معرفی صفر تا 100 سیستم شوتینگ زباله + مزایا و معایب آن

از بین بردن و دور کردن زباله از محل سکونت همیشه یکی از دغدغه‌های مردم آپارتمان نشین بوده ‌است. در گذشته افراد مجبور بودند زباله‌های خود را به وسیله آسانسور یا از طریق راه‌پله‌ها به طبقه پایین برسانند اما این روش مشکلات زیادی داشت.

 استفاده از آسانسور برای حمل زباله باعث می‌شود بوی بدی در آسانسور بپیچد و اصلا بهداشتی نیست. گاهی کیسه‌های زباله در این مسیر پاره می‌شوند و آلودگی و بوی بد، ساکنان ساختمان را آزرده می‌سازد.

در گذر زمان راهکار‌های مختلفی برای رفع این دسته از مشکلات پیشنهاد شد و یکی از این راهکارها استفاده از سیستم شوتینگ زباله است. در این مطلب توضیحات بیشتری در مورد این سیستم خواهیم داد. پس تا انتها همراه ما باشید.

شوتینگ زباله چیست؟

شوتینگ زباله

سیستم شوتینگ زباله از یک کانال بزرگ و هم ارتفاع با ارتفاع ساختمان و قطر زیاد تشکیل شده‌ است که تقریبا در همه طبقات آپارتمان دریچه‌هایی دارد.

ساکنان مکان مورد نظر می‌توانند کیسه‌های زباله خود را از طریق این دریچه‌ها به کانال منتقل کنند. کیسه‌های زباله در نهایت به وسیله نیروی جاذبه و بدون دخالت انسان به قسمت جمع‌آوری زباله‌ها که معمولا در طبقه همکف قرار دارد می‌رسند.

امروزه از این سیستم جمع‌آوری زباله در بسیاری از ساختمان‌ها استفاده می‌شود. بیشتر شوتینگ‌ها در هر طبقه دریچه‌ای دارند که به وسیله یک درپوش کاملا بسته می‌شود. این درپوش باعث می‌شود که بوی بد زباله در ساختمان نپیچد و بهداشت تا جای ممکن رعایت شود.

مزیت‌های سیستم شوتینگ

استفاده از این سیستم در مجتمع‌های مسکونی و حتی ساختمان‌های در حال ساخت اگر مطابق با استاندارد باشد و به درستی تعبیه شود مزیت‌های فراوانی دارد که در ادامه به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد.

دفع آسان زباله

با استفاده از این سیستم دیگر لازم نیست ساکنان آپارتمان از طبقات بالا زباله‌های خود را حمل کنند و آن را به طبقات پایین و محل جمع‌آوری زباله‌ها برسانند. در این روش احتمال پاره شدن کیسه‌های زباله و پخش شدن آن نیز به حداقل می‌رسد.

تفکیک آسان زباله

اگر در ساختمان یک سیستم جدا برای زباله‌های قابل بازیافت در نظر گرفته شود، دیگر لازم نیست کسی را استخدام کنید تا آن‌ها را خارج از ساختمان تفکیک کند و در نتیجه در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

صرفه‌جویی در زمان و هزینه

با استفاده از این سیستم دیگر لازم نیست برای جابه‌جایی زباله‌های خود از آسانسور استفاده کنید. در نتیجه استهلاک آسانسور کمتر می‌شود، مصرف برق نیز کاهش پیدا می‌کند و در کل در وقت خود و هزینه‌های ساختمان صرفه‌جویی کرده‌اید.

ارتقای سطح بهداشت

ارتقای سطح بهداشت

استفاده از این سیستم برای دفع زباله روشی بهداشتی برای انجام این کار است. با توجه به این‌که زباله‌ها محل تجمع میکروب‌ها و حشرات هستند، دیگر مجبور نخواهید بود برای جابه‌جایی زباله‌ها به آن‌ها دست بزنید و در معرض آلودگی یا بیماری قرار بگیرید.

علاوه بر این، این سیستم باعث جلوگیری از پخش شدن بوی بد زباله و حشرات در ساختمان می‌شود و زباله‌ها را از دید ساکنان مجتمع دور می‌کند و جلوه بهتری به محل سکونت شما می‌دهد.

معایب سیستم شوتینگ زباله

اگر سیستم شوتینگ زباله مطابق استانداردها ساخته نشود و محل نصب آن درست نباشد، می‌تواند مشکلاتی را نیز با خود به همراه آورد.

ترویج بیماری

این سیستم ایمن است مگر این‌که در نحوه استفاده و رعایت بهداشت آن کوتاهی شود. اگر زباله‌ها در محل جمع‌آوری به حال خود رها شوند و به‌درستی تخلیه نشوند، می‌توانند زمینه بیماری‌های باکتریایی مانند سالمونلا، سودوموناس، اشرشیاکولای و استافیلوکوک اورئوس را فراهم کنند.

زباله‌ها زیستگاهی عالی برای قارچ‌های بیماری‌زا و خطرناک نیز هستند که می توانند به دستگاه تنفسی انسان حمله کرده و عوارض شدیدی داشته باشند. پس کانال‌ها حتما باید به روشی درست و در دوره‌های زمانی مناسب تمیز شوند.

خطر آتش‌سوزی

اگر دریچه‌های شوتینگ که وظیفه جلوگیری از ورود هوا به آن را دارند به‌طور کامل و خودکار بسته نشوند، ممکن است آتش‌سوزی رخ دهد.

مطالعات نشان داده ‌است که چربی درون شوتینگ حتی در دمای 180 درجه نیز قابل اشتعال است. اگر دریچه‌های شوتینگی خراب باشد یا سیستم تهویه آن مشکل داشته باشد ممکن است آتش را در کل طبقات ساختمان نیز پخش کند.

شستشوی سیستم شوتینگ زباله

در سیستم‌های جدید شوتینگ شستشو به‌صورت خودکار انجام می‌شود. آب از خروجی‌های مختلف در طول کانال با فشار به داخل کانال سرازیر می‌شود و همزمان برس‌های چرخنده بزرگی در طول کانال حرکت می‌کنند و جرم موجود بر دیواره‌های کانال را از بین می‌برند.

در نتیجه دیواره‌های کانال تمیز می‌شوند و آب کثیف نیز به فاضلاب راه پیدا می‌کند. با استفاده از این روش کارآمد امکان ترویج بیماری و آتش سوزی نیز به حداقل می‌رسد.

شوتینگ زباله در پروژه‌های در حال ساخت

شوتینگ زباله

در ساختمان سازی روزانه حجم زیادی زباله تولید می‌شود. دفع و انتقال این زباله‌ها که شامل آجر‌های شکسته، سنگ‌ها و باقی‌مانده مصالح هستند کار سخت و خسته‌کننده‌ای به نظر می‌رسد.

به همین دلیل سازندگان اغلب برای جمع‌آوری زباله این سیستم را در ساختمان‌های در حال ساخت خود تعبیه می‌کنند و به‌راحتی از طبقات بالا زباله‌ها را به محل دفع زباله انتقال می‌دهند.

سخن نهایی

امروزه سیستم‌های شوتینگ زباله در بسیاری از آپارتمان‌های مدرن، برج‌ها و هتل‌ها تعبیه شده ‌است و پیش‌بینی می‌شود در آینده ساختمان‌های بیشتری نیز از این سیستم کارآمد استفاده کنند.

بنابراین در این مطلب سعی کردیم این سیستم را به طور کامل به شما معرفی کنیم و مزایا و معایب آن را برای شما شرح دهیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
2.5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید