راه هایی برای رهایی از سر و صدای همسایه

یکی از مشکلات رایج میان ساکنان آپارتمان‌هاT سر و صدای همسایه است. بدون تردید برای شما نیز اتفاق افتاده است که با صدای این افراد از خواب پریده باشید و به‌شدت عصبانی شوید.

در بسیاری از مواقع نیز همسایه‌ها با برگزاری مهمانی‌های شلوغ تا نیمه شب باعث آزار دیگر اهالی ساختمان می‌شوند. دعوا با صدای بلند، صدای حیوانات، صدای کودکان و دویدن آن‌ها و موارد دیگر نیز از دیگر مواردی هستند که آرامش ساختمان و آسایش خانواده‌ها را به هم می‌زنند.

با این‌که بسیاری از این افراد به این دسته از موارد توجه زیادی می‌کنند اما تعداد زیادی از خانواده‌ها نیز هستند که آشنایی کافی با فرهنگ آپارتمان نشینی ندارند و به این نحو برای همسایه‌های خود مشکل به‌وجود می‌آورند.

در این مطلب قصد داریم درباره راهکارها رهایی از سر و صدای همسایه صحبت کنیم و بگوییم چگونه این مشکلات را حل کنید. شما نیز اگر همسایه‌های پر سر و صدا دارید، بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

خونسرد باشید و آرامش خود را حفظ کنید

حفظ آرامش خود

امروزه ساختمان‌ها با استاندارد واقعی خود فاصله بسیار زیادی دارند، بنابراین شنیدن صدای افراد از دیگر واحدها امری کاملا طبیعی است. در صورتی که صدای همسایه‌ها را می‌شنوید، ابتدا بهتر است آرام باشید و کمی با خود فکر کنید.

شاید همسایه شما قصد ایجاد مزاحمت ندارد و فقط به‌دلیل رعایت نشدن استانداردهای ساختمان صدای ایشان به شما می‌رسد.

توجه داشته باشید شما نیز ممکن است مهمانی بگیرید، دعوا کنید یا بچه کوچکتان صدا دهد. علاوه بر این، این مشکلات امکان دارند برای همه اتفاق بیافتند. در نتیجه بهتر است کمی تامل کنید و در صورت تکرار واکنش نشان دهید.

صحبت با همسایه

صحبت با همسایه

در مواردی که سر و صدای همسایه بیش از حد بود، آرامش از شما سلب شد و این عمل چندین بار اتفاق افتاد، بهتر است با همسایه خود به‌صورت مسالمت‌آمیز صحبت کنید و از او بخواهید تا کمی مراعات دیگر افراد ساکن در ساختمان را نیز کند.

گاهی افراد متوجه نیستند که برای دیگران مزاحمت به‌وجود می‌آورند، بنابراین با یک تذکر می‌توانید به این مشکل پایان دهید.

با مدیر ساختمان صحبت کنید

در صورتی که با همسایه حرف زدید و باز هم مشکل شما حل نشد، بهتر است پیش مدیر ساختمان بروید و از او بخواهید تا با همسایه مورد نظرتان صحبت کند.

مدیر ساختمان می‌تواند اقداماتی را براساس قوانین ساختمان انجام دهد و باعث کاهش سر و صدای همسایه در آپارتمان شود.

از دیگر همسایه‌ها کمک بگیرید

مسلما شما تنها واحد موجود در ساختمان نیستید که از سر و صدای همسایه شاکی شده‌اید. دیگر ساکنان ساختمان نیز صدا را می‌شنوند و ممکن است مانند شما شکایت داشته باشند.

این همسایه‌ها را پیدا کنید و با آن‌ها راجع به سر و صدای واحد مورد نظر خود حرف بزنید تا راه‌حلی پیدا شود. برای این‌که فرد یا خانواده خاطی حرف شما را رد نکند، بهتر است صدا و آزار و اذیت ایشان را به استناد در بیاورید.

علاوه بر این همه همسایه‌ها در یک برگه، یادداشتی مبنی ‌بر صدا و آزار همسایه مذکور بنویسند و آن را در جلسه با مدیر ساختمان ارائه کنند.

در این جلسه مدیر می‌تواند جلوی تمام ساکنان به فرد و خانواده‌اش تذکرات لازم را بدهد و ایشان را از خطای خود آگاه سازد. از طرفی مدیر باید اخطار دهد که اگر باز هم این مشکل به‌وجود آمد، از طریق قانون اقدامات ضروری را انجام می‌دهد.

کمک از صاحبخانه

در مواردی که با سر و صدای همسایه اذیت می‌شوید و آن‌ها مستاجر هستند، می‌توانید پیش صاحبخانه بروید و از او درخواست کمک کنید. صاحبخانه مسئول رسیدگی به مشکلات و شکایات مربوط به سر و صدا در ساختمان است.

به‌طور کلی صاحبخانه برای جلوگیری از این دسته از مشکلات می‌تواند در هنگام عقد قرارداد اجاره، در متن آن این مورد را بنویسد که فرد اجاره کننده حق ندارد با ایجاد صدای زیاد آرامش دیگران را به هم بزند و در صورت به‌وجود آمدن چنین موردی، او می‌تواند از نظر قانونی اقدام کند.

شکایت

شکایت از همسایه پر سرو صدا

اگر تمام موارد بالا را انجام دادید ولی سر و صدای همسایه باز هم شما را اذیت کرد، می‌توانید از طریق قانون اقدامات لازم را انجام دهید.

باید بدانید تمام کارهای همسایه‌ها که باعث مختل شدن آرامش دیگر ساکنان ساختمان شوند، از نظر قانونی قابل پیگیری هستند و می‌توانید علیه آن‌ها شکایت کنید.

اگر این همسایه مستاجر است، مالک باید شکایت کند و اگر خود فرد صاحبخانه است، شما نیز می‌توانید شکایت کنید.

برای شکایت از روش‌های زیر می‌توان بهره برد:

الف: به شورای شهر یا دادسرای محل خود بروید و یک شکایتنامه بنویسید. فرم دادخواست را همراه با آدرس دو طرف دعوا، مشخصات فردی، دلیل و موضوع دعوا کامل کنید تا به شکایت شما رسیدگی شود.
زمانی که نوبت شکایت شما رسید، همراه با همسایه‌تان به دادسرا یا شورای شهر احضار خواهید شد و این موضوع در دست بررسی قرار می‌گیرد.

ب: در روش دوم می‌توانید زمان به‌وجود آمدن سر و صدای همسایه با پلیس تماس بگیرید. پلیس در این هنگام می‌تواند وارد موضوع شود و اقدامات لازم را انجام دهد.

سخن نهایی

سر و صدای همسایه‌ها یکی از مواردی است که باعث آزار دیگر ساکنان موجود در ساختمان می‌شود. برای رهایی از این صداها می‌توانید مراحل گفته شده در بالا را انجام دهید و در صورتی که مشکل شما در آرامش حل نشد، بهتر است اقدامات لازم را از طریق قانون انجام دهید.

به یاد داشته باشید که برای اقدام قانونی لازم است مدارکی را مستند کنید و در مواقع لزوم آن‌ها را ارائه دهید. به‌عنوان مثال باید صدای بلند همسایه‌ها را ضبط کنید. البته حواستان باشد این کار تنها برای شکایت باشد، وگرنه به حریم خصوصی افراد تجاوز کردید و اگر متوجه شوند می‌توانند از شما شکایت کنند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید