اصول نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان

هرچه که علایق مردم جامعه تغییر می‌کند و ارزش‌های زندگی از آنچه در گذشته بود فاصله می‌گیرد، لزوم بازنگری در قوانین، آداب و قراردادهای اجتماعی نیز بیشتر احساس می‌شود. یکی از مهمترین و بحث‌برانگیزترین مسائلی که در سال‌های اخیر همیشه در آپارتمان‌ها مشکل‌ساز بوده است، نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان است.

اختلاف‌نظری که دو طیف جامعه درباره‌ی این موضوع دارند، همیشه مشکلات بسیاری ایجاد کرده است که گاهی منجر به بر هم خوردن آرامش ساختمان نیز شده است.

بنابراین اگر شما طرفدار نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان هستید یا از اینکه همسایه‌های شما در منزل خود حیوان خانگی نگهداری می‌کنند، شکایت دارید، آپارتمانا در این مطلب به شما کمک می‌کند تا حدود قانون را بشناسید و اگر لازم بود بر همین اساس از حق خود دفاع کنید.

قانون درباره نگهداری از حیوانات خانگی در آپارتمان چه می‌گوید؟

نگهداری از حیوان خانگی در آپارتمان

همانطور که در قسمت‌های قبلی و در توضیح مشاعات ساختمان نیز اشاره کردیم، قانون تملک آپارتمان‌ها برای مالکیت فضاهای اشتراکی و خصوصی قوانین مختلفی وضع کرده است که می‌توان به آن‌ها استناد کرد.

تبصره‌ی شماره 3 این قانون به‌وضوح اشاره کرده است که استفاده‌ی شخصی از فضاهای مشترک ساختمان مانند راهروها، پارکینگ عمومی و آسانسور قانونی نیست و می‌توان از فرد یا افراد خاطی شکایت کرد.

به‌طور مثال هیچکدام از ساکنان آپارتمان نمی‌توانند با توجیه مالکیت بر راهرو یا حیاط‌خلوت، وسایل اضافی یا حیوان خانگی خود را در آن جا نگهداری کنند. این قانون به‌صورت مشخص ذکر کرده است که حتی بخشی از مشاعات ساختمان که در حریم یک واحد مسکونی قرار دارد (مانند فضای جلوی درب واحدها در راهرو) مشترک حساب شده و نمی‌توان از آن به‌نوعی استفاده کرد که رفاه دیگران را به خطر بیندازد.

بنابراین نگهداری از حیوانات خانگی در آپارتمان مانند قانون نگهداری مرغ و خروس در آپارتمان اعم از گربه، سگ، مرغ و خروس و … در مکان‌های مشاعی مانند راهرو، پشت‌بام یا پارکینگ و حیاط‌خلوت ممنوع است. 

قانون نگهداری مرغ و خروس در منزل نیز جزء قوانین نگهداری حیوانات خانگی به شمار می‌آید.

آیا می‌توان در فضاهای شخصی حیوان خانگی نگهداری کرد؟

نگهداری سگ در آپارتمان

منطق شهرنشینی و قوانین آپارتمان‌نشینی حکم می‌کنند که هیچکدام از اعمال روزمره‌ی ما در واحد یا فضای شخصی خودمان، نباید مزاحمتی برای همسایگان به ‌وجود آورد. بر همین اساس ممکن است برخی دوست داشته باشند که در محل زندگی خود از حیوانات خانگی مانند گربه و سگ یا پرندگان قفس‌نشین استفاده کنند.

تا زمانی که نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان مشکلی برای سایر ساکنان ساختمان ایجاد نکند، نگهداری حیوانات بلامانع است. و در صورتی که نگهداری حیوان در آپارتمان مختلف موجب سلب آسایش همسایگان شود، همسایه‌ی شاکی می‌تواند علیه همسایه‌ی خاطی شکایتی به مدیر ساختمان یا مراجع قضایی تنظیم کند.

پس باتوجه به حساسیت موضوع، توجه داشته باشید که اگر به‌خاطر علاقه یا حمایت از حیوانات می‌خواهید در منزل خود از آن‌ها نگهداری کنید، حتما مراقب باشید که صدا یا رفتار آن‌ها آسایش همسایگانتان را به هم نزند.

پیشنهاد اپارتمانا این است که حتی‌المقدور از حیواناتی در خانه نگهداری کنید که صدای بلند و آزاردهنده‌ای نداشته باشند و جنب‌وجوش آن‌ها موجب تکدر خاطر همسایه‌ی واحد پایینی شما نشود.

آیا رفت‌وآمد با حیوان در مشاعات جرم است؟

به‌صورت کلی قانون در این موارد سعی دارد منعطف عمل کند. بر همین اساس اگر شما در خانه‌ی خود از حیوانات خانگی نگهداری کنید و بخواهید با حیوان خانگی از منزل خارج شوید، درصورتی که حیوان خانگی شما سروصدا نکند، به‌مفهوم «نگهداری» از حیوان در فضای مشاع و استفاده‌ی شخصی از قسمت‌های مشترک نیست.

قانون مجازات اسلامی نیز در باره‌ی نگهداری حیوان خانگی در آپارتمان و به‌صورت کلی در فضاهای مسکونی، معیار مجازات را آسیب به بهداشت عمومی می‌داند.

پس مراقب باشید که حیوان خانگی مشاعات آپارتمان را آلوده نکند چراکه درصورت اثبات این موضوع، مجازات آن برای شما می‌تواند از صفر تا یک سال حبس باشد. اثبات آلوده کردن محیط ساختمان نیز به‌عهده‌ی کارشناسان بهداشتی است که از سوی مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

قانون نگهداری سگ در آپارتمان | آیا نگهداری سگ در آپارتمان ممنوع است؟

از دیرباز نگهداری سگ‌های نگهبان در ویلاها و باغ‌های مختلف مرسوم بوده است و صاحبان خانه‌های ویلایی و بزرگ از آن‌ها به‌جهت نگهبانی مکان‌های موردنظر خود استفاده می‌کرده‌اند. با رواج زندگی آپارتمان‌نشینی امروزه دیگر این نوع استفاده از سگ‌ها منوط به قانون نگهداری سگ در خانه ویلایی نیست و منسوخ شده است و نمی‌توان در محیط‌های اپارتمانی از سگ‌ها برای نگهبانی از ساختمان استفاده کرد. چراکه نه فضای کافی برای نگهداری از آن وجود دارد و نه همسایگان با سروصدای آن کنار می‌آیند. اینجاست که باید به سراغ قانون سگ در آپارتمان برویم.

با این وجود باید دقت داشته باشید که سگ‌ها، بسته به اینکه از چه نوعی باشند و سروصدای آن‌ها چقدر باشد، ممکن است موجب آزار همسایه‌ها و به‌وجود آوردن مشکلاتی برای شما شوند. پیشنهاد آپارتمانا برای نگهداری سگ در آپارتمان این است که اگر از سگ‌های خانگی استفاده می‌کنید، حتی‌المقدور از نژادهایی را انتخاب کنید که کوچک ، کم‌سروصدا و با درجه شیطنت و جنب و جوش پایین باشند.

فراموش نکنید مجازات نگهداری سگ در آپارتمان در صورتی که ثابت شود؛ مجازات نقدی حدود 500 الی 1 میلیون تومان خواهد داشت.

قانون نگهداری گربه در آپارتمان - نگهداری گربه در آپارتمان جرم است؟

تمام قوانینی که در بخش‌های قبلی گفتیم درباره‌ی نگهداری گربه در آپارتمان نیز صادق است. باتوجه به آنکه معمولا گربه‌ها از لحاظ ایجاد سروصدا مشکلی برای همسایگان به‌وجود نمی‌آورند و به‌اندازه‌ی سگ‌ها سروصدا ندارند، نگهداری آن‌ها در واحد شخصی، مشکلی ندارد. بدیهی است که اگر می‌خواهید در واحد شخصی خود گربه نگهداری کنید، باید مراقب باشید که گربه‌تان به فضاهای مشاع ساختمان نرود و مشکلی برای همسایگان ایجاد نکند.

آپارتمانا به شما پیشنهاد می‌کند درباره‌ی رعایت بهداشت گربه‌تان نیز بسیار وسواس به‌خرج دهید چون دفع فضولات و عادات غذایی گربه نباید باعث آلودگی ساختمان و واحد شود. به‌ویژه آنکه با شیوع کرونا، احتمال ناقل شدن گربه‌ها به ویروس و آلوده کردن محیط هم وجود دارد.

نگهداری گربه
با دوستان خود به اشتراک بگذارید
4.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید