قوانین پشت بام در برج های تجاری و مسکونی چیست؟

گاهی اوقات، افرادی که در یک آپارتمان حضور دارند، ممکن است حقوق یا قوانین مربوط به مشاعات را ندانند و همین مسئله هم باعث شود تا مشکلاتی بین ساکنین پیش آید. استفاده از پشت بام باید طبق اصول خاصی صورت گیرد. بدین صورت نگرانی از بابت پرداخت جریمه یا ایجاد مشکل بین ساکنین وجود نخواهد داشت. اگر می‌خواهید بدانید که نحوه مدیریت پشت بام توسط مدیر ساختمان چگونه است و چه قوانینی دارد، همراه ما باشید.

پشت بام و مشاعات ساختمان

مشاعات ساختمان، در اصل بخش‌هایی را شامل می‌شود که در سند مالکیت از آن نام برده نشده است و مالکیت آن مربوط به هیچ کس نیست؛ از این رو همه به یک اندازه می‌توانند از آن استفاده کنند. پشت بام نیز یکی از این مشاعات است. قوانین پشت بام در آپارتمان برای استفاده بهتر و بدون مسئله از آن در نظر گرفته شده است.

پشت بام و مشاعات

قوانینی پشت بام در آپارتمان چگونه هستند؟

پشت بام، این روزها کم‌کم جای خود را از یک مکان سرد و بی‌روح که برای شستن فرش یا پهن کردن لباس از آن استفاده می‌کردند، به مکانی زیبا یا همان روف‌گاردن داده است. البته استفاده از پشت بام باید طبق قوانین مربوط به آن صورت گیرد. برخی از قوانین پشت بام در آپارتمان در ادامه بررسی می‌شوند.

·قانون ساخت انباری در پشت بام

داشتن انباری برای اکثر خانه‌ها لازم و ضروری است. گاهی اوقات به علت کمبود جا، مالکین تصمیم به ساخت انباری در مشاعات یا پشت بام می‌گیرند. قانون ساخت انباری در پشت بام می‌گوید که در صورتی تمامی مالکین با این کار موافق باشند، بعد از این که مجوزها از شهرداری دریافت شد، می‌توان برای ساخت اقدام کرد.

در صورتی که یک یا تمام مالکین در پشت بام بدون مجوز اقدام به ساخت انباری کنند، شهرداری با آن‌ها برخورد قانونی می‌کند و باید جریمه ساخت انباری در پشت بام را بپردازند. حتی گاهی اوقات، دستور تخریب انباری داده می‌شود.

·ایزوگام و تعمیر پشت بام و قوانینی پشت بام در آپارتمان

ممکن است به این مسئله هم فکر کنید که هزینه ایزوگام پشت بام به عهده کیست یا هزینه‌هایی که برای تعمیرات مورد نیاز است، توسط کدام واحد باید پرداخت شود؟

در اصل خرابی‌های پشت بام متوجه ساکنین طبقه آخر است؛ اما با توجه به این که پشت بام جزو مشاعات است، نمی‌توان گفت که هزینه ایزوگام پشت بام یا سایر هزینه‌های تعمیر این بخش به عهده این واحدهاست. هزینه‌های مربوطه باید در هیئت‌مدیره ساختمان بررسی شده و سهم هر یک از واحدها مشخص شود.

زدن آلاچیق در پشت بام و تدارک روف‌گاردن

·زدن آلاچیق در پشت بام و تدارک روف‌گاردن

همان‌طور که گفته شد، می‌توان پشت بام را زیبا و کاربردی کرد و یک روف‌گاردن دلنشین در آن تدارک دید. زدن آلاچیق در پشت بام نیز می‌تواند به‌راحتی یک فضای خاص برای شب‌نشینی یا دورهمی‌های مالکین و مهمانان آن‌ها فراهم کند. اما باید ابتدا قوانین پشت بام در آپارتمان را بررسی کرد. در صورتی که مالکین قصد تدارک روف‌گاردن یا زدن آلاچیق را داشته باشند، ابتدا باید همه اعضای ساختمان تصمیم‌گیری کرده و با رأی اکثریت این طرح اجرا شود.

·پشت بام اختصاصی و قوانینی پشت بام در آپارتمان

گاهی اوقات پیش می‌آید که مالکان مشاعی، بر اساس توافقنامه‌های کتبی بخش یا تمام پشت بام را به یکی از مالکان واگذار می‌کنند. مالک جدید حق قفل زدن درب پشت بام را ندارد و این اجازه را ندارد. در اصل قانون پشت بام اختصاصی فقط می‌تواند به خانه‌های ویلایی مربوط شود که یک مالک مشخص دارند.

ممکن است برخی از مالکین یا اعضای هیئت‌مدیره در ساختمان تصور کنند که حق بیشتری نسبت به دیگران برای استفاده از پشت بام یا مشاعات دیگر دارند. اما بهتر است بدانید که همه ساکنین به یک اندازه حق استفاده از این بخش‌ها را دارند و قوانین پشت بام در آپارتمان هیچ‌گونه حق پشت بام اختصاصی را به صاحبان آپارتمان‌ها نداده است.

ممکن است از خود بپرسید آیا فروش پشت بام آپارتمان امکان‌پذیر است؟ در اصل این نکته اهمیت دارد که فروش پشت بام آپارتمان توسط یکی از مالکین امکان‌پذیر نیست؛ با این حال اگر تمامی مالکین راضی باشند، می‌توان به‌صورت توافقی این کار را انجام داد. البته کسی بدون مجوز شهرداری نمی‌تواند در پشت بام یا هر جای دیگری ساخت و ساز مسقف در این ناحیه داشته باشد.

پشت بام اختصاصی و قوانینی پشت بام در آپارتمان

· قوانین پشت بام تجاری و مسکونی

همان‌طور که قوانین پشت بام مسکونی مشخص است، قوانین پشت بام تجاری نیز وجود دارد. در مجتمع‌های تجاری نیز پشت بام جزو مشاعات است و یک بخش عمومی محسوب می‌شود. با این حال ممکن است مالکین برای استفاده تمامی واحدها، قوانینی را بین خود وضع کنند تا استفاده از این بخش برای همه مقدور باشد.

هر چند این کار در مجتمع‌های تجاری زیادی دیده می‌شود ولی بر اساس قوانین پشت بام آپارتمان‌ها خلاف قانون است و نباید ساخت و ساز یا بهره‌برداری از این بخش انجام شود.

حتی برای نصب آنتن باید قوانین پشت بام آپارتمان در نظر گرفته شود و از نصب آنتن‌هایی که ممکن است مضر باشد، پرهیز کرد.

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

قوانین پشت بام در آپارتمان اهمیت بالایی دارد تا تمامی ساکنین بتوانند از این بخش از مشاعات بهره ببرند. همچنین هزینه‌های مربوطه بین همه تقسیم شود. قوانین پشت بام مسکونی و تجاری مربوط به تمامی اعضا است و همین امر هم سبب می‌شود تا بهره‌برداری یک یا چند مالک یا اختصاصی کردن آن، غیرقانونی باشد.

استفاده از این فضا برای نصب آنتن، شستن فرش، پهن کردن لباس، ساخت انباری، ساخت آلاچیق و … باید با توافق تمامی مالکین انجام گیرد. اینکه نحوه مدیریت پشت بام توسط مدیر ساختمان چگونه است نیز با توافق و در هیئت‌مدیره ساختمان تعیین می‌شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید