صفر تا صد اطلاعات مورد نیاز در مورد هزینه ‌های مشترک آپارتمان

هزینه ‌های مشترک آپارتمان چگونه تقسیم می‌شود؟

خانه‌های ویلایی یک مالک دارند که به تنهایی در مورد هزینه‌های مختلف محل سکونت تصمیم می‌گیرد. اما در مجتمع‌های مسکونی چندین مالک در یک ساختمان سکونت دارند که مجبورند با هماهنگی یکدیگر در مورد امور مختلف تصمیم‌گیری کنند و هزینه‌ها را بین خودشان تقسیم کنند. با توجه به گسترش زندگی آپارتمان‌نشینی در شهرهای مختلف تصمیم گرفتیم در این مطلب هزینه ‌های مشترک آپارتمان را بررسی کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که هزینه های مشترک آپارتمان چیست ؟ اگر می خواهید هزینه های آپارتمان خود را به درستی مدیریت کنید پیشنهاد میکنم سری به لینک نرم افزار مدیریت ساختمان بزنید.

هزینه های مشترک آپارتمان

تعریف فضاهای مشاع در ساختمان‌های مسکونی

هزینه ‌های مشترک آپارتمان  به مبالغی اختصاص دارد که ساکنین در یک مجتمع مسکونی باید به صورت جمعی  بپردازند. به این ترتیب هزینه مشترک مشاعات به فضاهایی از ساختمان اختصاص دارد که تمام ساکنین از آن استفاده می‌کنند.

تعریف دقیق مشاعات در ساختمان به صورت زیر است.

“مطابق قانون تملک آپارتمان‌ها، قسمت‌های مشاع ساختمان مانند حیاط، پشت بام، لابی، نمای ساختمان، آسانسور، راهرو، پاگرد و … مالک اختصاصی ندارد و به صورت مشترک بین تمام ساکنین مورد استفاده قرار می‌گیرد. “

اما نحوه محاسبه مشاعات آپارتمان چگونه است؟

فضای مشاع در ساختمان

نحوه‌ محاسبه‌ هزینه‌های آپارتمان چگونه است؟

برای نحوه محاسبه هزینه های مشترک در آپارتمان بتر است بدانید؛ هزینه‌های مربوط به نظافت یا تعمیر مشاعات ساختمان به عهده‌ی تمام ساکنین است. به طور مثال همه‌ی هزینه‌ی آب یا برقی که مشترک مصرف می‌شود یا هزینه‌ی نگهداری موتورخانه یا هزینه‌ی نظافت راهرو که تمام ساکنین از آن رفت و آمد می‌کنند یا نحوه تقسیم هزینه تعمیر آسانسور در آپارتمان باید بین همه‌ی کسانی که در مجتمع سکونت دارند تقسیم شود و به عنوان هزینه مشترک تلقی می‌شود.

بهترین راه برای نحوه محاسبه هزینه‌های آپارتمان این است که مجموع هزینه بین تعداد واحدها تقسیم شود. یعنی هزینه‌ی نظافت‌های هفتگی و دستمزد کارگران در مجتمع‌های 6 واحدی بدون توجه به متراژ واحدها یا تعداد افرادی که در آن ساکن هستند، بین تعداد واحدها تقسیم شود.

 اما در مواردی که بخشی از مشاعات ساختمان به صورت توافقی در اختیار یکی از ساکنین قرار گرفته است، بقیه مسئولیتی در قبال پرداخت هزینه‌های آن ندارند و جزو هزینه ‌های مشترک آپارتمان  نیست.

به طور مثال در برخی آپارتمان‌ها ساکنین توافق می‌کنند واحد یا واحدهای طبقه آخر از پشت بام استفاده کنند و دیگران اجازه‌ی عبور و مرور یا استفاده از آن را نداشته باشند، در این صورت هزینه‌ی نگهداری یا تعمیر پشت بام هم فقط به عهده‌ی استفاده کنندگان است.

البته این را هم در نظر داشته باشد تعیین تکلیف دسترسی‌ به مشاعات فقط با توافق ساکنین است و قانون هزینه های مشترک آپارتمان هیچ حکمی در این زمینه ندارد.

  • نحوه محاسبه آب مشترک در آپارتمان | نحوه محاسبه قبض آب در آپارتمان

نحوه محاسبه پول آب در آپارتمان چگونه است؟ در ساختمان‌هایی که آب پارکینگ و حیاط به صورت مشترک استفاده می‌شود، لازم است هزینه آب مشاع در آپارتمان با توجه به مبلغ قبض بین تعداد واحدهای مجتمع تقسیم شود. برای اطلاعات دقیق از نحوه محاسبه قبض آب می توانید از نرم افزار محاسبه قبض آب آپارتمان هم استفاده کنید. نرم افزار محاسبه قبض آب آپارتمان و نحوه تقسیم قبض آب در آپارتمان را می توانید دقیق در مقاله مربوطه مطالعه کنید.هزینه آب مشاع در آپارتمان شما چگونه است؟

  • ننحوه محاسبه قبض گاز در آپارتمان

در مجتمع‌های آپارتمانی که گاز مصرفی فقط یک کنتور دارد و یک قبض برای آن صادر می‌شود، لازم است مبلغ قبض بین واحدها تقسیم شود.

  • نحوه محاسبه برق مشترک در آپارتمان | نحوه محاسبه برق مشاعات ساختمان

یکی از هزینه ‌های مشترک آپارتمان  مربوط به برقی است که ساکنین در پارکینگ یا راهرو به صورت مشترک استفاده می‌کنند. در این مورد هم مانند محاسبه‌ی آب و گاز مشترک، باید مبلغ قبض بین تعداد واحدهای ذینفع تقسیم شود.

  • نحوه محاسبه هزینه‌های پارکینگ آپارتمان

ساکنینی که در یک مجتمع مسکونی از پارکینگ مشترک استفاده می‌کنند موظف هستند تمام هزینه‌های جاری نظافتی یا تعمیرانی پارکینگ را به صورت مشترک بپردازند. اما مالکانی که از استفاده‌‌ی پارکینگ نفعی نمی‌برند ملزم به پرداخت هزینه‌های مشترک نیستند.

محاسبه هزینه شارژ ساختمان

قانون تعمیرات ساختمان چیست؟

مطابق با قواعد آپارتمان نشینی نحوه تقسیم هزینه تعمیرات آپارتمان و هزینه‌های عمرانی آپارتمان به عهده‌ی تمام ساکنین است و نمی‌توانند از پرداخت آن امتناع کنند. الزام برای پرداخت این هزینه‌ها ربطی به مدت زمان سکونت در مجتمع ندارد. یعنی به طور مثال یک مالک با سابقه‌ی سکونت دو ساله نمی‌تواند ادعا کند نسبت به کسی که ده سال است در مجتمع سکونت دارد باید هزینه تعویض درب پارکینگ را کمتر پرداخت کند.

مطابق قانون تعمیرات در آپارتمان  هزینه‌های مشترک ساختمان باید به طور مساوی بین مالکان تقسیم ‌شود و هیچ ربطی به مدت زمان سکونت در مجتمع ندارد.

آیا مستاجران موظف به پرداخت هزینه ‌های مشترک آپارتمان هستند؟

پرداخت هزینه ‌های مشترک آپارتمان  به عهده‌ی مالکان واحدها است و مستاجران در قبال پرداخت هزینه‌های عمرانی اپارتمان مسئولیتی ندارند. مگر اینکه مالک و مستاجر در قراراد چیزی غیر از این توافق کنند.

اما مسئولیت پرداخت هزینه ‌های مشترک آپارتمان  برای مصرف آب، برق، گاز یا نظافت مجتمع به طور کامل به عهده‌ی مستاجر است.

امتناع مالک از پرداخت هزینه‌های تعمیرات

اگر مالک از پرداخت هزینه‌های تعمیرات آپارتمان امتناع کرد، مستاجر می‌تواند این هزینه‌ها را پرداخت کند، در عوض مبلغی را که هزینه کرده از مبلغ اجاره بها کم کند.

پرداخت هزینهه ای ساختمان توسط ماللک

اختلاف در پرداخت هزینه ‌های مشترک آپارتمان چگونه حل می‌شود؟

مالکانی که نسبت به مبلغ هزینه‌های مشترک مشاعات اعتراض داشته باشند می‌توانند در درجه اول اعتراض خود را به مدیر ساختمان اعلام کنند. مدیران هم با ارائه مستندات و لیست مخارج فرد ناراضی را قانع می‌کنند و هزینه‌ها را به او گزارش می‌کنند.

اما درصورتی‌که مشکل همچنان پابرجا بماند و مالک قانع نشود می‌تواند شکایت خود را به مراجع قضایی اعلام کند و میزان هزینه‌ها را پیگیری کند.

یکی دیگر از موارد اختلاف مربوط به زمانی است که مدیر ساختمان نمی‌تواند هزینه‌ها را از مالک بگیرد. در صورت بروز چنین مشکلی در جلسات مدیریت ساختمان به مالک خاطی تذکر داده می‌شود تا هر چه زودتر هزینه‌های مشترک ساختمان را پرداخت کند، اما درصورتی که توجهی به این تذکرها نکند، مدیر می‌تواند شکایت خود را به مراجع قضایی اعلام کند.

اختلاف در پرداخت هزینهه ای ساختمان

جمع بندی

پرداخت هزینه ‌های مشترک آپارتمان  یکی از مواردی است که ممکن است مورد اختلاف مالکان و مستاجران با مدیر ساختمان باشد. به همین دلیل در این مطلب تمام جزئیات مربوط به قانون تعمیرات در آپارتمان و هزینه‌های جاری را بررسی کردیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیما

محاسبه سهم هر واحد از هزینه گاز مشترک:

مصرف گاز برای سه مورد می باشد:
 1.گرم کردن آب
 2.گرم کردن فضای واحد
3.پخت و پز 
در فصل سرما هر سه مصرف وجود دارد ولی در فصل گرما ، مصرف برای گرم کردن واحد وجود ندارد. (شوفاژها خاموش است.)
هزینه گرم کردن آب و هزینه پخت و پز وابسته به نفرات است. مصرف آب گرم برای حمام، شستشو ظروف و… وابسته به تعداد نفرات است. همین طور مصرف گاز برای پخت و پز وابسته به نفرات است.
پس در فصل گرما، محاسبه سهم هر واحد از هزینه های گار براساس نفرات هر واحد می بایست انجام پذیرد.

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید