آیا نگهداری از کبوتر در ساختمان ها و مجتمع های مسکونی جرم است؟

در حال حاضر نگهداری از حیوانات و پرندگان جزئی از زندگی افراد شده است و بسیاری از افراد علاقه زیادی به‌این کار دارند. یکی از این حیوانات خانگی که از قدیم رواج داشته است کبوتر است. اما به‌طور قطع به دلیل زندگی شهرنشینی و ملاحظات وابسته به آن نگهداری کبوتر در ساختمان قوانین و مقررات و محدودیت‌هایی دارد. در ادامه سعی کرده‌ایم قوانین مربوط به نگهداری کبوتر در ساختمان‌های آپارتمانی و خانه‌های ویلایی را بررسی کرده و نحوه نگهداری از کبوتر را نیز شرح دهیم:

آیا نگهداری از کبوتر جرم است ؟

همه قوانینی که برای نگهداری از حیوانات و پرندگان در خانه‌ها و آپارتمان‌ها وضع شده است به‌منظور حفاظت از آرامش و آسایش افراد، همزیستی مسالمت آمیز و رعایت بهداشت عمومی است. برخی از افراد به‌دلیل آشنا نبودن به‌ زندگی آپارتمان نشینی و شهرنشینی، اقدام به نگهداری پرندگانی مانند کبوتر می‌کنند. بدون اینکه از بیماری‌های مشترک انسان و پرندگان آگاه باشند. در این میان قانون اساسی برای مواقعی که مشکلاتی پیش بیاید قوانین مشخص و مدونی وضع کرده است. از آنجایی‌که قوانینی که برای نگهداری از حیوانات و پرندگان در خانه‌های ویلایی و آپارتمان متفاوت است، در ادامه آن‌ها را به تفکیک شرح خواهیم داد:

نگهداری کبوتر در خانه های ویلایی

درست است که خانه‌های ویلایی در هیچ نقطه‌ای مشترک نبوده و معمولا یک خانوار در آن‌ها زندگی می‌کند، اما در هر صورت باید پیش از اقدام قوانین مربوط به نگهداری کبوتر در ساختمان ویلایی را بدانید. حتما شما هم افرادی که برای رسیدگی به کبوترهایشان به پشت بام آمده و روی خانه همسایگان مشرف هستند را دیده اید.

در چنین شرایطی اگر پرورش کبوتر و قفس گذاشتن در پشت بام در صورتی‌که برای همسایه‌ها مشکل و مزاحمت ایجاد کند جرم محسوب می‌شود. در چنین شرایطی اگر همسایه‌ها و خانه‌های مجاور از نگهدارندگان کبوتر شکایت کنند فرد مجرم محسوب می‌شود.

علاوه بر این برخی از افراد به‌جای نگهداری کبوتر در ساختمان از آنان در حیاط و ایوان نگهداری می‌کنند. در این‌صورت هم اگر بوی کبوتر، پرواز کردن آن‌ها به داخل خانه‌های مجاور و یا حتی صدای آن‌ها برای همسایگان مزاحمت ایجاد کند می‌تواند نمونه بارز سلب آرامش باشد.

نگهداری کبوتر در ساختمان

نگهداری کبوتر در آپارتمان

نگهداری کبوتر در ساختمان‌هایی که حالت آپارتمانی و مجتمع مسکونی دارند بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از خانه‌های ویلایی است؛ چراکه در یک مجتمع افراد زیادی زندگی می‌کنند، سر و صداها، بیماری‌ها و بوها بسیار بیشتر منتقل شده و بنابراین محدودیت ساکنین نیز باید بیشتر باشد.

  • نگهداری کبوتر در پشت بام: در این میان برخی از افراد به‌جای نگهداری کبوتر در ساختمان فکر می‌کنند می‌توانند نسبت به پرورش کبوتر و قفس گذاشتن در پشت بام‌ها اقدام کنند. اما پشت بام نیز یک منطقه اشتراکی برای همه ساکنین آپارتمان است. علاوه بر این نگهداری از کبوتر می‌تواند برای ساکنین آپارتمان و همسایگان مجاور مجتمع ساختمانی مشکلات و مزاحمت‌هایی ایجاد کند. بنابراین نگهداری کبوتر در پشت بام آپارتمان مصداق بزه و تهدید برای بهداشت عمومی محسوب می‌شود.
  • نگهداری کبوتر در تراس یا بالکن: گاهی اوقات افراد برای نگهداری کبوتر در ساختمان آپارتمانی، تراس یا بالکن را انتخاب می‌کنند. گذاشتن قفس کبوتر در بالکن و نگهداری از این پرندگان نیز ممکن است از لحاظ پخش بو، انتشار بیماری و فضولات مشکلاتی را برای طبقات بالایی و پایینی و مجاور ایجاد کند. بنابراین اگر شاکی مشخصی پیدا شود، قانون فرد را مجرم محسوب می‌کند.
  • نگهداری کبوتر در ساختمان : گاهی نیز در کنار نگهداری از پرندگان مختلف مانند مرغ عشق، قناری و عروس هلندی، افراد از کبوتر در محیط ساختمان نگهداری می‌کنند. نگهداری پرندگان در محیط خانه نمی‌تواند مشکلی برای همسایگان ایجاد کند بنابراین اکثر مواقع نگهداری کبوتر در ساختمان نمی‌تواند جرم محسوب شود.

نحوه نگهداری از کبوتر بدون ایجاد مزاحمت برای همسایگان

با وجود آنچه در بالا گفته شد باز هم دیده‌ایم افراد زیادی در محیط ساختمان یا آپارتمان خود از انواع پرندگان و حیوانات نگهداری می‌کنند. این مشخص می‌کند که این افراد به گونه‌ای اینکار را انجام می‌دهند که مطابق با قانون و مقررات زندگی شهرنشینی باشد. در واقع اگر به نگهداری کبوتر در ساختمان علاقه دارید و می‌خواهید اینکار را انجام دهید بهتر است علاوه بر رعایت نکات و محدودیت‌هایی که در بالا گفته شد، مواردی را در نظر بگیرید که برای همسایگان مجاور و خانه‌هایی که در اطراف خانه شما هستند مزاحمتی ایجاد نکند. در چنین صورتی احتمال اینکه مشکلی در این زمینه برای شما پیش بیاید کمتر است و از نظر قانونی نیز سد راهی جلوی شما قرار نمی‌گیرد. در ادامه مهمترین این نکات را بازگو خواهیم کرد:

نگهداری کبوتر در ساختمان

  • سعی کنید از تعداد نگهداری کبوتر در ساختمان به تعداد زیاد خودداری کنید؛ چراکه هرچه تعداد زیادتر باشد، مشکلات، آلودگی‌ها و بوهای نامطبوع نیز بیشتر می‌شود.
  • نباید کبوترها را در محیط سرباز نگه دارید. اینکار باعث پرواز کردنشان به خانه‌های اطراف شده و ممکن است برای همسایگان اطراف مزاحمت ایجاد کند.
  • به‌طور مداوم لانه کبوتران و قفس آن‌ها را تمیز کرده و نگذارید آلودگی در فضا پخش شود. ماندگار شدن آلودگی علاوه بر پخش بوی نامطبوع، بهداشت عمومی را نیز به‌خطر می‌اندازد.
  • در صورت بروز هرگونه بیماری در کبوتر لازم است آن‌را به‌سرعت به یک متخصص نشان داده تا در صورت بروز بیماری باعث سرایت آن نشوید.
  • برای جلوگیری از بروز بیماری لازم است هر چند وقت یکبار کبوترانی که از آن‌ها نگهداری می‌کنید را بشویید. اینکار به نظافت و بهداشت کمک زیادی می‌کند.

کلام آخر

طبق آنچه در بالا توضیح دادیم نگهداری کبوتر در ساختمان ضوابط و محدودیت‌های خاص خود را دارد و تا جایی مجاز است که برای همسایگان و اطرافیان مزاحمتی ایجاد نکند. اگر قصد انجام اینکار را دارید بهتر است همه جوانب عمومی و بهداشتی آن در نظر بگیرید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
4.1 9 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید