کاهش مصرف انرژی با هوشمندسازی خانه – کاهش مصرف برق با هوشمندسازی 6 بخش از ساختمان

خانه هوشمند خانه‌ای است که بخش‌های مختلفی از آن مانند درها، پنجره‌ها، سیستم روشنایی، سیستم صوتی و تصویری، پرده‌ها و بخش‌های دیگری از ساختمان با هوش مصنوعی کنترل می‌شود. کاهش مصرف با هوشمند سازی انرژی یکی از بدیهی‌ترین نتیجه‌های هوشمندسازی خانه‌های شما است.

با آپارتمانا نرم‌افزار مدیریت شارژ ساختمان در نگاهی به چگونگی کاهش مصرف برق با هوشمندسازی خانه همراه باشید.

روش هوشمند سازی ساختمان - هوشمندسازی ساختمان چگونه است ؟

چگونگی کاهش مصرف انرژی با هوشمندسازی خانه:

برای بررسی دلایل کاسته شدن از مصرف انرژی در خانه‌های هوشمند باید گزینه‌های مختلفی را مورد دقت و موشکافی قرار دهیم. به همین خاطر بد نیست نگاهی داشته باشیم به بخش‌های مختلف یک خانه هوشمند، و تاثیر آنها را در کاهش مصرف برق بررسی کنیم.

بخش‌های مختلف خانه هوشمند و کاهش مصرف انرژی با هوشمندسازی منازل

از بخش‌های مختلف یک خانه هوشمند به موارد مختلفی می‌توان اشاره کرد که بیشتر آنها به کمک سیستم برق هوشمند فراهم شده است که برخی از این تکنولوژی ها با نرم افزار مدیریت انرژی نیز قابل کنترل است.

1- سیستم روشنایی هوشمند:

یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک خانه هوشمند، سیستم روشنایی آن است. با هوشمندسازی سیستم روشنایی یک ساختمان می‌توان به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که با تاریک شدن هوا برق‌ها روشن شوند. همچنین در تمام طول روز خاموش بمانند.
این مسئله از روشن ماندن بی‌مورد برق‌ها در زمان روشنی هوا جلوگیری می‌کند که یکی از اولین روش های هوشمند سازی برق ساختمان  است. از طرفی روشنایی هوشمند یک ساختمان دارای ویژگی‌هایی است که هرکدام آنها به‌نوعی به کاهش مصرف انرژی در خانه‌های هوشمند منجر می‌شود.

الف: بهره‌گیری از سنسورهای حرکتی هوشمند:

در خانه هوشمند از سنسورهای حرکتی برای روشن و خاموش شدن لامپ‌ها استفاده می‌شود. بدین ترتیب تا زمانی که کسی وارد اتاق یا راهرویی نشده، برق آن خاموش می‌ماند. اما با ورود افراد به هر نقطه‌ای از ساختمان، لامپ‌های همان فضا روشن می‌شوند. کاهش مصرف انرژی با هوشمندسازی خانه نتیجه عملکرد سنسورهای حرکتی هوشمند است.

ب: بهره‌گیری از سنسورهای حضور افراد:

سنسورهای حضور افراد هم نقش موثری در کاهش مصرف برق در خانه هوشمند بازی می‌کنند. این سنسورها حضور افراد را در هر محلی تشخیص می‌دهند. پس تا زمانی که شما در اتاق یا فضایی باشید، برق آن محل روشن می‌ماند. اما پس از خارج شدن همه افراد از یک مکان، روشنایی‌های آنجا به‌صورت خودکار خاموش می‌شوند.

ج: بهره‌گیری از دیمر هوشمند:

دیمر وسیله‌ای است که با  استفاده از آن می‌توان مقدار روشنایی لامپ‌‌ها را کم یا زیاد کرد. دیمرها در خانه‌های هوشمند باعث می‌شوند تا مقدار نور لامپ‌ها با توجه به روشنایی محیط تنظیم شود. با این روش نور لامپ‌ها در زمانی که هوا هنوز روشن است، کمتر و در زمان تاریکی بیشتر می‌شود. لازم به توضیح نیست که این ویژگی نیز مصرف برق را در خانه‌های هوشمند پائین می‌آورد.

2- در و پنجره‌های هوشمند:

کاهش مصرف انرژی با هوشمندسازی خانه در بخش در و پنجره‌های آن هم امکان‌پذیر است. در خانه‌های هوشمند می‌توان زمان باز یا بسته شدن درها و پنجره‌ها را برنامه‌ریزی کرد. این عامل باعث می‌شود تا در زمانی که نیاز به هوای آزاد است، درها یا پنجره‌ها باز شوند، و در زمانی که نیاز نیست، بسته شوند. به این صورت دمای داخل محیط از حد خاصی بالاتر یا پائین‌تر نمی‌رود تا نیازی به سیستم سرمایش یا گرمایش به وجود آید.

3- سیستم گرمایشی هوشمند:

سیستم گرمایشی هوشمند

در خانه‌های هوشمند برای سیستم گرمایشی محدوده دمای مجاز تعریف می‌شود. با این روش سیستم گرمایشی نمی‌تواند بیش از حد محیط را گرم کند. این مسئله ارتباط مستقیم با مصرف برق و گاز در ساختمان‌ها دارد. البته سیستم گرمایشی هوشمند برای کارکرد درست نیاز به ترموستات هوشمند نیز دارد.

الف: ترموستات هوشمند:

ترموستات هوشمند نقش مهمی در کنترل مصرف برق و گاز در سیستم گرمایشی خانه‌های هوشمند بازی می‌کند. ترموستات هوشمند را می‌توان به رادیاتورهای شوفاژ یا ابزارهای گرمایشی دیگر سازه نصب کرد تا کنترل دمای خانه را در دست گیرند.

4- سیستم سرمایشی هوشمند:

کاهش مصرف انرژی با هوشمندسازی خانه در بخش سرمایش آن هم شدنی است. سیستم سرمایش هوشمند نیز کارکردی مانند سیستم گرمایش هوشمند دارد. در این سیستم هم از ترموستات هوشمند استفاده می‌شود. با مدد از این ابزار، هنگامی که دمای محیط به اندازه تعیین‌شده رسید، کارکرد سیستم خنک‌کننده متوقف می‌شود. البته با پائین‌تر آمدن دمای هوا از اندازه تعیین‌شده نیز این سیستم دوباره به کار می‌افتد.

5- سیستم صوتی و تصویری هوشمند:

سیستم صوتی و تصویری هوشمند نیز به کاهش مصرف انرژی در خانه هوشمند منجر می‌شود. این سیستم به شما اجازه می‌دهد تا از هر جایی که هستید با گوشی موبایل خود وسایل صوتی و تصویری خانه را خاموش کنید. بدین ترتیب حتی تنبلی هم نمی‌تواند باعث مصرف زیاده‌ازحد این سیستم‌ها در خانه شما شود.

6- پرده‌های هوشمند:

حتی پرده‌های هوشمند هم در کاستن از مصرف انرژی تاثیرگذارند. با کشیدن یا کنار زدن هوشمند پرده‌ها در زمان برنامه‌ریزی‌شده می‌توان در مصرف لامپ‌ها و سیستم سرمایشی و گرمایشی صرفه‌جویی کرد.

کاهش مصرف انرژی با هوشمندسازی خانه با روش سناریویی:

در خانه‌های هوشمند امکان تعریف سناریو یا برنامه‌ریزی برای ابزار هوشمند وجود دارد. با سناریونویسی برای این خانه‌ها می‌توان روشنایی، روشن و خاموش شدن لامپ‌ها، سیستم سرمایش و گرمایش، سیستم صوتی و تصویری، کنار رفتن پرده‌ها و حتی باز و بسته شدن درها و پنجره‌ها را برای زمان خاصی برنامه‌ریزی کرد. بدین ترتیب سناریونویسی هم کاهش مصرف انرژی برق را به دنبال دارد.

سخن پایانی:

همان‌گونه که ملاحظه کردید، امکان کاهش مصرف انرژی با هوشمند سازی خانه فرصتی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید بهترین بهره را از روشنایی روز، نور آفتاب و هوای تازه ببرید.
به این ترتیب تا زمانی که هوا روشن است، لامپ‌ها خاموش می‌مانند. هرگاه نیاز به نور خورشید باشد، پرده‌ها کنار می‌روند. هرگاه نیاز باشد جلوی نور خورشید گرفته شود، پرده‌ها کشیده می‌شوند. همچنین هر زمان که اراده کنید، می‌توانید با کمک نرم افزار هوشمند سازی ساختمان، کنترل همه وسایل هوشمند ساختمان را در دست بگیرید.

با آپارتمانا، نرم‌افزار مدیریت شارژ ساختمان در بررسی مصرف کمتر برق در خانه‌های هوشمند همراه بودید. با هوشمندسازی ساختمان می‌توانید مصرف انرژی را در سازه به کمترین اندازه ممکن، و در نتیجه هزینه برق را نیز به پائین‌ترین مقدار ممکن برسانید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید