مهمترین قوانین آپارتمان نشینی که باید هر آپارتمان نشین بداند چیست؟

قوانین آپارتمان نشینی

در گذشته اکثر خانه‌ها حیاط‌‌دار و شخصی بودند و هر خانواده‌ای مسئول خانه خود بود. اما از چند دهه قبل که آپارتمان‌های چند طبقه و برج‌های مسکونی با واحدهای بسیار شروع به ساخته شدن کرد ومنازل شخصی و حیاط‌های زیبا جای خود را به آپارتمان‌های سربه‌فلک کشیده داد، آپارتمان‌نشینی رواج پیدا کرد. آپارتمان‌نشینی قوانین خاصی دارد که هر فرد و خانواده‌ای بهتر است قبل از رفتن به سراغ زندگی در آپارتمان بداند تا هم خود و هم سایر همسایگان را دچار مشکل و ناراحتی نکند. در این مطلب قصد داریم درباره مهم‌ترین قوانین آپارتمان نشینی صحبت کنیم که باید توسط اشخاص رعایت شود.

آپارتمان نشینی

آپارتمان و برج‌های مسکونی به واحدهای مسکونی گفته می‌شود که بیشتر از دو یا چند خانواده در آن زندگی می‌کنند و دارای فضای مشترکی مانند، پارکینگ، حیاط، پشت‌بام و… مشترک یا مشاع هستند، به همین دلیل باید حقوق و قوانین مشخصی در این مناطق در نظر گرفته شود تا همسایه‌ها با رعایت آن‌ها دچار مشکل و سوءتفاهم نشوند.

قوانین آپارتمان نشینی چیست؟

مهمترین قوانین آپارتمان نشینی به مجموعه‌ای از قوانینی گفته می‌شود که برای زندگی در آپارتمان ‌های مسکونی هر شخص باید بداند و رعایت کند. این قوانین متشکل از قوانینی است که از یک‌سری دستورالعمل‌ها تشکیل شده که از جمله آن‌ها می‌توان به، سبک زندگی، رفت‌وآمد در آپارتمان، پاکیزگی و دفع زباله، پارکینگ خودرو و… اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: وظایف مدیر ساختمان چیست؟

فرهنگ آپارتمان نشینی

همان‌طور که گفتیم زندگی در آپارتمان به دلیل داشتن فضای مشترک با سایر همسایه‌ها مستلزم رعایت نکاتی است که همه همسایه‌ها وظیفه دارند این نکات و قوانین را رعایت کنند که به آن فرهنگ آپارتمان‌نشینی می‌گویند. افرادی‌که در آپارتمان ساکن هستند فقط اختیار ملک خود را در چهارچوب واحد خود دارند و در قسمت‌های مشاع ساختمان باید قوانین و مقررات را رعایت کنند، البته اختیار داشتن چهارچوب واحد خود به معنای انجام هرگونه فعالیت که موجب سلب آسایش دیگر همسایه‌ها شود نیست.

چرا رعایت قوانین آپارتمان ضروری است؟

کسانی‌که سبک زندگی در آپارتمان را انتخاب می‌کنند ممکن است درباره حقوق همسایه و نکاتی که باید در آپارتمان نشینی رعایت شود آگاهی کافی نداشته باشند، هم‌چنین افراد دارای سلیقه‌ها و سبک زندگی متفاوتی هستند و هر خانواده سبک مشابه با خانواده دیگری را ندارد. به همین دلیل برای دانستن نکاتی که باید در آپارتمان رعایت شود قوانین آپارتمان نشینی وضع شد که همه افراد ساکن در برج‌ها و آپارتمان‌های مسکونی باید به آن پایبند باشند.

اگر قوانین و مقررات مشخص شده در آپارتمان توسط همسایه‌ها رعایت شود، محیط ساختمان دارای نظم، آرامش، صلح و دوستی خواهد بود.

از سری مهمترین قوانین آپارتمان نشینی مشاعات

آپارتمان نشینی دارای قوانین بسیاری است که بسته به نوع ساختمان و تعداد واحدهای مسکونی متفاوت است. در ادامه مهم‌ترین قوانین آپارتمان نشینی مشاعات که در همه ساختمان‌های مسکونی باید رعایت شود را بیان می‌کنیم:

خانواده‌های ساکن باید درباره محیط مشاع و قسمت‌های مشترک آپارتمان آگاهی داشته باشند و بدون اجازه سایر ساکنان در محیط مشاع و مشترک فعالیت شخصی نداشته باشند. راه‌پله، حیاط، پشت‌بام، پارکینگ و آسانسور از جمله مکان‌های مشترک هستند.

انتخاب مدیر ساختمان و تشکیل یک هیئت مدیره در ساختمان و برگزاری جلسات منظم و ماهانه در مورد مسائل و مشکلات ساختمان، در این جلسات از هر خانواده یک نفر به عنوان نماینده باید در جلسات ساختمان شرکت کند.

رعایت نظافت و بهداشت در ساختمان، به‌ویژه در قسمت‌های مشترک ساختمان مانند، پارکینگ، فضای سبز، آسانسور، راه‌پله و دیگر قسمت‌های مشترک که توسط اعضای ساختمان باید تمیز و پاکیزه نگه داشته شود.

بخش نگهبانی در صورت زندگی در آپارتمان و برج‌های با تعداد واحد بالا ضروری است. در اینگونه ساختمان‌ها یک بخش نگهبانی و یک بخش نظافت در نظر گرفته می‌شود.

حفظ آرامش در ساختمان از دیگر وظایف مهم در زندگی شهری و آپارتمان‌نشینی است و هر خانواده باید در جهت حفظ آرامش در محیط آپارتمان بکوشد و از تشکیل مهمانی‌های پرسروصدا تا دیروقت و رفت‌وآمدهای پرسروصدا پرهیز کند. بهتر است در صورت برگزاری مهمانی‌های پرسروصدا در آپارتمان ازقبل به همسایه‌ها اطلاع داده شود و سعی شود.

رعایت نکات مهم آپارتمان نشینی

قوانین آپارتمان نشینی مشاعات
  • از هرگونه انجام کارهای پرسروصدا یا تعمیرات در ساعات شب و هنگام استراحت ساکنین آپارتمان جلوگیری شود و این کارها در روز انجام شود.

  • تغییر در نمای ساختمان و تزئینات داخلی توسط ساکنان غیرمجاز است .

  • برگزاری مهمانی‌های گاه‌وبی‌گاه و شبانه با سروصدای بالا و تا دیروقت در آپارتمان ممنوع است.

  • نگه داشتن حیوانات خانگی در آپارتمان کار درستی نیست و ممنوع است.

  • در صورت داشتن حق شارژ، پرداخت به موقع حق شارژ به مدیر ساختمان برای هزینه‌های ساختمان ضروری است.

  • در صورت مشاهده فرد یا افراد ناشناس در ساختمان به مدیر ساختمان و همسایه‌ها اطلاع داده و آن‌ها را در جریان بگذارید و از باز کردن در آپارتمان به روی افراد ناشناس جدا خودداری کنید.

  • از دعوا و نزاع در ساختمان پرهیز کنید و با همسایه‌های خود نیز برخورد تند نداشته باشید. در صورت بروز هرگونه مشکل با سایر همسایگان بهتر است مشکل را با مدیر ساختمان در میان گذاشته یا در جلسات ساختمان مطرح کنید.

  • در صورت آسیب رساندن و ایجاد خسارت به محیط ساختمان و قسمت‌های مشترک توسط یکی از افراد یا همسایه‌ها، هزینه وارد شده باید توسط شخص آسیب زننده پرداخت شود.

  • احترام به حقوق شخصی افراد و ساکنان آپارتمان، در صورت استفاده از محیط‌های مشترک بهتر است رضایت همسایه‌ها را از قبل بگیرید.

سخن نهایی

با گسترش شهرنشینی و ساختن آپارتمان و برج‌های مسکونی با واحدهای کم و زیاد افراد به زندگی در آپارتمان روی آوردند. اما زندگی آپارتمان‌نشینی ملزم به رعایت حق و حقوقی است که افراد ساکن باید رعایت کنند و ما در این مطلب درباره مهم‌ترین قوانین و مقررات آپارتمان نشینی صحبت کردیم که توسط افراد باید رعایت شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
3.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید