علت ریزش برگ شفلرا – شرایط نگهداری و تکثیر شفلرا در آب چگونه است؟

معرفی کامل گل شفلرا

فکر می کنید علت ریزش برگ شفلرا در گیاهان آپارتمانی چیست؟ در این مقاله هر آنچه باید درباره تکثیر و نحوه نگهداری آن بدانید را بررسی می‌کنیم. این گیاه به نام چتری نیز معروف است. اين گياه از گياهان بومي استراليا هست كه در آنجا به صورت درختچه اي هميشه سبز مي باشد. همچنین می توان به مدت طولانی به عنوان یک گیاه خانگی از آن استفاده کرد . شفلرا از 20 گونه گیاهان استوایی ، استوایی همیشه سبز، درختی ودرختچه ای تشکیل یافته است. گیاه شفلرا بومی استرلیا و تک ساقه ای است و رشد آن به آهستگی صورت می گیرد. این گیاه در افزایش جذابیت محیط خانه نقش بسيار مهمي دارد. 

شاخه ها و ساقه های به سمت بالای آن باعث افزایش زیبایی هایش می شوند و به رنگ سبز تیره هستند. انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد که بعضی از آن ها با برگ هایی با رنگ زرد مشاهده ميشوند.

مطالعه بیشتر : معرفی 6 تا از انواع پتوس و نحوه نگهداری تا تکثیر آن

انواع مختلف گیاه شفلرا

اکتینوفیلا

دو نوع مختلف از این گیاه وجود دارد:

1- اکتینوفیلا که مشهورترین نوع آن است و دارای برگ های لوزی شکل می باشد که می توانند تا 15 سانتیمتر هم رشد کنند.

2- اربوریکولا که نوع کوچک تر این گیاه است و رايج ترين نوع از اين گياه ميباشد. می توان در داخل خانه و باغچه نیز از آن استفاده کرد که برگ های آن بین 5 تا 8 سانتیمتر هستند و معمولا به صورت توده ای و انبوده رشد می کنند. معمولا خالخالی های کرم رنگ بر روی برگ های این گیاه دیده می شود که باز هم انواع مختلفی از این نوع نوع وجود دارد.

اربوریکولا

نحوه‌ی مراقبت برای جلوگیری از ریزش برگ شفلرا

 

نور

شفلرا به نور غیر مستقیم نیاز دارد و درجات متفاوتی از نور را تحمل می کند و به سایه نسبتا مقاوم است. در نمونه هایی از این گیاه که برگها ابلق هستند، در صورت کمبود نور برگها رنگ خود را از دست می دهند که در چنین شرایطی می بایست گیاه را به مکانهای پر نورتر منتقل نمود. همچنین نور کم موجب زرد شدن برگها بخصوص برگهای موجود در قسمت پایین گیاه می شود

آب دادن 

این گیاه را به طور کامل آب بدهید تا ریشه های آن خیس بشود و قبل از آب دادن، مراقب باشید که سطح رویی خاک خشک شده باشد . برگ های زرد بدان معنا هستند که گیاه بیش از حد آب خورده است. برگ های افتاده نیز نشان دهنده کم آبی می باشند.

 رطوبت 

این گیاه در رطوبت 40 الی 50 درصد در بهترین حالت خود رشد می کند . شما ميتوانيد در زمستان كه هوا خشك است، از دستگاه بخور استفاده كنيد.

همچنین گل شفلرا حاوی کلسیم اکسالات بوده که خوردن آن، باعث ایجاد سوزش و التهاب در نواحی  لب‌ها، دهان و زبان و در برخی موارد نیز موجب استفراغ و اسهال و سختی بلع خواهد شد. اين گياه حتما بايد دور از دسترس اطفال باشد.

کود گیاهی 

هر ماه به این گیاه کود گياهي را بدهيد که محلول در آب باشد و حاوي مواد مغذی میکرو ارگانیک باشد . اگر متوجه شديد كه برگ ها و ساقه هاي آن پژمرده شدند، قطعا گياه از كمبود كود رنج ميبرد.

 تعویض گلدان

در صورتی که ریشه ها از خاک بیرون زده باشد اقدام به تعویض گلدان کنید در غیر این صورتی میتوانید رویه خاک را با خاک جدید عوض کنید.

تمیز کردن برگ ها

جهت تمیز کردن برگ های گیاه شفلرا بهتر است از آب بودن کلر و اسفنج استفاده كنيد..بهتر است از براق كننده ها استفاده نشود.

خاک

بهترین خاک برای گیاه شفلرا خاک کوکوپیت میباشد که با مقداري کود آماده مخلوط شود.

خاک

نحوه تكثير پس از ریزش برگ شفلرا

 

تکثیر از طریق خواباندن در خاک

برای تکثیر گل شفلرا از روش خوابوندن استفاده می کنیم. دراین روش معمولا ساقه ای را که به گیاه مادری متصل است درون خاک قرار می دهیم تا ریشه دار شود.
مهم ترين امكان اين روش اين است که کلیه مواد غذایی و آب توسط گیاه مادر به شاخه خوابیده شده ارسال شده تا شاخه مورد نظرریشه دار شودو سپس پس از ريشه دار شدن، آن را از گياه مادر جدا ميكنيم و داخل گلداني جدا قرار مي دهيم.

تکثیر شفلرا در آب

در این روش میتوان از ساقه های جوان شفلرا استفاده نمود . به این طریق که از اتصال بند به صاقه را به وسیله یه شیء تیز از تنه مادر جدا نموده و سپس در ظرف شیشه ای که نور از آن عبور کند ، آب جوشیده شده که در زمان معینی سرد شده است را داخل شیشه میریزیم و به وسیله سلفون درب شیشه ر ا میبندیم و به وسیله خلال دندان روزنه های ریزی به تعداد برگ های قلمه زده ایجاد میکنیم و برگ ها را داخل آن میگذاریم . و ظرف را در جای نیم سایه قرار میدهیم.

بيماري و مشكلات شلفرا و راه هاي درمان آنها

مشكلات و بيماري گياهان هميشه يكي از دغدغه هاي افرادي بوده كه در منزل خود گياهاني دارند و دنبال نگهداري و پرورش آنها هستند. ما در اينجا به تعدادي از سوالات كه از مهم ترين و رايج ترين سوالات بودند رو قرار داده ايم:

 چرا برگ‌های گیاه شفلرا زرد شده و سطح زیرین آن‌ها تار عنکبوتی می‌شود؟

عامل این مشکل كنه نام دارد.

شما ميتوانيدگیاه خود را با سم کنه کش سمپاشی نمایید.

علت از دست دادن رنگ در واریته‌های ابلق چیست؟

علت این اتفاق كم بودن نور مورد نياز مي باشد.

شما ميتوانيد گلدان را به مكاني روشن تر با نور غير مستقيم انتقال دهيد.

علت سیاه شدن و ریزش برگ شفلرا چیست؟

ممكن است لکه‌های خاکستری مایل به قهوه‌ای تا سیاه بر روي برگ هاي گياه شما ايجاد شوند.

علت این اتفاق، حمله قارچ ها بوده و بايد آنها را از بين برد.

همچنین در این شرایط نیز باید از آب‌پاشی بر روی گیاه خودداری نمود.

علت ریزش برگ‌های سالم و سبز گل آپارتمانی شفلرا چیست؟

اين موضوع كاملا طبيعي مي باشد چون در گیاه شفلرا، برگ‌های پایینی برای تحریک رشد جدید، می‌ریزند. اما اگر در محيطي با هواي بسيار گرم يا برعكس در هواي بسيار سرد قرار گيرد برگ هاي آن دچار ريزش ميشود.

 علت کم بودنِ تعداد برگچه‌های برگ‌های جوان گل آپارتمانی شفلرا چیست؟

این مسئله كاملا طبیعی است. با بالغ شدن گياه، تعداد برگچه هاي آن نيز افزايش ميابد.

علت پژمردگی گیاه و آویزان بودن برگ‌های گیاه شفلرا چیست؟

این امر به علت تشنه بودن گیاه شما اتفاق می‌افتد. شما ميتوانيد گلدانتان را به مدت 15 دقيقه در تشت پر از آب قرار دهيد و همچنين زمان آبياري آن را تنظيم كنيد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
1.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید