نحوه پرداخت شارژ ساختمان و قوانین رعایت آن چیست؟

نحوه پرداخت شارژ ساختمان در ساختمان شما چگونه است؟ تمامی ساختمان‌ها برای نگهداری، تعمیرات مربوط به تاسیسات، نظافت و بسیاری از موارد دیگر، نیازمند هزینه‌های مخصوص به خود هستند که تمامی این هزینه‌ها توسط مدیر ساختمان محاسبه و پرداخت می‌شود و سپس در قالب شارژ ماهیانه توسط ساکنین پرداخت خواهد شد. از همین رو تمامی ساکنین موظف هستند که پرداخت شارژ را به موقع پرداخت کنند تا اختلالی در کارهای ساختمان پیش نیاید. حال اگر شما مدیر ساختمان هستید، برای مدیریت بهتر ساختمان و ایجاد تعامل بیشتر با ساکنین میتوانید از اپلیکیشن آپارتمانا استفاده کنید تا سازماندهی پرداخت شارژ و مدیریت هزینه‌ها برای شما ساده شود.

آیا واحدهایی که تخلیه هستند باید پرداخت شارژ ساختمان را انجام دهند؟

آیا واحدهایی که تخلیه هستند باید پرداخت شارژ ساختمان را انجام دهند؟

طبق ماده 4 قانون، تمامی واحدها باید هزینه‌‌های مربوط به شارژ ساختمان را پرداخت کنند و این موضوع ارتباطی به تخلیه بودن آن‌ها ندارد، اما اگر واحدی تخلیه باشد، از پرداخت برخی هزینه‌های مشترک معاف خواهد بود.

اگر برخی از ساکنین ساختمان در پرداخت شارژ ساختمان کوتاهی کردند، چه باید کرد؟

تمامی ساکنین ساختمان موظف هستند تا تمام هزینه‌های مربوط به شارژ ساختمان را به موقع انجام دهند و در صورتی که برخی از ساکنین در پرداخت‌شارژ ساختمانو همچنین حق شارژ مدیر ساختمان ، کوتاهی کردند، اعضا هیئت مدیر می‌توانند یک اظهارنامه کتبی برای آن‌ها ارسال کنند و سپس درصورت عدم پرداخت، از طریق مراجع مربوطه اقدام به شکایت کنند. در این شرایط حکم دادگاه به این صورت خواهد بود که تا زمان پرداخت کامل شارژ، آن واحد حق استفاده از امکانات ساختمان را ندارد.

شارژ ساختمان باید در چه مواردی مورد استفاده قرار بگیرد؟

طبق ماده 28 قانون تملک، تمامی هزینه‌های مربوط به قبوض، اعم از آب، برق و گاز که به صورت اشتراکی مورد استفاده ساکنین قرار می‌گرند، هزینه نگهداری و تعمیرات تاسیسات، هزینه مربوطه به نگهداری گیاهان، سرایداری و… باید توسط مبالغ جمع آوری شده در قالب شارژ ساختمان انجام شود. البته تشخیص این موارد بر عهده هیئت مدیره خواهد بود.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر هر یک از ساکنین به بخش‌های عمومی ساختمان خسارت وارد کنند، موظف هستند که این خسارت را شخصا پرداخت کنند و هزینه مربوط به این خسارت از شارژ ساختمان برداشته نخواهد شد.

مدیریت ساختمان با اپلیکیشن آپارتمانا

مدیریت تمام قسمت‌های ساختمان می‌تواند کار دشواری باشد، زیرا مدیر ساختمان باید بتواند تمامی امورات را به درستی انجام دهد و به همین دلیل استفاده از یک ابزار کمکی می‌تواند بسیار موثر باشد. اپلیکیشن آپارتمانا می‌تواند با ایجاد یک بستر ساده، تمامی امورات را به درستی مدیریت کند و در کنار مدیر ساختمان به امورات نظم ببخشد.

مالک ساختمان باید برای پرداخت شارژ ساختمان اقدام کند یا مستاجر؟

قانون خاصی درباره پرداخت شارژ ساختمان توسط مستاجر یا مالک وجود ندارد، اما نکته مهم این است که پرداخت شارژساختمان بسیار مهم بوده و افراد باید به موقع آن را پرداخت کنند. اینکه چه کسی باید شارژ ساختمان را پرداخت کند، یک امر توافقی میان مستاجر و مالک خانه است و انجام این توافق در هنگام بستن قرارداد صورت می‌گیرد و بهتر است که این موضوع در قرار ذکر شود که پرداخت شارژ برعهده کدام یک از طرفین است، اما به‌طور معمول، مستاجرین هستند که باید پرداخت شارژ را انجام دهند، زیرا آن‌ها هستند که از خدمات ساختمان استفاده می‌کنند.

آیا تولد یک نوزاد می‌تواند مبلغ شارژ یک واحد را افزایش دهد؟

آیا تولد یک نوزاد می‌تواند مبلغ شارژ یک واحد را افزایش دهد؟

بسیاری از ساختمان‌ها، شارژ ماهیانه را براساس تعداد افراد یک واحد محاسبه می‌کنند و در این شرایط به هنگام تولد یک نوزاد، مدیر ساختمان و اعضای هیئت مدیره برای این موضوع جلسه‌ای برگزار می‌کنند و بر اساس تصمیمی که در این باره می‌گیرند، امکان افزایش مبلغ شارژ ساختمان برای یک واحد به دلیل اضافه شدن یک عضو جدید وجود دارد؛ بنابراین پاسخ این سوال بستگی به‌نظر هیئت مدیره ساختمان شما دارد.

مبلغ شارژ ماهیانه چگونه محاسبه می‌شود؟

معمولا میزان دقیق مبالغ مربوط به شارژ، بر اساس تصمیم‌گیری مدیر ساختمان و هیئت مدیره صورت می‌گیرد. مدیر ساختمان برای محاسبه شارژ ساختمان، هزینه‌های جاری ساختمان را مورد بررسی قرار می‌دهد و پس از بدست آورن مجموع کل هزینه‌ها، آن را تقسیم بر تعداد واحدها کرده و سپس ساکنین ساختمان بر اساس آن موظف به پرداخت شارژ هستند.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که هزینه ساختمان‌ها براساس امکانات آن‌ها با یک دیگر متفاوت خواهد بود، برای مثال امکان دارد که یک ساختمان دارای سونا و جکوزی باشد، قطعا در این شرایط شارژ ماهیانه این ساختمان با یک ساختمان معمولی که تنها یک آسانسور دارد، متفاوت است. همچنین به‌طور معمول مدیران ساختمان و اعضای هیئت مدیره برای تمامی هزینه‌های ساختمان فاکتور تهیه می‌کنند تا ساکنین با خیالی آسوده، اقدام به پرداخت‌شارژ‌ساختمان کنند.

سخن پایانی

پرداخت‌شارژ‌ساختمان یک امر ضروری و بسیار مهم است که باید به صورت ثابت و منظم توسط ساکنین ساختمان پرداخت شود. این مبالغ برای نگهداری ساختمان صرف می‌شود و این مورد می‌تواند در روزمرگی‌ افراد تاثیرگذار باشد. اگر شما مستاجر هستید با پرداخت به موقع شارژ ساختمان می‌توانید تبدیل به یک مستاجر ایده آل شوید، البته برای تبدیل شدن به یک مستاجر ایده آل باید موارد دیگری را نیز رعایت کنید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید