاری از موارد می‌توان با کمی مدارا یا گفت‌وگو به مشکل پایان داد. ممکن است رفتاری که از نظر شما خلاف قانون است، اصلا غیرقانونی نباشد. در بسیاری از موارد شکایت‌های همسایگان از هم فقط به این دلیل است که عرف‌های یکسانی برای زندگی ندارند و به‌همین سبب عاداتشان هم متفاوت است.

برای مثال تفاوت دیدگاه خانواده‌ای که در منزلش حیوان خانگی دارد و خانواده‌ای که این کار را پسندیده نمی‌داند، اگر منجر به آزار یکدیگر نشود، به‌راحتی قابل حل است. پیشنهاد آپارتمانا این است به جزء در موارد ضروری از اقدام قانونی استفاده نکنید و یادتان باشد که اکثر اختلاف‌ها با گفت‌وگو حل می‌شوند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاشی

فایل مقررات در دسترس نیست.

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید