نکاتی برای محافظت از موتورخانه آپارتمان و راه های سرویس آن

موتورخانه‌ی مرکزی ساختمان‌هایی که آب گرم واحدها را تامین می‌کند، یک عضو حیاتی در آپارتمان است. بهبود عملکرد موتورخانه آپارتمان به‌عنوان منبع اصلی گرمایش واحدها، اهمیت فرآوانی در بهبود کیفیت زندگی ساکنان دارد و اگر بنا به هر دلیلی آسیب ببیند، هم زندگی اهالی ساختمان را مختل می‌کند و هم هزینه‌ی تعمیر بسیار بالایی دارد. آپارتمانا در این مقاله به شما آموزش می‌دهد که چگونه به بهینه‌سازی موتورخانه‌ ساختمان خود بپردازید و با سرویس‌های ماهانه و سالانه، از خرابی آن جلوگیری کنید.

رسیدگی به مشعل موتورخانه آپارتمان

زمانی که در داخل واحد خود شیر آب گرم را باز می‌کنید و آب پرفشاری با گرمای مطبوع از آن سرازیر می‌شود، مشعل موتورخانه‌ آپارتمان شما با قدرت تمام درحال داغ کردن ظرف موتورخانه است. درصورت آسیب‌دیدن مشعل نه تنها آب گرمی به درون واحدها پمپاژ نمی‌شود، بلکه اگر گرمایش آپارتمان نیز به‌وسیله‌ی پکیج مرکزی تامین شود، واحدها نمی‌توانند گرمای لازم برای تنظیم دمای خانه را از شوفاژها و سیستم گرمایشی کف خانه دریافت کنند. بنابراین لازم است هر چندوقت یکبار از یک مشعل‌کار بخواهید تا مشعل موتورخانه را بررسی کند.

بررسی دیگ‌ها در موتورخانه آپارتمان

انواع دیگ موتورخانه آپارتمان

یکی دیگر از اجزایی که باید به‌صورت دوره‌ای و جداگانه سلامت آن را بررسی کنید، دیگ‌های موتورخانه است. بر اساس اندازه ساختمان و احتیاج به آب گرم ساختمان اندازه دیگ می‌تواند متفاوت باشد. توجه داشته باشید که دیگ‌ها ممکن است به‌مرور زمان و در اثر گرمای شدید یا رسوبات، سوراخ شوند و روند آبرسانی به واحدها را مختل کنند.

بهتر است هر چندوقت یکبار دیگ‌ها را از رسوبات مختلف پاک کنید تا انباشت رسوبات در انتقال گرما اختلال ایجاد نکند. طرز قرارگیری دیگ‌ها نیز بهتر است به‌صورتی تنظیم شود که فاصله‌ی آن‌ها از هم نزدیک به یک متر باشد.

سرویس کردن منبع انبساط موتورخانه آپارتمان

منبع-انبساط-بسته

در سیستم موتورخانه‌ آپارتمان منبعی تعبیه شده است که وظیفه‌ی آن جبران کمبود آب در سیستم حرارتی موتورخانه و همچنین تنظیم فشار آب است. شما باید به‌صورت پیوسته از موتورخانه‌ آپارتمان بازدید کنید و از گردش آب در درون مخزن انبساط و کافی بودن میزان آن مطمئن شوید. رسیدگی به منبع انبساط یکی از مهمترین بخش‌های بهینه‌سازی موتورخانه است.

رسیدگی به پمپ آب موتورخانه آپارتمان

پمپ آب که حیاتی‌ترین عامل رسیدن آب به طبقات بالایی است، ممکن است در اثر فشار زیادی که به آن وارد می‌شود، بسوزد یا آسیب ببیند. بنابراین بهتر است به‌طور پیوسته از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. دقت داشته باشید که اگر در عملکرد پمپ آب اختلالی وجود داشته باشد، معمولا صدای آن تغییر کرده و صداهایی غیرطبیعی از آن به‌گوش می‌رسد.

تجهیزات را عایق کنید

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای محافظت از موتورخانه آپارتمان انجام دهید، عایق‌کردن تجهیزات آن به‌وسیله‌ی ایزوبام، گونی، پشم شیشه یا هر عایق دیگری است. با عایق‌بندی تجهیزات موتورخانه می‌توانید از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و عملکرد موتورخانه‌ی ساختمان را نیز بهبود ببخشید.

انجام این کار ممکن است به‌صورت ماهانه یا سالانه اندکی هزینه روی دست ساکنان آپارتمان بگذارد، اما درواقع یک آینده‌نگری برای عدم خرج‌های سنگین‌تر است. با شرایط فعلی حاکم بر اقتصاد کشور، تعمیر یا تعویض تجهیزات موتورخانه هزینه‌ی بسیار سنگینی دارد.

دما را ثابت نگه دارید

اگر مدیر ساختان هستید سعی کنید کلید موتورخانه را تنها نزد خود نگه دارید. فراموش نکنید که موتورخانه‌ آپارتمان منبعی بسیار مهم و حساس است و هرگونه دستکاری در آن ممکن است عملکرد آن را دچار مشکل کند.

به‌همین منظور بهتر است دمای موتورخانه‌ی آپارتمان را به‌جهت بهبود عملکرد موتورخانه همواره ثابت نگه دارید و از تغییر پیوسته‌ی آن خودداری کنید. به‌طور معمول دمای 45 تا 60 درجه برای گرم کردن آب مناسب است و نیازی به تغییر آن حتی در روزهای سرد سال هم نیست. این دما به‌راحتی آب گرم موردنیاز واحدها را تامین کرده و مشکلی از لحاظ گرمایشی به‌وجود نخواهد آمد.

دودکش را از یاد نبرید

موتورخانه‌ آپارتمان نیز مثل هر وسیله‌ی دیگری که انرژی استفاده می‌کند، به یک محل تخلیه نیز نیاز دارد. تخلیه‌ی انرژی سوختی موتورخانه هم به‌وسیله‌ی دودکش‌ها در بالای آپارتمان انجام می‌شود. اگر در عملکرد موتورخانه‌ی ساختمان شما مشکلی وجود دارد و با بررسی تمام موارد فنی، ایراد را پیدا نکرده‌اید، دودکش‌ها را از یاد نبرید.

دودکش‌ها ممکن است در اثر عوامل مختلف مثل لانه‌گذاری پرندگان یا وزش باد، جابه‌جا شوند و عملیات تخلیه‌ی دود را به‌درستی انجام ندهند. پس سعی کنید که به‌صورت ماهانه از دودکش‌ها بازدید کنید.

سیستم کنترل هوشمند موتورخانه آپارتمان

نصب یک سیستم کنترل هوشمند در موتورخانه‌ی آپارتمان می‌تواند تاحدود زیادی هم به بهینه‌سازی عملکرد موتورخانه کمک کند و هم هزینه‌های حاصل از مصرف انرژی را کاهش دهد. سیستم کنترل هوشمند موتورخانه به شما این امکان را می‌دهد تا گرمایش تولیدی در موتورخانه را مطابق نیاز ساختمان تامین کنید. همچنین در مجتع‌های آپارتمانی اداری یا غیرمسکونی، سیستم کنترل هوشمند می‌تواند در زمان عدم استفاده از انرژی گرمایشی، موتورخانه را خاموش یا به‌اصطلاح در حالت آماده‌باش قرار دهد.

موتورخانه‌هایی که سیستم کنترل هوشمند ندارند، همیشه و در هر شرایط آب‌وهوایی، یک دمای ثابت دارند. دمای ثابت موتورخانه زمانی که هوای محیط خیلی گرم نیست، می‌تواند موجب گرم شدن واحدها و اتلاف انرژی توسط ساکنان ساختمان شود و گرمای پمپاژشده به واحدها به‌وسیله‌ی بازکردن پنجره‌ها هدر دهد.

به‌کارگیری تجهیزات کنترل هوشمند موتورخانه مصرف انرژی ساختمان را بین 15 تا 20 درصد کاهش می‌دهد. همچنین در ساختمان‌های غیرمسکونی که ساعات زیادی از روز را خالی هستند، خاموش‌بودن موتورخانه می‌تواند مصرف انرژی را حدود 40 درصد کاهش دهد.

برای آموختن راه‌های صرفه‌جویی به آپارتمانا بیایید

ما در آپارتمانا موضوعات متنوعی را برای بهبود کیفیت زندگی شما در آپارتمان در نظر گرفته‌ایم و با استفاده از اپلیکیشن و سایت آپارتمانا می‌توانید یک مدیر، یا همسایه‌ی مسئولیت‌پذیر در آپارتمانتان باشید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید