نحوه محاسبه شارژ ساختمان چند روش است و چه مواردی را در بر میگیرد؟

امروزه شهرها امکانات بسیار زیادی دارند که در روستاها و محیط‌های اطراف شهر دیده نمی‌شوند. به‌همین علت بسیاری از افراد برای بهره بردن از این امکانات به شهرنشینی رو می‌آورند و سبک زندگی خود را تغییر می‌دهند.

در شهر خانه‌های ویلایی قیمت‌های بسیار زیادی دارند، در نتیجه افراد برای سکونت باید در آپارتمان‌ها واحدی را اجاره کنند یا بخرند.

زندگی در آپارتمان شرایط و قوانین خاص خود را دارد. گاهی این قوانین برای ساکنان سخت و طاقت فرسا می‌شوند و در نتیجه ساکنان از رعایت آن‌ها سر باز می‌زنند.

از جمله قوانین مهم آپارتمان‌نشینی باید به الزام پرداخت شارژ آپارتمان اشاره کرد. تمام ساکنان در یک مجتمع مسکونی یا اداری باید حق شارژ ماهانه خود را بپردازند و در صورت عدم پرداخت آن جریمه خواهند شد.

بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع، در این مطلب قصد داریم راجع به‌ نحوه محاسبه شارژ ساختمان صحبت کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

شارژ آپارتمان چیست؟

شارژ آپارتمان چیست؟

در ابتدا لازم است بدانید شارژ آپارتمان چیست و برای چه مواردی استفاده می‌شود. تمام ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی بخش‌های مشترک و عمومی دارند و همه این قسمت‌ها شامل هزینه‌هایی خواهند شد.

بنابراین ساکنان ساختمان موظف هستند تا به‌صورت ماهیانه این هزینه‌ها را بپردازند. از جمله مواردی که شارژ ساختمان در بر می‌گیرد باید هزینه‌های مربوط به آسانسور، پارکینگ، حیاط، پشت‌بام، راهروها، پله‌ها، هزینه‌های مربوط به نظافت چی، سرایدار، قبوض قسمت‌های عمومی ساختمان و تعمیرات مشترک را نام ببریم.

نحوه محاسبه شارژ در یک ساختمان

هزینه‌های گفته شده در بالا را باید تمام ساکنان ساختمان بپردازند. این هزینه‌ها براساس قوانین و تبصره‌های دولت در نظر گرفته می‌شوند، زیرا با توجه به آن می‌توان از به‌وجود آمدن اختلافات و مشکلات ناشی از نحوه محاسبه شارژ جلوگیری به‌عمل آورد.

طبق این قوانین مشخص شده است که ساکنان هر واحد باید چه مقدار شارژ پرداخت کنند، دلیل این پرداخت چیست و چگونه این مبالغ محاسبه می‌شوند.

روش‌های مختلفی برای محاسبه شارژ یک ساختمان وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

شارژ طبق هزینه‌های ساختمان و مجتمع مسکونی

در این روش، شارژ براساس هزینه‌های صرف شده در ساختمان میان واحدها تقسیم می‌شود. در این شیوه هزینه‌های برق به‌صورت واحدی، هزینه‌های گاز به‌صورت متراژی و هزینه‌های آب به‌صورت نفری تقسیم‌بندی خواهند شد.

یعنی خانه با متراژ بیشتر و تعداد اعضای زیادتر باید هزینه بیشتری برای شارژ ماهیانه بپردازد. برای کنترل پرداخت شارژ می‌توانید از نرم‌افزار آپارتمانا استفاده کنید که در پایان مطلب معرفی خواهیم کرد.

شارژ واحدی همراه با شارژ نفری و متراژی

این روش پرداخت شارژ ساختمان، برای مجتمع‌های مسکونی مناسب است که هر واحد در آن متراژ متفاوتی دارد، اما سیستم سرمایش، گرمایش، گاز و آب میان آن‌ها مشترک است.

در این شیوه یک شارژ ثابت در نظر می‌گیرند. به‌عنوان مثال 60 هزار تومان مبلغ شارژ ثابت خواهد بود. افراد باید به ازای هر نفر 10 هزار تومان و برای هر متر از واحد خود هزار تومان پرداخت کنند.

شارژ متری همراه با شارژ نفری

شارژ متری همراه با شارژ نفری

این روش براساس تعداد اعضای هر واحد و متراژ آن است. برای مثال مبلغی برای هر عضو و مبلغی نیز برای هر متر از خانه در نظر گرفته می‌شود.

این شیوه نیز برای ساختمان‌هایی مناسب است که متراژ واحدهای آن متفاوت باشد اما سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در آن به‌طور اشتراکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شارژ نفری همراه با شارژ واحدی

در این روش محاسبه و تعیین شارژ ساختمان، ساکنان هر واحد باید مبلغی را به‌عنوان شارژ ثابت بپردازند. شارژ متغیر نیز براساس تعداد نفرات هر خانه در نظر گرفته می‌شود.

از این شیوه برای ساختمان‌های مسکونی می‌توان استفاده کرد که آب مشترک دارند و متراژ واحدهای موجود در آن یکسان است.

شارژ متری همراه با شارژ واحدی

این راه محاسبه برای ساختمان‌هایی مناسب خواهد بود که به‌صورت اداری، تجاری و مسکونی هستند. افراد با کمک این روش باید علاوه بر شارژ ثابت ماهانه، مبلغی را براساس متراژ واحد خود بپردازند.

ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و ترکیبی که متراژ واحدها در آن متفاوت است و از یک سیستم سرمایشی و گرمایشی استفاده می‌کنند، می‌توانند از این شیوه محاسبه بهره ببرند.

شارژ متراژی، نفری

در این روش افراد باید به‌صورت ماهیانه مبلغی را طبق تعداد نفرات خانواده و متراژ واحد خود بپردازند. نکته مهم در این شیوه، نسبت بیست به هشتاد است. در واقع مبلغ شارژ متراژ باید نسبتی برابر با بیست به هشتاد با شارژ نفری داشته باشد.

از این راه محاسباتی می‌توان برای ساختمان‌هایی استفاده کرد که متراژ آن‌ها متفاوت است اما سیستم‌های خنک‌کننده و گرمایشی و همچنین آب در آن‌ها به‌صورت مشترک استفاده شود.

شارژ نفری

شارژ ساختمان به‌شکل نفری یعنی پرداخت مبلغی به‌ازای هر نفر از اعضای خانواده. این روش برای مجتمع‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سیستم آب مشترکی دارند، زیرا معمولا بیشتر هزینه‌ها صرف مصرف آب می‌شوند.

نرم‌افزار آپارتمانا بهترین راه‌حل مدیریت شارژ ساختمان و محاسبه آن

نرم‌افزار آپارتمانا بهترین راه‌حل مدیریت شارژ ساختمان و محاسبه آن

از آن‌جایی که محاسبه شارژ ساختمان برای مدیر مجتمع کاری دشوار است، در نتیجه ایشان می‌تواند از یک برنامه مدیریت شارژ ثابت شده و مطمئن مانند آپارتمانا استفاده کند.

هدف این اپلیکیشن آسان کردن مراحل محاسبه شارژ در مجتمع‌های اداری، تجاری، مسکونی و ترکیبی است. علاوه بر این داده‌های وارد شده در برنامه آپارتمانا قابلیت ذخیره سازی دارند و مدیر ساختمان می‌تواند در صورت نیاز با کمک این اطلاعات برای تمام ساکنان مراحل تعیین شارژ ساختمان را شفاف سازی کند.

در صورتی که شما نیز با نحوه محاسبه شارژ در ساختمان مسکونی خود دچار مشکل هستید، می‌توانید از نرم‌افزار آپارتمانا کمک بگیرید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید