کد نوسازی ملک و روش های استعلام کد نوسازی مشهد و تهران و قم

کد نوسازی آپارتمان

استعلام کد نوسازی برای ورود به شهرداری و ثبت هرگونه درخواستی در حوزه خدمات شهری، یک موضوع حائز اهمیت است. هر ملک یا آپارتمانی که در محدوده‌ی شهری وجود دارد یک شناسه‌ی یکتای قابل استعلام دارد که نام آن کد نوسازی است. همانطور که هویت هر فرد با با دانستن شماره ملی آن قابل رهگیری می‌باشد، موقعیت دقیق هر آپارتمانی هم با استعلام کد نوسازی قابل رهگیری است.

تعریف کد نوسازی ملک

کد نوسازی شناسه‌ای منحصر به فرد است که از 7 بخش عددی تشکیل شده است که هر یک مشخص‌کننده‌ی اطلاعات خاصی از ملک می‌باشند که در ادامه به معرفی این بخش‌ها می‌پردازیم.

آشنایی با ساختار کد نوسازی

آشنایی با ساختار کد نوسازی

اکنون متوجه شدیم که هر کد نوسازی دارای 7 بخش است، اما هر یک از این بخش‌ها چه اطلاعاتی را به ما می‌دهند؟ و آیا وجود همه‌ی این 7 بخش در همه‌ی کدهای نوسازی ضروری است؟ در ادامه پاسخ این سوالات را توضیح خواهیم داد.

1- منطقه

رقم اول از سمت چپ نشان‌دهنده‌ی شماره‌ی منطقه‌ی شهرداری است. مناطق در سطح دوم تقسیم‌بندی‌های شهری مشخص می‌شوند.

2- محله

هر منطقه به چندین محله یا حوزه تقسیم می‌شود. رقم دوم کد نوسازی مشخص‌کننده‌ی شماره محله یا حوزه‌ای است که زمین یا ساختمان در آن واقع می‌باشد.

3- بلوک

هر محله یا حوزه به چندین بلوک تقسیم می‌شود که رقم سوم کد ملک را تشکیل می‌دهد.

4- زمین

در بخش چهارم از سمت چپ، شماره‌ی زمین ما در بلوک مورد نظر مشخص می‌شود.

5- ساختمان

کد ساختمان مشخص می‌کند که آیا ساختمانی برروی زمین شما ساخته شده است یا خیر. اگر ساختمانی برروی زمین شما بنا شده باشد عدد 1 و اگر بنایی ساخته نشده باشد عدد 0 درج می‌شود.

6- آپارتمان

این بخش تعداد واحدهای آپارتمان یا ساختمان را مشخص می‌کند. به عنوان مثال اگر ساختمانی در 3 طبقه (واحد) ساخته شده است که هر واحد دارای مالکیت منفک و مستقل باشد، عددی که در این قسمت قرار می‌گیرد عدد 3 است.

7- صنف

بخش هفتم  یا همان اولین عدد از سمت راست، صنفی (تجاری) بودن یا نبودن یک ساختمان را به ترتیب با اعداد 1 یا 0 مشخص می‌کند.

راه های استعلام کد نوسازی ملک

اگر اطلاعات کاملی از نحوه‌ی استعلام کد نوسازی آپارتمان خود ندارید، از طریق 4 روش زیر می‌توانید این کد را بدست آورید:

1- قبض عوارض نوسازی

در صورتی که تابحال عوارض نوسازی را پرداخت کرده‌اید، احتمالاً می‌دانید که یکی از روش های بدست آوردن کد نوسازی، مراجعه به همان قبض‌های صادر شده‌ی عوارض نوسازی است. در قسمت بالای این قبض‌ها، کد شناسایی قدیم همان کد نوسازی شما است که می‌توانید آن را برای خود یادداشت نمایید.

2- گواهی‌های دریافت شده از شهرداری

گواهی‌های دریافت شده از شهرداری

در صورتی که ملک شما دارای گواهی ساختمانی شهرداری است در قسمت بالای آن کد نوسازی درج شده است.

3- مراجعه به سایت خدمات شهرسازی شهرداری شهر خود

مراجعه به سایت خدمات شهرسازی شهرداری شهر خود

با توجه به شهری که در آن قرار دارید، اگر از موقعیت دقیق ملک خود برروی نقشه مطلع هستید، استعلام کد نوسازی برای شما آسان خواهد بود. برای این منظور، می‌توانید با مراجعه به سامانه‌ی خدمات اینترنتی سیستم یکپارچه شهرسازی شهر خود، محل دقیق ملک را انتخاب کرده تا نتیجه استعلام کد نوسازی را دریافت کنید.

4- مراجعه حضوری

مراجعه حضوری

با در دست داشتن مدارک مالکیت ملک مورد نظر و همچنین مدارک شناسایی معتبر خود، می‌توانید به شهرداری منطقه‌ مراجعه کنید و استعلام کد نوسازی را دریافت کنید.

2 دلیل عدم تعلق کد نوسازی

گاهی اوقات ممکن است به ملک شما کد نوسازی تعلق نگیرد که عمدتاً این موضوع به 2 دلیل زیر اتفاق می‌افتد:

1- ملک، توافقی با شهرداری نداشته باشد

اگر توافقی برای پلاک مد نظر خود با شهرداری ندارید، با تهيه‌ی فرم دستور نقشه‌ی زمين، از واحد املاك به نظام مهندسی ارجاع داده خواهید شد. همچنین اگر نقشه‌ی تفکیکی پیشنهادی زمین را داشته باشید، می‌توانید آن را به نظام مهندسی تحویل دهید.

پس از اتمام کار در نظام مهندسی، باید نقشه‌ی تهیه شده و فایل آن را به معاونت شهرسازی واقع در ساختمان مرکزی شهرداری تحویل دهید تا نقشه‌ی قطعه‌بندی تفکیکی و تطبیق کاربری آن با اصول شهرسازی آماده شود.

پس از تأیید معاونت شهرسازی، برای توافق، به شهرداری منطقه‌ی خود مراجعه نمایید. هنگام مراجعه به شهرداری برای توافق، نامه‌ی استعلام ثبت اسناد را نیز دریافت کنید و همراه خود داشته باشید و پس از تکمیل مدارکی که در انتهای همین مقاله لیست آن را قرار داده‌ شده است، به واحد املاک شهرداری منطقه مراجعه نمایید.

2- پلاک ثبتی از محدوده خارج باشد

اگر پلاک ثبتی شما خارج از محدوده باشد، صدور پروانه برای ملک شما امکان‌پذیر نیست. لذا با توجه به نیاز خود درخواستی تنظیم نمایید تا به شما کد نوسازی خارج از محدوده اختصاص داده شود. درخواست شما در قالب استعلامی از اداره کل مطالعات شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری پیگیری خواهد شد. همچنین می‌بایست از طریق کارگروه مسکن و شهرسازی مستقر در اداره کل راه و شهرسازی استان خود نیز موضوع را پیگیری نمایید. در نهایت اگر شهرداری مصوبه‌ی کارگروه مذکور را داشته باشد، می‌تواند نسبت به صدور پروانه برای شما اقدام نماید.

مدارک لازم جهت دریافت کد نوسازی

جهت استعلام کد نوسازی آپارتمان یا ملک مورد نظر خود، اصل یا کپی مدارک زیر مورد نیاز است:

1- سند مالكيت شش دانگ دفترچه‌ای، تك برگی، بنچاق

2- سند مالكيت مشاعی با قيد قطعه يا بدون آن

3- استعلام املاك از اداره كل فنی و طراحی معاونت شهرسازی

4- استعلام املاك از شهرسازی

5- استعلام زمين شهری

6- استعلام ثبت

7- نقشه كلی ملك

8- نقشه تفكيكی پيشنهادی

9- اجاره‌نامه‌ی آستانه، اوقاف يا اجاره‌نامه‌ی خاص

10- قولنامه (در صورت نياز توسط شهرداری اعلام می‌شود)

11- برگه قرارداد واگذاری راه و شهرسازی، شهرداری، تعاونی‌ها

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید