هر چیزی که باید درباره نور مصنوعی برای گیاهان بدانید

آشنایی با چگونگی پرورش گیاهان با نور مصنوعی

تصور برخی از افراد این است که در خانه‌های آپارتمانی نمی‌توانند گل و گیاه پرورش دهند، چون نور کافی در اختیار ندارند. اما واقعیت این است که با تامین نور مصنوعی می‌توانید گل و گیاه مورد علاقه خود را به سادگی پرورش دهید. در این مطلب اطلاعات مورد نیاز در مورد نور مصنوعی برای گیاهان را در اختیار شما قرار می‌دهیم، پس اگر آپارتمان یا محل سکونت شما آفتاب‌گیر نیست تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با چگونگی پرورش گیاهان با نور مصنوعی

لزوم استفاده از نور مصنوعی برای گیاهان

گیاهان طول موج‌های مورد نیاز از نور خورشید را دریافت می‌کنند و فتوسنتز انجام می‌دهند. اما این در شرایطی است که نور کافی برای تابیدن به گیاه فراهم باشد. در مواقعی‌که محیط، آپارتمانی و کم نور است می‌توان با استفاده از نور مصنوعی برای گیاهان خانگی به رشد و نمو آن‌ها کمک کرد. مطالعه بیشتر: معرفی 6 تا از انواع پتوس و نحوه تکثیر و نگهداری آن پس لازم است طول موج مورد نیاز گیاهان را بشناسیم تا با فراهم کردن نور مصنوعی برای گیاهان آن‌ها را پرورش دهیم. نورپردازی برای گیاهان باید با استفاده از طول موج‌های زیر انجام شود.
  • طول موج آبی: بهترین نور مصنوعی برای رشد گیاه نوری است که طول موج آبی را برای تکمیل مسیر رشد و نمو گیاه فراهم کند.
  • طول موج قرمز: لازم است نور مصنوعی برای گیاهان در زمان گل‌دهی و میوه دادن شامل طول موج قرمز باشد.
  • طول موج سبز: گیاهان رنگ سبز را بازتاب می‌کنند به همین دلیل نیازی به وجود طول موج سبز در نور خورشید نیست. حتی وقتی می‌خواهیم نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی تامین کنیم نیاز چندانی به این طول موج نداریم.
لزوم استفاده از نور مصنوعی برای گیاهان

چه گل‌هایی با نور مصنوعی به خوبی رشد می‌کنند؟

استفاده از نور مصنوعی برای گیاهان زیر می‌تواند رشد آن‌ها را بیشتر کند.

  • گل شمعدانی
  • گل رز
  • گل اطلسی
  • آلوئه‌ورا
  • گل اطلس
  • گل بابونه
  • گل رز

لامپ‌های مختلف برای پرورش گیاهان با نور مصنوعی کدام است؟

انواع لامپ‌ها برای پرورش گیاهان با نور مصنوعی موجود است که خریداران متناسب با نوع گیاه می‌توانند یکی از ‌آن‌ها را انتخاب کنند. انواع لامپ‌هایی که نور مصنوعی رشد گیاه را تامین می‌کنند، شامل موارد زیر است.

  • لامپ رشته‌ای

طول موج قرمز در لامپ‌های رشته‌ای به میزان زیادی وجود دارد و می‌تواند برای فراهم کردن نور مصنوعی برای گیاهان مورد استفاده قرار بگیرد و رشد آن‌ها را بیشتر کند. توصیه می‌شود از این لامپ‌ها در کنار لامپ‌های با طول موج آبی استفاده شود تا بعد از رشد گیاه گل یا میوه هم بدهد.

  • لامپ فلورسنت

تامین نور مصنوعی برای گیاهان با لامپ فلورسنت کیفیت بالایی دارد، در عین حال هزینه‌ی آن هم کم و مقرون به صرفه است. نوری که از این لامپ‌ها تولید می‌شود حاوی طول موج آبی است و به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های این لامپ‌ها این است که حرارت بسیار کمی را از خود ساطع می‌کنند. بنابراین نزدیک بودن آن به گیاه مشکل جدی را ایجاد نمی‌کند.

  • لامپ ال‌ای‌دی

مزیت استفاده از لامپ‌های ال‌ای دی به منظور نورپردازی برای گیاهان این است که مصرف بسیار کمی دارند و گرمای زیادی هم تولید نمی‌کنند. از طرف دیگر طول عمر بالایی هم دارند.

نوربنفش مصنوعی برای گیاهان

چگونه نور مصنوعی برای گیاهان درست کنیم؟

نحوه استفاده از نور مصنوعی برای گیاهان در ساختمان ها  کار سختی نیست و نیاز به صرف زمان یا مهارت خاصی ندارد. فقط باید چند وسیله و ابزار ساده برای نصب لامپ در اختیار داشته باشید، سپس در عرض چند ساعت می‌توانید نور مصنوعی برای رشد گل و گیاه را فراهم کنید. مراحل انجام این کار به صورت زیر است.

  1. اولین اقدام برای نحوه ساخت نور مصنوعی برای گیاهان این است که فاصله‌ی مناسب لامپ با گیاه را تعیین کنید.
  2. بعد از اینکه مطمئن شدید پریز برقی برای اتصال سیستم روشنایی در نزدیکی گیاه وجود دارد، لامپ را در جای مناسب نصب کنید.
  3. با توجه به زمان مورد نیاز برای رشد گیاه، تایمر را تنظیم کنید و لامپ را روشن کنید. کار شما به پایان می‌رسد. برای اطمینان بیشتر هر چند وقت یک بار اتصالات برق را بررسی کنید تا مشکلی ایجاد نشود.

چند ساعت در روز گیاه را در معرض نور مصنوعی قرار دهیم؟

برای تامین نور کافی گیاهان در آپارتمان باید میزان تابش آن را با توجه به نوع گیاه تنظیم کنید. اگر می‌خواهید به طور دقیق بدانید چند ساعت نور مصنوعی برای گیاه لازم است به علائم کم نور بودن گیاه توجه کنید. علائمی نظیر ریختن برگ‌های پایین گیاه، توقف رشد برگ‌های کوچک گیاه، کم رنگ شدن گیاه و کاهش میزان گلدهی گیاه یا گل ندادن آن نشانه‌های کم بودن نور است.

هزینه تجهیزات نورمصنوعی برای گیاه چقدر است؟

وقتی صحبت از تامین نور مصنوعی برای گیاهان می‌شود، برخی از افراد در مورد قیمت نورمصنوعی برای گیاهان نگران می‌شوند و در مورد هزینه‌های آن سوال می‌کنند. اما واقعیت این است که شاید در ابتدا تجهیز گلخانه یا آپارتمان به نورهای مصنوعی گران قیمت به نظر برسد، اما در طولانی مدت این هزینه‌ها جبران می‌شود.

درصورتی‌که هم که بخواهید خرید نور مصنوعی برای گیاهان را با بودجه‌ی کم شروع کنید، می‌توانید لامپ‌های ال‌ای‌دی که قیمت پایینی دارند، تهیه کنید.

هزینه تجهیزات نورمصنوعی برای گیاه چقدر است؟

جمع بندی

اغلب واحدهای آپارتمانی نورگیر مناسبی ندارند. به همین دلیل برخی از افراد تصور می‌کنند نمی‌توانند در آپارتمان گل و گیاه پرورش دهند. در حالی که استفاده از نور مصنوعی برای گیاهان به رشد و نمو آن‌ها کمک می‌کند. این مطلب در مورد شیوه استفاده از نور مصنوعی برای رشد گیاهان در فضای آپارتمان است که به کسانی که علاقمند به پرورش گیاهان مختلف هستند آموزش می‌دهد چگونه این کار را انجام دهند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید