مدیریت چرخشی ساختمان چیست؟

ساختمان‌های بزرگ و آپارتمان‌ها به قوانین و مدیری برای اجرای قانون نیازمندند. در این ساختمان‌ها تعداد زیادی افراد ساکن هستند که این اجتماع باید مدیریت شود. قوانین مربوط به آپارتمان‌نشینی، هم در قانون اساسی یک کشور وجود دارد هم شامل قوانینی می‌شود که ساکنین و مدیریت ساختمان به آن رأی داده‌اند. مدیریت چرخشی ساختمان، یکی از روش‌های پرطرفدار و کارآمد است که برای اجرای این قوانین می‌توان از آن بهره برد. اگر قصد دارید شرایط بهتری را برای زندگی در یک ساختمان داشته باشید، با ما همراه باشید تا بیشتر با این روش مدیریت ساختمان آشنا شوید.

مدیریت چرخشی ساختمان

مدیریت چرخشی ساختمان چگونه است؟

معمولاً در ساختمان‌های بزرگ، مجمع عمومی از مالکین تشکیل شده و مدیر ساختمان تعیین می‌شود. بدون حضور مدیر در ساختمان، قوانین و مقررات به‌خوبی اجرا نخواهد شد. معمولاً مدیریت نیز به یکی از مالکین می‌رسد تا بتواند امور مربوط به ساختمان را پیگیری کند.

امروزه، تعامل و همکاری در فعالیت‌های اجتماعی بسیار مهم است؛ از این رو مدیریت چرخشی ساختمان هم یکی از مواردی است که سبب می‌شود تا افراد مختلف و مالکین، در این خصوص فعالیت گسترده‌ای داشته باشند. مدیریت چرخشی بدین صورت است که مدیر تعیین شده، برای بازه مشخص ماهانه، سالانه و … است. پس طی این دوره، مجدداً رأی‌گیری انجام شده و مدیر جدید از بین سایر مالکین انتخاب می‌شود.

ممکن است برای اجرای این روش، افراد اولویت‌بندی شده و لیست مدیریت ساختمان تعیین شود. سپس دوره یک مدیر که طی شد، بدون نیاز به رأی‌گیری، فرد بعدی جایگزین شود.

مزایای استفاده از روش مدیریت چرخشی ساختمان

نحوه رأی‌گیری مدیریت ساختمان بدین صورت است که مالکین یا نماینده آن‌ها، به افراد متقاضی مدیریت ساختمان رأی می‌دهند. این روش باعث می‌شود تا سلیقه افراد در انتخاب مدیر تعیین‌کننده باشد.

در روش مدیریت چرخشی ساختمان، می‌توان بدون رأی‌گیری این کار را انجام داد و از توانایی‌های افراد مختلف به‌عنوان مدیر ساختمان بهره برد. بدون شک هر فرد دارای توانمندی‌ها و ایده‌های متنوعی است. اگر به تمام افراد فرصت داده شود تا در توسعه ساختمان و بهبود شرایط آن بکوشند، قطعاً به‌مرورزمان رضایت ساکنین نیز افزایش می‌یابد.

مدیریت ساختمان و امور مربوط به آن دارای حساسیت‌های خاص خود است و باید امور طبق برنامه انجام گیرد. این کار به‌مرورزمان خسته‌کننده است. اگر مسئولیت مدیریت ساختمان بین تمام اعضا پخش شود، همه افراد با سختی کار آشنا شده و یک نفر خسته نمی‌شود.

در روش مدیریت چرخشی ساختمان، قصد و غرض شخصی در رأی‌گیری نقشی ندارد و فرصت‌ها و چالش‌ها به یک اندازه در بین اعضا پخش می‌شود.

نکاتی در مورد مدیر ساختمان و بررسی عملکرد او

معمولاً مدت زمان هر مدیر در ساختمان مشخص است؛ اما گاهی اوقات نیاز است تا عملکرد مدیر ارزیابی شود. نحوه بررسی رفتار مدیر ساختمان، بر اساس اقدامات وی در طول دوره مدیریت، انجام به موقع و درست وظایف، بررسی و پیگیری امور و … صورت می‌گیرد.

در صورتی که مدیر نتواند وظایف خود را به‌خوبی انجام دهد، دوره مدیریت وی با نظر اعضای ساختمان به اتمام می‌رسد و مدیر جدید جایگزین می‌شود.

نحوه رأی‌گیری مدیر ساختمان هم بدین صورت است که اعضا به اشخاص متقاضی یا کسانی که هنوز به سمت مدیریت دست پیدا نکرده‌اند رأی می‌دهند و فردی که به حد نصاب می‌رسد، مدیریت را بر عهده می‌گیرد.

متن تغییر مدیر ساختمان نیز در جلسه قرائت می‌شود تا مدیریت چرخشی ساختمان به نحو احسن انجام گیرد.

مزایا مدیریت چرخشی

مدیریت چرخشی ساختمان و وظایف مدیر

ممکن است تصور کنید، در مدیریت چرخشی ساختمان، مدیران سعی می‌کنند فعالیت‌های ساختمان را به مدیران بعد از خود واگذار کنند یا با اهمال کاری در دوره مدیریت خود، از زیر بار مسئولیت‌ها شانه خالی کنند. در این مورد باید گفت که نحوه بررسی رفتار مدیریت ساختمان باید به گونه‌ای باشد که وظایف محول شده و فعالیت و نتایج کاملاً مشخص باشند. برخی از وظایف مدیریت ساختمان شامل موارد زیر است:

  • بیمه کردن واحدها در برابر زلزله، آتش‌سوزی و حوادث غیرمترقبه
  • عقد قرارداد اجاره، تنبیه یا اخراج مستأجران خاطی
  • حل اختلافات بین ساکنین
  • تنظیم مخارج و درآمدهای ساختمان
  • دریافت شارژ ساختمان و به کار گرفتن آن در امور مربوط به ساختمان
  • نگهداری و حفظ آسانسور
  • تعیین قوانین مورد نیاز برای استفاده از آسانسور و مشاعات
  • ارائه فاکتور برای دخل و خرج ساختمان

با توجه به این که در روش مدیریت چرخشی ساختمان، قبل و بعد از مدیریت یک شخص باید بررسی‌های کاری و مالی انجام گیرد، مدیر ساختمان باید هنگام تحویل پست مدیریت، گزارشات لازم را از نظر فعالیت‌ها، امور مالی و … ارائه دهد و شفافیت‌های لازم را در زمینه فعالیت‌های خود ایجاد کند. در صورتی که مشخص شود، مدیر ساختمان به هر علتی سبب ایجاد خسارت به ساختمان شده است، تسویه لازم با مدیر انجام می‌گیرد.

چگونه مدیر چرخشی باشیم

جمع‌بندی؛ مدیریت چرخشی ساختمان روشی عالی برای بهبود شرایط ساکنین

مدیریت چرخشی ساختمان باعث می‌شود تا فرصت‌ها و چالش‌های ساختمان به صورت عادلانه برای تمام مالکین در نظر گرفته شود. همکاری و تعامل در این روش به مراتب بیشتر است. از طرفی استفاده از روش مدیریت چرخشی ساختمان باعث می‌شود تا توقعات نامعقول از مدیر ساختمان کمتر شده و افرادی که در این سمت قرار می‌گیرند، بتوانند مشکلات مربوطه را درک کنند.

اجرای قوانین، تهیه گزارشات و بررسی‌های مربوط به امور ساختمان از وظایف مدیر ساختمان است که باعث می‌شود تا زندگی در ساختمانی بزرگ بدون مشکل و دغدغه باشد و آسایش ساکنین فراهم شود. در مدیریت چرخشی ساختمان نیز، در هر دوره مدیر باید گزارشات خود را ارائه داده و با پرونده‌ای تعیین تکلیف شده پست خود را تحویل دهد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید