توصیه هایی برای نگهداری از گیاهان در فصل پاییز و زمستان که نباید فراموش کنید

با شروع فصل سرد، بسیاری از گیاهان آپارتمانی به خواب زمستانی می‌روند. در چنین دورانی ریشه گیاه رشدی ندارد. با این‌حال خزان نیز در این گیاهان دیده نمی‌شود، برگ آن‌ها رنگ زرد به خود نمی‌گیرد و نمی‌ریزد. همان‌طور که می‌دانید نگهداری از گیاهان در پاییز و زمستان، نسبت به بهار و تابستان بسیار سخت‌تر است. در این زمان‌ها باید بیشتر مراقب گیاهان بود تا خراب نشوند و آسیب نبینند.

بعضی از گیاهان نسبت به سرما مقاومت دارند، بنابراین نیازی به مراقبت خاصی نخواهند داشت و می‌توان آن‌ها را در هوای آزاد نیز قرار داد.
اما بعضی از گیاهان در فضای غیر گلخانه‌ای یعنی آپارتمان‌ها حساسیت زیادی نسبت به سرما دارند، از طرفی نور در زمستان کم می‌شود و گیاهان چالش‌های متفاوتی را تجربه می‌کنند.

 

مطالعه بیشتر: معرفی 6 تا از انواع پتوس و نحوه تکثیر و نگهداری آن

1- جلوگیری از یخ‌زدگی گیاهان در سرما

جلوگیری از یخ‌زدگی گیاهان در سرما

شاید مهم‌ترین نکته در نگهداری از گیاهان در پاییز و زمستان، جلوگیری از یخ‌زدگی آن‌ها باشد. گل‌ها نباید در محلی باشند که دمای آن تا این حد پایین بیاید. زمانی که گیاهان با هوای سرد مواجه شوند، ریشه آن‌ها می‌خشکد و بافت آن از بین می‌رود.

همیشه به یاد داشته باشید بهترین دما برای نگهداری از گیاهان در پاییز و زمستان، 20 الی 25 درجه سانتی‌گراد است. با این‌حال بعضی مواقع این دما برای گیاهان مقاوم به سرما به مقاوم به گرما تغییر پیدا می‌کند.

2- گیاهان مقاوم به سرما

گیاهانی که در دمای پایین نگهداری می‌شوند و درواقع نسبت به سرما مقاوم هستند، به آب کمتری نیاز پیدا می‌کنند. بنابراین لازم نیست در طول پاییز و زمستان زیاد به آن‌ها آب دهید.

از جمله این گیاهان می‌توان کاکتوس‌ها را نام برد. اگر پای کاکتوس در هوای سرد زیاد آب بریزید، گیاه شما خراب می‌شود. البته به‌طور کلی گیاهان در زمستان به آب کمتری نسبت به تابستان نیاز دارند.

بعضی از گیاهان مانند کولانکولائه و شمعدانی نیز نسبت به هوای سرد مقاوم هستند. شما می‌توانید این گیاهان را در فضای باز قرار دهید. البته باید دقت داشته باشید که کولانکولائه و شمعدانی نسبت به جریان هوای سرد مانند باد مقاوم نیستند. بنابراین نباید در معرض باد قرار بگیرند.

اگر می‌خواهید در فصل بهار شاهد گل‌دهی این گیاهان باشید، بهتر است فضایی با نور کافی برای آن‌ها مهیا کنید.

3- کوددهی

برای نگهداری از گیاهان در پاییز و زمستان نباید از اهمیت کود دادن غافل شوید. گیاه در طول فصل سرما به خواب می‌رود اما اگر بنیه قوی نداشته باشد، نمی‌تواند در بهار گل‌دهی کند. از طرفی با کوچک‌ترین تغییرات دمایی نیز از بین می‌رود.

در نتیجه بهتر است در اوایل فصل پاییز به گیاهان خود کود مناسب دهید تا در طول خواب زمستانی ذخیره کافی داشته باشند. باید دقت داشته باشید که گیاهان در طول خواب زمستانه به کود نیاز ندارند و این کار چرخه رشدشان را آشفته خواهد کرد.

4- تعویض گلدان

بهترین زمان برای تعویض گلدان و خاک گیاه اوایل فصل بهار یا اواخر فصل زمستان است. در نتیجه به هیچ عنوان نباید در طول فصل سرما خاک گلدان‌ها را عوض کنید یا گل را به گلدان دیگری انتقال دهید، زیرا گل دچار استرس می‌شود و امکان خشکیدن آن زیاد خواهد شد.

5- قرار دادن گیاهان پشت پنجره

قرار دادن گیاهان پشت پنجره

از آن‌جایی که طول روز در پاییز و زمستان کوتاه می‌شود، بنابراین گیاهان نیاز بیشتری به نور پیدا می‌کنند. به ‌همین علت بهتر است گیاهان را پشت پنجره در معرض نور غیر مستقیم آفتاب قرار دهید تا نور مورد نیاز آن‌ها تامین شود.

البته باید دقت داشته باشید که برگ گیاهان به پنجره نچسبد، زیرا سرما باعث می‌شود برگ گیاه یخ بزند.

6- استفاده از سم قارچ کش برای نگهداری از گیاهان در پاییز و زمستان

برای نگهداری از گیاهان در پاییز و زمستان بهتر است در ابتدای سرما و قبل از خواب زمستانی گیاهان، به آن‌ها سم قارچ کش بزنید.

بسیاری از گیاهان مانند کاکتوس‌ها به بیماری‌های قارچی حساس هستند و در هنگام برخورد با آن‌ها به‌سرعت از بین می‌روند. برای جلوگیری از چنین اتفاقی در زمان خواب زمستانه گیاه، بهتر است در اوایل فصل پاییز، هنگامی که هوا آن قدر سرد نشده است، روی گیاهان سم قارچ کش بزنید.

7- برای نگهداری از گیاهان در پاییز و زمستان ، گیاهان را تمیز کنید

نظافت گیاهان

بسته بودن پنجره در پاییز و زمستان، باعث میشود که میزان گرد و غبار و آلودگی در محیط داخل افزایش پیدا کرده و سطوح گیاه را بپوشاند. گرد و غبار میتواند میزان جذب نور توسط گیاه را کم کند و چون در طول روز ساعات کمتری نیز نور خورشید وجود دارد، به طور کلی باعث عدم دریافت نور کافی میشود. بنا براین تمیز کردن برگ گیاهان در فصول سرما اهمیت ویژه ای دارد. برای این کار شما میتوانید از یک پارچه یا اسفنج مرطوب حاوی آب به همراه چند قطره آب لیمو یا صابون خانگی خیلی ضعیف استفاده کنید و با دست پشت برگ را نگه داشته و به آرامی روی برگ را تمیز کنید تا منافذ آن به طور کامل باز شود.

8- قرار ندادن گیاهان در نزدیکی بخاری یا شوفاژ

گیاهان نسبت به گرمای تولید شده در خانه حساس هستند، بنابراین نباید آن‌ها را به‌صورت مستقیم در معرض بخاری یا شوفاژ قرار دهید. گیاهان با قرار گرفتن در نزدیکی گرمای بخاری پژمرده می‌شوند.

9- از هرس کردن گیاهان بپرهیزید

برای نگهداری از گیاهان در پاییز و زمستان بهترین زمان برای هرس کردن، اواخر زمستان است. در نتیجه نباید در طول این فصل هیچ اقدامی مبنی بر هرس کردن گل‌ها و گیاهان انجام دهید.

10- تاثیر رطوبت در نگهداری از گیاهان در پاییز و زمستان

گیاهان برای رشد و نمو به رطوبت نیز نیاز دارند. در طول فصل سرما با روشن کردن شوفاژ ممکن است از رطوبت هوا کاسته شود. در نتیجه بهتر است برای گیاهان از یک دستگاه بخور کمک بگیرید و آن را در مکانی قرار دهید که نزدیک گل‌ها باشد.

11- از دست دادن برگ امری طبیعی است

گیاهان برای جبران کمبود نور و کمبود مواد غذایی خود، درفصل سرما برگ های خود را از دست میدهند. ممکن است گیاه شما در تابستان به خوبی رشد میکند ولی در فصل سرما رشد آن متوقف شده باشد. پس اصلا نگران نباشید.این شرایط با تغییرات فصول اعمال میشود. ممکن است گیاه شما رشد زیادی داشته باشد. شما میتوانید چند برگ از آن را بکنید تا هم ازریزش بیشتر برگ ها جلوگیری شود و هم گیاه شما کاملتر و پرتر مشخص شود.

سخن نهایی

گل‌های آپارتمانی برای افراد اهمیت زیادی دارند زیرا باعث به‌وجود آوردن فضای زیبایی در خانه می‌شوند، از طرفی این گل‌ها عمل تصفیه هوای خانه را نیز به عهده دارند. علاوه بر این گیاهان در فصل سرما حساس‌تر می‌شوند و به مراقبت بیشتری نیاز پیدا می‌کنند. به‌همین علت نباید از نگهداری از گیاهان در پاییز و زمستان  غافل شد.

در این مطلب نکاتی درباره نگهداری از گیاهان در پاییز و زمستان بیان کردیم. اگر می‌خواهید به بهترین شکل ممکن از گیاهان خود مراقبت کنید، بهتر است با توجه به تمام نکات بالا، آن‌‌ها را رعایت کنید.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید