قوانین آسانسور در آپارتمان ها، هر آنچه در مورد راه اندازی و استفاده از آسانسور باید بدانید

با افزایش جمعیت شهری و گران‌تر شدن هزینه زمین برای ساخت‌وساز ، روزبه‌روز تعداد متقاضیان آپارتمان نیز بالا می‌رود. در نتیجه تعداد طبقات این ساختمان‌ها افزایش پیدا می‌کند.

هر چه طبقات یک آپارتمان بیشتر باشد نیاز به وجود آسانسور بیشتر حس می‌شود، زیرا افراد برای جابه‌جایی به طبقات بالاتر به آن نیاز پیدا خواهند کرد.

آسانسور نیز قوانین مرتبط با خود را دارد و افراد باید برای استفاده از آن به آن‌ها پایبند باشند. در ادامه به بیان قوانین آسانسور در آپارتمان می‌پردازیم.

همچنین به سوالات مهم زیر نیز پاسخ خواهیم داد:

  • تقسیم هزینه‌های آسانسور برای واحدهای خالی متفاوت است؟
  • هزینه بیمه آسانسور با مالک است یا مستاجر ؟
  • هزینه تعمیر اسانسور با مالک است یا مستاجر ؟
  • آیا طبقات همکف و اول می توانند از پرداخت هزینه های آسانسور امتناع ورزند؟
  • آیا سهم واحدهای خالی از هزینه های آسانسور متفاوت است؟

همان‌طور که می‌دانید تمام ساختمان‌ها برای خود قوانینی دارند. این قوانین باعث بهبود یافتن شرایط و اوضاع آپارتمان می‌شوند. بخشی از قوانین وضع شده ، قوانین استفاده از آسانسور در آپارتمان می باشد.

پس تا انتهای مطلب همراه ما بمانید.

قوانین آسانسور در آپارتمان در خصوص راه اندازی آسانسور

برای راه‌اندازی آسانسور ابتدا باید ببینید مکان مناسبی برای نصب آن وجود دارد یا خیر. اگر ساختمان بیش از 4 طبقه دارد، باید اقدامات لازم برای نصب آسانسور را انجام دهید. در این زمان لازم است موافقت تمام اعضای ساختمان را به‌دست آورید.

در مواردی ممکن است ساکنان طبقه اول یا همکف با راه‌اندازی آسانسور مخالفت کنند. در صورت بروز چنین مشکلی با توجه به قانون 23 تملک آپارتمان‌ها، اعتراض ساکنان طبقه اول برای عدم پرداخت هزینه‌های آسانسور و مخالفت با راه‌اندازی آن را نمی‌توان پذیرفت.

قوانین مرتبط با استفاده از آسانسور

قوانین اسفاده از آسانسور

از جمله قوانین آسانسور در آپارتمان، نحوه استفاده از آن است. ساکنان در صورت استفاده غیر مسئولانه از آسانسور، طول عمر آن را کاهش می‌دهند.

از اقداماتی که سبب کاهش طول عمر آسانسور می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • حمل وسایل سنگین که بیش از توان حمل بار آسانسور باشد
  • استفاده کودکان از آسانسور به عنوان وسیله ی بازی
  • عدم سرویس های فنی دوره‌ای و انجام تعمیرات آسانسور در زمان مناسب 

بنابراین دقت داشته باشید تا به‌درستی از آن استفاده کنید و از حمل وسایل سنگین با آسانسور به‌صورت جدی بپرهیزید. از طرفی زمانی که با خرابی آسانسور مواجه شدید باید هر چه سریع‌تر با تعمیرکار تماس بگیرید تا از به‌وجود آمدن مشکلات جدی و هزینه‌های زیاد جلوگیری کنید.

در ابتدا باید بدانید ساختمان‌هایی که کمتر از 4 طبقه دارند، نیازی به نصب آسانسور نخواهند داشت و اگر افراد حاضر در واحدهای آن تقاضای آسانسور کنند، باید با یکدیگر و مدیر آسانسور به تفاهم برسند. اما وجود آسانسور برای ساختمان‌هایی با بیش از 4 طبقه، الزامی است.

از قوانین آسانسور در آپارتمان می‌توان موارد زیر را نام برد.

هزینه‌های مرتبط با استفاده از آسانسور

یکی از مهمترین قوانین آسانسور در آپارتمان، نحوه‌ی محاسبه و تقسیم هزینه‌های آسانسور می باشد و از دسته موضوعاتی است که امکان دارد اختلافاتی میان ساکنان ساختمان به‌وجود آورد.

این هزینه‌ها شامل هزینه بیمه آسانسور، هزینه سرویس دوره‌ای آسانسور و هزینه های تعمیرات آسانسور می باشد.

هزینه تعمیر اسانسور با مالک است یا مستاجر ؟
هزینه بیمه آسانسور با مالک است یا مستاجر ؟

اینکه هزینه بیمه آسانسور یا هزینه تعمیر آسانسور بر عهده‌ی مالک است و یا مستاجر کاملا بستگی به مصوبات هیئت مدیره ساختمان دارد. اما در صورت عدم وجود صورتجلسه ساختمان در این خصوص ، طبق عرف و مطابق قانون تملک آپارتمان‌ها :

1- هزینه های جزئی آسانسور همانند قطعات مصرفی و سرویس‌های دوره‌ای آسانسور بر عهده‌ی مستاجر و هزینه خرابی‌ها و قطعات اساسی بر عهده‌ی مالک است.

2- همچنین هزینه بیمه‌ی آسانسور بر عهده‌ی مالک می‌باشد. چرا که در صورت عدم وجود بیمه‌نامه مسئولیت آسانسور و بروز حادثه برای سرنشیننان آسانسور ، مجمع عمومی ساختمان یا همان مالکین واحدها باید جبران خسارت نمایند.

آیا طبقات همکف و اول می توانند هزینه های آسانسور را پرداخت نکنند؟

گاهی ممکن است ساکنان طبقه اول و همکف از پرداخت هزینه‌های مرتبط با آسانسور خودداری کنند. آن‌ها با بیان این دلیل که ما از این وسیله استفاده نمی‌کنیم و پرداخت هزینه‌های آن به عهده ما نیست، از زیر بار مسئولیت هزینه آسانسور شانه خالی می‌کنند.

در این موارد باید بدانید پرداخت هزینه‌های مربوط به آسانسور به عهده تمامی واحدهای ساختمان است و هیچ واحدی حق ندارد از پرداخت آن‌ها سر باز زند.

آیا سهم واحدهای خالی از هزینه های آسانسور متفاوت است؟

گاهی یک یا چند واحد خالی در آپارتمان وجود دارند. در این شرایط ممکن است مابقی ساکنان درباره پرداخت هزینه‌های آسانسور دچار ابهام شوند.

باید دقت داشته باشید تمام واحدها، چه آن‌هایی که خالی هستند و همچنین آن‌هایی که افرادی را در خود جای داده‌اند، موظف هستند تا هزینه‌های آسانسور را بپردازند و فرقی نمی‌کند که واحد خالی یا پر باشد. بنابراین صاحبان واحدهای خالی نیز وظیفه پرداخت هزینه‌های مرتبط با حفظ، نگهداری و تعمیر آسانسور را به عهده دارند.

اگر آسانسور دچار خسارت شود، چه کسی باید هزینه آن را بپردازد؟

پرداخت هزینه خسارت آسانسور

اگر یکی از ساکنان ساختمان باعث به‌وجود آمدن خسارت به آسانسور شود، آن واحد باید با توجه به قوانین آسانسور در آپارتمان و تصمیم مدیر ساختمان هزینه خسارت آسانسور را بپردازد.

از طرفی اگر خسارت وارده شده توسط فردی باشد که متعلق به آن آپارتمان نیست، باید ببینید آن فرد با کدام واحد ارتباط دارد و از آن‌ها خسارت بگیرید.

مثلا اگر غذایی سفارش دهید و پیک غذا را تا واحد شما بیاورد، در این هنگام پیک خواسته یا ناخواسته خسارتی به آسانسور وارد کند، شما مجبور هستید تا هزینه تعمیر آسانسور را بپردازید.

وظایف مدیر ساختمان در قبال آسانسور

از اصلی ترین قوانین آسانسور در آپارتمان و مدیر ساختمان‌ دریافت هزینه ای به‌صورت ماهانه تحت عنوان شارژ از تمامی واحد ها دریافت می‌کند. بخشی از این هزینه برای امور مرتبط با آسانسور است.

مدیر آسانسور وظیفه دارد با یک شرکت معتبر آسانسورسازی قرارداد ببندد. این قرارداد یک ساله برای نگهداری و تعمیرات آسانسور خواهد بود. در صورت عدم انجام این کار، تمام هزینه های خسارت های احتمالی برعهده مدیر ساختمان خواهد بود.

یمه حوادث آسانسور از مواردی است که جز وظایف مدیر ساختمان به حساب می‌آید.

شاید در نگاه اول این‌طور به نظر برسد که بیمه مسئولیت مدیر ساختمان برای مدیر ساختمان نیاز نباشد، اما در واقع یکی از خطرناک‌ترین بخش‌های هر ساختمان در نظر گرفته می‌شود. چرا که کم پیش نیامده شنیده باشید آسانسور سقوط کرده، فنر آن پاره شده است و حتی همین گیر کردن بین طبقات قطعا می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای جان و مال افراد داشته باشد.

هزینه‌های مربوط به آسانسور از قبیل لامپ، روغن کاری ریل‌های آسانسور، مواد شوینده، نگهداری از آسانسور و غیره همگی از شارژ ماهیانه واحدها برداشته می‌شوند. آپارتمانا نرم‌افزاری برای مدیریت شارژ ساختمان است که می‌توانید این هزینه‌ها را در آن به‌راحتی مدیریت کرده و در فضای ابری ذخیره کنید.

اطلاع‌رسانی راحت به ساکنان و شفاف بودن پرداخت‌ها از جمله ویژگی‌هایی است که آپارتمانا در اختیار شما قرار می‌دهد.

سخن نهایی

استفاده از آسانسور برای ساختمان‌ها به امری رایج تبدیل شده است و بیشتر آپارتمان‌ها به این وسیله حمل کننده مجهز هستند. بنابراین دانستن قوانین آسانسور در آپارتمان برای همه واحدها الزامی است.

به‌عنوان مثال براساس قوانین آسانسور در آپارتمان اگر این وسیله در اثر هر اتفاقی که در قرارداد با شرکت آسانسورسازی ذکر نشده است دچار خسارت شود، پرداخت هزینه‌های آن به عهده مدیر ساختمان خواهد بود.

بسیاری از افراد با این قوانین آشنایی ندارند، در نتیجه دچار اختلافاتی می‌شوند. به‌همین علت قانون در این زمینه قدم گذاشته است و با شفاف‌سازی تمام مسائل از به‌وجود آمدن اختلافات میان همسایه‌ها جلوگیری می‌کند.

در آپارتمان شما قوانین مربوط به آسانسور به چه صورت است؟ 

هزینه بیمه آسانسور با مالک است یا مستاجر ؟
هزینه تعمیر اسانسور با مالک است یا مستاجر ؟
اگر مدیر و یا از اهالی ساختمان هستید ،لطفا نظرات و یا مشکلات مربوط به قوانین آسانسور مجتمع خود را  با ما در میان بگذارید  
با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
milad

سلام ممنون از مطلب مفیدتون .من در یک ساختمان 8 واحدی ساکن هستم . به علت سرقت کفش هام اقدام به نصب دوربین در پاگرد ورودی منزل خودم کردم. این موضوع با هماهنگی مدیر نیز انجام شده است .اما همسایه بالایی مخالفت کرده و میگ باید جمع کنی.قانونا میتونه همچین درخواستی کنه. لطفا راهنمایی کنید

مدیر وبلاگ

سلام.در صورتیکه نصب دوربین ، طی صورتجلسه ی مصوب شده در مجمع یا هیئت مدیره انجام شود (همانطور که در مقاله اشاره شد با موافقت اکثریت مالکین)، خیر نمیتواند کسی مخالفت کند. اما یک واحد خود به تنهایی نمی تواند اقدام به نصب دوربین مدار بسته در مشاعات ساختمان نماید و بقیه واحدها می توانند در این خصوص اعتراض نمایند. در صورتیکه ساختمان شما در هر طبقه تک واحد می باشید ، می توانید در کوریدور واحد خود اقدام به نصب دوربین نمایید

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید