فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد چه شرایطی دارد؟

از جمله قراردادهای رایج میان افراد، قرارداد اجاره ملک است. از آن‌جایی که عقد این نوع قراردادها در میان مردم بسیار رخ می‌دهد، افراد تصور می‌کنند که این قراردادها ساده و بی‌دردسر هستند.

با این‌حال در بسیاری از مواقع یکی از طرفین با توجه به شرایط خود، اقدام به فسخ قرارداد اجاره و تخلیه آپارتمان پیش از موعد می‌کند. در این زمان افراد زیادی با مشکل مواجه می‌شوند و نمی‌دانند فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد چه شرایطی دارد.

از طرفی مستاجر برای چند سال پیاپی اقدام به اجاره ملک موجر می‌کند. در نتیجه این دو برای عدم پرداخت حق کمیسیون و پول بیشتر، هیچ قراردادی را بین خود امضا نمی‌کند. حال اگر یکی از این افراد قصد فسخ قرارداد داشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟

در این شرایط مواردی مانند ضرر و زیان‌های مرتبط با موجر و مستاجر اهمیت پیدا می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با متن فسخ قرارداد اجاره توسط مستاجر و سایر شرایط فسخ قرارداد اجاره تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

فسخ قرارداد اجاره

فسخ قرارداد اجاره

در ابتدا باید بدانید فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد چه معنایی دارد. در واقع فسخ این قرارداد به این معنا است که هر دو طرف یا یکی از آن‌ها با ارائه دلیل موجه و رعایت قوانین ذکرشده در قرارداد، به اتمام و فسخ آن در زمانی زودتر از موعد، اقدام می‌کنند.

در زمان فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد، شرایط قانونی مستاجر و موجر برای پایان دادن به قرارداد متفاوت خواهد بود.

به‌طور کلی نیز مستاجر و اجاره دهنده ملک بدون داشتن دلایل موجه و معتبر، نمی‌توانند قرارداد خود را فسخ کنند، مگر این که موردی در قرارداد ذکر شده باشد و به امضای دو طرف برسد.

لغو قرارداد اجاره پیش از موعد توسط موجر

گاهی ممکن است موجر با توجه به مواردی اقدام به فسخ قرارداد اجاره کند. در چنین شرایطی موجر باید از قبل شرایط فسخ قرارداد توسط خودش را در اجاره نامه نوشته باشد تا برای فسخ آن با مشکلی روبرو نشود. دقت کنید این شرایط باید توسط هر دو طرف امضا شده باشند.

از جمله شرایطی که موجر باید در زمان نوشتن اجاره نامه ملک آن‌ها را بیان کند، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

الف: شخص اجاره دهنده هنگامی می‌تواند اجاره را زودتر از موعد به اتمام برساند که مستاجر در ملک آن کارهای غیر شرعی و غیر عرف انجام دهد.

ب: مستاجر در زمان پرداخت اجاره، با تاخیر بیش از یک هفته مبلغ به توافق رسیده را بپردازد.

ج: زمانی که مستاجر چند ماه پیاپی اجاره خود را پرداخت نکند.

د: اگر مستاجر بدون اجازه صاحب ملک، آن را در اختیار افراد دیگری بگذارد.

ه: هنگامی که مستاجر از ملک استفاده تجاری کند ولی این مورد از قبل در قرارداد آن‌ها مشخص نشده باشد.

ث: اگر مستاجر بدون اجازه مالک، برای تعمیرات ملک اقدام کند.

پ: زمانی که مستاجر به تعهدات ذکر شده در قرارداد عمل نکند، موجر می‌تواند قرارداد خود را فسخ کند.

ت: اگر شخص اجاره کننده درباره تعداد اعضای خانواده خود، دلیل اجاره ملک و وضعیت تاهل خود دروغ بگوید، موجر می‌تواند قرارداد اجاره را به اتمام برساند.

متن فسخ قرارداد اجاره توسط مستاجر

متن فسخ توسط مستاجر

در مواردی که تخلیه آپارتمان پیش از موعد توسط مستاجر انجام شود و این فرد بخواهد قرارداد خود را زودتر به اتمام برساند، باید براساس موارد ذکر شده در متن اجاره نامه اقدام کند.

مستاجر در این متن باید شرایطی از جمله موارد زیر را بنویسد تا هنگام فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد، با مشکل مواجه نشود. این موارد عبارت هستند از:

الف: مستاجر زمانی می‌تواند زودتر از موعد آپارتمان خود را تخلیه کند که موجر طبق تعهد خود در مدت زمان مشخص به تعمیر ملک نپردازد.

ب: زمانی که بخشی از ملک یا آپارتمان خراب شود و به تعمیر نیاز پیدا کند، به‌نحوی که مستاجر نتواند از آن بهره ببرد.

ج: اگر ملک اجاره داده شده شرایط ذکر شده در قرارداد را نداشته باشد، مستاجر می‌توان آن قرارداد را فسخ کند.

د: هنگامی که به مستاجر حق فسخ قرارداد داده شود و این مورد نیز در متن اجاره نامه به امضا رسد. البته در این مورد باید دلایل فسخ قرارداد به توافق هر دو طرف برسد.

به‌طور کلی زمانی که هر یک از طرفین قرارداد تصمیم گرفتند فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد انجام دهند، بهتر است این مورد را به‌صورت توافقی میان خود حل کنند، زیرا فسخ قرارداد به‌شکل قانونی هزینه‌بر است و مدت زیادی طول می‌کشد.

خسارت فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد

خسارت فسخ قرارداد

در بالا بیان کردیم دو طرف قرارداد نمی‌توانند بدون داشتن دلایل موجه و قانونی قرارداد اجاره ملک را قبل از اتمام زمان آن، فسخ کنند. حال اگر چنین شرایطی پیش آمد و یکی از طرفین چنین کاری انجام داد، طرف دیگر قرارداد می‌تواند خسارت خود را از آن شخص بگیرد.

اگر اجاره‌کننده ملک بخواهد قرارداد را به پایان برساند، باید مبلغ یک ماه اجاره را به موجر پرداخت کند. در زمان فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد نیز تمام هزینه‌های آن به‌عهده فردی خواهد بود که قصد لغو آن را دارد.

سخن نهایی

قرارداد اجاره از جمله قراردادهای رایج میان افراد است. در هنگام نوشتن این اجاره نامه‌ها باید به موارد زیادی دقت کرد تا در اثر بروز مشکلاتی مانند فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد، برای هیچ یک از دو طرف قرارداد مشکلی به‌وجود نیاید.

دقت داشته باشید اگر در متن اجاره نامه به موضوع فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد اشاره نشود و میزان خسارتی برای آن در نظر نگیرید، کارتان به دادگاه می‌کشد و باید مدارک و دلایل خود را به دادگاه ارائه دهید. در این هنگام دادگاه با توجه به مدارک تصمیم می‌گیرد تا کدام طرف از قرارداد خسارت لغو آن را پرداخت کند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
4.3 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرزانه هدایتی

من میخوام زودتر از موعد تخلیه کنم، اما صاحبخونم میگه پول پیشت رو همون سر سال میدم. ایا میتونه همچین کاری بکنه؟

مدیر وبلاگ

در صورتیکه در قولنامه مستاجر نیز دارای حق فسخ باشد ، خیر. اما می باید یکماه زودتر صاحبخانه را از تخلیه پیش از موعد خود مطلع نمایید. این مطلع نمودن باید از طریق ارسال اظهارنامه ی رسمی برای مالک انجام شود .در آن اظهارنامه باید به بند قولنامه که به حق فسخ می پردازد اشاره کنید .مالک طی مدت زمان یک ماه از اظهارنامه باید ودیعه را به شما برگرداند. در صورت عدم پرداخت ودیعه به شما ، می باید از طریق دفتر قضایی اقدام نمایید.گ

نسیم

خیلی عالی و مفید بود

مدیر وبلاگ

سپاس از شما

فرزاد

سلام اگر صاحبخانه بخواهد نمای ساختمان واحدی را که اجاره داده بازسازی کند، نیازی به اجازه مستاجر دارد؟و اگر رضایت ندهد میتواند قراردادش را فسخ کند؟

مدیر وبلاگ

سلام..در صورتیکه مزاحمتی برای سکونت مستاجر ایجاد نکند ،خیر نیازی به اجازه مستاجر نیست و طبق قانون، موجر میتواند برای بازسازی نما اقدام کند. اما در صورتیکه برای سکونت مستاجر ایجاد مزاحمت داشته باشد می باید حتما قبل از بازسازی رضایت وی را جلب کند

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید