قوانین پارکینگ در آپارتمان ها و مجتمع های تجاری و مسکونی

این مقاله به طور اختصاصی درباره قوانین پارکینگ در آپارتمان ها و مجتمع های تجاری بحث میکند اما قبل از آن بهتر است یک مقدمه ای را با یکدیگر بررسی کنیم. همانطور که در مقاله‌های قبلی نیز اشاره کردیم، مالکیت فضاها در آپارتمان در دو دسته‌ی کلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس همین تقسیم بندی فضاهایی که برای هر واحد از آپارتمان کارکرد اختصاصی دارند و در سند آپارتمان موقعیت و مساحت آن فضا قید شده است به فضای اختصاصی اشاره دارد و در مقابل به فضاهایی که برای تمام واحدهای آپارتمان دارای کارکرد مشترک‌ می باشد و مالکیت آن به یک واحد خاص تعلق ندارد فضاهای اشتراکی یا اصطلاحا مشاع نامیده می شود.

منظور از فضاهای اختصاصی، فضاهایی است که هر فرد یا خانواده بتواند از آن استفاده‌ی دلخواه کند. به‌طور مثال حق چیدمان پذیرایی یک واحد از آپارتمان به دیگر اعضای ساختمان ربطی ندارد اما درباره‌ی حق پارکینگ در آپارتمان که نمونه‌ای از فضاهای مشترک است، مالکان هر واحد نمی‌توانند هرطور که بخواهند خودرویشان را پارک کنند.

به‌طور معمول اگر واحدی واجد یا فاقد حق پارکینگ در آپارتمان باشد، در سند مربوط به آن واحد این موضوع ذکر خواهد شد. ممکن است در آپارتمان‌هایی که به ‌اندازه‌ی تمام واحدها پارکینگ ندارند، به ساکنان برخی از واحدها ، حق پارکینگ داده نشود. این موضوع به توافق ساکنان ساختمان و مدیر بستگی دارد.

انواع مالکیت پارکینگ در قوانین پارکینگ در آپارتمان

به  طور کلی در مجتمع های آپارتمانی مالکیت و حق استفاده از پارکینگ به دو صورت پارکینگ اختصاصی و پارکینگ مشترک (مشاع)  می باشد .

در نوع پارکینگ اختصاصی مساحت و حتی موقعیت پارکینگ در سند واحد مشخص شده است و جزو املاک اختصاصی مالک به حساب می آید؛ درست همانند واحد آپارتمانی وی .

در نوع پارکینگ مشترک اهالی مجتمع با توافق یکدیگر، یکی از مکان‎ها را برای استفاده به عنوان پارکینگ در اختیار می‎گیرند.در این حالت هریک از ساکنان مجتمع های آپارتمانی می‎توانند در مکان مورد توافق ، اتومبیل خود را پارک کنند و ساکنین دیگر بدون رضایت وی حق استفاده از پارکینگ را ندارند.

در برخی از مجتمع‎‌های آپارتمانی با وضعیت پارکینگ مشاع مشاهده می شود بین ساکنان مجتمع برای استفاده از پارکینگ مشاع هیچ توافقی صورت نگرفته است و هر واحد می تواند اتومبیل خود را در هر جایی که مایل است  پارک کند.

 از آنجاییکه اغلب پارکینگ های مشاع در حالت بدون مزاحم پیاده سازی نشده است می توان متصور شد که بدلیل عدم وجود انضباط و هماهنگی با سایر واحدها ،چه مشکلاتی را در پی خواهید داشت.

برای ثبت حق پارکینگ در سند یا اجاره‌نامه اصرار کنید

اگر به‌تازگی خانه‌ی جدیدی خریداری یا اجاره کرده‌اید، دقت کنید که در زمان عقد قرارداد، حق پارکینگ در آپارتمان و حق انباری در سند مربوطه قید شود.

اگر پس از ساکن شدن شما در یک ساختمان، اهالی همان ساختمان مدعی شوند که شما حق استفاده از پارکینگ ( چه اختصاصی و چه مشاع )  را ندارید، شما به‌راحتی و بدون نگرانی می‌توانید حق خود را به‌صورت قانونی و با مراجعه به دادگاه وصول کنید. مگر اینکه در سند شما قید شده باشد که واحد شما فاقد پارکینگ می باشد

جالب است بدانید که اگر فروشنده یا مالک بنا، از قبل فضایی برای پارکینگ واحدش پیش‌بینی نکرده باشد، شما می‌توانید با نظر کارشناس دادگستری هزینه‌ی حق پارکینگ را به‌صورت سالیانه از او دریافت کنید.

در قوانین پارکینگ آپارتمان متراژ قانونی پارکینگ چقدر است؟

متراژ پارکینگ

قوانین پارکینگ در آپارتمان ها به چندین عامل بستگی دارد. گاهی برای تعیین حق پارکینگ در آپارتمان، محل‌های مشخصی به‌وسیله‌ی رنگ یا موانع ترافیکی مشخص می‌شود که فقط افراد همان واحد می‌توانند از آن استفاده کنند.

به‌طور معمول تقسیم‌بندی فضای پارکینگ در آپارتمان‌هایی صورت می‌گیرد که فضای کافی برای پارکینگ تمام واحدها را در اختیار دارند.

اگر یک آپارتمان به اندازه تعداد واحدهای خود ،فاقد فضای لازم برای تقسیم‌بندی باشد و خودروها نمی توانند در وضعیت بدون مزاحم پارک شود ،  به‌طور معمول با توافقی که بین ساکنان انجام می‌شود، جای خودروها و ترتیب ورود و خروج آن‌ها با توجه به ساعت رفت‌وآمد صاحبانشان تعیین می‌شود.

توصیه مهم

توصیه می شود قبل از خرید و یا اجاره واحد آپارتمانی با پارکینگ مشاع ، حتما موقعیت پارکینگ واحد خود را از طریق مالک و مدیر ساختمان مشخص و مکتوب نمایید. همچنین از بدون مزاحم بودن پارکینگ خود مطلع شوید و اگر پارکینگ شما بدون مزاحم نیست ، قبل از عقد قرارداد حتما با همسایه‌ (یا همسایگانی) که باید هماهنگی صورت گیرد ،  ملاقات داشته باشید و در خصوص نحوه ی هماهنگی در تردد خودروهای خود صحبت نموده و به تفاهم برسید.

ارتباط مدیر ساختمان و قوانین پارکینگ در آپارتمان

به‌منظور جلوگیری منازعه میان افراد آپارتمان، مدیر ساختمان می‌تواند میان واحدهایی که بر سر محل پارکینگ دچار اختلاف می باشند، توافق برقرار کند. برای مثال اگر جای پارکینگ ساختمان محدود است و چند واحد مدعی حق پارکینگ در آپارتمان هستند، مدیر می‌تواند با زمان‌بندی حق استفاده از پارکینگ، مشکل را حل کند. بر همین اساس می‌توان مالکیت پارکینگ را به صورت چرخشی برای هر سه ماه به یک واحد واگذار کرد.

ورودی پارکینگ مشاع است

آیا جزء قوانین پارکینگ در آپارتمان ، پارکینگ ها جز مشاع محسوب می شوند؟ توجه کنید حتی در ساختمان‌هایی که حق پارکینگ بخش‌بندی شده است و هر واحد، پارکینگ مربوط به خود را دارد، هیچ‌کس نمی‌تواند ورودی پارکینگ را مسدود کند. به‌طور مثال هیچ‌کدام از ساکنان ساختمان نمی‌توانند ادعا کنند چون واحد x فاقد خودرو است، پس نمی‌تواند از درب ماشین‌رو استفاده کند. حق پارکینگ واحد x محفوظ است و ساکنان این واحد می‌توانند از جای پارک خود برای خودروی مهمانانشان استفاده کنند.

علاوه بر این باید توجه داشت که سد کردن راه پارکینگ خلاف قانون است. به‌طوری که ساکن واحد x نمی‌تواند با قرار دادن وسایل شخصی و اضافی خود در پارکینگ، برای حرکت خودروها مشکل ایجاد کند.

در محل پارکینگ همسایه پارک نکنید

همان‌طور که گفتیم هر واحد به‌صورت مجزا دارای حق پارکینگ در آپارتمان است و ساکنان هیچ واحدی نمی‌توانند بدون اجازه‌ی صاحب پارکینگ از آن استفاده کنند. اگر همسایه‌ی شما به سفر رفته یا واحدش مدتی خالی مانده است، اگر قصد استفاده از پارکینگش را دارید ابتدا با مدیر ساختمان هماهنگ کرده و سپس اجازه‌ی شخص او را نیز دریافت کنید.

اگر بدون اجازه از پارکینگ همسایه استفاده کنید، او می‌تواند علیه شما شکایت کند و اجاره‌ی تصرف پارکینگ را از شما دریافت کند.

در مقابل توجه داشته باشید که اگر همسایه‌ای جای پارکینگ شما را تصرف کرد و پس از تذکر حاضر به ترک محل موردنظر نشد، شما می‌توانید علیه او شکایت تنظیم کنید. بر اساس قانون اگر این جرم احراز شود می‌تواند به جرم تصرف حق پارکینگ در آپارتمان، به حبس و جزای نقدی او منجر شود.

اجاره دادن پارکینگ توسط اهالی آپارتمان

در صورتیکه یکی از واحدها دارای دو فضای پارکینگ باشد و یا اگر بدلیل عدم داشتن وسیله ی نقلیه ، پارکینگ بدون استفاده باشد ، وی می تواند پارکینگ ( و حتی انباری) خود را به واحد دیگری اجاره دهد.

البته توجه داشته باشید که طبق قانون وی فقط می‌تواند پارکینگ خود را به شخصی ساکن در همان ساختمان اجاره دهد و وی حق ندارد به شخصی غیر از اهالی آن آپارتمان ، پارکینگ خود را اجاره دهد

نتیجه‌گیری از مبحث حق پارکینگ در آپارتمان

اگر مدیر ساختمان هستید، اگر مالک یا مستأجر هستید یا حتی اگر به‌عنوان کسی که حق پارکینگ در آپارتمان از او سلب شده است، قصد دارید از حقوق خود دفاع کنید، می‌توانید در سایت آپارتمانا از به‌روزترین تبصره‌های حقوقی در حوزه‌ی مالکیت ساختمان آگاه شوید.

به‌طور کلی پیشنهاد آپارتمانا به شما این است که اگر قصد دارید واحد خود را اجاره دهید، پیش از عقد قرارداد تکلیف متراژ پارکینگ در سند را روشن کرده و با مستأجر اتمام حجت کنید. به یاد داشته باشید که دعوا و مشاجره‌ی مستأجر شما با همسایگان، می‌تواند پای شما را هم به ماجرا باز کند.

اگر هم به‌عنوان مستأجر در حال رهن یک واحد آپارتمان هستید، از مالک بنا و بنگاه معاملات ملکی بخواهید تمام فضاهای اختصاصی واحد شما را در اجاره‌نامه قید کنند تا از بروز سوء‌تفاهم جلوگیری شود.

فراموش نکنید چه خودرو داشته باشید و چه فاقد وسیله‌ی نقلیه باشید، حق پارکینگ در آپارتمان از جمله حقوقی است که باید در همان ابتدا تکلیفش را مشخص کنید چون در غیر این صورت می‌تواند برای شما دردسرساز شود.

آپارتمانا در کنار شماست تا زندگی راحت و کم‌دغدغه‌ای را در محیط آپارتمان تجربه کنید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید